Ihmispelko

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
Sinettisormus

Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva



Ketä sinä pelkäät?

[Pelon historia ja tulevaisuus]
"Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: 'Missä sinä olet?' Mies vastasi: 'Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin.'
- - -
Auringossa, kuussa ja tähdissä näkyy merkkejä. Meren aallot pauhaavat jylisten, ja maan päällä ovat kansat ahdistuksen ja epätoivon vallassa.

Kaikki lamaantuvat pelosta odottaessaan sitä, mikä on kohtaava ihmiskuntaa, sillä taivaiden voimat järkkyvät.

Silloin nähdään Ihmisen Pojan tulevan pilven päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. Kun nuo tapahtumat alkavat, nostakaa rohkeasti päänne pystyyn, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.
- - -
[Pelko-ongelman ratkaisu]
'Minä sanon teille, ystävilleni: Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta joiden valta ei ulotu sen pitemmälle. Kuulkaa, ketä teidän tulee pelätä. Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen että syöstä hänet helvettiin. Niin, sanon teille: häntä teidän on pelättävä.'"
1. Moos. 3:9-10; Luuk. 21:25-28; Luuk. 12:4-5 [kr92] [kr38]
Sinettisormus

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

https://www.sauluslahetys.com/uutiset.html?117289
1 Joh 4:
9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
10 Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.
11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.
.......
18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

Pelko estää kokemasta ja elämästä Jumalan rakkaudessa. Pelkoja on monenlaisia; joku voi pelätä sielunvihollista; toinen voi pelätä enemmän ihmisiä kuin Jumalaa; kolmas voi pelätä epäonnistumista, jonka tähden hän ei uskalla uskoa ja luottaa Jumalaan jne. Oli pelon syy mikä tahansa, niin Raamatun opetuksen mukaan täydellinen rakkaus karkottaa (alkutekstin mukaan heittää ulos) pelon, koska pelossa on rangaistusta (alkutekstin mukaan rangaistusta, tuskaa ja piinaa). Sanonta se joka pelkää ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa tarkoittaa, että hän ei ole vapautunut peloistaan ja pelko kahlitsee sekä hallitsee häntä.

Ihminen jonka elämää pelko hallitsee elää rangaistuksen pelossa, eli syyllisyyden alla, jossa pelko ja syyllisyys piinaa ja tuottaa tuskaa ihmisen sydämelle. Silloin kun uskovan sydäntä jäytää ihmispelko, niin hän kokee syyllisyyttä ihmisten edessä, jos hän ei toimi ja elä ihmisten vaatimusten mukaan. Hyvin usein uskovien elämässä on ihmispelkoa, jossa uskovat elävät uskonnollisten perinteiden kahlitsemina. Tällaisen ihmispelon ikeen ja orjuuden alaisena eläminen tuo sellaisen syyllisyyden tunteen sydämelle, jossa uskova kokee olevansa vastuussa yhteisölle ja ihmisille, jotka taakoittavat uskovia epäraamatullisilla perinnäissäännöillä.

Ihmispelko ja uskonnollinen perinnäissääntö tuovat sellaisen taakan ihmisen sydämelle, että hän joutuu elämään valheen varassa. Monet heistä ovat vilpittömiä, mutta lujasti taakoitettuja ihmisten perinnäissäännöillä, joiden kautta he vieroksuvat Jumalan sanan totuutta. He luulevat perinnäissäännön olevan Raamatun totuus, vaikka se todellisuudessa edustaa valhetta ja petosta. Väärä pelko tuo tuskan ja piinan ihmisen sydämeen.

Jos elät vuodesta toiseen uskonelämääsi siten, että asiat piinaavat sinua ja sinulla on tuska sydämessäsi, etkä koe Jumalan rauhaa ja rakkautta sydämessäsi, niin olet pelon vankina ja orjana tai elät synnissä, joka estää sinua kokemasta aitoa Jumalan rakkautta ja totuutta. Silloin kun pääset tekemisiin aidon Jumalan sanan totuuden ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta, niin pääset vapaaksi peloistasi sekä kokemaan Jumalan rakkautta.

Raamattu opettaa Jumalan rakkauden järjestyksen. Me voimme rakastaa Jumalaa vain siksi, koska Hän on ensin rakastanut meitä. Koska Jumala rakastaa sinua, niin vasta tämän ymmärrettyäsi voit oppia rakastamaan Jumalaa. Miksi tämä järjestys on tärkeä ymmärtää? Jumalan rakkaus on lähtöisin Jumalasta, ei ihmisen lihasta. Jos ihminen ei ymmärrä Jumalan rakkauden järjestystä, niin hän pyrkii omassa voimassaan rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään.

Kun ymmärrät Jumalan rakastavan ensin sinua ja vasta sen jälkeen sinä voit rakastaa Häntä, niin se johdattaa sinut kokemaan Jumalan rakkauden aitoa vaikutusta, jonka seurauksena sinun ensimmäinen rakkautesi kohde on Jumala, jonka jälkeen tulee rakkaus lähimmäisiin. Silloin kun sinä rakastat ensin Jumalaa, niin sinä pelkäät (kunnioitat) vain Raamatun Jumalaa ja kaikki muu pelko pysyy (ihmispelko jne.) poissa sydämestäsi. Jumalan rakastaminen auttaa sinut pysymään poissa väärän pelon aiheuttamasta ikeestä.

Jos sanot suullasi rakastavasi Jumalaa, mutta vihaat tai halveksut uskon sisaria ja veljiä, niin silloin sinä elät valheessa. Todellinen Jumalan rakkaus sydämessäsi johdattaa sinut rakastamaan ja kunnioittamaan uskon sisaria ja veljiä. Raamattu sanoo Jumalan käskyn olevan että se joka rakastaa Jumalaa, niin hänen tulee myös rakastaa uskon sisariaan ja veljiään.

Joh 14:
15 ¶ Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18 ¶ En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."

Raamattu opettaa, että se joka rakastaa Jumalaa pitää Hänen käskynsä. Tämä opetus tulee ymmärtää Uuden Liiton järjestyksen mukaan. Meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa ja Jumalan käskyjen pitäminen on uskoa kaikki se opetus mikä on voimassa Uuden Liiton järjestyksessä. Uudessa Liitossa on voimassa sellaisenaan kaikki Kymmenen Käskyä, ne VT:n käskyt joiden on mainittu olevan voimassa Uudessa Liitossa sekä ne käskyt, jotka ovat tulleet uusina opetuksina Uuden Liiton järjestykseen. Vanhan liiton järjestys on kumottu ja siksi meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu sanoo Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti.

Herra Jeesus sanoi antavansa Pyhän Hengen (Toinen Puolustaja) sitä varten, että me uskovina voisimme Pyhän Hengen voiman kautta pitää Hänen käskynsä. Raamattu sanoo Jumalan rakkauden olevan vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta. Pyhässä Hengessä opimme rakastamaan Jumalaa yhä syvällisemmin.

Käskyjen pitämisen kautta emme voi ansaita pelastusta, sillä Jumalan armosta Herran Jeesuksen sovitustyössä on meidän pelastuksemme perusta. Jumalan käskyt (Raamatun sanan opetus) suojelevat meitä synniltä, joka tuhoaa ja rikkoo ihmisiä. Jumalan käskyt eivät ole meitä vastaan, vaan meidän puolellamme ja ne ovat osoitus Jumalan rakkaudesta, huolenpidosta sekä suojeluksesta.

Johanneksen evankeliumissa luvussa 14 ja 21 on Jumalan sanan ymmärtämisen perusta ja ydin. Herra Jeesus sanoi että se joka rakastaa Jeesusta (Jumalaa) on sellainen, jota Isä Jumala ja Herra Jeesus rakastavat ja sellaiselle uskovalle Herra Jeesus ilmoittaa itsensä. Herran Jeesuksen sanat ilmoitan itseni sellaiselle, joka minua rakastaa tarkoittaa sitä, että vain Jumalan rakastamisen kautta uskova voi ymmärtää oikealla tavalla Raamatun sanan opetusta.

Jumalan sanan totuutta emme voi löytää ilman Jumalan rakastamista. Jos rakastamme ihmisten uskonnollisia perinteitä enemmän kuin Jumalaa, niin emme voi löytää Raamatun totuutta ja sen sijaan joudumme elämään uskonnollisten valheiden ja väärien oppien vankeina. Jumalan rakastaminen on todella tärkeä asia, koska ilman sitä et voi ymmärtää oikealla tavalla Jumalan sanan totuutta.

Monien uskovien ongelmat ja etteivät he koe Jumalan läsnäoloa tai ymmärrä Jumalan sanan opetusta oikealla tavalla johtuvat siitä etteivät he ensin rakasta Jumalaa, vaan he ensiksi rakastavat joko itseään tai uskonnollisia sekä vääriä opetuksia ja ihmisten rakentamia sielullisia ja lihallisia oppeja ja rakenteita. Raamattua ei voi ymmärtää oikein ellei ensin rakasta Jumalaa. Tämä on jokaisen uskovan hyvä muistaa ja ymmärtää.
Sinettisormus

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

"Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.

Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa."
Sinettisormus

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Pi_O

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Vastaukseni liittyy asiaan, mutta hivenen eri kannalta.

Minulta on monesti kysytty, että miksi Jumala sallii toisten ihmisten satuttaa toisia ihmisiä.
Ihminen, joka vastaa vääryyteen vääryydellä harvemmin pelkää toista ihmistä. Ihmispelko koskee siis useimmin niitä, jotka loukkaantuvat ja sulkeutuvat kuoreensa.

Nähdäkseni vastaus on siinä, että meillä kaikilla on vapaa tahto. Jos joku on meille ilkeä niin on helppoa ottaa ohjat omiin käsiin ja ilkeillä takaisin. Tällä tavalla menemme Jumalan edelle eli emme täysin luota Jumalan kykyyn toimia riitojen sovittelijana.
Voi olla, että uudessa maailmassa tulee eteen tilanne, jossa joku vahingossa loukkaa meitä. Siksi meidät pitää nyt koetella, että emme vastaa loukkaukseen loukkauksella vaan sallimme Jumalan selvittää asian. Sillä usein kristittyjen välisissä loukkauksissa kyse on väärinkäsityksestä eikä sivalluksesta.
Sinettisormus

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Pi_O, oikein vastasit, tämä on myös totta. Tätä taisimme täälläkin jokunen aika sitten harjoitella .. kehnolla tuloksella. Herra, anna tämä meille anteeksi!
Pi_O

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Amen Sinettisormus. Jumalamme, ole meille armollinen ja anna meille anteeksi.

Niin, onhan ne päät täälläkin kolissut, mutta meistä jokainen on varmaan joskus vetäissyt herneen nenään tai halunnut maksaa potut pottuina, ihan arkisessa elämässä. Joten eikun lähemmäs Jumalaa niin heitot ei osu.

Raamatusta poimittu viisaita lauseita Herran pelosta:

Sananlaskut 9
8 Älä nuhtele pilkkaajaa, ettei hän sinua vihaisi; nuhtele viisasta, niin hän sinua rakastaa.
9 Anna viisaalle, niin hän yhä viisastuu; opeta vanhurskasta, niin hän saa oppia lisää.
10 Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. -
11 "Sillä minun avullani päiväsi enenevät ja jatkuvat elämäsi vuodet.
12 Jos olet viisas, olet omaksi hyväksesi viisas; ja jos olet pilkkaaja, saat sinä sen yksin kestää."
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen Sinettisormus ja Pi_O ja kiitos Sananpaikoista, kaikkea tuota tarvitaan nyt!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Puheita pelon aihepiiristä:


Seppo Jokinen - Pelkojen takana
https://youtu.be/D27E5LUNqZs?si=iQYwrf79Y4U3bwV6

Mika Yrjölä - Mitä tekisit jos et pelkäisi
https://youtu.be/TGGDm61c8BQ?si=HLwwTh8Mm5N62uRi


Mika Turunen - Pelot murtuvat
https://youtu.be/HllAf3FKk04?si=-4xXGFcP5YvRsHoO





🎶 Musiikkia:

Juuri sinä - Pekka Laukkarinen
https://open.spotify.com/track/5FoOLudV ... g4rDvhDFjw

Kaarneet - Älä pelkää
https://youtu.be/9DEYgcK73ZI?si=76xV-Kp3QCTTnO06

Pienet ihmeet -Älä pelkää
https://youtu.be/Es6nMwui6cg?si=Ab7N4rP_h8j78vKo

EXIT - Älä luovuta
https://youtu.be/KpPoYm7OdGg?si=ioPE8SgJ7uiguWD_
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Mulla on kyllä paha ihmispelko ja se rajoittaa mun elämää todella paljon. En halua olla ihmispelkoinen, mutta en siitä irtikään pääse omin voimin.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja jsj »

Rakastettu kirjoitti: 03 Joulu 2023, 20:53 Mulla on kyllä paha ihmispelko ja se rajoittaa mun elämää todella paljon. En halua olla ihmispelkoinen, mutta en siitä irtikään pääse omin voimin.
Käsittääkseni maallinen hoitomuoto erilaisiin pelkoihin on asteittainen totuttautuminen. Jos joku pelkää kuollakseen vaikka hämähäkkejä, niin psykologi näyttää ensin kuvia niistä ja aina asteittain mennään pidemmälle ja pidemmälle, kunnes lopulta henkilö saattaa uskaltaa jopa koskea hämähäkkiin.

Maallisesta viisaudesta voi olla jotain apua. Paras apu ihmispelon karkoittamiseksi lienee kuitenkin Herran pelko. Kuten Jeesus sanoo "älä pelkää sitä, joka voi tappaa vain ruumiin".
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

jsj kirjoitti: 03 Joulu 2023, 21:23
Rakastettu kirjoitti: 03 Joulu 2023, 20:53 Mulla on kyllä paha ihmispelko ja se rajoittaa mun elämää todella paljon. En halua olla ihmispelkoinen, mutta en siitä irtikään pääse omin voimin.
Käsittääkseni maallinen hoitomuoto erilaisiin pelkoihin on asteittainen totuttautuminen. Jos joku pelkää kuollakseen vaikka hämähäkkejä, niin psykologi näyttää ensin kuvia niistä ja aina asteittain mennään pidemmälle ja pidemmälle, kunnes lopulta henkilö saattaa uskaltaa jopa koskea hämähäkkiin.

Maallisesta viisaudesta voi olla jotain apua. Paras apu ihmispelon karkoittamiseksi lienee kuitenkin Herran pelko. Kuten Jeesus sanoo "älä pelkää sitä, joka voi tappaa vain ruumiin".
Oon yrittänyt siedättäytyä tuolla tavalla, mutta silti pelko vain kasvaa kun jokaisesta kerrasta jää ikävä muistojälki ja sitten ahdistus vaan kasvaa aina vaan suuremmaksi ja suuremmksi kunnes ei enää pysty. Pelkään Herraa ja ihmisiä :(.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja jsj »

Rakastettu kirjoitti: 03 Joulu 2023, 21:38
Oon yrittänyt siedättäytyä tuolla tavalla, mutta silti pelko vain kasvaa kun jokaisesta kerrasta jää ikävä muistojälki ja sitten ahdistus vaan kasvaa aina vaan suuremmaksi ja suuremmksi kunnes ei enää pysty. Pelkään Herraa ja ihmisiä :(.
Voitko antaa jotain esimerkkejä näistä ikävistä muistojäljistä?
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

jsj kirjoitti: 03 Joulu 2023, 22:11
Rakastettu kirjoitti: 03 Joulu 2023, 21:38
Oon yrittänyt siedättäytyä tuolla tavalla, mutta silti pelko vain kasvaa kun jokaisesta kerrasta jää ikävä muistojälki ja sitten ahdistus vaan kasvaa aina vaan suuremmaksi ja suuremmksi kunnes ei enää pysty. Pelkään Herraa ja ihmisiä :(.
Voitko antaa jotain esimerkkejä näistä ikävistä muistojäljistä?
Kaikki tilanteet missä oon kokenu häpeää yleensä ilman mitään syytä ja joskus syystäkin. Häpeän tunne on vaikea ja raskas kantaa, sitä haluaa vaan kadota kokonaan, muuttua näkymättömäksi.
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja jsj »

Rakastettu kirjoitti: 03 Joulu 2023, 22:18
Kaikki tilanteet missä oon kokenu häpeää yleensä ilman mitään syytä ja joskus syystäkin. Häpeän tunne on vaikea ja raskas kantaa, sitä haluaa vaan kadota kokonaan, muuttua näkymättömäksi.
Tunnistat kuitenkin, että tunteelle ei useimmiten ole varsinaista syytä. Voisiko olla, että teet sitä, mitä minä itsekin tein joskus: ajattelet, että muut ihmiset ajattelevat jatkuvasti jotain sinusta? Koska vanhempana olen tajunnut, että muut ihmiset tekevät samaa kuin sinä ja minäkin: keskittyvät itseensä ja omiin juttuihinsa. Siis vaikka sinusta tuntuisi miten nololta ja ahdistavalta jossain tilanteessa, niin voi ihan hyvin olla, että se toinen ihminen siinä keskittyy ihan muihin asioihin tilanteessa kuin sinuun. Tämä oli ainakin itselleni vapauttava asia tajuta: minuun kiinnitetään ihan yhtä vähän huomiota kuin mitä minä itse kiinnitän johonkin satunnaiseen ohikulkijaan; saatan kyllä rekisteröidä hänet mutta seuraavassa sekunnissa olenkin taas jo täysin omissa ajatusmaailmoissani.
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

jsj kirjoitti: 03 Joulu 2023, 22:43
Rakastettu kirjoitti: 03 Joulu 2023, 22:18
Kaikki tilanteet missä oon kokenu häpeää yleensä ilman mitään syytä ja joskus syystäkin. Häpeän tunne on vaikea ja raskas kantaa, sitä haluaa vaan kadota kokonaan, muuttua näkymättömäksi.
Tunnistat kuitenkin, että tunteelle ei useimmiten ole varsinaista syytä. Voisiko olla, että teet sitä, mitä minä itsekin tein joskus: ajattelet, että muut ihmiset ajattelevat jatkuvasti jotain sinusta? Koska vanhempana olen tajunnut, että muut ihmiset tekevät samaa kuin sinä ja minäkin: keskittyvät itseensä ja omiin juttuihinsa. Siis vaikka sinusta tuntuisi miten nololta ja ahdistavalta, niin voi ihan hyvin olla, että se toinen ihminen keskittyy ihan muihin asioihin niissä tilanteissa kuin sinuun.
Tottahan tuo on. Siltikään en ole päässyt näistä tuntemuksista eroon, kun Jumalan edessäkin hävettää ja ahdistaa oma olemus niin myös ihmisten edessä :(
jsj
Viestit: 427
Liittynyt: 22 Elo 2021, 21:14

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja jsj »

Rakastettu kirjoitti: 03 Joulu 2023, 22:47
Tottahan tuo on. Siltikään en ole päässyt näistä tuntemuksista eroon, kun Jumalan edessäkin hävettää ja ahdistaa oma olemus niin myös ihmisten edessä :(
Eipä meistä kukaan voi olemuksellaan kehuskella Jumalan edessä, olimme sitten millaisia tahansa. Jesajakin oli Jumalan profeetta, mutta kun kohtasi elävän Jumalan joutui vain toteamaan:
"Voi minua! Minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin."
Samoin kävi Johannekselle, joka oli sentään Jeesuksen opetuslapsikin, ehkä kaikista rakkain kaiken lisäksi, kun hän näki näyssä Jeesuksen kaikessa kunniassaan:
Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: "Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Ystäväni, ei parhaimmillakaan meistä ole Jumalan edessä yhtään mitään muuta kuin usko Jeesukseen. Jos lähdetään omia meriittejämme tai olemustamme katsomaan, niin ei tule mitään.
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1212
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Joka ihmisiä pelkää, on pelkonsa vanki,
joka luottaa Herraan, on turvassa.Sananl. 29:25


Kuten mikä tahansa muukin synti, jos ruokimme sitä, se ei poistu elämästämme. Se syö kaiken alleen; ihmissuhteet, elämänilon, Jumalan valtakunnantyön, terveen itsetunnon, yöunet yms.

Raamattu sanoo, että ihmisten miellyttäjä ei voi olla Jumalan palvelija. Vasta kun Jumalasta tulee suurin "pelkomme", Hänestä voi tulla turvallisin paikkamme. Ja Jumalan pelko ei ole pelkoa Häntä kohtaan, vaan ennemminkin Pyhyyden, Kaikkivaltiuden ja auktoriteetin ymmärtämisen pohjalta tulevaa ja nousevaa kunnioitusta.Jumala ei halua että pelkäämme Häntä, vaan että ymmärrämme kuinka paljon Hän rakastaa meitä.


Kun ymmärrämme Hänen Pyhyytensä ja valtansa meidänkin elämäämme, sekä suunnattoman rakkautensa meitä kohtaan, Hänestä tulee turvapaikkamme vaaraa ja mailmaa vastaan.

Usein ihmispelko johtuu hyväksynnän halusta. Tarve tulla hyväksytyksi on terve tunne ja meissä jo tehdasasetuksena. Se miltä etsimme hyväksyntää, paljastaa usein syvimmän rakkautemme sekä rikkinäisyytemme

Usein hyväksynnän tarve, ennen Jumalan rakkauden täydellistä ymmärtämistä kohdallamme, on väärissä kohteissa. Kun olemme taustaltamme rikkinäisiä, haemme hyväksyntää vääristä ihmissuhteista, maailman asioista ja synnin tieltä.

Myös, jos uskonelämä alkaa tuntua hankalalta ja seurakunta vajavaiselta, uskovan on helppo palata takaisin maailmaan hakemaan lohtua sieltä, mistä sitä on ennen saanut. Vanhasta kaveripiiristä ja maailman himoista. Jos kuitenkin olemme rehellisiä itsellemme, tiedämme, että vanhan elämän turva on pelkkää valetta. Ainoa turva on Jumalassa ja ylösnousseessa Messiaassa.

Ihmisten hyväksynnän hakeminen on loppumaton suo, jossa ei voi koskaan onnistua. Aina on joku, joka ei pidä meistä.


Ihmispelko estää sen kaiken hyvän, mitä Jumala on tarkoittanut elämäämme, ihmispelko estää evankelioinnin ja terveen parantumisemme menneisyyden arvista, joista Jumala haluaa parantaa.

Jumala on armollinen ja rakastava, joten luottaessamme Hänen huolenpitoonsa, meidän ei tarvitse enää pelätä. Hän tuntee meidät, rakastaa meitä ja antaa meille juuri sen, mitä tarvitsemme.

Sen sijaan, että etsisimme hyväksyntää muilta ihmisiltä, ​​Evankeliumi muistuttaa meitä siitä, että Jumala hyväksyy meidät virheistämme huolimatta. Omissa toimissamme, haluissamme ja virheissämme emme ansaitsisi muuta kuin paheksuntaa.

Tuo siedättäminen on varmasti totta. Moni korkeanpaikan kammoinenkin on päässyt pelosta eroon, siedättämisellä.

Ihmispelon kohdalla se ei tietenkään ole nopea tie, mutta pikkuhiljaa pakottamalla itsemme eteenpäin - neutraalit ja positiiviset kokemukset tuovat meille sietokykyä eri tilanteisiin.

Ja joka päivä, me saamme pukeutua Kristukseen. Ihmispelon kohdalla, sen lisäksi että voimme pyytää siitä vapautumista, voimme opetella rukoilemaan ennen uloslähtöä ja ennen ihmiskohtaamisia Jeesukselta voimaa tilanteisiin.
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Ravinto on todella tärkeä. Olet sitä, mitä syöt, sekin on vaan niin totta. En tässä rupea toisten syömisiä terapoimaan, mutta huolehdi vitamiineista D,C ja B. Olisin kyllä ihan zombi, jos en ottaisi noita myös purkista, etenkin D:tä näin talvella.
Avatar
Rakastettu
Viestit: 255
Liittynyt: 15 Elo 2021, 19:13

Re: Ihmispelko

Viesti Kirjoittaja Rakastettu »

Voisinpa ymmärtää ja uskoa että Jumala rakastaa minuakin :(
Vastaa Viestiin