Kaste

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
Manna

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Manna »

Sinettisormus kirjoitti:...yritin kuunnella, melkein ensimmäinen puoli tuntia meni hyvin, mutta vähän ennen, tuli törmäys, kun hän kertoi että emme voi nähdä näkyjä ja etenkin olemme eksyneitä jos väitämme nähneen Jeesuksen, mutta heti perään hän puhui kuinka Paavali tuli uskoon, saatuaan ilmestyksen itseltään Jeesukselta Kristukselta. Yritin vielä jatkaa kuuntelua, mutta en voinut, sillä paha olo alkoi tulla hänen puheistaan, valitan... , olenko eksynyt?
Tuskin nyt tuota tarkoitti, että ei koskaan voisi saada näkyjä ja unia. Saahan niitä varmasti kun pyytää Taivaan Isältä rukouksessa. Itsekin olen saanut, ja todellakin ajattelen että oli Jumalalta nämä unet. Ja Jeesuksenkin voi nähdä. Ehkä tarkoitti sitä, kun nämä jotkut Uusapostoliset vierailevat taivaassa tämän tästä ja muuta sellaista, koko elämä muistuttaa yliluonnollista. Jota toki uskovan elämä onkin omalla tavallaan, mutta ei yli mitä kirjoitettu on.

Minä en ole helluntailainen, mutta olen seurannut tätä valtavaa eksytystä mikä on menossa vapaissa suunnissa, ja Juha on todella rohkea kun uskaltaa varoittaa muita. Monet helluntailiikkeet ovat menneet tähän eksytykseen mukaan, joten Juha tekee todella tärkeää työtä. *peukku*
Viimeksi muokannut Manna, 18 Touko 2016, 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

jarmo kirjoitti:" Voin uskoa sen... sä kirjoitit sillon jo kauan sitten jollain "opetuslapsi" vai mikä nimierkki se olikaan siellä S24:llä, ennen Sinettisormusta. Sillon jo mietin että tos on kyl lujaluonteinen ihminen. Tää ei ollu mikään sellanen selkään taputtelu kehuvuodatus, vaan aito intuitio silloin."

.. joo. olin silloin opetuslapsi, sitten opetuslapsi1 jne. No, kovin lujaluonteinen en ole, ehkä joissain asioissa, mutta useimmin en osaa sanoa; EI! Monesti siitä on huomautettukin, että minun tulisi enemmän ajatella itseäni. Iloita sitten kyllä osaan, jo vauvana lähelleni ei niin päässyt etten olisi leveästi hymyillyt...
Manna

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Manna »

Sinettisormus kirjoitti:... no en tietenkään, huomaan kyllä että syvällä on käyty, kunhan tuli tokaistua... :D ja olen nähnyt Jeesuksen ja muutaman kerran unessakin ja näyssä, mutta niitä en anna pois. Jeesus lupasi että me teemme samoja ihmeitä kuin hän teki ja suurempiakin, siis valtava lupaus... pahoittelen ja pyydän anteeksi Manna, etten ole tässä asiassa samaa mieltä. Norolampi kyllä osaa puhua ja osaa Raamatun jne. jne. mutta.... valitan, en halua kuitenkaan pahoittaa sinun mieltäsi, sillä tämä ei ole henkilökohtaista, ymmärtänet.... :roll:
Ei kai uskova sentään voi tehdä suurempia ihmeitä kuin Jeesus teki? :roll: Tuohan on suoraan Patrickin oppeja ja NARia...

"Yliluonnollisuus on keskeisellä sijalla NARin
toiminnassa ja opetuksessa. Johtajien opetuksen
mukaan koittaa aika jolloin uskovat elävät
yliluonnollisessa ulottuvuudessa jo maan päällä. Itse asiassa karismaattiset nykyapostolit ja -profeetat
uskovat jo itse elävänsä ja toteuttavansa tätä.

Yliluonnollisia ihmeitä ja merkkejä saadaan lopulta
aikaan suuremmassa mitassa, kuin mitä Jeesus ja
apostolit aikanaan. "


Lähde: http://www.kristitynfoorumi.fi/nakokulma2.pdf
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

JEESUKSEN TODISTUKSIA USKOSTA.

”Jeesus sanoi sadan päämiehelle: ”Mene, niin kuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon.” Palvelija parani sillä hetkellä.” (Mt.8:13)

”Kaiken, mitä te anotte rukouksessa uskoen, sen te saatte.” (Mt.21:22)

”Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.” (Mk.16:16)

”Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: Minun Nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käärmeitä, ja jos he juovat jotain kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi.” (Mk.16:17-18)

”Ja Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte Häneen, jonka Jumala on lähettänyt.” (Joh.6:29)

”Sillä Isäni tahto on, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo Häneen, on iankaikkinen elämä ja Minä herätän hänet viimeisenä päivänä.” (Joh.6:40)

”Joka uskoo Minuun, hänen sisimmästään on, niin kuin Raamattu sanoo, vuotava elävän veden virrat, mutta sen Hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei vielä ollut tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.” (Joh.7:38-39)

”Totisesti Minä sanon teille: Joka uskoo Minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita Minä teen, ja suurempiakin kuin ne ovat, hän on tekevä, sillä Minä menen Isän tykö.” (Joh.14:12)
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Huom. Itsessämme emme mitään tee, vaan Jeesuksessa Kristuksessa.
Manna

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Manna »

Tottakai olen tietoinen tuosta raamatunkohdasta. ;) Netmissionissa tuota raamatunkohtaa on käsitelty 44 sivun verran kun Patrick tuon asian nosti esille joskus aikoinaan videossaan:

http://forum.netmission.fi/forum/hengel ... uin-jeesus
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minä en ole lukenut sitä Patrickilta, vaan Raamatusta... ;)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Minä uskon että tuo kohta... ”Totisesti Minä sanon teille: Joka uskoo Minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita Minä teen, ja suurempiakin kuin ne ovat, hän on tekevä, sillä Minä menen Isän tykö.” (Joh.14:12) ...tarkoittaa enemmänkin lopunajan säkkipukuisten tulevista ihmeistä. Mikä voisi olla suurempi ihme, kuin Lasaruksen ylösnouseminen kolmen päivän jälkeen. Onhan näitä nytkin tapahtunut, etenkin tuolla kehtysmaissa, josta tuleva informatiivinen media on aika voimakkaasti kyseenalaistettu. Siellä näitä kuitenkin tapahtuu. Mutta lopunajan säkkipukuisten tullessa esiin ja alkaessa toteuttaa perofetiaa:
Joh.ilm. 11:3-6 Ja minä annan kahdelle todistajalleni toimeksi säkkipukuihin puettuina profetoida tuhannen kahdensadan kuudenkymmenen päivän ajan." Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä. Ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, lähtee tuli heidän suustaan ja kuluttaa heidän vihollisensa; ja jos joku tahtoo heitä vahingoittaa, on hän saava surmansa sillä tavalla. Heillä on valta sulkea taivas, niin ettei sadetta tule heidän profetoimisensa päivinä, ja heillä on valta muuttaa vedet vereksi ja lyödä maata kaikkinaisilla vitsauksilla, niin usein kuin tahtovat.
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

Muistuttaisin että ketjun aihe on .......... Kaste.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

olli kirjoitti:Muistuttaisin että ketjun aihe on .......... Kaste.
Iskä äläs tuu nyt tänne yhtään sotkee ;)
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:idea: Kyllä Kastaja kuuluu tähän aiheeseen. Hän neuvoo arkielämän asioissa :D
Luuk:
3:10 Ja kansa kysyi häneltä sanoen: "Mitä meidän siis pitää tekemän?"
3:11 Hän vastasi ja sanoi heille: "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin."
3:12 Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle: "Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"
3:13 Hän sanoi heille: "Älkää vaatiko enempää, kuin mikä teille on säädetty."
3:14 Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen: "Mitäs meidän pitää tekemän?" Ja hän sanoi heille: "Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö, vaan tyytykää palkkaanne."
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kasteesta: Kun luterilaiset "liruttelee" niin miksi näin on alettu tehdä ylipäätään? Onko syy seurakuntalaiskalastuksesta, vai joku muu syy? Saadaanko sillä vanhempien huoli lapsistaan pois, vai miksi näin?

Jeesuksen sanathan ovat varsin selvät, "SE JOKA USKOO... ja kastetaan". No jokainenhan tajuaa ettei vastasyntynyt tiedä uskostaan mitään. Tämähän on se lähtökohta, jonka luterilaiset itsekin tietävät mutta miksi edelleen vaan tehdään niin, että kastetaan uskottomia?
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

.... olen ymmärtänyt, että se olisi Vatikaanin antamaa ohjeistusta, jota on lähdetty seuraamaan ja toteuttamaan...?
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Lapsikaste käyttöön vähitellen

Kristinuskon historialliseen kehitykseen on vaikuttanut eniten lapsikasteen tuleminen kirkon toimintaan. Lapsikaste syrjäytti uskoville ihmisille tarkoitetun kasteen, ja muutti sen alkuperäisen tarkoituksen ja raamatullisen merkityksen. Lapsikaste siinä muodossa, jossa se kirkoissa esiintyy, tuli vähitellen erilaisten muidenkin harhaoppien kanssa ja vakiinnutti asemansa myöhemmin roomalaiskatolisessa kirkossa, josta se kirkon hajaannuksen myötä levisi siitä syntyneisiin moniin muihinkin kirkkokuntiin.

Puolustettaessa uskovien kastetta on perinteisesti tuotu esiin yleensä vain Raamatun kanta asiassa. Vähemmälle huomiolle kastetta koskevissa keskusteluissa on jäänyt sen historiallinen tausta, koska uskovien kasteen puolustamiseksi on Raamatusta saatu muutenkin riittävät perusteet.

Vaikka Raamatussa ei puhuta muusta kuin uskovien kasteesta, on paradoksaalista, että sitä on pidetty kirkollisessa julistuksessa epäraamatullisena ja lapsikastetta, jota Raamatussa ei edes mainita, on pidetty sitä vastoin oikeana kasteena.

Vallitsevista oloista johtuen seurakunnat ja uskovat joutuivat olemaan hajallaan. Aluksi ei ollut myöskään yhtenäistä Jumalan sanaa, Raamattua, vaan julistus tapahtui suullisen ja kuullun sanoman perusteella. Luku- ja kirjoitustaito olivat harvinaista.
Näissä olosuhteissa oli hyvät mahdollisuudet, että erilaiset harhaopit pääsivät syntymään ja leviämään. Huolimatta tästä lapsikaste alkoi saada jalansijaa vasta toisen vuosisadan lopulla ennen kaikkea sen harhaopin johdosta, että lapset joutuvat kastamattomina kadotukseen.

Imeväisikäisten lasten kastamista ei pidetty tähän saakka edes tarpeellisena, sen perusteella, että vallitsevana oppina oli tällöin uskovien vanhempien lasten synnittömyys. Kastaminen katsottiin tarpeelliseksi vasta sen jälkeen, kun lapsi alkoi tietoisesti tekemään syntiä. "Lopullisesti lapsikasteen teologisen perustan loi kirkkoisä Augustinus (k. 430) perisyntiopin pohjalta", (Pentti Lempiäinen: Pyhät toimitukset, Kirjapaja s. 22).

Kastamista pyrittiin myös viivyttämään erään harhaopin johdosta ainakin 300-400 luvulla, jopa lähelle kuolemaa, jotta ei olisi tehty syntiä enää kasteen jälkeen. Tätä oppia oli esiintynyt jo tätä aikaisemminkin. Ainakin Tertullianus mainitsee tästä n. v. 203. Samalla tähän viittaa myös se, ettei sylilasten kastaminen ollut kovin yleinen tapa ennen 300-lukua.
Kirkkoisä Tertullianus (kuollut luultavasti v. 220) vastusti lasten kastamista. Hän halusi varmistaa, että kastettavat ovat henkilökohtaisesti uskossa, ja viivyttää sen vuoksi lasten, joilla hän tarkoitti 6-12 vuoden ikäisiä lapsia, kastamista liian aikaisin.

Tertullianus mainitsee tästä kirjassa De baptismo. Tertullianuksen kirjoituksista ilmenee selvästi se, että hän tarkoittaa tällä sellaisia lapsia, jotka ovat sen ikäisiä, että he ymmärtävät uskon ja kasteen merkityksen. Näyttää siltä, että Tertullianus pelkäsi kastetun pakanuuden syntymistä. Tämän vuoksi hän suhtautui kielteisesti varsinkin pakanvanhempien lasten kastamiseen, koska heidän uskostaan ei voitu olla varmoja vanhempien pakanallisen taustan vuoksi. Hänen mukaansa tuli odottaa, jotta olisi oltu varmoja siitä, etteivät he ottaisi kastetta vain vanhempiensa esimerkin perusteella, omaamatta vielä itse todellista uskoa.

Kirkkoisä Origenestä (182-254) kirkko on pitänyt lapsikasteen puoltajana. Origenes käytti puhuessaan lapsista jopa vielä 12-vuotiaista, kuten esim. Jeesuksesta hänen temppelissä ollessaan 12-vuotiaana, sanaa (parvulus), joka tarkoittaa pikkulasta, imeväinen lapsi (infantes).

Origenes ei puhunut rintalasten kastamisesta, vaan pikkulasten. Origeneksen lausunto ei siten anna tukea sylilasten kastamiselle (kastaa imeväisikäisiä lapsia). "Origeneelle omistettu lause kirkon tavasta kastaa lapsia puuttuu alkukielisestä tekstistä. Se esiintyy ainoastaan latinankielisessä käännöksessä. Hieronymus ja Rufinus, jotka käänsivät Origeneen kirjoituksia latinaksi, tunnustivat itse tehneensä lisäyksiä tähän tekstiin" (Yksi kaste, Juhani Lehmuskoski, sivu 127).

Varttuneimpia lapsia, jotka ymmärsivät jo kasteen ja uskon merkityksen, oli kastettu aikaisemminkin heidän henkilökohtaisen uskoontulonsa perusteella, jo todennäköisesti apostolisena aikana. Historiassa mainitut henkilöt, esim. Gregorius Nazaianzilainen, Pelagius, Krysostomus, Origenes, Augustinus ja Justinus Marttyyri ovat lausunnoissaan tarkoittaneet juuri mahdollisesti tällaisia lapsia, jotka olivat kastettu heidän henkilökohtaisen uskonsa perusteella.

Sylilasten kastamisen tueksi esitetyt lausunnot eivät anna varmaa tietoa kastettavien tarkasta iästä. Kaikki, heidän lausuntojensa perusteella tehdyt johtopäätökset ovat tästä syystä johtuen olettamuksia, joita ei voida todistaa oikeiksi.
Kiistely lapsikasteesta v. 253

Siitä, voitaisiinko kastaa myös sylilapset, kiisteltiin seurakuntien yhteisessä kokouksessa vuonna 253. Todisteet imeväisikäisten lasten kastamisesta jo apostolisena aikana perustuvat olettamuksiin, samoin kuin kirkkoisien kirjoitusten tulkinnat siitä, että se olisi yleisesti käytössä ollut tapa.

Sylilapsia eli imeväisikäisiä lapsia on kastettu todennäköisesti jo vähän ennen v. 253, jolloin siitä kiisteltiin. Tällaiset lasten kastamiset perustuivat harhaoppeihin, joita esiintyi toisella ja kolmannella vuosisadalla sangen runsaasti. Jo apostoli Paavalinkin aikana esiintyi sellaistakin harhaoppia, että ihmiset kastattivat itsensä jopa kuolleitten puolesta, 1. Kor. 15:29. Harhaoppien varaan ei voida rakentaa oppia raamatullisesta kasteesta, eikä niiden perusteella voida sivuuttaa Raamatun varmaa ilmoitusta ja siellä mainittua kastekäytäntöä.
Käytettävissä olevien asiatietojen perusteella, joita on apostolisen ajan jälkeiseltä ajalta peräisin, näyttää siltä, ettei sylilasten kastaminen ollut yleinen tapa ennen 300-lukua. Lapsikaste siinä muodossa, jossa se monissa kirkoissa esiintyy, tuli kirkkoon vähitellen. Uskovien kaste oli yhä sen rinnalla vielä pitkään.

Tätä osoittaa sekin, että monet katolisen kirkon johtomiehetkin kastettiin vasta aikuisena, vaikka he olivat syntyisin kristityistä perheistä. Esimerkkeinä tästä ovat Gregorius Nyssalainen, Basilius, Gerogorius Nazianzalainen ja Augustinus. Vaikka Augustinuksen äiti oli hurskas kristitty, kastatti Augustinuskin itsensä uskoon tultuaan vasta 30-vuotiaana, vuonna 387. Augustinus kuoli v. 430.

Uskovien kastekäytäntöön viittaa myös ennen kastetta annettu katekumenaattiopetus (opetus kasteoppilaille), jota annettiin vielä 300- luvulla. Tähän alkoi tulla mukaan tällöin myös maagisia seremonioita sekä opetukseen pääsemisessä että itse kasteeseenkin, samalla myös pakanalliset mysteerikäsitykset alkoivat saada niissä valtaa.

"Luterilaiset pitävät jyrkästi kiinni lapsikasteesta. Heidän oppinsa johtaa tässä asiassa vaikeuteen siinä, että sakramenttien siunaus riippuu uskosta, eikä imeväisillä voi olla vielä mitään uskoa", (Kristilliset kirkot ja muut yhteisöt, Osmo Tiililä, sivu 259).

Koska raamatusta ei löydy tukea lapsikasteopille, on tämän opin tueksi haettu tukea mm. kirkkoisien lausunnoista, proselyyttikasteista, hautakirjoituksista ym. On pyritty esittämään arvioita joidenkin henkilöiden kuolinajoista ja arvioimaan, koska heidät olisi mahdollisesti kastettu. Lapsikasteen esiintymistä ennen sen yleistymistä on perusteltu sanoilla: luultavasti, mahdollisesti, lienee, todennäköisesti jne.
Yksinkertaisempaa olisi toimia sen mukaan, mitä tästä asiasta on Raamatussa selvästi sanottu.

Pentti Lempiäinen toteaa kirjassaan Pyhät toimitukset, sivulla 22: "Pikkulasten kasteen alkuhistoria jää siis epäselväksi, mutta varmaa on, että jo toisen vuosisadan lopussa se oli yleinen käytäntö".

Miten yleinen käytäntö se oli tällöin, on samalla myös arvaillun varassa, kuten seuraavastakin lainauksestakin ilmenee. "Kirkko oli näkyväinen, sikäli kuin kaikki otettiin siihen kristillisen kasteen kautta (aikuisten kasteen; lapsikaste lienee alusta saakka käytetty myöskin lapsikastetta; lapsikaste on yleinen kolmannen vuosisadan alussa)", (Kirkkohistoria 1. Hjalmar Holmquist:, suom. A.E.Jokipii, sivu 49).
Kastetapa

Raamatun esimerkkien mukaan kaste toimitettiin upottamalla, ja tätä merkitsee kreikankielinen kastetta tarkoittava sana 'baptizo'. Upotuskaste oli käytössä myös sylilapsiakin kastettaessa aina 1400-luvulle saakka, jolloin se oli virallisena kastetapana myös Rooman kirkossa. Vihmonnat ja valelukasteet ovat tulleet varsinaisesti käyttöön vasta sen jälkeen.
Kreikkalaiskatolinen kirkko ja eräät itämaiset kirkot ovat käyttäneet aivan viime aikoihin saakka virallisesti upotuskastetta. "...kristillinen kaste perustavana tekijänä kristittyjen yhteydelle... se toimitettiin tavallisesti upottamalla kastettava kolme kertaa juoksevaan veteen...", (Kirkkohistoria 1. Hjalmar Holmquist:, suom. A.E.Jokipii, sivu 75). http://www.uskonet.fi/artikkelit/154/kr ... n_historia
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

NÄKÖKULMA
Kirkon (lapsi)kaste on yksi anekaupan muoto. Maksa jäsenmaksu (vero). Saat kasteen ja pelastut.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Jyrki kirjoitti:Kirkon (lapsi)kaste on yksi anekaupan muoto. Maksa jäsenmaksu (vero). Saat kasteen ja pelastut.
Hyvä huomio, niinpä juuri onkin... anekauppa on se mainpointti.
Kaste johtaa kirkon jäsenyyteen ja verollepanoon = tuo rahaa kirkolle, ane
Kasteen "vaihturi" kaupan kohde = kirkon takaama "taivaspaikkalupaus"
Motiivi on siis alunperinkin ollut jo raha, eikä mikään muu. Tämä selvä!
Manna

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Manna »

Sinettisormus kirjoitti:Minä en ole lukenut sitä Patrickilta, vaan Raamatusta... ;)
Kuin myös.

En katsele Patrickin videoita tai kuuntele opetuksiaan, ei ole tarvetta niille, enkä voi muillekaan suositella. Kuitenkaan hänen sanomisistaan ja tekemisistään ei voi kokonaan välttyä kun käy eri uskovien foorumeilla. Mutta nyt riittää tämä aihe mun osaltani. :|
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... kuin myös minun osaltani... :P
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tuosta kirkon kasteesta. Aivan pienille lapsille riittäisi nimensaannin yhteydessä siunaus, niinkuin Jeesuskin siunasi lapsia. Hän rakasti ja rakastaa heitä. Kun sitten tulet vaiheeseen että sinulla on ymmärrys ja halu usko/upotuskasteeseen, tulisi sinun se saada srk:lta/kirkolta, onhan se Raamatun mukainen kaste. Kun oli minun aikani päästä kasteelle, tahdoin sitä kyynelsilmin. Olin päättänyt että se tapahtuu tavalla tai toisella jos se on Jumalan tahto ja se myös toteutui ja kuten tuolla alussa kerroin, Herra vallan kutsui minua siihen ja minä olin tuolle kutsulle kuuliainen. Eräs ystäväni olisi myös tahtonut ja hänellä oli kirkonpiirissä ystäviä ja sukulaisia joilta kysyi kirkon kantaa ja kertoi minun tarinani heille. Vastaus oli hyvin tyly: "ONKOHAN TUO JUMALASTAKAAN?"
Tämä oli minulle suuri pettymys ja suhteeni kirkkoon muuttui radikaalisti, vain mieheni takia edelleen kuulun siihen. Ystäväni ei uskaltanut tämän jälkeen kasteelle, sillä hänelle iski ihmispelko. :(
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ps. Minusta on hyvin ristiriitaista, että kirkko kyllä haluaa siunata homot, muttei kastaa uskovaa ihmistä uskonkasteella, ihmisen sitä itse halutessa. Mitä tämä kertoo? Voisin kysyä: "ONKOHAN TUO JUMALASTAKAAN?"
Vastaa Viestiin