Kaste

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Jarmo, osoita ihminen, joka ei tarvitse Kastetta.

Kasteessa Jumala, Pyhä Henki, tulee ihmiseen.

Sinä vetoat tunteisiin ja tuntemuksiin. Ne eivät pelasta ketään.
Riittääkö, että annan yhden esimerkin ihmisestä joka ei tarvinnut kastetta ? Ryöväri ristillä. Hän pelastui vaikka häntä ei kastettu.

Me emme löydä Raamatusta opetuslasten kastetta, jossa he olisivat saaneet Pyhän Hengen. Sen sijaan löydämme sen, että he saivat Pyhän Hengen aivan muualla kuin kasteen yhteydessä.

Johannes saarnasi parannuksen kastetta. Kaste on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta, se on julkinen tunnustus siitä sydämen tilan muutoksesta joka ihmisessä on jo tapahtunut. Raamattu ei anna tukea sille että Pyhä Henki tulisi ihmiseen automaattisesti kasteen yhteydessä, vaikka jokainen uskova saa toki Pyhän Hengen jossakin vaiheessa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Olli, laitoin muistaakseni tällä sivustolla kirjoittamaasi tapaukseen vastauksen, miksi ryöväriä ei kastettu.

Jeesus EI OLLUT VIELÄ ANTANUT KASTEKÄSKYÄ.

Tämä tapahtui vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen.

Täytyi tapahtua se, mistä Jeesus puhui ristillä; " se on täytetty".


Tämä, kuoleminen ja ylösnouseminen,tapahtuu myös jokaiselle kastettavalle.

Monesti käytetään juuri ttuota mainitsemaasi ryövärin esimerkkiä kastamattomuuden tueksi, samalla unohtaen, että Jeesuksen TÄYTYI KUOLLA, ja myös voittaa kuolema, että Hän voisi tuon oman voittonsa lahjoittaa meille Kasteessa, lahjana.

Kaste on Armo:a.

Hän oli täynnä Armoa ja Totuutta. Sinun Sanasi on Totuus.
Viimeksi muokannut AOAOAOAOAO, 07 Heinä 2016, 12:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

-jarmo- kirjoitti: Se on minun mielestäni aivan kauheaa armottomuutta, eikä minun tuntemani Jaakobin Jumala ole sellainen.
Onko Jumala sinun mielestäsi "armoton", koska antoi seuraavan käskyn ? ;

1.Moos.17:14

Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, HÄVITETTÄKÖÖN kansastansa, hän ON RIKKONUT Minun Liittoni ".

Jumala määräsi siis kaikki 9 päivää tai sitä vanhemmat vauvat/lapset/aikuiset hävitettäväksi. Tuomitsiko Jumala väärin ? Eikö Jumala ymmärtänyt mitä Hän sanoi, määräsi ?

Siis tekemättömyys oli Jumalan silmissä tekemistä. Kun Jumala käski jotain tehdä, mutta sitä ei tehty, niin silloin tekemättämyys muuttui tekemiseksi, vaikkakaan ei Jumalan tahdon mukaiseksi vaan rikkomukseksi.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tässä mielenkiintoista luettavaa aiheesta: Pelastaako Kaste/ Ympärileikkaus Kasteen esikuvana

RIPPIPUHE

Hyvä Jeesukseen kastettu ja Häneen uskova seurakunta, veljet ja sisaret Herrassa! Tänään on kahdeksastoista sunnuntai helluntaista. Sunnuntain otsikko on 'Kristityn vapaus'. Päivän psalmikatkelma on Raamatun pisimmästä luvusta, Psalmista 119. Luen aluksi tuon Psalmin avausjakeet:

"Autuaat ne, joiden tie on nuhteeton, jotka Herran laissa vaeltavat! 2. Autuaat ne, jotka ottavat vaarin Hänen todistuksistaan, jotka etsivät Häntä kaikesta sydämestänsä, 3. jotka eivät vääryyttä tee, vaan vaeltavat Hänen teillään! 4. Sinä olet asetuksesi säätänyt, että niitä tarkasti noudatettaisiin." Ja vielä jakeesta kahdeksan: "Minä noudatan Sinun käskyjäsi". (Ps. 119:1-4,8)

Voitko sinä lausua psalminkirjoittajan tavoin kaiken näkevän ja tietävän Jumalan edessä: 'Minä noudatan Sinun käskyjäsi'? Syvimmiltään tässä puhuu Kristus, Herra Jeesus, joka yksin voi nuo sanat lausua Jumalan edessä: 'Minä noudatan Sinun käskyjäsi.' Jos sinä olet rehellinen ja annat Jumalan käskyjen vaatimuksen kaikella painollaan käydä sydämesi päälle ja kirkkaudellaan valaista elämäsi, niin joudut minun kanssani epätäydellisten ja langenneiden penkille.

Läpivalaiseva Jumalan sanan totuus ja valo osoittaa jokaisen syntiseksi ja parannuksentekijän paikalle kuuluvaksi. Kuka meistä on ollut penseä rakastamaan ja palvelemaan, kuka ahne, kuka pelkuri, kuka kateellinen, kuka valehtelija, kuka haureudenharjoittaja ja huorintekijä - vähintäänkin sydämensä ajatuksissa. Yksikään meistä ei selviä puhtain paperein. Käymme siksi yhteen ääneen tunnustamaan syntimme ja syyllisyytemme sanoin, jotka alkavat "Syvyydestä minä huudan Sinua".

Lue lisää: http://www.gen.fi/Biblestudy/studydetails.html?id=61
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tuosta linkistä nostettu oiva kohta:
3. YMPÄRILEIKKAUS KASTEEN ESIKUVANA

Sydämen ympärileikkaus eli hengellinen ympärileik­kaus tarkoittaa Paavalin Kolossalaiskirjeen opetuksen mukaan nimenomaan kristillistä kastetta, jossa meidät liitetään Kris­tukseen. "... ja Hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympä­rileikkauksel­la: 12. ollen haudattuina Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös Hänen kanssaan olette heräte­tyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti Hänet kuolleista. 13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiin­ne ja lihanne ympärileikkaamat­to­muu­teen, teidät Hän teki eläviksi yhdessä Hänen kans­saan, antaen meille anteeksi kaikki rikok­set..." (Kol. 2:11-13)

Paavali oli ollut myös keskeinen vaikuttaja Jerusale­missa pidetyssä apostoli­en kokouk­sessa, jonka mukaan pakanuu­desta kristinuskoon kääntyviä ei tarvinnut ympärileikata (Apt. 15). Olivathan jotkut Jeesuksen uskoon tulleet juutalaiset opettaneet pakanakristittyjä: "Ellette ympä­rileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua." (Apt. 15:1). Paavali oli kuitenkin Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta vanhan liiton kirjoitusten äärellä ymmärtänyt, että lihaan tehty ympärileikkaus ei ollut enää tarpeellinen pa­kanalähe­tyksen aikakautena. Lihan ympärileikkaus kuului vanhalle Israelille, mutta uuden liiton kansaa se enää koskenut.

"Sillä ei ympäri­leikkaus ole mitään eikä ympärileikkaa­mat­tomuus, vaan uusi luomus." (Gal. 6:15) "Ei ympäri­leikkaus ole mi­tään, eikä ympärileik­kaamatto­muus ole mi­tään, vaan Jumalan käskyjen pitä­minen." (1Kor. 7:19) "Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jot­ka Juma­lan Hen­gessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuk­sessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan." (Fil. 3:3).

Lihan ympärileikkausta ei enää uuden liiton aikana tarvita. Se oli vain esikuva, tulevan varjo, kristillisestä kasteesta eli hengellisestä ympärileikkauksesta. Sydämen ympäri­leikkaus eli uudestisyntyminen Pyhän Hengen voimasta Jumalan sanan ja kasteen kautta sekä siitä seuraava jokapäiväinen uskossa ja parannuksessa eläminen on sen sijaan ehdoton edelly­tys pelastukseen. Uuden liiton aikana kaste sai sen paikan, mikä oli vanhas­sa liitossa ollut ympärileik­kauksella. "Joka uskoo ja kaste­taan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotuk­seen." (Mark. 16:16) Oikea Jumalan Pyhän Hengen vaikuttama usko vaikuttaa halun elää Herran käskyn mukaisesti Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen kastettuna.

Vanhan liiton ympärileikkaus ensisijaisesti sitoi ja velvoitti lain noudattamiseen. Mutta se ei kuitenkaan antanut todellista voimaa lain täyttämiseen, ei tuonut uutta elämää syntiseen ihmiseen. Lihan ympärileikkaus orjuutti ihmisen omantunnon lain alle tilaan, jossa ei koskaan voinut rehellisesti ja totuudenmukaisesti todeta Jumalan edessä: "Nyt olen ympärileikkaukseni mukaisesti täyttänyt lain ja kelpaan Sinulle, Herra." Uuden liiton sydämen ympärileikkaus eli uudestisyntyminen Jumalan sanasta kasteen kautta tuo sen sijaan ihmiselle lahjaksi jo täytetyn lain: Kaste liittää ihmisen lain täyttäneeseen ja synnin tähden kuolleeseen mutta kuolleista ylösnousseeseen Jeesukseen. Jumalan sana ja kaste tuovat mukanaan evankeliumin, syntien anteeksiantamisen ja armon. Uskova kastettu ihminen saa tunnonrauhan ja sisäisen vapauden Jeesuksen tähden; valitun kansan jäsenen ei tarvitse enää yrittää kelvata oman lihansa tekojen kautta Jumalalle.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Onko Jumala sinun mielestäsi "armoton", koska antoi seuraavan käskyn ? 1.Moos.17:14 Mutta ympärileikkaamaton miehenpuoli, jonka esinahan liha ei ole ympärileikattu, HÄVITETTÄKÖÖN kansastansa, hän ON RIKKONUT Minun Liittoni ". Jumala määräsi siis kaikki 9 päivää tai sitä vanhemmat vauvat/lapset/aikuiset hävitettäväksi. Tuomitsiko Jumala väärin ? Eikö Jumala ymmärtänyt mitä Hän sanoi, määräsi ? Siis tekemättömyys oli Jumalan silmissä tekemistä. Kun Jumala käski jotain tehdä, mutta sitä ei tehty, niin silloin tekemättämyys muuttui tekemiseksi, vaikkakaan ei Jumalan tahdon mukaiseksi vaan rikkomukseksi.
Tuossa puhutaan Israelin kansasta, joka kuvastaa vuorisaarnaa ja Jeesuksen lihallisen elämän "kaikki ovat samalla viivalla" tapaa ajatella. Kuitenkin Jeesus ironisesti irvaili vuorisaarnassaan, käskemällä kaivaa silmät päästä ja leikkamalla raajoja poikki koska muuten et pääsisi taivaaseen. Eikä me adventistitkaan tapeta tai eroteta kansasta sellaisia jotka eivät täytä sapattikäskyä. Aivan samoin nyt AOAOAOAAO... väittää että kaste on tässä samassa kategoriassa, kuten onkin. Pakkokaste, pakko kaivaa silmä päästään ja pakko leikata raajat jotta synti ei tuli ja veisi kadotukseen ja viettää henkensä uhalla sapattia.

Jumala on lähettänyt meille Poikansa, joka teki kaiken meidän vuoksemme, koska meidän ei tarvitse ympärileikata lapsiamme, eikä välttämättä edes kastaa heitä. Mutta jos kastamme, niin se on hyvä ja jos ympärileikkaamme, ei sekään kaiketi ole huono asia... en tiedä? Mutta sen tiedän että Jeesus on kaikille sama, kunhan tekomme kulkevat linjassa uskomme kanssa. Kaste ei ole pakkokaste, vaan näyttö omasta uskostaan.

Minut on kastettu 12-vuotiaana vuonna 1976 ja lapseni myös samassa iässä, heti kun evankeliumi oli omaksuttu ja ymmärretty sekä otettu vastaan omanamme.
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

[quote="AOAOAOAOAO"
Jeesus EI OLLUT VIELÄ ANTANUT KASTEKÄSKYÄ.

Tämä tapahtui vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen.
[/quote]

Tuokin on hieman tosiasioiden yli hyppimistä.
Luuk 7 kirjoitti:29 Ja kaikki kansa, joka häntä kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella.
30 Mutta fariseukset ja lainoppineet tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.
Eli näemme tässä että kasteesta kieltäytyminen on merkki siitä ettei ihmisen sydämen asenne ole kohdallaan. Kaste itsessään ei pelasta vaan osoittaa sydämen tilaa. Jeesus itse vahvisti että Johanneksen kaste oli "pätevä", mutta emme löydä viittausta siihen että Johanneksen kaste olisi ollut edellytys pelastukseen.

Sen sijaan ilman kastettakin pelastuu:
Luuk kirjoitti:7:50 Mutta hän sanoi naiselle: "Sinun uskosi on sinut pelastanut; mene rauhaan."
8:48 Niin hän sanoi hänelle: "Tyttäreni, uskosi on sinut pelastanut; mene rauhaan."
17:19 Ja hän sanoi hänelle: "Nouse ja mene; sinun uskosi on sinut pelastanut."
18:42 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Saa näkösi; sinun uskosi on sinut pelastanut."
Näistä ihmisistä ei mainita että he olisivat käyneet edes Johanneksen kasteella, ja on absurdia väittää että kastekäskyn jälkeen nämä ihmiset olisivat menettäneet pelastuksen jos eivät käyneet kasteella.

Jeesuksen kastekäskyhän oli nimenomaan kehotus jatkaa Johanneksen kasteen antamista, parannusta ja kastetta syntien anteeksisaamiseksi ja hyvän omantunnon pyytämiseksi Jumalalta. Siihen liittyi opettaminen ja ihmisen oma kastepäätös, joka on julkinen tunnustus siitä että haluaa olla Jeesuksen oma, "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." ja "Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä."

Ihminen joka haluaa kääntyä Herran puoleen, ei ole koskaan tarvinnut tekoja pelastukseen. Ei minun Raamattuni mukaan. Sen sijaan, Raamattu kyllä opettaa että usko ilman tekoja on kuollut; ts. joka halajaa Herran luo, käy kasteella koska se on oikein, ei sen takia että kasteella käyminen olisi teko joka pelastaa.

Jos kasteella käyminen pelastaisi, silloinhan pelastus tulisi teoista, eikö ?
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Olli kirjoitti mm. "Me emme löydä Raamatusta opetuslasten kastetta, jossa he olisivat saaneet Pyhän Hengen. Sen sijaan löydämme sen, että he saivat Pyhän Hengen aivan muualla kuin kasteen yhteydessä."

Apostolien Teoissa on mm. eräskohta, joka todistaa nimen omaan Pyhän Hengen tulevan Kastettaessa Jeesukseen/Kristukseen :

Käytän edelleen Novumin tekstiä, ja laitan verbit oikeassa muodossa esiin;

Apt.19:2-5

Ja sanoi heille : saitteko/vastaanotitteko Hengen Pyhän USKOTTUANNE ?
Ja he sanoivat hänelle : Mutta emme ole kuulleet Pyhää Henkeä onkaan.
Ja sanoi heille : MIHIN siis KASTETTIIN ?
Ja he sanoivat : Johanneksen kasteeseen.
Ja sanoi Paavali : Johannes kyllä kastoi kasteella katumuksen/mielenmuutoksen puhuen kansalle jotta uskoisivat hänen jälkeensä tulevaan, se on Kristukseen Jeesukseen.
Ja kuultuaan kastettiin nimeen Herran Jeesuksen.
Ja Paavali laittaen kädet heidän päälleen tuli Henki Pyhä heidän päälleen, ja puhuivat kielillä ja profetoivat.


Paavalihan ihmetteli,etteivät miehet olleet saaneet Pyhää Henkeä vaikka olivat kastetut. Ja Paavalin toiminta todistaa, että hän liitti kastamisen ja Pyhän Hengen vastaanottamisen toisiinsa.

Pyhä Henki vaikutti Paavalissa, että hän ymmärsi kysyä nimen omaan kasteesta, tait ässä tapauksessa pikemmiten sen puutteesta.


Apost.2:39

Teille sillä on lupaus ja LAPSILLE teidän ja kaikille kaukana kaikki jotka vain kutsuisi Herra Jumala meidän.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Olli kirjoitti : Jos kasteella käyminen pelastaisi, silloinhan pelastus tulisi teoista, eikö ?

Kaste on Jumalan Teko, ei ihmisen. Siksi Kaste pelastaakin, Jumalan Työnä Pyhän Hengen Voimalla.


Tässä on erona se, että ei ymmärretä sitä, että Usko on Persoona, " joka tulee". Usko ei ole verbi, vaan " substanttiivi",tai vieläkin täsmällisemmin " persoonapronomini", Yksiön 1., tarkoittaen Jumalaa Itseään.

Yksi Herra, Yksi Usko, Yksi Kaste,Yksi Jumala.


Niin ihmeeliseltä kuin se saattaa vaikuttaakin, niin Jeesus INKARNOITUU, eli "tulee lihaksi/materiaksi", joka kerta kun ihminen kastetaan ensimmäisen kerran. Kirjanoppineet eivät aikoinaan voineet hyväksyä sitä, että Jumala tulisi ihmiseksi, tai ihmishahmossa, ja silti Hän tuli.

Tämä sama ihme tapahtuu Uuden Liiton aikakaudella joka kerta Kasteessa.

Miltä Jumalan pitäisi näyttää ?

Jumalaa ei ole kukaan koskaan nähnyt, tarkoittaa sitä, ettei kukaan ole nähnyt Häntä Hänen Kirkkaudessaan.

Jumala ilmestyi Jeesuksena/Jeesuksessa.

Kastevesi on Jumala Itse. Pitääkö Jumalan näyttää joltain tietyn kaltaiselta, että Hän kelpaisi meille, tai että Hän kykenisi toimimaan, pelastaakseen meidät ihmiset.

Kastevesi on Herra Herra Jeesus Kristus. Inkarnoitunut taivaiden ja maan Luoja.


Kun Jumala, Jeesus, tuli naisesta, ja oli sen näköinen miltä vastasyntyneet lapset näyttävät, niin kuka olisi uskonut katsovansa Jumalaa ?

Myös Hesekielin kirjan luvussa 47 oleva Virta kuvaa Jumalan Pyhän Hengen vaikutusta, Sanan kautta, eli Evankeliumin leviämistä "maan ääriin saakka".

Hesekielin luvut 40-48 kuvaavat Uuden Liiton aikakautta Vanhan Liiton termein.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Adventiti saa siunauksia siitä että viettää sapattia ja synnittömyyteen 24/7 tosissaan pyrkivä saa suuria siunauksia siitä lujatahtoisesta työstään yrittää kaikin keinoin elää synnittömänä ja nuhteettomana. Mutta yksikään ei kykene siihen täydellisesti ja siitä syystä meillä on vapahtaja vajavaisuudestamme, Jeesus Kristus, joka ensin ympärileikattiin, sitten vielä kastettiin, eli synnittömänä, piti sapatin ja muut käskyt muttei uhrannut, koska oli synnitön. Hän kävi läpi kiirastulen, kiusaukset ja kuoli lopulta puolestamme täydellisesti elämänsä puhtaana pitäneenä. Se ei ole enää meidän velvollisuutemme!

Me voimme pelastua uskossamme Jeesukseen Kristukseen. Saamme siunauksia ja lahjoja teoistamme, kuten kasteen ottaminen. Minulle jo lapsena adventistit opettivat että kasteessa saat Pyhän Hengen lahjan pyytämällä ja anomalla sitä. Muistan lapsena kasteeni jälkeen monesti rukoilleeni tuota paljon himoittua Pyhän Hengen lahjaa. Sain sellaisen sitten vasta vuonna 2006 jälkeen. Mutten minä silloinkaan pitänyt kastetta ihan pakonomaisena porttina, koska se on vain teko. Olisinhan minä voinut kuolla vaikka kastejärveni rannalle juuri ennen kastetta jostain syystä. Mitä sitten?! Olisiko minun ruumistani pitänyt liottaa vedessä papin toimesta?
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Sain lapsikasteen, koska vanhempani kuuluivat evlut.kirkkoon. Aikuisena erosin kirkosta. Olin ateisti. Myöhemmin Herra kutsui minua ja aloin lukea Raamattua. Sana elävöitti minut. Sain uudestisyntyä Jumalan lapseksi. Myöhemmin otin upotuskasteen. Uskon, että olisin pysynyt Jumalan lapsena ilman kastettakin.
Joh:
4:9 Niin Samarian nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa.
4:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
4:11 Nainen sanoi hänelle: "Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
4:12 Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"
4:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
4:14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään."
4:15 Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa."
Radio Deistä kuultua. Pastorin ateistipoika hirttäytyi. Pastori suri, koska ateistit eivät pääse taivaaseen. Pastorin luo tuli tuntematon mies. Tämä sanoi: "Minulla on viesti Herralta. Herra pelastaa hirressä roikkuvan." Pastori iloitsi.

Onneksi pastorin poika oli kuullut Vapahtajasta ja kaiketi ehti ennen viimeistä hengenvetoaan kääntyä Pelastajansa puoleen.
Room:
10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO kirjoitti: Tässä on erona se, että ei ymmärretä sitä, että Usko on Persoona, " joka tulee". Usko ei ole verbi, vaan " substanttiivi",tai vieläkin täsmällisemmin " persoonapronomini", Yksiön 1., tarkoittaen Jumalaa Itseään.
Raamatussa usko-sana on toisinaan substantiivi (sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi), toisinaan verbi (Joka uskoo ja kastetaan...). Sen sijaan on vaarallista väittää että sana "usko" olisi persoona; esim. "Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa." on lause joka osoittaa ettei edes pelastava usko ole yksi ja sama persoona.

Täysin mahdottomaksi Jeesus osoittaa väitteesi tässä: "Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi.". Nimittäin, tässä pelastava usko oli tällä ihmisellä ennen kuin hänelle annettiin edes synnit anteeksi.
Niin ihmeeliseltä kuin se saattaa vaikuttaakin, niin Jeesus INKARNOITUU, eli "tulee lihaksi/materiaksi", joka kerta kun ihminen kastetaan ensimmäisen kerran. Kirjanoppineet eivät aikoinaan voineet hyväksyä sitä, että Jumala tulisi ihmiseksi, tai ihmishahmossa, ja silti Hän tuli.

Tämä sama ihme tapahtuu Uuden Liiton aikakaudella joka kerta Kasteessa.
Tämä väitteesi on täysin vailla Raamatun tukea. Se perustuu ihmisten tekemiin oppeihin. Aivan esimerkkinä, Jeesus ei inkarnoitunut ihmiseen kun ihminen kävi Johanneksen kasteella. Jeesus myös vahvisti että Hän ei inkarnoidu ihmisiin: "Lapsukaiset, vielä vähän aikaa minä olen teidän kanssanne. Te tulette minua etsimään, ja niinkuin sanoin juutalaisille: 'Mihin minä menen, sinne te ette voi tulla', niin minä sanon nyt myös teille."

Jeesus on kanssamme, mutta emme ole samassa paikassa. Hän on kanssamme Pyhän Hengen kautta. Näin ollen, Jeesus ei inkarnoidu ihmiseen fyysisesti, vaikka sanommekin että Jeesus asuu meissä ja olemme Kristuksen ruumis maan päällä.
Kastevesi on Jumala Itse. Pitääkö Jumalan näyttää joltain tietyn kaltaiselta, että Hän kelpaisi meille, tai että Hän kykenisi toimimaan, pelastaakseen meidät ihmiset.

Kastevesi on Herra Herra Jeesus Kristus. Inkarnoitunut taivaiden ja maan Luoja.
Ja mihinkähän tämä oppi sitten oikein perustuu ? Raamatunkohta ? Miten esittämäsi sopii tähän: "Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän."

"Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen; sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen."

Nyt olisi jo korkea aika laittaa niitä Raamatun kohtia väitteittesi tueksi. Käsittääkseni et niitä kuitenkaan löydä, koska sellaisia kohtia ei Raamatussa ole jotka tukisivat noita kommentoimiani väitteitä. Jos taas sellaisia on, ole hyvä ja tuo ne esiin, jotta en tulkitsisi esittämääsi ihmisten keksimäksi harhaopiksi.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Olli kirjoitti : Ja mihinkähän tämä oppi sitten oikein perustuu ?

Viittaan, tässäkin, Efes. 4:5-6 kohtaan. Herra-Usko-Kaste-Jumala.

Ja, jos jaksat paneutua, niin lue mm. Galatalaiskirjeen luku 3, jossa puhutaan "uskon tulemisesta". Mitäköhän mahtaa tarkoittaa ?? Ja missä kummassa tuo tapahtuu ??


Uuutta Testamenttia lukiessa täytyy erottaa ajanjakso jolloin Jeesusta ei ole vielä ristiinnaulittu, ja aikakausi ylösnousemuksen, ja helluntain jälkeen.

Olli kirjoitti : Nyt olisi jo korkea aika laittaa niitä Raamatun kohtia väitteittesi tueksi


Jos laittamani muutamat Raamatun kohdat eivät sinulle riitä, niin en ala siteeraamaan koko Raamattua, tuskin sinäkään.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jarmolle.

Huomasin vasta nyt aiemman kommenttisi : "KOitat asettaa minunlle ansaa,"

En ole koittanut. Raamattu sanoo, ettei pidä laittaa lankeamusta toisen eteen. Tämäkin kohta on ollut mielessäni kun tänne kirjoitan. Sinä vihastuit turhaan.

Mutta et vastannut tuolloin kysymykseeni; Onko Pyhä Henki sanonut sinulle että kastamaton ihminen pelastuu ?

Ps. Eihän Paavaliakaan pelastanut se KOKEMUS, että oli nähnyt Herran Kirkkauden ja kuullun Hänen Äänensä, vaan vasta kun Paavali kastettiin, " anna pestä pois syntisi", hänestä tuli Jumalan lapsi.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Oletteko lukeneet Jaakobin siunauksista, jotka hän lausuu 5. Mooseksen kirjan 33. luvussa?
Ja kun tuli Joosefin vuoro, niin siellä luki mielenkiintoisella tavalla kasteesta seuraavaa:
Jakeet 13-16
Ja Joosefista hän sanoi: "Herra siunatkoon hänen maansa kalleimmalla, kasteella, joka tulee taivaasta, kalleimmalla, mikä tulee syvyydestä alhaalta, kalleimmalla, minkä aurinko antaa, kalleimmalla, minkä kuun vaiheet tuottavat, kalleimmalla, mikä tulee ikuisten vuorien huipuilta, kalleimmalla, mikä tulee ikikukkuloilta, kalleimmalla, minkä maa kasvaa, ja kaikella, mitä siinä on, ja mielisuosiollaan, hän, joka pensaassa asui. Ne laskeutukoot Joosefin pään päälle, hänen päälaellensa, hänen, joka on ruhtinas veljiensä joukossa.
Sielläkin jo kasteen merkitys ymmärrettiin tulevan Taivaasta, eikä enää niinkään maan päältä ja alta, kuten ennen vedenpaisumusta, kaste tuli alta, kun maa oli vielä Pyhä. Tai ehkä se Pyhä on hieman väärä sana, mutta ennen lakia ja hengen uskoa.
1. Mooses 2:4-6 Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, ei ollut vielä yhtään kedon pensasta maan päällä, eikä vielä kasvanut mitään ruohoa kedolla, koska Herra Jumala ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata viljelemässä, vaan sumu nousi maasta ja kasteli koko maan pinnan.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Minua on aina puhuttanut kaikki pelastukseemme liittyvät asiat KÄYTÄNNÖN ELÄMÄN KAUTTA. Me emme elä "hokkuspokkus" maassa, jossa kaikki voidaan kirjoittaa kuin Harry Potteria paperilla ja kun me luemme Raamattua, niin se vielä vahvistaa sen kuinka KAIKKI ovat olleet vedenpaisumusta myöden sidoksissa luonnon laeiksi kutsumiimme ja tuntemiimme ilmiöihin. Arkkia ei valmistettu enkelien toimesta, vaan siihen meni Nooalta vaatimattomasti 120 vuotta.. ja sama pätee kaikkeen, paitsi jos tapahtui jotain tästä kaavasta poikkeavaa.

Katsokaas nyt esimerkiksi tämä aihe termi "KASTE", josta ollaan väännetty nyt kättä, onko sen fyysinen teko pelastukselle välttämätön? Samaan aikaan maailmaa muutetaan ja päätetään tuhatvuotiskauteen seitsemän vuoden aikana.
Samaan aikaan maailmassa asuu lähes 7,5 miljardia ihmistä ja syntyy 80 miljoonaa vuodessa ja kuolee 40 miljoonaa ja pelkästään joka päivä syntyy joku 400 tuhatta ihmistä.

Voidaan siis katsoa että ihmisiä on kaiken aikaa jokaisessa sosialliluokassa, joka ikisessä mahdollisessa elämäntilanteessa, niin yöllä kuin päivällä, niin vanhuksena kuin vauvana, niin hereillä kuin nukkumassa, niin terveenä kuin sairaana, niin syntymässä kuin kuolemassa.

Joko siis ymmärrämme tarpeeksi mitä aion sanoa? Elikkä jos joku iso veitsi leikkaisi tänään kaikki toiset sinne ja nämä tänne, niin Jumala ei voisi olla mitenkään tasapuolinen ja oikeudenmukainen missään suhteessa. Siksi tarvitaan jokaiselle omat tietyt "pläänit", jotka tapahtuvat kukin suunnitelma ajallansa.

Otan esille mm. rukouspyyntökejulla kirjoitelleen Antin, joka pähkäili kasteellemenoaan ja ymmärsimme että ahaa, siksi henkimaailma hyökkää. Kaste on iso kynnys kristitylle ja enne kaikkea tämän tämän perheelle. Se ei käy saastaiselle henkimaailmalle ja siksi siellä on ollut taistelua. Antilla menee kaksi viikkoa ilmoittautua ja sopia kastetilaisuus, kun samaan aikaan joku on vasta aloittanut tämän saman prosessin ja joku kolmas vasta miettii sitä jne. jne. ketju on loputon jatkumo....
Eikä tässäkään vielä kaikki. Projekti perheessä on vasta alussa ja tällaisia perheitä on satoja miljoonia ympäri maailmaa, jossa mikään ei ole vielä välttämättä alkanut, vaan on jollain tapaa kesken, tai vasta suunnitelmissa. Siihen ketjuun kun vielä lisätään perheen pelastustiet, ensin vaimo ja sitten lapset jne. jne. niin maailmassa ei ole sekunnin sadaosaa, ettei jokin tällainen asia ole siinä kohtaa, ettei mitään voi keskeyttää koska joku on koko ajan pelastumassa.

Kaste ei siis voi olla yksistään minkään moinen vedenjakaja, eikä edes ylösottokaan, eikä edes se pelastussanoman profetia toisesta ylösotosta ennen Jeesuksen näkyvää paluuta. Vaan kaikki täyttyy vasta kun Jeesus tulee, jolloin vasta sitten tämä kertomani kohtaloiden kaikki ketjut on saatu purettua ja nämä kaikki ihmiset ovat saaneet asiansa oikeudenmukaisesti päätökseensä. KÄYTÄNNÖSSÄ! ...jos vielä sittenkään, koska Sakarja 14 kertoo kuinka ihmiset eivät kaikki kuole, eivätkä silti pyhitykään, vaan heidät ajetaan aroille pois, joista he joka vuosi käyvät viettämässä lehtimajanjuhlaa siellä ylhäällä ja jos eivät käy, niin he saavat vitsuksia. Eli homma eräältä osin jatkuu vielä senkin jälkeen.
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Olli kirjoitti : Ja mihinkähän tämä oppi sitten oikein perustuu ?

Viittaan, tässäkin, Efes. 4:5-6 kohtaan. Herra-Usko-Kaste-Jumala.

Ja, jos jaksat paneutua, niin lue mm. Galatalaiskirjeen luku 3, jossa puhutaan "uskon tulemisesta". Mitäköhän mahtaa tarkoittaa ?? Ja missä kummassa tuo tapahtuu ??
[quote="Ef 4]1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
7 Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.[/quote]

Tuossa sanotaan että seurakunta on yhtä ja sen kuuluu pitää yhtä, vaikka jokaiselle on armo annettu erikseen. Tuo ei puhu sanaakaan siitä että kastevesi olisi sama kuin Kristus, joten joudun toteamaan ettei väitteellesi ole siis Raamatun tukea ja se on valitettavasti harhaoppia.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Minä sanon sinulle, että sinä et ymmärrä lukemaasi.

Otit esimerkiksi aiemmin mm. kohtia Luukkaasta, ja päätit rinnastaa ne pelastumiseen, vaikka tuossa kohdassa käytetty verbi tarkoittaa myös " parantua", että myös " pelastua".

Mistä teit sen johtopäätöksen, etä tämä kumoaisi Jeesuksen kasteKÄSKYN ?

Ja, sinulla outo tapa ottaa tapahtumia Jeesuksen maallisen elämän alueelta, vaikka puhumme Kasteesta, jonka Jeesus siis asetti ylösnousemuksensa jälkeen.

Kun uusi Testamentti puhuu vanhurskauttamisesta ja kasteesta on verbin muodossa aoristin passiivi, näissä sinulle rakkaissa Luukkaan kohdissa verbi on aktiivin perfekti, yksikön 3., indikatiivi.

Eli, jos näissä kaivamissasi "esimerkeissä" olisi kysymys IANKAIKKISESTA PELASTUMISESTA, eikä parantumisesta sairaudesta, niin tällöin kyseinen henkilö olisi PELASTANUT ITSE ITSENSÄ.

Sinä, Olli et tiedä ihan mistä aina kirjoitat, et ainakaan silloin kun on kysymys Kasteesta.

Suositteli aiemmin ketjussa Matti Väisäsen kahta kirjaa; Pyhä Kaste Raamatussa ja Pyhä Kaste kirkossa. Suosittelen niitä uudelleen sinullekin.

Niiden lukemiseen menee aikaa, ne eivät ole liian vaikeaselkoisia ns. rivikristityllekkään, mutta vaativat aikaa.

Vielä,kun luin vastauksiasi, huomasin että joko et ollut aina ymmärtänyt mistä kirjoitin,odotin kyllä sinulta enemmän, mutta ehkä joskus ymmärrät.

En halua loukata sinua.

Nyt en kirjoita enempää.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja olli »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Eli, jos näissä kaivamissasi "esimerkeissä" olisi kysymys IANKAIKKISESTA PELASTUMISESTA, eikä parantumisesta sairaudesta, niin tällöin kyseinen henkilö olisi PELASTANUT ITSE ITSENSÄ.
Valitettavasti ei, koska usko Jeesukseen pelastaa, ei kaste. Näissä esimerkeissä oli nimenomaan kysymys iankaikkisesta pelastumisesta, koska kyseiset henkilöt uskoivat Jeesukseen ja hakivat apua Häneltä, jolla on valta ja voima.

Vai väitätkö että tässäkin on kyseessä usko -persoona ?
Apt 16:32 kirjoitti:Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
Tuossa on kyseessä verbi (aoristi imperatiivi aktiivi - toinen persoona, yksikkö, ettei tarvitse katsoa).
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

olli kirjoitti:Valitettavasti ei, koska usko Jeesukseen pelastaa, ei kaste.
TÄSMÄLLEEN NÄIN! Kyse on vain siitä käsityksestä, mitä on kaste loppujenlopuksi. Ei sapattikaan pelasta yhtään ketään, vaikka sapatti nimenomaan on se portti pelastuksen, jos sanan sapatti käsittää oikein. Siitähän tässä on koko ajan kysymys. AOAOAOAOAO jatkuvasti koittaa sanoa että vesikaste upotuskaste ja millä sitä nyt halutaan kutsua on pelastus... ei ole, vaan se on ihan samanlainen teko kuin sapatin pitäminen.

Kaste tulee ylhäältä, ei vedestä jonka kemiallien merkki on H2O, vaan se on Jeesuksen Henki joka kastaa ylhäältä.

Ajatelkaa nyt vaikka kuinka naurettavasta asiasta on kyse jos sanotaan että "kyllä se on se vesi joka kastelee sinut, se pelastaa sinut kun pappi laskee sinut upoksiin". Kauheaa! Ei vesi pelasta ketään, eikä kasteleminen vedessä.
Vastaa Viestiin