Valvokaa!

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
Sinettisormus

Valvokaa!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Valvokaa!

Mark. 13:30-37
”Totisesti: tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu.
Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä
edes Poika, ei kukaan muu kuin Isä.
”Pitäkää varanne, olkaa valveilla, sillä te ette tiedä milloin se aika tulee.
Kun mies matkustaa vieraille maille ja talosta lähtiessään antaa kullekin
Palvelijalle oman tehtävän ja vastuun, niin ovenvartijan hän käskee valvoa.
Valvokaa siis, sillä te ette tiedä, koska talon herra tulee: illalla vai keski-
yöllä, kukonlaulun aikaan vai aamun jo valjetessa.
Hän tulee äkkiarvaamatta – varokaa siis, ettei hän tapaa teitä nukkumasta.
Minkä minä sanon teille, sen sanon kaikille: valvokaa!”

Miten voit?

Minkälaisissa tunnelmissa olet tällä hetkellä? Itse olen ollut monta kertaa äärettömän väsynyt. Millään ei ole tahtonut jaksaa. Ja Jeesus sanoo: ”Valvokaa!”

Keskustelin taannoin pitkään kuolevan ystäväni kanssa. Hänen tuskansa oli sietämätön, kun kipulääkkeitä ei voinut enää käyttää. Hän sanoi, ettei hän enää jaksa. Ja Jeesus sanoo: ”Valvokaa!”

Raamatussa on monia ahdistuneita, murheellisia ja väsyneitä ihmisiä, jotka eivät ole enää jaksaneet. Ja Jeesus sanoo: ”Valvokaa!”

Meidän keskuudessamme on paljon ihmisiä, jotka ovat täydellisesti loppuun palaneita. Ja Jeesus sanoo: ”Valvokaa!”

”Valvokaa!” Mahdoton vaatimus!

Mitä Jeesus tarkoittaa?

Eteeni avautui yllättäen Jes 66: 2: ”Köyhää minä katson, köyhää, hengeltään särkynyttä, sanani alla arkaa.” Sen alaviittaus oli Ps 34:19: ”Herra on lähellä niitä, joilla on särkynyt sydän, hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.” Edelleen sen alaviite Ps 51:19 (1938): ”Jumalalle kelpaava uhri on särjetty henki; särjettyä ja murtunutta sydäntä et sinä, Jumala, hylkää.” Ja vielä eteeni nousi Jes 57: 15 ”Korkea ja Ylhäinen, hän, joka pysyy ikuisesti, jonka nimi on Pyhä, sanoo näin: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä, mutta asun myös murtuneiden ja nöyrien luona. Minä virvoitan murtuneiden hengen ja herätän eloon nöyrien sydämen.”

Aloin ymmärtää: kun olet väsynyt, valvominen on oman heikkoutensa tuomista Jeesukselle joka päivä! Suhteessa Jumalaan sinä saat olla heikko. Rakastan 1 Kor 1:26-29 sanoja: ”Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista. Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta. Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin. Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä.”

Toisin sanoen, sinä saat väsyä, sinä saat olla masentunut, sinä saat olla sairas, sinä saat huokailla, sinä saat valittaa. Profeetta Hesekielillekin avattiin kirjakäärö, joka oli ”kirjoitettu täyteen molemmin puolin: valituksia ja huokauksia, huutoa ja tuskaa.” Näillä kaikilla Jumala riisuu, että tulisit Jeesuksen luo Häntä tarvitsevaksi. Ainoa, mitä Jeesus sinulta kysyy, on: tarvitsetko sinä Häntä? Tarvitsetko sinä Jeesusta!

Jeesus on ”kaikkien ihmisten vapahtaja, varsinkin uskovien.” (1 Tim 4:10, 1938) Ja ”jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.” (2 Tim 2:13 vk).

Sinä saat tulla

- Jeesuksen luo joka päivä. ”Tulkaa minun tyköni, kaikki työtä tekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.” (Mt 11: 28, 1938). ”Ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.” (Jh 6:37, 1938)

- syliin joka päivä. ”Luottakaa aina Jumalaan, tuokaa hänen eteensä kaikki mikä sydäntänne painaa! Jumala on turvamme.”

- puhdistuslähteelle joka päivä. ”Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan. (Sak 13:1, 1938). Tästä olen kirjoittanut Raamattuuni: ” Rakkauden ja puhdistuksen lähde pulppuaa jatkuvasti, ikuisesti. Se ei koskaan lopu. Saat aina tulla puhdistettavaksi –olitpa tehnyt mitä tahansa (jopa kieltänyt uskonkin). Anteeksiantamus on peruuttamaton sitä aidosti pyytävälle ja kaipaavalle. Lähde tuottaa jatkuvasti uutta elämää, puhdistaa ja pesee sielusi ikuisesti. Anteeksianto on peruuttamaton, koska Jeesuksen veri vuosi Golgatalla ja Golgata on peruuttamaton. Saat aina – niin usein kuin tahdot – tulla puhdistettavaksi ja saat ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä. (Jes 12:3). Jeesuksen veri pesee sinut puhtaaksi, syntien anteeksianto puhdistaa sinut kokonaan. - Saat aina samalla tulla ilon lähteelle! Myöskään puhdistuksen ilo ei lopu kesken. Se on ikuinen ja peruuttamaton. - Saat oikein ammentamalla ammentaa ja juoda avoimesta lähteestä niin usein kuin haluat ja niin paljon kuin tarvitset. Avoin lähde on Jumalan sydän. - Outoa, ettei puhdistuksen lähteelle ole tungosta. Puhdistuslähde on Jeesus itse.”

- Jeesuksen ristin luo joka päivä. Lue Jes 53! Sitä pitäisi lukea joka päivä. Sinun syntisi ja syyllisyytesi ja velkasi on maksettu !Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. (j 5, 1938). Sinun puolestasi, sinun sijastasi!

- armon valtaistuimen luo joka päivä. ”Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun sitä tarvitsemme. (Hepr 4:16)

- maailmankaikkeuden keskukseen, valtaistuimen, josta hallitaan koko tätä maailmankaikkeutta ja jokaisen meidän elämää, luo joka päivä.

- kuolemassakin Jeesuksen luo. Jeesus sanoo: ”Älä pelkää. Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, iäti elävä. Minä olin kuollut, mutta nyt minä elän, elän aina ja ikuisesti. Minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet. (Ilm 1:18).

Sinä saat tulla kuten publikaani (Lk 18:9-14), joka tuli temppeliin rukoilemaan ”eikä tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: ”Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!” Hän lähti kotiinsa Jumalalle kelvollisena, mutta fariseus, joka esitteli itseään ja omia tekojaan, ei. Tai saat tulla kuten sokea Bartimeus, joka kuullessaan Jeesuksen tulevan huusi väkijoukon keskellä: ”Jeesus, Daavidin poika, armahda minua!” (Lk 18:38)

Tätä on valvominen, erityisesti silloin kun olet väsynyt !

heikkona, riisuttuna, köyhänä ja avuttomana saat tulla armoa omistamaan.

Valvominen on syntien anteeksiantamuksessa ja Jumalan armossa elämistä. Se on jumalasuhteen kunnossa pitämistä. Laki paljastaa syntisi. Armo vie sinut uskomaan anteeksiantamukseen. Elämämme kallein asia on lopultakin Vapahtajan, Jeesuksen Kristuksen tunteminen ja Jumalan lapseksi pääseminen. Oletko sinä Jumalan lapsi ja tunnetko sinä Jeesuksen?

Valvominen tarkoittaamyös oman elämän tarkastelua Jumalan sanan valossa. Silloin, kun sana paljastaa elämästäsi asioita, jota ovat väärin, niistä on luovuttava. Vääryydestä luopuminen ei aina ole helppoa, mutta se on välttämätöntä. Valvominen tarkoittaa vääryyden tunnustamista Jumalalle syntinä ja siitä luopumista kaikilla elämämme alueilla.

Lisäksi valvominen tarkoittaa keskittymistä oman tehtävän hoitamiseen. Jukka Norvanto kirjoittaa: ”Se on aktiivista toimintaa sen eteen, että Isän Jumalan odotukset täyttyisivät.” Se ei ole vasta viime hetken toimintaa. ”Vertauksen matkoille lähtenyt mies kuvaa taivaaseen astunutta Jeesusta, joka ennen lähtöään on uskonut omilleen erilaisia tehtäviä. Hän odottaa jokaiselta vastuun kantamista saadusta tehtävästä. Ei kukaan työnantajakaan kovin suopeasti katso tilannetta, jossa työntekijät hänen poissa ollessaan viettävät aikaa työpaikalla, mutta eivät hoida sinä aikana työtehtäviä. Valvovalle ihmiselle jokainen Jeesuksen paluun hetki sopii yhtä hyvin. Vastapainona on ihminen, joka ryhtyy laskelmoimaan hänen paluunsa ajankohdalla. Laskelmoinnin motiivina on se, että vastuuseen asetettu voisi olla hoitamatta tehtäviään sinä aikana, kun kukaan ei ole katsomassa. Portinvartijan kiusauksena on ajatella, että riittää, kun on valveilla sinä hetkenä, kun isäntä palaa. Muun ajan voi rauhassa nukkua….Minkä työn tai tehtävän Jumala onkin sinulle uskonut, pysy siinä uskollisena.”

Matteuksen mukaan sitä opetuslasta, joka ei muista paikkaansa ja tehtäväänsä odottaa sama kohtalo kuin itsekästä palvelijaa: kadotustuomio. Norvanto kirjoittaa: ”Se, joka jättää tehtävänsä palvella toisia ja alkaa sen sijaan alistaa lähimmäisiään ja etsiä tyydytystä omille himoilleen, ei voi odottaa saavansa muuta kuin kadotustuomion.” Valvominen on lähimmäisistämme huolehtimista ja heille elämistä.

Jeesus tulee takaisin. Maailmankaikkeuden suurin tapahtuma on edessäpäin. Ja silloin onsyytä olla valveilla. Jeesus painottaa, että hän tulee äkkiarvaamatta. Jumalan valtakunnan ovet suljetaan kerran ja sen jälkeen kukaan ei voi sinne enää päästä. Siksi on tärkeää, että me huolehdimme lähimmäisistämme ja jokapäiväisistä tehtävistämme ja velvollisuuksistamme ja etsimme Jumalan valtakuntaa joka päivä. Olennaista on Jumalan sanan esillä pitäminen, siitä eläminen ja evankeliumin kertominen yhä uusille ihmisille. On kysymys maailmankaikkeuden arvokkaimmasta omaisuudesta: evankeliumista. Jumalan sana ei tyhjänä palaa! Valvomattomuus on tämän omaisuuden maahan hautaamista. Mutta muista, että sinäkin saat elää evankeliumista, joka on ”Jumalan voima, itse kullekin uskovalle pelastukseksi.” (Room 1:16, 1938)

Lopultakin valvomisessa on kysymys siitä, mitä ihmisen sydämessä tapahtuu. Ainoa kestävä ohje valvomiseen on, että valvot Jeesuksen kanssa. Loppuun asti, että pääset perille. Syvimmiltään kysymys on armosta elämisestä, sillä et voi tulla Jeesuksen luo etkä pysyä Hänessä lain vaatimuksesta. Kehotus ”Valvokaa!” on lakia. Voit valvoa vain syntisi aina uudestaan Jeesukselle tuoden uskon ja hänen anteeksiantamuksensa vastaanottaen.

Ja vielä enemmän: valvominen on Jumalan työtä sinussa. Hän tekee sinusta heikon ja avuttoman, Jeesusta ja armoa tarvitsevan lapsensa.

Jeesus pitää ja haluaa pitää sinusta kiinni. Hän pyytää sinulta: anna Minulle kätesi, niin mennään yhdessä tämä matka. Sinun ei tarvitse yksin yrittää. Pelätä ei tarvitse, sillä Hän on luvannut viedä sinut perille asti eikä sitä voi estää kukaan tai mikään muu kuin sinä itse.

”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja – ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi”. (Ef 2:8-9, 1938)

Armo on Jeesus !
http://www.helsinginraamattukoulu.fi/in ... 6-valvokaa
Sinettisormus

Re: Valvokaa!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4763
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Valvokaa!

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos tästä Sinetti! Sitä on tosiaan vaikea ymmärtää, että miten väsymys Herrassa on ihmiselle hyvä olotila, tämä teksti selittää sen hyvin, heikkoina olemme vahvoja, emme voi tehdä mitään omasta voimasta, vaan silloin, nöyrinä, Hän voi käyttää meitä Hänen voimallaan, Hänen työhönsä. Aamen.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Vastaa Viestiin