PÄÄSIÄINEN

Keskustelua sanasta
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mun oikeen täytyy tehdä aloitus aiheesta. Ensin mietin että teenkö videon, kirjoitanko jutun vai miten tämän toisin esille.

Pohjustan asiaa näin: Pääsiäinen on KOKO KRISTIKUNNAN TÄRKEIN ja SUURIN PYHÄPÄIVÄ/AIKA! Se ei ole Joulu, eikä uusi vuosi, eikä edes sapatti. Pääsiäinen sen sijaan on. Noh, adventistit väittää että sapatti on tärkein ja heille ei suinkaan ole saman tekevää mikä päivä se on ja jos muu maailma sitä koittaa muuttaa, niin he taistelevat kaikin voimin sitä vastaan. Kuka taistelee Pääsisen oikean päivän vieton puolesta?

Vuonna 1990 sentään vielä kunnioitettiin Pääsiäisen sanomaa huvikiellolla. Ei enää!
Sanan- ja uskonnonvapaus on vienyt kaikki samalle viivalle ja rikkonut kaikki kristilliset pyhät arvot.
Juutalaiset eivät myöskään enää vietä mitään asioita, joita se lopasi pyhästi Mooseksen kanssa Jumalalle pitävänsä.

Kukaan ei tunnu välittävän Pääsiäisestä, ei edes Kristikunta. Meillekin suurelta osin on aivan yks hailee, koska se on ja miten sitä pitää viettää, vaikka siinä täyttyy koko maailman lunastus. Meillä on puput ja munat, rairuohot ja mämmit ja trollit ja pajunkissat ja mitä vielä...?

Mutta eräs asia on erittäin hyvä, jonka vain Jumala tietää. Hän viisaudessaan antaa mm. Joulun viettäjien vietellä "pukki/lahjajouluaan" 24-25.12. joka vuosi, vaikka me olemme hyvin tienneet aina ettei Jeesus syntynyt edes koko joulukuussa, vaan syyskuussa. Sama pätee Pääsiäiseen. Pääsiäistä vietetään vain harvoin oikean pääsiäisen aikaan. Se ei esimerkiksi ole viikonpäiväsidonnainen, eikä kuukausisidonnainen, vaan sen vieton salaisuus löytyy Raamatusta. Kaiken lisäksi Jeesus nousi kolmantena päivänä, joten Hän lepäsi haudassa kolme yötä ja kaksi kokonaista päivää, eikä suinkaan pe-la-su välisen ajan, kuten sitä olemme aina muka viettäneet. Kaiken lisäksi Jumala antoi ihmisen tyhmyydessään ja itsekyydessään pilata sekä Joulunvieton että pääsiäisen pupuilla, munilla ja joulupukeillaan, viettäen niitä päiviä miten sattuu, jottei ihminen niin pahoin loukkaisi Jumalaa ja Hänen todellisia päivämääriä, jotka muistuttavat meitä valvovia Kristittyjä totuudesta, joka näiden takana on.

Jeesuksen syntymäpäivää ei siis voida tietää tarkkaan, mutta se sijoittuu luultavasti syyskyyn lopulle muutama vuosi ennen ajanlaskumme alkua.
Samoin vuosittainen Pääsiäinen, jonka tärkeyttä ja sen loukkaamattomuuden kannalta moni ei osaa edes aavistaa Jeesuksen tunteita. Oikea Pääsiäisen vietto alkaa raamatullisen ajanlaskun kautta jo Nooan ajalta alkaen, kevätohran löytymisestä ja pääsiäinen tulee sitä kautta Mooseksen ajoista esikuvaksi ristintyöstä. Tuota päivää eikä aikaa, voida määrittää mitenkään vuosia etukäteen tehdyn kalenterimme kautta, vaan nöyrästi katsomalla miten Jumala asian säätää tänä kuluvana vuonna. Toki se on kauheaa ihmisille, jos kukaan ei voi koskaan varata Pääsiäislomia etukäteen, mutta "voi-voi" varmaan tärkeää lähteä hiihtelemään lappiin silloin ja katselemaan kävätaurinkoa, mieluummin kuin muistella 3 päivää vuodesta mitä Jeesus Kristus teki meidän puolestamme 2000 vuotta sitten ja pyhittää se lepopäivänä, menemättä yhtään mihinkään kodistaan. Pyhittää Pääsiäinen kuten se Mooseksen kirjoissa on kerrottu tehtäväksi ja miettiä miksi se aika oli meille niin tärkeä.
Sinettisormus

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Hyvin kirjoitit Jarmo, ajattelen samoin kuin sinä. Kuka enää välittää mistään? Pääsiäinen on suurin juhla, mutta missä se enää näkyy? Kaupat on auki jne. jne.
Jeesus on unohtunut ja tiput ja munat jyllää, kera noita-akkojen! Näin se vain on.
Katselin taas Tv-ohjelmaa tälle Pääsiäiselle, mutta eipä tule mistään normi kanavalta mitään, mikä viittaisi siihen Sanomaan, mitä Pääsiäinen edustaa.
Ei ole tullut moneen vuoteen ja siitä olen kovin, kovin vihainen ....
No tv7:ltä varmaan löytyy Pääsiäisen Sanomaa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oon pannut merkille, että kauppojen aukiolon lisäksi yhteiskunnan 24/7 meininki tarkoittaa myös sitä, että monet rakennustyömaat painavat töitä läpi juhlapyhien, ilmeisesti vierastyövoiman turvin. Eli ei tosiaan enää ole sellaista rauhaa kuin ennen. Tämä nyt vain sivuseikkana Pääsiäisen tärkeyteen verrattuna, jaan kyllä teidän tunteet Jarmo ja Sinetti asian suhteen. Voi kunpa Herra tulisi ja asettaisi asiat paikoilleen!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pigeon
Viestit: 887
Liittynyt: 18 Syys 2016, 10:37

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Tämä linkki sopisi tähän pääsiäisaiheiseen. On englanninkielinen(pahoittelen)Se on Byron Searlen saama näky jossa hän on Golgatalla ristinjuurella kokemassa itse sitä tunnelmaa 2000 vuotta sitten ja Jeesus kertoo noista hetkistä..
Hiljaiseksi laittaa sitä lukiessa..vaikka maailma ympärillä pauhaa!
Rauhallista pääsiäistä!

https://byronsearle.blogspot.com/2019/0 ... ntile.html
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tuli mieleen eräs tapaus kun joku ulkomaalainen yliopiston tutkija päätti todistaa, ettei Jeesus koskaan noussut haudasta. Noh, tarina kertoo hänen raivoisasti vuosia kuluttaneen aikaansa ko. todisteluun, kunnes Jeesus armahti tätä ja hän löysi elävän Jeesuksen sydämeensä.

Tää nyt ei varsinaisesti liittynyt Raamattu aiheeseen, pikemminki todistukseksi.
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Kehoitus parannukseen

Viesti Kirjoittaja Ella »

Sefanja 2:1 - 3
Menkää itseenne, kootkaa ajatuksenne, te häpeämätön kansa.
2. ennen kuin neuvopäätös on synnyttänyt,
- päivä kiitää pois kuin akanat -
ennen kuin teidän päällenne tulee Herran vihan hehku
ennen kuin teidän päällenne tulee Herran vihan päivä.
3. Etsikää Herraa, kaikki maan nöyrät, te, jotka pidätte hänen oikeutensa.
Etsikää vanhurskautta, etsikää nöyryyttä: ehkä te saatte suojan
Herran vihan päivänä.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tänä aamuna sain Eero veljeltä mailia palstan valvojien ryhmäkeskusteluun. Ajattelin tämän olevan meille kaikille, joten päätin kysymättä Eerolta lupaa, julkaista tämä. Tämä on niin hyvää sanaa kaikki:
8.4.2020 21:34 Täällä on muuten karitsanpaisti uunissa :)

Lueskelin tänään pitkään tuosta Pääsiäisen ajankohdasta ja todennäköisesti on niin että israelilaiset Egyptissä söivät lampaan jo eilen illalla eli Nisan-kuun 14. päivän alkaessa auringonlaskusta. Mutta meidän kristittyjen kannalta tämä päivä olisi varmaan yhtä otollinen, sillä Herramme kuitenkin ristiinnaulittiin tänään. Menemättä yksityiskohtiin, enkä niitä oikein jaksa kaikkia ymmärtääkään, niin ilmeisesti Jeesuksen aikaan tultaessa juutalaisten Pääsiäisen vietto oli jakaantunut kahtia, niin että sitä vietettiin etelässä ja pohjoisessa osin eri päivinä. Pohjoisessa, esim. Galileassa, josta Jeesus oli kotoisin, pääsiäiskaritsa teurastettiin, valmistettiin ja syötiin saman illan aikana, niin kuin Raamatussa käskettiin, mutta etelässä ja Jerusalemissa, jossa saddukeukset olivat tuolloin pappisvallassa, karitsa kyllä teurastettiin 14. päivä, mutta valmistettiin ja syötiin vasta 15. päivä eli juuri tänä iltana. Ilmeisesti tämä oli osin käytännön syistä, mutta joka tapauksessa samaan aikaan kun Jeesus oli ristillä, oli Jerusalemin Temppelissä käynnissä uhrikaritsojen teurastus, joita eri puolilta Israelia olevat ihmiset sinne toivat. Ilmeisesti tämä jako Pääsiäisenvietossa on olemassa juutalaisten keskuudessa edelleen, mutta suurimmalle osalle Pääsiäinen on tänään.

Lisäksi galilealaisilla oli tapana syödä ennen varsinaista Pääsiäistä ateria, jonka nimi oli "Viimeinen ehtoollinen". Tämä selittäisi sen miksi Johanneksen evankeliumi vaikuttaa puhuvan eri päivistä kuin muut evankeliumit ja jota on pidetty jopa ristiriitana Raamatussa. Johannes kertoo Viimeisestä ehtoollisesta, josta muut evankeliumit eivät kerro. Lisäksi Johannes käytti evankeliumissaan roomalaista ajanlaskua, joka vielä sekoittaa tapahtumien kulkua.

Jos tämä mun lukemani on totta, enkä nyt väitä että näin olisi, niin mun mielestä tässä näkyy se, että vihollinen on sekoittanut ja edelleenkin sekoittaa aikoja ja lakeja, mutta Jeesusta tämä ei estänyt täyttämästä Pääsäistä, Hän sekä piti että antoi ristinuhrinsa oikeaan aikaan!

Siunattua Pääsäistä!

t.eero
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos Jarmo kun jaoit!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tällainen vähä hassu ajatus mulle tuli kun tässä on mahtavan hyvää lammasat syöny ja sen rasva on poikkeuksellisen hyvää. Raamatussa kuvaillaan hienosti karitsan rasvojen merkitystä ihanina aromeina mm. tuoksuna Jumalan edessä. Tämän on siis pakko vaikuttaa saatanan työskentelyyn jumalattomien parissa joka pääsiäinen, kun lammasta laitetaan juuri tästä syyst, kun se on niin uhrina Jumalan mieleen. Aatelkaa!
No saatanahan, kuten tiedämme vaikuttaa etenkin tieteen kautta ihmisten mielipiteisiin ja tapoihin, jo pelkästään terveyssyistä.
Tässä takavuosina julkaistiin tutkimus, jonka mukaan juuri lampaan rasva olisi sydän- ja verisuonisairauksille se kaikkein pahin ja vaarallisin tukkija. Kuinka ollakaan juuri lampaan rasva, joka on Jumalan mielituoksu ja Raamatussa meille erinomaiseksi ruuaksi osoitettu.
Sinettisormus

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

https://aktiivikristinusko.fi/miksi-jee ... a-ristilla
Miksi Jeesuksen piti kuolla ristillä?

Kuinka Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja uhri erosivat vanhan liiton uhrista ja anteeksiannosta?

Jumala on elämänlähde; hän on elämä ja hänessä ei ole pimeyttä (1. Joh. 1:5). Jumalan vastakohta on Saatana, jonka valtakunta on pimeyden ja synnin valtakunta. Alussa Jumala teki selväksi, että synti johtaisi kuolemaan (1. Moos. 2:17; Room. 6:23).
Synti erottaa meidät Jumalasta

Kun Saatana juonellaan petti Eevan ja sai myös Aadamin tottelemattomaksi, silloin synti pääsi myös heidän luontoonsa. Synti tuli heidän ja Jumalan väliin esiripuksi, ja se erotti heidät elämän lähteestä. Hengellisesti puhuttuna he olivat kuolleet rikkomuksiinsa ja synteihinsä (Ef. 2:1). Synti oli tullut maailmaan, joka oli kirottu, ja kaikki elävät olennot tulisivat kärsimään luonnollisen kuoleman.

SSynti, joka oli tullut Aadamin ja Eevan luontoon periytyi kaikille heidän jälkeläisilleen. Tämä “synti lihassa” ei ole puolustelu synnin tekemiselle, mutta se on vahva taipumus tehdä oman tahdon mukaan Jumalan tahdon sijasta. Jos seuraamme tätä taipumusta, kun esimerkiksi tulemme kiusatuksi, silloin teemme syntiä. Auttaakseen ihmisiä pääsemään oikeille raiteille, Jumala antoi heille lain, joka kertoi hänen tahtonsa ihmisille.

Valitettavasti kaikki ihmiset olivat uskomattoman heikkoja, eikä yksikään ihminen koskaan pystynyt pitämään itseään puhtaana synnistä. Itseasiassa jopa kaikkien parhaat heistä tekivät syntiä päivittäin ajatuksin, sanoin ja teoin. Toisin sanoen kaikki ihmiset olivat syyllisiä, ja Saatana pystyi käyttämään sitä syytekirjeenä heitä vastaan, ja vaatimaan heidän kuolemaansa (Room. 5:12). Temppelissä, Jumalan symbolisessa asuinpaikassa maan päällä, riippui suuri, paksu esirippu kaikkein pyhimmän edessä, mikä symbolisoi lihassa olevaa syntiä, joka erotti ihmiset Jumalasta. Jokainen joka menisi tämän esiripun läpi kuolisi saman tien, koska mikään synti ei voinut kestää Jumalan kasvojen edessä.
Anteeksianto uhrin kautta

Jumala antoi pitkämielisyydessään ihmisille mahdollisuuden: uhraamalla virheettömän eläimen ihmiset saattoivat saada syntinsä anteeksi. Kerran vuodessa ylimmäinen pappi saattoi mennä kaikkein pyhimpään uhrin veri mukanaan ja saada sovituksen kansalle. Puhtaan uhrin veren kautta synnin velka tuli maksetuksi (3. Moos. 17:11; Hebr. 9:22)

Kuitenkaan eläinten veri ei voinut poistaa ongelman juurta, joka oli synti inhimillisessä luonnossa. Sen jälkeen kun ihmisten synnit olivat anteeksiannetut, he jatkoivat synnin tekemistä, mikä tarkoitti, että heidän piti taas palata uhraamaan, vuosi toisensa jälkeen. Ei edes ylimmäinen pappi voinut auttaa heitä; hän itsekin oli syntinen, ja uhri oli yhtä paljon hänen kuin kansan puolesta annettu (Hebr. 10:1-4).

Jumala vihasi tätä kamalaa tilannetta. Hän halusi kommunikoida ihmisten kanssa ja pelastaa heidät. Hän etsi sellaista, joka saattaisi johtaa ihmiset pois synnin ja anteeksiannon kehästä. Mutta siitä huolimatta, että läpi historian oli ollut vanhurskaita, jumalaapelkääviä ihmisiä, ei kukaan heistä ollut nuhteeton, eikä kukaan heistä saattanut seisoa Jumalan ja ihmiskunnan välimiehenä. Niinpä Jumala lähetti oman poikansa toteuttaaksen historian suurimman työn (Hes. 22:30; Jes. 41:28; Jes. 60:16; Jes. 63:5; Joh. 3:16-17).
Jeesus: ihminen sanan kaikissa merkityksissä

Jeesus oli Jumalan poika, mutta hän “tyhjensi itsensä” ja tuli “ihmisen pojaksi” – ihmiseksi sanan kaikissa merkityksissä, niin että hänellä oli sama ihmisluonto kuin kaikilla meillä. Se merkitsi sitä, että Jeesus tuli kiusatuksi samoin kuin mekin. Mutta Jeesus syntyi myös Jumalan hengestä ja tämä henki johdatti häntä läpi koko hänen elämänsä ja se antoi hänelle voiman tehtävän suorittamiseen, jota varten hänet oli lähetetty (Luuk. 1:30-35; Fil. 2:5-8; Jes. 61:1-3).

“Hän tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olemukseltaan sellaiseksi kuin ihminen. Hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, aina ristinkuolemaan asti.” Fil. 2:7-8. Jeesus oppi kuuliaisuuden, koska hänellä oli ihmisenä oma tahto, tai synti lihassa, ja hän tuli kiusatuksi. Hän oppi kieltämään itsensä, “ottamaan ristinsä” ja viemään sen kuolemaan. Sen seurauksena hän ei koskaan tehnyt syntiä (Hebr. 2:18; Hebr. 4:15; Hebr. 5:7-8).

Kun Jeesus puhui synnistä ja sen ajan uskonnollisten johtajien ulkokultaisuudesta, hän puhui arvovallalla ja vakuuttavasti. Mutta koska kuolema synnille tapahtui hänen sisäisessä ihmisessään, salassa ihmisiltä, lähes kaikki hänen aikalaisensa ymmärsivät hänet väärin. Tämä tapahtui siinä määrin, että lopulta hänet pidätettiin ja ristiinnaulittiin. Puhdas, vanhurskas, viaton mies kuoli kuin rikollinen, rangaistuksena synneistä, joita hän ei koskaan ollut tehnyt. Miksi?
Sovitus – ja tie seurattavaksi

Ainoa ihminen koko ihmiskunnan historiassa, joka oli puhdas ja synnitön, oli Jeesus. Ainoa, joka saattoi “seisoa aukossa”, ainoa, jota Saatana ei ollut havainnut syylliseksi. Hän oli ainoa, joka ei ollut ansainnut kuolemaa, ei fyysistä eikä hengellistä. Mutta täyttääkseen sen päämäärän, miksi hän oli tullut maan päälle, Jeesus tarjoutui vapaaehtoiseksi. Hänet ristiinnaulittiin täydellisenä, viattomana uhrina. Hän kuoli kuin Jumalan lammas, sovituksena koko ihmiskunnalle. Hän kantoi meidän kaikkien syntiemme rangaistuksen, ja kuoli; vanhurskas vääräin puolesta (Room. 5:10; 2. Kor. 5:21; 1. Piet. 3:18). Hän ei vain kuollut fyysistä kuolemaa, vaan hän koki erotuksen Jumalasta, kun hän riippui ristillä (Matt. 27:46: Mark. 15:34) Tämän uhrin kautta kaikilla niillä, jotka uskovat häneen, on mahdollisuus saada anteeksianto.

Jeesus kuolema Golgatan ristillä, mikä on ehdottomasti yksi merkittävimmistä ja voimakkaimmista tapahtumista kautta aikojen maan päällä, on vain osa kristillistä historiaa. Sen hengen voimalla, joka Jeesuksessa oli syntymästä lähtien, hän “kärsi lihassa” kieltämällä sen ja olemalla antamatta periksi taipumukselle tehdä syntiä, joka hänellä oli ihmisluonnossaan. Tällä tavalla synti hänen lihassaan tuli tuomituksi ja hän “vei sen kuolemaan” “ristiinnaulitsemalla” himot ja halut. Vaikka hän tuli kiusatuksi, hän ei koskaan tehnyt syntiä (Hebr. 2:18; Hebr. 4:16)

Kun Jeesus kuoli ristillä, hän huusi: “Se on täytetty!” Sillä hetkellä jokainen synnin ripekin, jonka hän oli perinytt ihmisluonnossaan, oli tullut ristiinnaulituksi, ja hänen työnsä maan päällä oli täytetty. Kun Jeesus kuoli, repesi temppelin esirippu ylhäältä alas. Hinta oli maksettu; tie takaisin isän luo oli avoin.

Jeesuksen voitto synnistä oli myös voitto kuolemasta. Hän ei jäänyt hautaan, vaan nousi haudasta kirkkauden ruumiissa, joka sisälsi koko Jumalan luonnon. Neljänkymmenen päivän jälkeen hän nousi taivaaseen, missä hän istuu isän oikealla puolella (Fil. 2:5-11; Kol. 2:9)
Jeesuksen veljet!

Kuinka Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja uhri erosivat vanhan liiton uhreista ja anteeksiannosta? Kuinka Jeesuksen kuolema ristillä poistaa synnin lihastamme? Miksi tulemme jatkuvasti kiusatuiksi? Koska anteeksianto ei yksin ollut Jeesuksen elämän perimmäinen päämäärä, se ei myöskään ole perimmäinen päämäärä kristitylle. Itseasiassa anteeksianto on vain alku. Jeesus itse ilmaisee sen hyvin selvästi: “Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.” Luuk. 9:23.

Jeesuksen tarkoitus ei ollut olla vain kansan syntien sovitus. Hän halusi saada opetuslapsia, jotka seuraisivat häntä. Emme voi seurata häntä kuolemaan Golgatan ristillä, mutta voimme ottaa oman ristimme päivittäin.

Seuraamalla häntä tällä tiellä, voimme tulla hänen opetuslapsikseen, ja hän lähettää Pyhän Hengen, jotta saamme saman voiman, mikä hänellä oli synnin voittamiseksi. Myös me kärsimme lihassa, me myös ristiinnaulitsemme lihamme himoineen ja haluineen, me viemme myös “ruumiin teot” kuolemaan hengen kautta ja me voimme myös vapautua synnistä, meistä tulee “jäsen hänen ruumiissaan”, meistä tulee Jeesuksen veljiä, ja me saamme osaa jumalallisesta luonnosta! (1. Piet. 4:1-2; Gal. 5:24; Room. 8:13; 1. Kor. 12:12-14; Hebr. 2:11; 2. Piet. 1:2-4).

Jeesuksen kuolema Golgatan ristillä oli hänen uskomattoman rakkaudentyönsä huipentuma ihmisiä kohtaan. Kuolemansa kautta hän sovitti ne, jotka uskovat häneen ja Jumalaan, ja elämänsä kautta hän raivasi tien takaisin Isän luo niille, jotka seuraavat häntä. Kuolettamalla synnin Jeesus voitti kuoleman (Hebr 2: 14-15). Elämänsä kautta hän antoi meille elämän. Älköön hänen uhrinsa olko turha – saakoon hän monia opetuslapsia, joita hän ei häpeä kutsua veljikseen!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos Sinettisormus tästä tekstistä, vasta nyt ehdin lukea sen kokonaan kun Pääsiäinen on jo takana päin :)

Tässä on mun mielestä ilmaistuna koko Pelastustarinan ydin, mistä synnissä on kyse ja miten Herramme voitti sen, tarjoten saman voiton kaikille, ikään, sukupuoleen, varallisuuteen tai mihinkään muuhun ulkoiseen seikkaan katsomatta!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Nosto! Pääsiäinen 2023. Suunnitelmia tai ajatuksia aiheesta?
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Meinasin ensin lyhentää mutten sitten keksinyt mitä jättää pois.

"Ensimmäisessä kuussa, kuukauden neljäntenätoista päivänä, iltahämärässä, on pääsiäinen Herran kunniaksi. Ja saman kuukauden viidentenätoista päivänä on happamattoman leivän juhla Herran kunniaksi; syökää happamatonta leipää seitsemän päivää.

Ensimmäisenä päivänä olkoon teillä pyhä kokous, silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako. Tuokaa Herralle uhri seitsemänä päivänä. Seitsemäntenä päivänä on pyhä kokous; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako" (3. Moos. 23:5-8).

Juhlan historiallinen tausta

Raamatun kohta kertoo kahdesta juhlasta, pääsiäisestä ja happamattoman leivän juhlasta. Ne liittyvät niin läheisesti toisiinsa, että käytännössä nämä kaksi juhlaa ovat muodostuneet yhdeksi kahdeksanpäiväiseksi juhlaksi, jota kutsutaan pääsiäiseksi.

Pääsiäinen, hepreaksi Pesach, ilmoittaa kevään tulon juutalaisessa kalenterissa. Sen merkitys esitetään selvästi Raamatussa. Heprealainen sana pesach tarkoittaa ”kulkea” jonkin ”ohi”. Tästä tulee juhlan englanninkielinen nimi Passover. Tämä viittaa historialliseen tapahtumaan, kun Jumala vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta.

Koska faarao kovetti sydämensä eikä halunnut vapauttaa Israelia, Jumala lähetti kymmenen vitsausta, jotta tämä sokaistunut johtaja taipuisi päästämään Israelin menemään. Mutta niin kauhistuttavia kuin ensimmäiset yhdeksän vitsausta olivatkin, vasta kymmenes taivutti faaraon Israelin Jumalan edessä. Tästä vitsauksesta varoittaessaan Jumala sanoi lähettävänsä kuolemanenkelin surmaamaan esikoispojan jokaisesta kodista.

Jokainen Jumalan tuomio voidaan kuitenkin myös välttää. Sellainen koti, jonka oven pihtipieliin ja kamanaan siveltiin uhrilampaan verta, sai lupauksen: "Kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata" (2. Moos. 12:13).

Pääsiäinen on esikuva lunastuksesta. Juhlana se muistuttaa siitä, kuinka Jumala vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta. Mutta pääsiäisen profeetallinen kuva pitää sisällään koko maailman lunastuksen.


Pääsiäisen historiallinen merkitys on niin suuri juutalaiselle kansalle, että kaikista juhlista juuri sen viettäminen lienee kaikkein juhlallisinta.Toora sanoo, että silloin ihmisten on poistettava kaikki happamat tuotteet talouksistaan (2. Moos. 12:15). Tämän oli määrä muistuttaa israelilaisia siitä, että lähtö Egyptistä tapahtui niin nopeasti, ettei heillä ollut aikaa leipoa hapatteella kohotettua leipää. Juutalaiset kodit siivotaan ja tarkastetaan joka kevät ennen pääsiäistä niin perusteellisesti, ettei kotoa voi löytää happamia tuotteita. Koska hapan on Raamatussa synnin vertauskuva, sen hävittäminen on esikuva Messiaan työstä kaiken pahan poistajana.

Kodin siivouksen jälkeen valmistaudutaan pääsiäisen keskeisimmän perinteen, seder –aterian, viettoon. ”Seder” tarkoittaa ”järjestystä”. Aterialla tapahtuvien toimenpiteiden järjestys perustuu 2. Moos. 12. lukuun. Jumala käski israelilaisten juhlia tuota iltaa syömällä lammasta ja happamatonta leipää sekä katkeria yrttejä.

Juutalaisessa perinteessä pääsiäisateriaan liittyy monia elementtejä. Niin sanotulle seder -vadille asetetaan seuraavat tarvikkeet: Lampaan sääriluu, joka edustaa lampaan uhraamista. Paahdettu, kovaksi keitetty kananmuna, joka edustaa temppelin aikaisia polttouhreja. Katkerat yrtit, tavallisesti piparjuurta, muistona Egyptin orjuuden katkeruudesta. Makea omena-pähkinäseos, joka muistuttaa vapautuksen suloisuudesta. Ja persilja, vihreä vihannes, joka puhuu elämästä.

Tämä perinteinen seder –vati seremoniallisine tarvikkeineen voi olla todella puhutteleva ja kertoa ei vain Israelin Egyptistä vapautumisen historiasta, vaan myös Messiaan tuomasta vapautuksesta synnin orjuudesta. Lampaan sääriluussa on kuvattuna Jumalan Pääsiäiskaritsa, Jeesus Messias. Paahdettu, kovaksi keitetty kananmuna, joka on perinteen mukaan temppelin aikaisten polttouhrien symboli, edustaa uuden liiton uskovalle Messiaan uhria. Katkerat yrtit kuvaavat sitä synnin orjuutta, jossa me olimme ennen Pelastajamme kohtaamista. Makea omena-pähkinäseos muistuttaa pelastuksen suloisuudesta Vapahtajassamme. Persilja, vihreä vihannes, symboloi tulevaisuutta ja toivoa, minkä saamme osaksemme Messiaan omina.

Pääsiäisenä, niin kuin useimpina raamatullisina juhlapyhinä, tarjoillaan erityisiä ja merkityksellisiä ruokalajeja. Tämä kertoo siitä, että juutalaisesta näkökulmasta katsottuna teologiaa ei vain opeteta, vaan sitä myös syödään. Tämän vuoksi kaikki ihmiset – juutalaiset ja muut kansat, aikuiset ja lapset – voivat oppia hyvin paljon viettämällä raamatullisia juhlia!

Erityisen suurta uteliaisuutta seder-aterialla herättää tarjoilulautanen, jolla on happamatonta leipää, hepreankielellä matsaa. Lautasessa on kolme erillistä osastoa. Pala happamatonta eli matsa–leipää laitetaan kuhunkin osastoon. Näin ne ovat kukin erillään mutta silti yhdessä astiassa. Ei tiedetä tämän tavan tarkkaa alkuperää. Rabbit arvelevat, että tämä kolme matsaa sisältävä lautanen edustaa ykseyttä – ehkä Israelin kansan ykseyttä esi-isien kautta (Aabraham, Iisak ja Jaakob) tai Israelin sukujen ykseyttä (Aaron, leeviläiset ja tavallinen kansa). Uuden liiton uskovina voimme ymmärtää näiden leipien symboloivan Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Erityisen tärkeää osaa seder-aterialla näyttelee keskimmäinen matsa-leivän pala, jossa voimme selvästi nähdä Jumalan Pojan, Messiaan, symbolin.

Seder –aterian ensimmäisen osan aikana tämä keskimmäinen matsa –leivän pala otetaan käteen ja taitetaan kahtia. Uuden liiton uskovina ymmärrämme, että toimenpide kuvaa Messiaan murtamista, joka tapahtui ristillä. Siinä toteutui hänen kaksi tehtäväänsä: 1. Hän oli Jumalan Karitsa, joka uhrattiin Israelin ja koko maailman syntien sovitukseksi. 2. Samalla hän oli myös Juudan leijona, joka kuolemansa kautta murskasi paholaisen vallan (Kol. 2:15; Hepr. 2:14-15).

Tämän kahtia taitetun leipäpalan toinen puoli asetetaan takaisin matsa-lautaselle. Mutta toisen puolikkaan seder –aterian johtaja käärii lautasliinaan ja kätkee jonnekin huoneessa. Tätä kätkettyä matsa–leipää kutsutaan nimellä afikomen, joka on kreikkaa ja merkitsee: ”se, joka tulee viimeiseksi”. Rabbit sanovat sen tarkoittavan, että afikomen on viimeinen asia, joka syödään seder –aterialla, eli jälkiruoka. Toiset ovat ehdottaneet käännöstä: ”hän tulee uudelleen”.

Tällä kaikella on valtava vertauskuvallinen sanoma Jeesukseen Messiaanaan uskovalle: Liina, johon leipäpalan puolikas kääritään, viittaa käärinliinaan ja ilmaisee, että Messias surmataan ja haudataan käärinliinaan käärittynä. Kun tämä liinaan kääritty leipä otetaan jälleen esiin aterian lopulla, me näemme, kuinka osuvasti se kuvaa Messiaan ylösnousemusta kuolleista. Se viittaa myös siihen, että hän palaa kerran takaisin kunnian Kuninkaana.

Varhaisemmassa juutalaisessa perinteessä pääsiäisaterialla nautittiin neljä viinimaljaa. Myöhemmin lisättiin viides, niin sanottu Elian malja. Tämä erityinen malja liittyy toivoon, että Elia tulee, juo maljasta ja julistaa, että Messias on tullut (Mal. 4:5; 3:23 vuoden 1992 käännös).

Jokaiseen näistä viinimaljoista liittyy tärkeitä opetuksia. Muinaisten rabbien mukaan ensimmäiset neljä maljaa liittyvät neljään Israelin lapsille annettuun lupaukseen:

"Sano sentähden israelilaisille: ”Minä olen Herra, ja minä vien teidät pois egyptiläisten sorron alta ja vapautan teidät orjuudesta ja pelastan teidät ojennetulla käsivarrella ja suurilla rangaistustuomioilla. Niin minä otan teidät kansakseni ja olen teidän Jumalanne” (2. Moos. 6:6-7).

Tekstissä mainitut neljä lupausta ovat: 1. Minä vien teidät pois. 2. Minä vapautan teidät. 3. Minä pelastan teidät. 4. Minä otan teidät kansakseni.

Ensimmäinen eli pyhityksen malja on seder -aterian alussa. Siinä pyhitetään tai erotetaan tämä ateria erityisenä palveluksena Herralle. Toista maljaa kutsutaan ylistyksen maljaksi, koska ihmisen on määrä ylistää Pyhää Jumalaa hänen suurista teoistaan. Kolmas malja on pelastuksen malja. Juutalaisille se on muistomalja fyysisestä Egyptistä pelastumisesta. Evankeliumeista voimme päätellä, että juuri tämän maljan Jeesus Messias määräsi olemaan erityisenä muistomerkkinä vieläkin suuremmasta pelastuksesta. Kaikille Jeesukseen uskoville tämä malja symboloi hengellistä pelastusta synnin orjuudesta Messiaan uhrin kautta.Neljäs malja, hyväksynnän tai kiitoksen malja, on sopiva päätös aterialla. Pyhityksen, ylistyksen ja pelastuksen jälkeen tämä malja symboloi sitä totuutta, että Jumala hyväksyy kansansa.

Pääsiäisjuhlan vietto Uudessa testamentissa

Suurin osa pääsiäisen viettoperinteestä oli jo täysin muotoutunut ennen ensimmäistä vuosisataa. Uudessa testamentissa on useita viittauksia pääsiäiseen. Se mainitaan sekä evankeliumeissa (ks. Luuk. 2:41 ja Joh.5:1; 6:4) että myös Apostolien teoissa (ks. 12:3-4). Jeesus, apostolit ja alkuseurakunta viettivät sitä. Varmaan kaikkein kuuluisin kertomus pääsiäisen vietosta on se, kun Jeesus oli yhdessä opetuslastensa kanssa yläsalissa. Siitä kerrotaan kaikissa evankeliumeissa. Kertomuksista käy ilmi ensimmäisen vuosisadan juhlaperinteitä. Niissä kerrotaan myös Jeesuksen esittämiä hengellisiä opetuksia tähän juhlaan liittyen.

Pääsiäisjuhlan perinteistä Luukas mainitsee mm. lampaan (Luuk. 22:8 VKR) ja Matteus matsan eli happamattoman leivän (Matt. 26:26). Matteus ja Luukas puhuvat viinimaljoista (Matt. 26 ja Luuk. 22) ja Johannes kertoo evankeliumissaan myös jalkojen pesusta (Joh. 13:1-15).

Vaikka kysymyksessä on epäilemättä pääsiäisaterian viettäminen kokonaisuutena, useimmat evankeliumien kirjoittajat keskittyvät kuvaamaan lähinnä leivän ja viinin nauttimista, joille Jeesus antoi tässä yhteydessä erityisen merkityksen. Johanneksen evankeliumin 6. luvun mukaan Jeesus oli jo tätä ennen opettanut:

"Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta … Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma" (Joh. 6:51, 54-55).

Nyt pääsiäisaterialla hän yhdistää tämän opetuksensa käsillä olevien konkreettisten aineiden, leivän ja viinin nauttimiseen:

"Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini". Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi” (Matt. 26:26-28).

Seder-aterian järjestyksen tunteminen auttaa meitä tunnistamaan, että malja, jolle Jeesus antoi tällaisen merkityksen, oli kolmas malja, pelastuksen malja. Luukkaan kertomuksen mukaan Jeesus sanoi tästä maljasta:

"Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan" (Luuk. 22:20).

Vanhassa testamentissa liitto vahvistettiin aina uhrieläimen verellä. Tässä Jeesus viittaa siihen uuteen liittoon, josta mm. Jeremia oli ennustanut:

"Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton… minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä" (Jer. 31:31-34).

Jeesus asetti ehtoollisen pääsiäisaterian yhteydessä. Sen on tarkoitus muistuttaa meitä jatkuvasti hänen kuolemastaan. Ehtoollisella nautitaan vain yksi malja. Se on tuo pääsiäisaterian kolmas eli pelastuksen malja.

Monet ovat sitä mieltä, että Jeesus ja opetuslapset nauttivat ilmeisesti vain kolme maljaa. Evankeliumeissa kerrotaan, että aterian lopuksi he lauloivat kiitosvirren (Matt. 26:30). Kuitenkin perinteisellä seder-aterialla ylistyspsalmeja lauletaan neljännen maljan yhteydessä.

Profeetallinen täyttymys

Pääsiäisen taustasta käy selvästi ilmi sen profeetallinen merkitys, joka on lyhyesti sanottuna lunastus tai pelastus. Rabbi Saul Tarsolainen eli apostoli Paavali esittää tämän teeman kauniisti ja ytimekkäästi kirjeessään Korinton uskoville. Heitä oli kehotettu selvittämään moraalisia ongelmia jäsenistönsä keskuudessa. Käyttäen hyvin tunnettua pääsiäisen vertauskuvaa Paavali tekee yhteenvedon opetuksestaan:

"Ei ole hyvä, että kerskaatte. Ettekö tiedä, että vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan? Peratkaa pois vanha hapatus, että teistä tulisi uusi taikina, niinkuin te olettekin happamattomat; sillä onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu. Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa" (1. Kor. 5:6-8).

Pääsiäislampaan surmaaminen esikuvasi sitä pelastusta, joka saadaan Jumalan määräämän uhrikaritsan, Messiaan, kautta. Mikä erityinen ilo onkaan viettää tätä juhlaa Paavalin kehotuksen mukaan, kun on todella saanut kokea pelastuksen Jeesus-Messiaassa, maailman Vapahtajassa!

Mutta pääsiäisen merkitys menee vielä pitemmälle kuin sen muistamiseen, mitä Messias on jo tehnyt meidän puolestamme. Luemme Jeesuksen sanat Matt. 26:29:

"Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa".

Paavali kirjoittaa vastaavasti:

"Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee" (1. Kor. 11:26).

Pääsiäisen esikuvallisuuden lopullinen täyttymys on siis vielä edessäpäin. Niin kuin Israel vapautui Egyptistä pääsiäisenä mennäkseen maalliseen luvattuun maahan, niin myös suurempi vapautus, johon tämä juhla viittaa, on tulossa, kun Messias tulee uudelleen ja vie kaikki omansa Isän kotiin Karitsan hääaterialle uuteen Jerusalemiin.

Alkuseurakunta odotti tämän lupauksen täyttymistä ja vietti sen tähden usein Herran ehtoollista. He halusivat muistuttaa itseään Messiaan kuoleman merkityksestä ja hänen lupauksestaan tulla takaisin. Heidän ehtoollisen viettonsa ei kuitenkaan mitenkään vähentänyt kerran vuodessa vietettävän pääsiäisen ja happamattoman leivän juhlan arvoa. Pikemminkin päinvastoin. Kun ehtoollinen Jeesuksen kuoleman muistamiseksi oli tavallisesti vain pieni osa muuta tilaisuutta, niin kerran vuodessa vietetty pääsiäisateria oli kokonaisuudessaan omistettu yksinomaan tälle aiheelle. Pääsiäisaterialla leivän ja viinin nauttiminen Messiaan uhrin muistamiseksi saivat erityisen keskeisen aseman. Olihan Jeesus asettanut ehtoollisen nimenomaan pääsiäisaterian yhteydessä.

Käytännöllisiä ohjeita Jeesukseen uskoville

Jeesuksen seuraajat voivat kokea monet edellä kerrotuista juhlatavoista merkityksellisiksi noudattaa. Jotkut haluavat valmistua pääsiäisjuhlan viettoon puhdistamalla talonsa kaikesta happamasta ennen seder –ateriaa. Tämä on vertauskuva sydämen hengellisestä puhdistamisesta (1. Kor. 5:6-8). On ajateltu, että Jeesuksen suorittama jalkainpesu olisi ollut vastaavanlainen toimitus kuin kaiken happaman poistaminen talosta. Jalkojen pesemisen syvällinen opetus tarkoittaa sisäistä puhdistumista, jonka vain Messias voi saada aikaan. Tämä käy ilmi Jeesuksen sanoista Pietarille, joka esteli Jeesusta pesemästä hänen jalkojaan:

"Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani" (Joh. 13:8).

Se, miten kirjaimellisesti kukin haluaa ulkonaisesti luopua kaikesta happamasta, on varmaan niitä asioita, joista Paavali sanoo: "Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma" (Room.14:5). Mutta sisäisen puhdistumisen suhteen meillä ei ole vaihtoehtoja. Pääsiäinen ja happamattoman leivän juhla ovat meille hyödyksi vain siinä määrin kuin Jumalan Karitsan veri saa puhdistaa sydämemme. "Viettäkäämme siis juhlaa, ei vanhassa hapatuksessa eikä ilkeyden ja pahuuden hapatuksessa, vaan puhtauden ja totuuden happamattomuudessa" (1. Kor. 5:8).

Pääsiäinen (Pesach) alkaa virallisesti, kun aurinko laskee Nisan –kuun 15. päivän alkaessa. Koska useimmat juutalaiset yhteisöt Israelin ulkopuolella viettävät ensimmäiset kaksi pääsiäisjuhlan iltaa perinteisen sederin merkeissä, monet messiaaniset uskovat viettävät erityyppisen sederin kumpanakin iltana. Ensimmäisenä iltana voi olla suuri yhteinen, koko seurakunnan seder –ateria, jolle voivat osallistua sellaisetkin, jotka haluavat tulla oppimaan ja kuulemaan pelastuksen sanomaa. Toisena iltana voi olla pienempi kotiseder.

Pääsiäinen voi muodostua hengellisesti ravitsevaksi ja iloiseksi kokemukseksi, kun siihen paneutuu huolella ja ajattelee kaikkien juhlanviettotapojen syvällistä Messias-keskeistä sanomaa. "Viettäkäämme siis juhlaa!" (1. Kor. 5:8).

https://piikkio.adventist.fi/psiinen-ja ... eivn-juhla
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Pääsiäinen lähestyy. Tänä vuonna sattuu meillä suomalaisilla olemaan vielä liputuspäiväkin 9.4.,nimittäin Mikael Agricolan päivä. Historian tuntemus ohenee koululaisilla, niin että tuskin kovin moni osaa tuota miestä, suomenkielen perustajaa, arvostaa.
Mutta hänpä juuri käänsi Uuden Testamentin suomen kielelle ja pyysi hyvää ystäväänsä puhumaan kuninkaalle, joka oli Kustaa Vaasa silloin, että kirja voitaisiin suomenkielellä painaa. Kuningas suostui ja niinpä kirja v.1548 ilmestyi.
Meillä juhlitaan lähes sata vuotta myöhemmin ilmestynyttä kokoraamattua, jolloin helposti unohtuu M.A:n aikaisempi UT:n käännös. Ehdotankin, että liputamme suuresti ensi sunnuntaina. Voi vaikka kaivaa kaapin kätköistä tai kirjahyllyn päältä pöytälipun ruokapöytää komistamaan. Ilman Mikaelin urotyötä ei olisi uskoa tässä maassa. Tänä vuonna tulee siitä 475 vuotta. Emme mekään saa pitää lamppua vakan alla! Hyvää pääsiäistä!
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: PÄÄSIÄINEN

Viesti Kirjoittaja jsj »

Angelicus kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:49 Pääsiäinen lähestyy. Tänä vuonna sattuu meillä suomalaisilla olemaan vielä liputuspäiväkin 9.4.,nimittäin Mikael Agricolan päivä. Historian tuntemus ohenee koululaisilla, niin että tuskin kovin moni osaa tuota miestä, suomenkielen perustajaa, arvostaa.
Mutta hänpä juuri käänsi Uuden Testamentin suomen kielelle ja pyysi hyvää ystäväänsä puhumaan kuninkaalle, joka oli Kustaa Vaasa silloin, että kirja voitaisiin suomenkielellä painaa. Kuningas suostui ja niinpä kirja v.1548 ilmestyi.
Meillä juhlitaan lähes sata vuotta myöhemmin ilmestynyttä kokoraamattua, jolloin helposti unohtuu M.A:n aikaisempi UT:n käännös. Ehdotankin, että liputamme suuresti ensi sunnuntaina. Voi vaikka kaivaa kaapin kätköistä tai kirjahyllyn päältä pöytälipun ruokapöytää komistamaan. Ilman Mikaelin urotyötä ei olisi uskoa tässä maassa. Tänä vuonna tulee siitä 475 vuotta. Emme mekään saa pitää lamppua vakan alla! Hyvää pääsiäistä!
Kiitos tuosta muistutuksesta. On hyvä osoittaa arvostusta maamme ja uskomme eteen uurastaneita kohtaan. Hyvää pääsiäistä!
Vastaa Viestiin