Elävän Veden Lähde

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
Sinettisormus

Elävän Veden Lähde

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Elävän veden lähde

Vesi on aina ollut elintärkeää ihmiselle. Ilman vettä ei ole elämää. Ilman vettä ihminen ei tule toimeen kuin korkeintaan muutaman vuorokauden. Vesi virvoittaa ja voitelee, luo kasvun edellytykset maan sadolle antaa elämää kaikelle elolliselle, koko luomakunnalle. Vettä noudettiin usein kaukaakin Jeesuksen ajan Palestiinassa.

Johanneksen evankeliumin neljäs luku kertoo, elävän veden lähteestä; Jeesuksen ja samarialaisen naisen kohtaamisesta Sykarin kaivolla. Elävä vesi tarkoittaa alun perin lähteestä pulppuavaa vettä säiliöveden vastakohtana. Sykarissa oleva Jaakobin kaivo, joka oli saanut nimensä Jaakobin palattua aikanaan sinne Mesopotamiasta, oli kahden tärkeän tien risteyskohdassa. Toinen tie johti Sebasten kautta Länsi-Galileaaan ja toinen Betseanin kautta Genessaretin järvelle. Jaakobin kaivo on 32 metriä syvä ja on yhteydessä vesilähdesuoniin.

Kaivolla Jeesus ja nainen kohtasivat ja vuoropuhelu Jeesuksen ja naisen välillä alkoi, kun Jeesus pyysi naiselta vettä juodakseen. Ei ollut tavallista että juutalainen mies pyytää vettä samarialaiselta ja vieläpä naiselta, sillä juutalaiset ja samarialaiset eivät olleet tekemisissä keskenään. Eikä varsinkaan mies saanut puhutella vierasta naista.

Jeesus rikkoi jälleen Fariseusten ja kirjanoppineiden asettamia perinnäissääntöjä ja saa naisen hämmästymään: ”Kuinka sinä, juutalainen, pyydät juotavaa samarialaiselta naiselta”. Naisen hämmästyneeseen kysymykseen Jeesus vastaa omaavansa itse vettä, jota juodessa ei koskaan tule jano. Jeesus puhuu elävästä vedestä, joka pulppuaa jokaisen sisältä, joka uskoo Häneen Kristukseen, elävään Jumalaan. Jeesuksen antamaa vettä juova ei koskaan ole janoissaan eikä nälissään. Jeesus itse on elävän veden lähde, kaiken Luoja ja ylläpitäjä yhdessä Jumalan eli Isän ja Pyhän Hengen kanssa.

Vuoropuhelu johtaa siihen, että kuullessaan omasta huonosta elämästään nainen ryntää takaisin kylään muiden kyläläisten luo kertomaan uutisia. Kaivolla on erikoinen mies, hän osasi kertoa minun elämästäni, eihän hän vain liene Messias, se tuleva eli Jeesus Kristus. Jeesus oli tehnyt naisesta näkyvän. Itseään häpeilevä huonosta elämästään tunnettu nainen tuli näkyväksi ja osaksi kylän väkeä. Hänellä oli jotain tärkeää kerrottavaa. Hän on kenties tavannut elävän Jumalan Edustajan itsensä Messiaan, maailman Pelastajan.

Näin tapahtui monelle Jeesuksen kohtaamalle ihmiselle. Heistä tuli näkyviä, eheytyviä uusia ihmisiä. Jeesuksen kohtaamien ihmisten elämä muuttui; siihen tuli tarkoitus ja perusta. Ihmisen, joka uskoi, ei enää tarvinnut olla pelkojensa vanki, ajelehtia maailman tuulissa vailla päämäärää. Jeesus sammutti todellista elämää etsivien janon. Hän tuli elävän veden lähteeksi kohtaamilleen ihmisille, jotka uskoivat Häneen.

Juuri nyt näemme ympärillämme, kadulla, kauppakeskuksissa, erilaisissa viihdetapahtumissa paljon juurettomia ihmisiä, jotka ovat janoissaan. He ovat etsineet ja etsineet, rajustikin mutta etsintä on kenties kuivettanut heidän elämänsä mutta ei sammuttanut elämän janoa. Elävää vettä ei vain ole löytynyt, sillä etsintä on tapahtunut vääristä paikoista. Pyhä Raamattu osoittaa, että vain Jeesuksen luona sammuu elämän jano pysyvästi.

Mistä löydän tuon elävän veden lähteen, kysyt? Seurakunnan tulee olla keidas, ja jumalanpalveluksen paikka, jossa jaetaan elävää vettä, jossa itse Elämän herra jakaa sitä kauttamme ja meihin. On keskusteltu seurakuntarakenteen muutoksista. Kirkolliskokous keskustelee kevätistunnossaan uudesta yhtymäseurakuntamallista. Olkoonpa seurakunta pieni tai suuri, sen rakenne mikä tahansa, tärkeää on, että seurakunnassa toimitaan. Seurakunta saa kasvot kun sen työntekijät, luottamushenkilöt ja seurakunta-aktiivit lähestyvät kohtaamiaan ihmisiä.

Hän itse, joka antoi samarialaiselle naiselle elävää vettä, haluaa tarjota meillekin jotain, joka pysyy ja kantaa iankaikkiseen elämään maailman muutosten keskellä. Rukoillen ja johdatusta elämäämme pyytäen meidän on pysyttävä kiinni elävän veden lähteessä Jeesuksessa Kristuksessa ja nautittava päivittäin elävää vettä uskomme ravinnoksi. ”Elävä vesi” tekee itse elämän mahdolliseksi. Elävää vettä janoava nousee uudelle elämän tasolle. Hänessä toteutuu Vanhan Testamentin tulevan pelastuksen ajan kuvaus; Jesajan kirjan luvun 49 jakeen 10 ennustus:” Eivät he näe nälkää, ei heidän tule jano, ei heitä ahdista helle eikä auringon polte, sillä heitä ohjaa heidän armahtajansa, joka vie heidät lähteiden ääreen.
http://www.vesatuominen.net/2014/02/04/ ... den-lahde/
Sinettisormus

Re: Elävän Veden Lähde

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tämä on tärkeää ja niin vahvasti sydämelläni, että meidän myös täällä Pelastussanomassa, tulee olla tuo pulppuava lähde, tarjota lähteestä juotavaa, niille, jotka etsii ja kiertää tyhjyyttään. Ovat kulkumatkalla ja saavat kokea tämän levähdyspaikaksi ja lähteeksi, jonka ääreen on hyvä jäädä. Me koemme väsymystä, mutta se on juuri sitä, kun Jeesus sanoo: "VALVOKAA".
Jeesus pyysi opetuslapsiakin valvomaan, kun Hän yöllä oli rukouksessa, mutta ei he jaksaneet valvoa ... mutta se on meidän työmme, ammentaa Häneltä, Jeesukselta Kristukselta saatua sanomaa niille, jolla sitä ei vielä ole ja kuinka hyvän juotto aseman olemmekaan saaneet; PELASTUSSANOMAN!!! Se on Jumalalta saatu työväline, helpottamaan työtämme. Käytetään sitä ja valvoen ammennetaan, ehtymättömästä lähteestä. Pidetään "yhdessä", tämä lahjaksi saatu lähde elävänä, ei anneta sen sammua.
Amen.
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Elävän Veden Lähde

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Amen Sinetti!
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Sinettisormus

Re: Elävän Veden Lähde

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jukka Leppilampi , Minun käteni, Minun sieluni janoaa Jumalaa, Minun tähteni https://www.youtube.com/watch?v=sfgGri_D9Nw&t=682s
Vastaa Viestiin