Luulevaiset

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
olli

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja olli »

jouko kirjoitti:Siinä tullaan myös siihen seikkaan että ikään kuin ansaitsisimme pelastuksen koska tästedes emme tee syntiä emmekä siitä syystä että Herra Jeesus on ne sovittanut.
Tämä on varmasti vaikea asia monelle ja ainakin itselläni kesti pitkään ymmärtää että pelastus on meille armosta annettu ilman että voimme sitä mitenkään ansaita, meidän pitää vain ottaa se vastaan ja uskoa se.
Osuitpa naulan kantaan, veliseni. Asia on juuri näin.

Se, että parannus nähdään hyvin mustavalkoisena, on juuri seurausta siitä että ihminen kokee että pelastus täytyy ansaita. Jos ihmisellä ei ole ns. pahoja tapoja, niin usein etsitäänkin sitten itse itselleen jokin ehto joka pitää täyttää, jotta voi olla itseensä tyytyväinen kun on "tehnyt parannuksen".

Mutta kuten toitkin ilmi, parannuksen teko mielen muutoksena on juuri se oleellisin. Otat vastaan Jeesuksen hyväksyen Hänet omaksi vapahtajaksesi - eli tunnustat ettet itse pysty tekemään Hänen tahtoaan - ja asetat Hänet herraksesi; mikä tarkoittaa käytännössä sitä että "sitoudut" noudattamaan Hänen tahtoaan elämässäsi, kykysi mukaan. Siinä on parannus, siinä on uudestisyntymisen perusta, eikä missään omissa teoissa joilla osoittaa olevansa kelvollinen. Eli juuri kuten ryövärikin.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4804
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen, olen Ollin kanssa samaa mieltä tuosta mustavalkoisesta tulkinnasta, Herra kyllä tietää koko ihmiselämän kirjon ja myös sen että ihminen ei pysty itse voittamaan syntejään ja siksi opastaa meitä poispäin niistä. Herralle asiat ovat kyllä mustavalkoisia (tai valkoisia) koska Hän on Kaikkivoipa. Sillä hetkellä kun ihminen tunnustaa Jeesuksen Herrakseen, hän tulee osalliseksi Pelastuksesta, mutta syntielämä jää taakse uskossa kasvun kautta.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pigeon
Viestit: 888
Liittynyt: 18 Syys 2016, 10:37

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Omassa elämässäni olen huomannut, että asioita, joista ei tule hyvä mieli tai josta seuraa rauhattomuutta oli se itsestä johtuvaa tai toisesta niin, kun ottaa sen asiakseen ja estää sen toistumasta kerran, toisen ja kolmannen.. niin joka kerta olet siinä vahvempi ja vastustus käy kerta kerralta helpommaksi. Voimaannut vastustamaan vihulaista ja se pakenee..ja rauha sisälläsi lisääntyy. Näin, kun ottaa yhden asian kerrallaan saa portteja kiinni. Pikku Hiljaa on ehkä helpompi olla antamatta sitä pikkusormeakaan! ;)
olli

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja olli »

purified kirjoitti:En usko, että moni uskaltaa lukea tuota loppuun. :)
??? En ymmärrä - miksei uskaltaisi ?
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4804
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja Eero »

Uskon kyllä parannuksen ja syntielämän taaksejättämisen välttämättömyyteen, mutta ne eivät poista ihmisestä syntiä, olemme silti sen alaisia. Toisaalta uskon myös, että Usko itsessään on se tärkein, usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, muut asiat tulevat sen myötä. Eli teologinen keskustelu aiheesta on kyllä mielenkiintoista, mutta uskon kannalta toissijaista.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
olli

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja olli »

^ Tulee mieleen tämäkin, joka tietyllä tapaa liittyy asiaan:
Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi.
Tämän Jesajan kohdan asia on hieman sama kuin mitä kirjoitit; eli kuulemista, ymmärtämistä ja kääntymistä vasta seuraa parantuminen. Vasta kun olemme saaneet vastaanottaa Hänen armonsa ja voimme kulkea Hänen johdossaan, alkavat ne erilaiset asiat vasta paljastua meille. Parantumisprosessissa alamme ymmärtää asioita joita emme kääntymättöminä edes ymmärtäneet, kun Henki niitä meille vähitellen valaisee, sen mukaan mikä itse kunkin kyky on.

Ja Hänen voimassaan niistä sitten parannutaan = tullaan parannetuksi. Se on elinikäinen prosessi, jota ei ehkä sinänsä pidä sotkea "parannuksen tekemiseen" terminä; joskin pitkälti samansuuntaisesta asiasta on kyse.

Mutta et tietenkään voi tehdä parannusta asiasta, jota Henki ei ole sinulle vielä valaissut; ja toisaalta monasti tahdomme muuttaa itseämme, mutta meissä ei ole voimaa sen toteuttamiseen. Sen voiman saaminen Häneltä on usein aivan olennainen osa, eikä PH:n työtä pidä väheksyä.
witness

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja witness »

Luin hiljakkoin R. Santalan raamattutunnin 'Armahtavaisuuden yhteys', jossa ytimekkäästi kerrottiin myös luulevaisuudesta:

http://www.kirjasilta.net/santala/puheet/yhteys.html
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mä olen aina luottanu Raamattuun... Tietenkin tää nyt on jokaisne helppo sanoa näin koska jokainen sanoo niin. Mutta siinä on kuitenkin Raamatun lehdillä Jaakobin 1. kirjeessä mulle tärkä sanoma:
21 Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.
22 Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
23 Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24 hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
26 Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.
27 Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.
Juhani

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Matt.7:21-27.
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
24 Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi.
25 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksyivät sitä huonetta vastaan, mutta se ei sortunut, sillä se oli kalliolle perustettu.
26 Ja jokainen, joka kuulee nämä minun sanani eikä tee niiden mukaan, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi.
27 Ja rankkasade lankesi, ja virrat tulvivat, ja tuulet puhalsivat ja syöksähtivät sitä huonetta vastaan, ja se sortui, ja sen sortuminen oli suuri."
Olenko ymmärtänyt tämän oikein, että kaikki itseään nimittävät kristityt "luulevaiset" eivät pääse taivaaseen?
Sinettisormus

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Näin minäkin Juhani tämän ymmärrän ja niin se tuossa Sanassakin sanotaan. Kaikille on varattuna paikka ja annetaan mahdollisuus ottaa vastaan tuo kutsu, mutta kaikki ei halua ottaa siitä vastaan mtään, uskovat kaiken saduksi. Sitten on noita jotka nielevät tuosta kutsusta ja totuudesta sen, mikä heitä miellyttää ja ehkä vielä vääristetäänkin oman mielen mukaiseksi, nämä korvasyyhyiset ja luulevaiset.
Nykyään ja jo jonkin aikaa olen ihmetellyt näitä kirkkojen pastoreita ja muita, jotka ovat opiskelleet tuohon ammattiin ja julistavat sitä kirkoissaan, mutta itse eivät kuitenkaan usko. Tämä yhtälö on minusta outo jopa perin kummallinen! Miten voi julistaa sitä mihin ei usko? Haloo! Nämä ovat niitä "leipäpappeja". He todella hokevat Herra Herra!
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Käsittääkseni jokainen tarvitsee kutsun. Katson liberaaliteologien olevan samassa asemassa kuin kirjanoppineiden juutalaisten. He ovat sokeita.
2Kor:
3:14 Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
3:15 Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
3:16 mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
Uskon monen teologin kääntyvän Vapahtajan puoleen vaivanajassa.
Biblia (1776)
Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
Andreas kirjoittaa kutsusta:
Pelastavan uskon lahja on armosta annettu ja suurin kaikista armolahjoista. Kukaan ei voi puristaa itsestään pelastavaa uskoa. Ei vaikka tutkisi Raamattua ja muita uskosta kertovia kirjoja 40 vuotta ja kuuntelisi 1000 saarnaa. Isä kutsuu syntisiä eri tavoin kääntymään Jeesusta kohti. Kukaan ei omasta voimastaan ja järjestään käänny kohti Jeesusta. Raamattu sanoo, että Herra kutsuu ihmisiä 2 ja jopa 3 kertaa Job 33:28. hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta'. 29. Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle.
http://www.andreas.fi/uskoonTulo.htm
katso7
Viestit: 1421
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Kutsu on kun tulit uskoon Kun pyhä henki tulee teihin tulette olemaaan Minun´todistajiani aina maan ääriin asti kuinka kauan jos olet uudestisyntynyt odotat kutsua . miten voidaan aina puolustautua ja vetätyä vastuussta kuin natsisaksaksassa herra hoitta herra ei hoida jos kukaa ei tee kaasutettujen eteen mitäån. tää ei enää mee perille! pitäkää vaan sunne kiinni niin kyl se herötys puhekee kyllä on järkyttävää! en jekele karmaa vaan tulta omapa on valintas
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
katso7
Viestit: 1421
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Ethän sä vaan rakaani ylkänin vaadi että mun tarvii tehdä yhtään mitään. Jumalan rakkaus vaatii meitä. kuka se on uliiivannu joku yhdysvaltainen gay bible mutta jos se on jo suomessa...
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
katso7
Viestit: 1421
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Luulevaiset

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Purified olen täysin samaaa mieltä <Hengessä kanssasi.
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Vastaa Viestiin