Oliko Johannes Kastaja Elias?

Keskustelua sanasta
Juhani

Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Tuli mieleen hunajasta heinäsirkat ja Johannes Kastaja. Toiset väittävät että Johannes kastaja oli Elias. Hänen omien sanojensa mukaan hän ei ollut Elias, mutta Jeesuksen sanojen mukaan opetuslapset ymmärsivät että hän oli. Mitä Raamattu sanoo tästä? Oliko vai ei? Tuleeko Elias lopun aikana takaisin?
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4813
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja Eero »

Niinhän Jeesus taisi sanoa, että Elias tulee! Johannes Kastaja on kyllä mielenkiintoinen aihe, Eliashan muistaakseni lähti Taivaaseen kokematta kuolemaa kuten Eenokistakin otaksutaan... en tiedä onko näillä yhteyttä toisiinsa.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Juhani

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Niin, kysymys Eliasta ja Johannes Kastajasta on mielenkiintoinen.
Ensimmäinen väite Eliaasta: Elias oli Enkeli, mutta:

Elias oli Jumalan mies. 1.Kun 17:24, 2.Kun 1:10,12
Elias oli profeetta. 1.Kun 18:12
Profeetta Elia. Mal. 4:5
Jaak. 5:17. Elias oli IHMINEN, yhtä vajavainen kuin mekin.
… mutta missä Raamatun sanassa sanotaan että Elias olisi ENKELI?
katso7
Viestit: 1422
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Malakiasta minä lähetän teille profeetta Elian ennen kuin tulee se Herra päivä silloin te tallaatte jumalattomat teidän jalkapohjienne alle (vielä ei ole ollut Herran päivää)
Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki joka minä hänelle hoorebilla annoin (täysin vesitetty tänä päivänä monissa seurakunnissa) uskon että ne tulevat toteltaviksi ennen kuin Jeesus tulee hakemaan puhtaan neitsyen.
Hän on kääntävä isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet isien puoleen.uskon tämän tarkoittavan seurakuntaa joka tajuaa että olemme perhe.maailma on täynnä orpoja.silloin maailma tunnistaa teidät minun optuslapsikseni kun teille on keskinäinen rakkaus. Juuri seurakunta perhe kuvastaa Jumalan aikaansaamaa todellista rakkautta keskuudessamme joka ei ole vain sana.rakasta lähimmäistäsi niinkin itseäsi
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Juhani

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Totta,
Mal. 4:5. Elias tulee ennen Herran (karitsan vihan) päivää ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet.

Mal 3:1-5.
1 Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot.
2 Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua.
3 Ja hän istuu ja sulattaa ja puhdistaa hopean, hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa.
4 Ja Herralle ovat otollisia Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat niinkuin ammoin menneinä päivinä ja muinaisina vuosina.
5 Ja minä lähestyn teitä pitääkseni tuomion ja tulen kiiruusti todistajaksi velhoja ja avionrikkojia ja väärinvannojia vastaan ja niitä vastaan, jotka sortavat palkkalaista palkanmaksussa, leskeä ja orpoa ja vääntävät vääräksi muukalaisen asian eivätkä pelkää minua, sanoo Herra Sebaot.

Jos sanansaattaja on Johannes Kastaja/Elias, niin kuka on liiton enkeli? Tai toisinpäin?
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

"Liiton enkeli" viittaa myös Liiton Arkin päällä oleviin kahteen Kerubiin, jotka siis kuvasivat Yhtä Jumalaa.

" Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot."----> Nämä puhuvat yhdestä ja samasta henkilöstä, eli Jeesuksesta. Hän on Se Herra josta mm.Jes.9:5 puhuu, ja Hän on Se "Herran enkeli", joka kulki Israelin kansan edellä sekä takana autiomaavaelluksen aikana, Kallio.

Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.5.Moos.32:4

Kalliota, joka sinut synnytti, sinä et muistanut; sinä unhotit Jumalan, joka sinulle elämän antoi.5.Moos.32:18

1.Moos.22:1,11 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen". /
Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".

Johannes Kastaja oli sanansaattaja, tien aukaisija....Joh.1:33 " Ja minä en tuntenut häntä; mutta Hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä."
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja olli »

Nyt kannattaa kuitenkin muistaa mitä Johannes itse itsestään sanoi.
Joh 1 kirjoitti:19 Ja tämä on Johanneksen todistus, kun juutalaiset lähettivät hänen luoksensa Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä: "Kuka sinä olet?"
20 Ja hän tunnusti eikä kieltänyt; ja hän tunnusti: "Minä en ole Kristus".
21 Ja he kysyivät häneltä: "Mikä sitten? Oletko sinä Elias?" Hän sanoi: "En ole". "Se profeettako olet?" Hän vastasi: "En".
22 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka olet, että voisimme antaa vastauksen niille, jotka meidät lähettivät? Mitä sanot itsestäsi?"
23 Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."
24 Ja lähetetyt olivat fariseuksia;
25 ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: "Miksi sitten kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?"
Johannes ei siis ollut sen paremmin Elias kuin "se profeettakaan". Hän itse ei itse viittaa Malakiaan, vaan Jesajaan (40:3). Markus sen sijaan viittaa sekä Jes 40:3:een että Mal 3:1:een.

Sen sijaan, Jeesuksen viittaukset Eliaaseen saattavat tarkoittaa myös samaa kuin Elisankin toivomus saada Elian henkeä:
2 Kun 2 kirjoitti:9 Kun he olivat tulleet yli, sanoi Elia Elisalle: "Pyydä minua tekemään hyväksesi jotakin, ennenkuin minut otetaan pois sinun tyköäsi". Elisa sanoi: "Tulkoon minuun sinun hengestäsi kaksinkertainen osa".
10 Hän vastasi: "Pyyntösi on vaikea täyttää. Mutta jos näet, kuinka minut otetaan pois sinun tyköäsi, niin se täytetään; jollet, niin se jää täyttämättä."
Kannattaa noissa Jeesuksen viittauksissa pitää mielessä se, että kuten hyvin tiedämme, Jeesus puhui aina vertauksin.
Juhani

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Mielenkiintoinen sana tuo "sanansaattajani" (Mal. 3:1).

Raamatun käännökset KR 1933/38 ja KR 1992 sanovat "sanansaattajani"
1 Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot.

Mutta Die Bibel (M.Luther 1545), Biblia 1776 ja Die Bibel (uusin M.Luther käännös 2017) sanovat "minun enkelini".
1 Siehe, ich will meinen Engel senden, der vor mir her den Weg bereiten soll. Und bald wird kommen zu seinem Tempel der HERR, den ihr suchet; der Engel des Bundes, des ihr begehret, siehe, er kommt! spricht der HERR Zebaoth.

Miten mahtaa kuulua alkuperäinen käännös aramean- kielellä, sitä en tiedä.


Niin, Johannes Kastaja kielsi oman todistuksen mukaan olevansa Elias.
Johannes Kastaja oli täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta (Luku.1:15) ja hän kävi Eliaan hengessä ja voimassa (Luku. 1:17) vaikkakaan hänen ei kerrota tehneen mitään sellaisia suuria ihmetekoja, kuin Elias teki. Elias nousi tulisikaan vaunuilla tuulispäässä taivaaseen (2 Kun 2:11). Elian pojalla Elisalla oli myöhemmin myös "Eliaan henkeä" (2 Kun 2).
olli

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja olli »

Juhani kirjoitti: Miten mahtaa kuulua alkuperäinen käännös aramean- kielellä, sitä en tiedä.'
Hepreaksi, veliseni. Ja tämän halusin sanoa siksi, että kyseinen heprean sana sattuu nimittäin olemaan "mal-’ā-ḵî,", jonka perusmuoto on "malak". Sopii siis Malakian kirjaan oikein hyvin, eikö ? ;)

Sanan nimenomaan tuota muotoa käytetään kolmessa kohdassa Raamatussa:
2 Moos 23:23 Sillä minun enkelini käy sinun edelläsi ja johdattaa sinut amorilaisten, heettiläisten, perissiläisten, kanaanilaisten, hivviläisten ja jebusilaisten maahan, ja minä hävitän heidät.
2 Moos 32:34 Mene nyt ja johdata kansa siihen paikkaan, josta minä olen sinulle puhunut; katso, minun enkelini käy sinun edelläsi. Mutta kostoni päivänä minä kostan heille heidän rikoksensa."
... ja sitten tuo Malakian kohta. Noissa kahdessa muussa ei ole kyse ihmisestä. Malak-sana voi kuitenkin tarkoittaa yhtä hyvin enkeliä kuin sanansaattajaa - jotka ovat itse asiassa tietyllä tavalla synonyymejä, mutta toki erilaisia olentoja samassa tehtävässä.
Juhani

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Älkää unhottako vieraanvaraisuutta; sillä sitä osoittamalla muutamat ovat tietämättään saaneet pitää enkeleitä vierainaan. Hebr.13:2 ;)
Juhani

Re: Oliko Johannes Kastaja Elias?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Halusin vielä kertoa sen, että tämä Johannes Kastajan viesti on hyvin ajankohtainen:

"Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle".
Vastaa Viestiin