Viisi uskonaskelta

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
Sinettisormus

Viisi uskonaskelta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva



http://notes.evl.fi/hartaudet.nsf/38d7f ... enDocument

Teksti
Olet varmaan joskus törmännyt uutiseen: joku julkisuuden henkilö, tai tuntemasi ihminen on tullut uskoon. Itsellesi myös on noussut mieleen ns. perimmäiset kysymykset. Mitä on kuoleman jälkeen? Pääsenkö taivaaseen, kun täältä lähden? Miten voisin varmistaa nämä asiat?

Tänä iltana haluan puhua sinulle viidestä yksinkertaisesta uskon askeleesta, jotka otettuasi olet aloittanut matkasi kohden taivasta ja saanut sydämeesi varmuuden siitä, että kelpaat Jumalalle. Ennen sitä haluan kertoa sinulle, että Jeesus rakastaa sinua! Hän valmisti taivaaseen tien, jolta kukaan sille lähtenyt ei eksy. Tänään haluan olla kuin tienviitta, joka osoittaa, miten löydät tien alkupään.

Ensimmäinen askel on usko Jumalaan. Raamattu sanoo heprealaiskirjeen 11:6 : "Ilman uskoa ei kuitenkaan kukaan ole Jumalan mielen mukainen. Sen, joka astuu Jumalan eteen, täytyy uskoa, että Jumala on olemassa ja että hän kerran palkitsee ne, jotka häntä etsivät."

Todellinen uskonelämä alkaa Jumalan etsimisestä. Onko Jumala olemassa? Jos olet, niin vastaa minulle! Raamattu lupaa, että jokainen, joka etsii, myös löytää. Jos rehellisellä mielellä etsit Jumalaa ja hänen antamaa pelastusta, tulet löytämään. Herra palkitsee sinun etsimisesi. Hän paljastaa olemassaolonsa ja vastaa sinun kaipaukseesi ja rukoukseesi. Hän lahjoittaa sinulle uskon. Sitä ei tarvitse kaivella itsestään, vaan se on Jumalan lahja.

Toinen askel on parannuksen teko. Jeesus ja apostolit saarnasivat kaikkialla: Tehkää parannus, kääntykää. Apostolien teot 17:30 sanotaan: "Kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus!" Mitä parannus on? Koetanko mitä omilla konsteilla korjata jotakin elämästäni ja parannella puutteitani? Luther selittää asian hienosti: ”Parannus on mielenmuutos, jossa ihminen menee itseensä, tunnustaa syntinsä ja haluaa niistä vilpittömästi luopua”.

Se on siis uskossa kääntymistä Jeesuksen puoleen, jolla on valta muuttaa ihmisen elämä. Ihminen tunnustaa, että omillani en tule toimeen. Tarvitsen Jumalan apua. Kenelle pitää tunnustaa syntinsä? Ennen kaikkea Jumalalle. Eikä vain joitakin mieleen muistuvia tekoja, vaan tunnustaa, että olen kerta kaikkiaan syntinen ja matkalla kadotukseen ilman Kristusta. Uskova sielunhoitaja voi auttaa, jos ripittäytymällä tunnustat syntisi. Itselleni oli suuri apu, kun toinen julisti syntini anteeksi Jeesuksen nimessä ja maahan vuotaneessa veressä.

Kolmas askel on Jeesuksen luo tuleminen. 1.Timoteuskirje 2:5 toteaa: "Jumala on yksi ja yksi on välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus." Oikopolkua Jumalan luokse ei ole olemassa. Jeesus tuli ihmiseksi, jotta löytäisimme tien Jumalan luokse. Johannes 14:6 Jeesus sanoo: "Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani." Siksi ihmisen, joka haluaa tulla uskoon, täytyy tulla Jeesuksen luo. Tulijalle Jeesus lupaa: "Sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois."

Maailman ihanin asia on tulla Jeesuksen luo armoistuimelle. Tuomio siirretään pois ja ihminen saa rauhan Jumalan kanssa. Vaikka sydän olisi pikimusta, se tulee lumivalkeaksi, kun Jeesuksen veren voima koskettaa ihmistä. Alkaa uusi elämä Kristuksen seurassa. Pyhä Henki sinetöi ihmisen Jumalan omaisuudeksi. Ihminen saa varmuuden: vaikka tänään kuolisin, pääsen Jumalan luo taivaaseen.

Neljäs askel on suun tunnustus. Roomalaiskirje 10:10: "Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen." Jeesus itse jatkaa, Matteus 10:32-33: "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa. Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa."

Miksi häpeäisit Jeesusta? Hän ei hävennyt kuolla puolestasi ja kärsiä syyttömänä tähtesi. Minun suurin kunniani on kuulua Jeesukselle. Hän on paras ystäväni. Pelastajani, joka vuodatti pyhän verensä tähteni. Minä rakastan häntä.

Kun tunnustautuu Jeesuksen seuraajaksi, saa voiman ja ilon elämäänsä!

Viides askel on uskovien yhteys. Apostolien tekojen toinen luku kertoo ensimmäisistä kristityistä näin: "Ne, jotka ottivat hänen, siis Pietarin, sanomansa vastaan, kastettiin... Seurakunta kuunteli ja noudatti uskollisesti apostolien opetusta. Uskovat elivät keskinäisessä yhteydessä, mursivat yhdessä leipää ja rukoilivat."

On ihana saada rinnalleen ihmisiä, jotka rukoilevat puolestani ja jakavat Jumalan Sanan aarteita kanssani. Uskovien yhteys lujittaa omaa uskoani.

Ota rohkeasti uskon askeleita Jumalan puoleen. Voit rukoilla kanssani lopuksi: Taivaallinen Isä, haluan oppia tuntemaan sinut ja Poikasi Jeesuksen. Tunnustan, että olen tehnyt syntiä edessäsi. Jeesus, tule elämääni ja muuta minut. Anna syntini anteeksi. Kiitos, että otat minut vastaan ja viet minut taivaan kotiin. Aamen.
Sinettisormus

Re: Viisi uskonaskelta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

2.Timoteuksen kirje:
2:1 Vahvistu siis, poikani, siinä armossa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
2:2 Ja minkä olet kuullut minulta ja minkä monet ovat todistaneet, usko se luotettaville miehille, jotka sitten ovat soveliaita muitakin opettamaan.
2:3 Kärsi vaivaa niinkuin ainakin jalo Kristuksen Jeesuksen sotamies.
2:4 Ei kukaan, joka sodassa palvelee, sekaannu elatuksen toimiin, sillä hän tahtoo olla mieliksi sille, joka on hänet palkannut.
2:5 Eihän sitäkään, joka kilpailee, seppelöidä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti.
2:6 Peltomiehen, joka vaivaa näkee, tulee ennen muita päästä osalliseksi hedelmistä.
2:7 Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.
2:8 Muista Jeesusta Kristusta, joka on kuolleista herätetty ja on Daavidin siementä minun evankeliumini mukaan,
2:9 jonka julistamisessa minä kärsin vaivaa, kahleisiin asti, niinkuin pahantekijä; mutta Jumalan sana ei ole kahlehdittu.
2:10 Siitä syystä minä kärsin kaikki valittujen tähden, että hekin saavuttaisivat pelastuksen, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, ynnä iankaikkisen kirkkauden.
2:11 Varma on tämä sana; sillä: jos olemme kuolleet yhdessä hänen kanssaan, saamme myös hänen kanssaan elää;
2:12 jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita; jos kiellämme hänet, on hänkin kieltävä meidät;
2:13 jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.
2:14 Muistuta tästä, ja teroita heille Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista, mikä ei ole miksikään hyödyksi, vaan niiden turmioksi, jotka kuulevat.
2:15 Pyri osoittautumaan Jumalalle semmoiseksi, joka koetukset kestää, työntekijäksi, joka ei työtään häpeä, joka oikein jakelee totuuden sanaa.
2:16 Mutta pysy erilläsi epäpyhistä ja tyhjistä puheista, sillä niiden puhujat menevät yhä pitemmälle jumalattomuudessa,
2:17 ja heidän puheensa jäytää ympäristöään niinkuin syöpä. Niitä ovat Hymeneus ja Filetus,
2:18 jotka ovat totuudesta eksyneet, kun sanovat, että ylösnousemus jo on tapahtunut, ja he turmelevat useiden uskon.
2:19 Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: "Herra tuntee omansa", ja: "Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee."
2:20 Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta- ja hopea-astioita, vaan myös puu- ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
2:21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.
2:22 Pakene nuoruuden himoja, harrasta vanhurskautta, uskoa, rakkautta, rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä.
2:23 Mutta vältä tyhmiä ja taitamattomia väittelyjä, sillä tiedäthän, että ne synnyttävät riitoja.
2:24 Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
2:25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
2:26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.
Sinettisormus

Re: Viisi uskonaskelta

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Viisi uskonaskelta

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mä oon aina ymmärtäny nuo viisi uskon askelta siten, että ei ole toista askelta, ellei ole ensimmäistä jne. kaavalla.
Elikkä, ei voi uskoa Jumalaan, jos ei ole tapahtunut jotain ennen sitä. Olemme kuulleet, että ihminen syntyjään on heti uskonsa kanssa lapseudessa ja symbioosissa luojaan. Mutta tämä katoaa jos vanhemmat eivät ole uskossa ja opasta lasta uskossa pysymiseen. Näin tapahtuu jokaiselle siinä ensimmäisessä vedenjakajassa, joka erottaa lapsen Jumalasta tai liittää lapsen siihen.

Elikkä uskoon tulemiseen on KAKSI lähtökohtaa, joko ei ole koskaan ollutkaan uskoa tai sitten on maailmaan mennyt ja maallistunut mutta aina on ollut tietty usko, jota ei itse osaa välttämättä määritellä. Uskohan tulee kuulemisesta ja jos lapsi ei ole kuullut, hän unohtaa lähtökohdan. Paavalihan opetti tästä niin, että toiset ovat lain orjaksi syntyneet ja vapautuneet orjuudesta löydettyään Kristuksen ja toiset taas vapaana laista syntyneet ja löydettyään Kristuksen vapaassa tahdossa orjaksi tulleet häneen.

Elikkä kukaan ei selviä ilman ENSIMMÄISTÄ ASKELTA ja se on SYNNINTUNTO!

Kukaan ei ole valmis Jumalan eteen ilman poikaa, joten kukaan ei voi mennä Jumalan eteen ottamatta ensimmäsitä askelta ja tultava synnintuntoon. Siitä alkaa uskon VIISI askelta.

2. askel on alkaa etsiä anteeksiantoa ja tässä tullaan vasta siihen kohtaan, jossa moni kompastelee neityst Marioineen ja kaiken maailman uhrauksineen, joilla etsii sydämeensä sitä synniin tunnon vahatamisen tunnetta. Kukaan ei voi löytää synnintuntoon vapautusta ja rauhaa, ellei ensin löydä Golgatan ristin juurelle, elikkä löytää Jeesus.

3. askel onkin kaikkien matjoen ja mutkien jälkeen tunnustaa, että Jeesus on ainoa vapahtaja ja tästä vasta kaikki oikeastaan alkaa

4. askel nimittäin on vasta syntien anteeksisaaminen ja uudesti syntyminen ylhäältä ja vasta tässä kohtaa sydän tuntee saaneensa oikeesti anteeksi ja pelko muuttuu uskoksi ja varmuudeksi, epätoivo pelastusvarmuudeksi

5. askel onkin sitten pitkä, riippuen aivan elämän pituudesta ja uskoon tulemisen ajankohdasta, nimittäin alkaa kilvoittelu uskossa, joka päättyy kuolemaan tai ehkä sitten pääsee pois, tavalla tai toisella, vaikkapa kuten Elia, tulisilla vaunuilla.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Viisi uskonaskelta

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Herääminen alkaa oman sielunsa hädästä!
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Viisi uskonaskelta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Jarmo!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin