Kaste

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sinettisormus kirjoitti:Ps. Minusta on hyvin ristiriitaista, että kirkko kyllä haluaa siunata homot, muttei kastaa uskovaa ihmistä uskonkasteella, ihmisen sitä itse halutessa. Mitä tämä kertoo? Voisin kysyä: "ONKOHAN TUO JUMALASTAKAAN?"
Joo, siis luterilaiseen kirkkoon ei voi tosta vaan mennä sanomaan että olen tullut uskoon, voisitteko kastaa minut. Se vaatii viikkojen ja kuukausien voimistelun, rippikoulut ja kirkonkirjat. Sen sijaan kirkon jäseneksi varmaan pääsee heti, koska se tuo sitä toivottua, eli rahaa.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Valitettavasti juuri näin. Minun kohdalla, olin jo kirkon jäsen ja saanut lapsikasteen ja käynyt rippikoulut ja vihkimiset siellä, mutta tuohon uskonkasteeseen se ei suostu, jostain syystä siihen ei vaan uskota siellä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sinettisormus kirjoitti:Valitettavasti juuri näin. Minun kohdalla, olin jo kirkon jäsen ja saanut lapsikasteen ja käynyt rippikoulut ja vihkimiset siellä, mutta tuohon uskonkasteeseen se ei suostu, jostain syystä siihen ei vaan uskota siellä.
Siihen suostuminen olisi kirkolle arvovaltatappio, joka johtaisi sen uskottavuuden menetykseen, VAIKKA se sotii jo valmiiksi Raamatun sanaa vastaan.
Itsellä on nimittäin adventismin kautta kokemusta siitä, kuinka sujuvasti kirkko saattaa ohittaa ja väistää sille selvästi tuotuja ristiriitaiusuuksia, jotka sanassa on kerrottu suoraan mutta sitten kysyttäessä asiaa, se osataan väistää. Ne valheelliset sanat ovat jo valmiiksi opeteltu ennalta ulkoa.
Samuli

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Tässä oma lusikkani tähän soppaan. Olen saanut lapsikasteen, kuten luterilaisessa kirkossa opetetaan muistaakseni, että usko ja kaste pelastaa. (Hetki sitten tosin pitäkällisen harkinnan jälkeen erosin ev.lut.sta, tosin ei tällä ole merkitystä pelastuksen kannalta)
Minulla on sellainen käsitys että, vesikaste on nimenomaan ihmistä varten ei Jumalaa. Se on symbolinen asia, joka auttaa meitä ymmärtämään, että olemme uudestisyntyneet Kristuksen kautta.
Tosin uskon kyllä, että siinä ihan konkreettisessti Pyhä Henki tulee ihmiseen, kun se tehdään uskossa oman syntisyyden ymmärtäen ja tunnustaen ja pyytäen Pelastajaa sovittamaan ne.

Toisaalta ajattelen, että meidät Hänen lapsensa, uskovat on Kristuksen kautta kastetut hänen hengellään, joten en pidä varsinaista vesikastetta millään tavalla sidoksissa pelastukseen.
Olen rukoillut ja pyytänyt, että Hän minut kastaa Pyhällä Hengellään ja tulellaan ja uskon että näin on tapahtunut. Koen että Herra on kanssani, painanut sinettinsä minuun, suhteemme on elävä ja se todistaa ainakin minulle tämän todeksi.

Kolmannekseen uskon että Isä on armollinen meitä kohtaan ja että tämä kaste asia on kuitenkin toissijainen asia. Kasteesta on eri seurakunnissa näkemystä aika moneen suuntaan.

Matt. 3:11 Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Joh. 3:3-7: Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: 1) joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: 2) jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Samuli kirjoitti:...vesikaste on nimenomaan ihmistä varten ei Jumalaa. Se on symbolinen asia, joka auttaa meitä ymmärtämään, että olemme uudestisyntyneet Kristuksen kautta...
Yhdyn täysin sanoihisi ja Raamattu ennenkaikkea myös tukee tätä: Golgatan ryövärioikealla puolella... kastettiinko hänet? EI
Entäpä joku joka kuolinvuoteellaan tulee uskoon...? Ei siellä enää ketään kasteta.
Kaste, kuten niin moni muukin raamatullinen asia, kuten lepopäiväkin, eivät ole tekemistä ja suorittamista.
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Luterilainen kirkko vastaan maamme lähestulkoon kaikki luterilaisuudesta erillään olevat kirkkokunnat. Sylivauvakaste "pirskotteluineen" vastaan "täysi-ikäisten" upotuskaste. Ikuinen väliseinäkö uskovien todelliselle yhteydelle kauniissa maassamme? Elämän ja kuoleman kysymyskö? Kyllä, valitettavasti ainakin niiden keskuudessa, jotka väittävät tietävänsä totuuden Raamatullisesta kasteesta. Eli kaikkien kristittyjen keskuudessa...

Lue lisää: http://www.sanansaattaja.com/SIVU92.htm

Aikanani kun minut Herra kutsui kasteelle ja etsin tahoa joka olisi kastanut minut, kirkolta sain tylyn vastauksen: - "Onkohan tuo Jumalastakaan?"
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Se joka (1.) uskoo ja (2.) kastetaan... pelastuu!
Sama kaste toisella tavalla loogisen päättelyn kautta:
Ensin vedellä ja sitten tulella... Kysymys kuuluukin, miksi kastaa edes tulella ilman uskoa? Meissä pitää syttyä vanhan adventistiversion mukainen viiden askeleen usko:
1. askel: synnintunto
2. askel: ratkaisun etsiminen syntisyyteen
3. askel: Jeesuksen löytäminen vapahtajana
4. askel: vastaanotetaan Jeesuksen armo synneistä
5. askel: synnytään uudesti ylhäältä /kastetaan
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Luterilainen kaste taitaa kliinisesti ottaen olla henkilömääräisesti mitattuna yksi koko maailman suurimmista eksytyksistä. Perusteluna sille on kyse juuri uskon perustan suuntautumisesta. Tämä lapsikaste kun on kirkkoon kastava, jolloin kirkosta tulee näille uskoville vapahtaja, eikä itseasiassa Jumalan pojasta Jeesuksesta. He uskovat vakaasti että kaikki on anteeksiannettu, kun he ovat kirkossa kerran kastettu ja pappi on niin sanonut.
Lapsikaste estää katumustyötä tehokkaasti, koska heille uskotellaan jopa synnintunnossaankin synnittömyyttä koska olet kastettu. Ei heidän tarvitse katua syntejään, koska se lapsikaste riittää, jolloin ohitetaan Jeesuksen Kristuksen armoon tehtyä sovitustyötä.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Yksikään kastamaton ihminen ei pelastu. Ei yksikään.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Yksikään kastamaton ihminen ei pelastu. Ei yksikään.
Valitettavasti en voi koskaan olla samaa mieltä, mikäli ymmärrämme kasteen fyysisenä veteenupottamisena. Fyysinen veteen upotuskaste nimittäin on kuitenkin vain uudestisyntymisen symboli. Se ei tuo yhtään sen enempää pelastusta kuin jokapäiväisen synnittömyyden tuntokaan.

Kyllä jokaisella kuolinvuoteellaankin uskoon tulleella on pelastus pelkän uskonsa kautta ja se uudestisyntyminenhän tapahtuu hengessä.

Ajatellaan vaikkapa nyt talvella metsään eksynyttä ihmistä, niin juutalaista, pakanaa kuin penseää kristittyäkin. Kuitenkin jokainen ihminen on jollain tasolla tehnyt elämässään jonkinlaista selvyyttä vakaumuksestaan. Kun sitten tuo ihminen tietää nääntyvänsä janoon ja kylmyyteen muutamassa tunnissa jossa ajassa hän ehtii hyvin tehdä valintojaan, sekä rukousdialogia, kunhan tajuaa pyytää sen siltä taholta jolta hän kuuli pelastustien voivan avautua. Kyseessä on luonnollinen valinta Abrahamin uskon ja apostolien kautta levitetyn evankeliumin välillä. Molemmissa kysymyksessä on vain tieto tai tietämättömyys pelastustiestä ennen varmaa kuolemaa jossa kaste ei tule edes mieleen enää esteenä millekään. Ateistikin tuossa tilanteessa tekee jotain tiliä jollekin.

Näin ollen en missään niemssä lähtisi sulkemaan kenenkään pelastustietä vesikasteen vuoksi.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Yksi Herra, Yksi Usko, Yksi Kaste, Yksi Jumala ja kaikkien Isä.

=1,1,1, 1 = Yksi, Yksi, Yksi, Yksi Jumala on Yksi.

Ef. 4:5-6 olevat neljä substantiivia tarkoittavat jokainen Itseään Jumalaa.

Herra=Jumala
Usko=Jumala
Kaste=Jumala


Herra, on Jeesus

Usko, on Jeesus

Kaste, on Jeesus

Jumala, on Jeesus


Jeesus sanoi Johannes Kastajan oleva vaimoista syntyneistä suurin, siis suurin kaikista eläneistä ihmisistä.

Johannes Kastaja sanoi; " minun tarvitsee saada Sinulta Kaste, ja Sinä tulet minun tyköni ".


Jos ihmisistä suurinkin todisti tarvitsevansa Kasteen, niin osoita sinä Jarmo ihminen joka ei tarvitse pelastuakseen Kastetta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Yksi Herra, Yksi Usko, Yksi Kaste, Yksi Jumala ja kaikkien Isä..... Jos ihmisistä suurinkin todisti tarvitsevansa Kasteen, niin osoita sinä Jarmo ihminen joka ei tarvitse pelastuakseen Kastetta.
Unohdat kaiken minkä eteesi maalasin. Jeesus kykeni menemään ja ottamaan Johanneksen kasteen, hän kykeni pitämään sapatin ja kaikki muutkin lihan käskyt. Hän ei ollut raajarikko tai muuten kykenemätön uskonsa lihalliseen todistukseen.

On armottomuutta sanoa että rintamalla uskoon tullutta ei ehditty kastaa vedessä kun hän kuoli ja siksi joutuu kadotukseen!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Me olemme onnellisessa asemassa, koska meidät on kastettu, olemme uskossa ja tiedämme varmuudella että meillä on armo. Meissä on pelastusvarmuus! Tämä ei kuitenkaan ole kaikille näin selvä, joten meidän ei saa estellä, kuten Raamattu sanoo, toisilta porttia Taivaskotiin. Emme saa mennä esteeksi tuomitsemalla ennalta Jumalan ihmeitä. Se on Jumalan vallassa, eikä meidän.

Minä osoitan paljonkin ihmisiä, joiden uskon pelastuneen. Monet ovat ehtineet suunsa sanalla tunnustaa uskonsa ja tunnustaa syntinsä Jeesuksessa Kristuksessa mutta sitten menehtyneet sairasvuoteelta, jonne ei ole kastepapit päässeet tai edes ehtineet yrittää päästä. Yksi paikka on myös rintamaolosuhteet vaikkapa talvisodassa, jonne ei saatu minkäänmoista kastetilaisuutta kun ateistitkin tulivat uskoon ja kääntyivät Jeesuksen puoleen. Se olisi äärimmäisen epäraamatullista väittää heidän joutuvan automaattisesti kadotukseen.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jarmo, osoita ihminen, joka ei tarvitse Kastetta.

Kasteessa Jumala, Pyhä Henki, tulee ihmiseen.

Sinä vetoat tunteisiin ja tuntemuksiin. Ne eivät pelasta ketään.

On helppoa puhua tunteista, omista mielipiteistä. Mutta, pelastuminen ei perustu niihin vaan Sanaan. Sana selvästi ilmoittaa että ilman Kastetta on MAHDOTONTA pelastua.

Suosittelen sinulle Matti Väisäsen kahta kirjaa ; Pyhä Kaste Raamatussa ja Pyhä Kaste kirkossa.

Mm. alkutekstin kautta väännetään rautalangasta mitä Raamattu todella sanoo opetuksessaan Kasteesta.

Onko Pyhä Henki sanonut sinulle, että ihmisen ei tarvitse saada Kastetta pelastuakseen ?
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Lisään, tämä ei ole mielipide- tai arvovaltakysymys, vaan IANKAIKKISUUSKYSYMYS sen ihmisen kohdalla, joka jää ilman Herran Jeesuksen Kristuksen veripesua, Sanan kautta, vedellä, veden kautta, Pyhän Hengen voimassa.

Henki Sana Vesi Veri ------> Vanhurskaus. Lahjaksi.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minulle nousi asiasta tämä, koska meitä uskovia on moneksi, on Isällä myös monta asuinsijaa:

Evankeliumi Johanneksen mukaan 14
1. "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
2. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
3. Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
4. Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
5. Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
7. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
8. Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
10. Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
11. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
12. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
13. ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
14. Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
15. Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
16. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17. totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
19. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
21. Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
22. Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
23. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
24. Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
25. Tämän minä olen teille puhunut ollessani teidän tykönänne.
26. Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.
27. Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille. En minä anna teille, niinkuin maailma antaa. Älköön teidän sydämenne olko murheellinen älköönkä peljätkö.
28. Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
29. Ja nyt minä olen sanonut sen teille, ennenkuin se on tapahtunut, että te uskoisitte, kun se tapahtuu.
30. En minä enää puhu paljoa teidän kanssanne, sillä maailman ruhtinas tulee, ja minussa hänellä ei ole mitään.
31. Mutta että maailma ymmärtäisi minun rakastavan Isää ja tekevän, niinkuin Isä on minua käskenyt: nouskaa, lähtekäämme täältä."
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

AOAOAOAOAO kirjoitti:Jarmo, osoita ihminen, joka ei tarvitse Kastetta. Kasteessa Jumala, Pyhä Henki, tulee ihmiseen. Sinä vetoat tunteisiin ja tuntemuksiin. Ne eivät pelasta ketään....Onko Pyhä Henki sanonut sinulle, että ihmisen ei tarvitse saada Kastetta pelastuakseen ?
KOitat asettaa minunlle ansaa, vaan ymmärrän mitä haet ja jokainen ihminen tarvitsee kasteen, PYHÄN HENGEN KASTEEN, emme me tarvitse välttämättä veteenupotuskastetta. Sellaisen tarvitsee ne ihmiset jotka kykenevät siihen ja haluavat osoittaa muille ja itselleen olevansa kastettu.

Minä olen ennen kaikkea käytännön ihiminen ja olen ymmärtänyt että tavallinen ihminen tuppaa vaatimaan epätavallisilta ihmisisltä, epätavallisissakin olosuhteissa samoja vaatimuksia minkä on itse normaaliolosuhteissa ja normi-ihmisnä kyennyt täyttämään. Jumala ei ole armoton, eikä vaadi ihmisiltä kirjaimellisia tekoja, vaan Hän tutkii sydämet ja kastaa siellä ihmisen, eikä siihen tarvita Matti Väisäsiä.

Mutta sen minä snaon että kaste on välttämätön, mikäli voit sen ottaa. Se osoittaa että olet sitoutunut Jeesuksessa Kristuksessa elämiseen.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2203
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Laitan kohdan Markuksen Evankeliumista; Mark. 16:16

Kohta on Novumista, ja laitan sanojen sijamuodot ja aikamuodot loppuun;

"uskova ja kastettu pelastuu mutta ei-uskova tuomitaan."

uskova ; aktiivi 1.aoristi partisiippi mask. yksikkö nomini

kastettu ; passiivi 1.aoristi partisiippi mask. yksikkö nomini

pelastuu ; passiivi futuuri indikatiivi yksikön 3.

ei-uskova ; aktiivi 1.aoristi partisiippi mask. yksikkö nomini

tuomitaan ; passiivi futuuri indikatiivi yksikön 3.

Passiivi muoto kastaa-verbin kohdalla kertoo sen, että kasteessa ei ole ns. tekijää, ja samassa yhteydessä oleva aoristi tarkoittaa päättynyttä tai valmiikksi tullutta työtä, ns. " Jumalallinen aoristi/passiivi"

Aina Kasteen yhteydessä, kastaa-verbi nimenomaan on sekä passiivissa että aoristi-muodossa, kuvaten sitä, että teon, eli Kasteen suorittaja on Jumala Itse, ei ihmiset.


Markus 16:16 jae sanoo pelastuksen edellytyksenä olevan KAKSI asiaa, sekä Uskon että Kasteen, molemmat. Jos toinen puuttuisi ei toisesta olisi hyötyä, sillä ne ovat Yksi. ( Ef. 4:5-6)

Ihminen voi olla kastettu,mutta silti jäädä pelastumatta, koska ei usko, tällöin Kaste on mennyt turhaksi. Vanhassa Liitossakin pelastuksen edellytyksenä oli ympärileikkaus mutta eivät silti kaikki ympärileikatut pelastuneet, koska olivat paatuneet.

Jumala ilmoitti 1.Moos.17:10-11 ympärileikkauksen oleva sekä Liitto että sen merkki, se oli molempia.

Tänä päivänä Liitto on Kaste, ei lihassa ulospäin näkyvä, vaan Jumalan Hengen asuminen ja vaikutus kastetussa ihmisessä.

Jeesuksen Kasteen jälkeinen saatanan hyökkäys Jeesusta vastaan on esikuva myös siitä kuinka saatana yrittää saada kastetun ihmisen lankeamaan, ja käyttää siihen erilaisia " houkutuksia".

Pikkulapsien Kasteen kohdalla on erityisen hienoa se, että näitä "pikkuihmisiä" saatana EI PYSTY saamaan lankeamaan tai paatumaan, sillä eihän vauvoja tai pikkulapsia voida vietellä tällaisilla houkutuksilla, joita saatanalla oli tarjolla, mm. Jeesukselle.

Kastetun lapsen kohdalla saatana joutuu valtavan suuren työvuoren etee, mahdottoman sellaisen, se EI PYSTY tekemään mitään lapsen kadottamiseksi. EI MITÄÄN.

Saatana vihaa, ja pelkää Kastetta, koska se on Sen edessä täysin voimaton, kuolema on voitettu Jeesuksen Veressä.

Saatana joutuu odottamaan lapsen varttumista, että se lapsen "lihan kasvaessa, voisi alkaa tarjoamaan erilaisia houkutuksia, jotka vetoavat sielulliseen ihmiseen. Henki on altis mutta liha on heikko.

Kasteessa ei siis tapahdu "lihan jalostumista", vaan synti, ja sen mukana kuolema, pysyvät ihmisen osana loppuun saakka. Kuka vapauttaa minut tästä kuoleman ruumiista.

Kasteessa ihminen siirtyy pimeydestä Valoon, kuolemasta Elämään, syntisyydestä Vanhurskauteen, saastaisuudesta Pyhyyteen, ajasta Iankaikkisuuteen.

Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna uusi vahva Henki.

Kaikki luominen tapahtuu vedellä ja veden kautta, ja Sanan kautta. Kaikki. Ilman Häntä ei ole syntynyt mitään mikä on syntynyt.------ ei siismyöskään tuota puhdasta sydäntä synny ilman vettä.

Johannes 3:5 " jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan Valtakuntaan".

Johannes 3:7 "teidän täytyy syntyä ylhäältä".

Johanneksen jakeet puhuvat samasta asiasta, sillä "ylhäältä" tulevat sekä vesi että Henki.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kaste

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ei tämä silti auta mitään eikä ketään. Näillä argumenteilla tuomitset kaikki rintamasotilaat, jotka kääntyivät uskoon, suoraa helvettiin, samoin kuin kaikki vammaiset ja muuten sairaat, joita ei voitu kastaa. Se on minun mielestäni aivan kauheaa armottomuutta, eikä minun tuntemani Jaakobin Jumala ole sellainen.
Vastaa Viestiin