Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Täällä voit julistaa sanaa ja keskustella myös armolahjoista
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Viesti Kirjoittaja Eero »

Shalom!

Suomensin yhden näkökulman Pelastuksen aiheeseen. Tässä tietenkin herää kysymys, mitkä ovat ne Herran käskyt, jotka Hän haluaa meidän pitävän? Hengessään ne varmasti ymmärtää jokainen ja niiden tausta-ajatuksen, älä tee syntiä!

---

Tottelevaisuus tai kuuliaisuus on aihe, joka kääntää ajatuksemme suoraan Armolliseen Herramme, yhtenä niistä tärkeimmistä syistä, joiden vuoksi Hän tuli maailmaan. Jeesus sanoi "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi" (Hepr. 10:9) ja todisti ihmisille: "minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt" (Joh. 5:30).

Kaikesta mitä Hän teki ja kärsi aina kuolemaan asti, Hän sanoi: "sen käskyn minä olen saanut Isältäni" (Joh. 10:18).

Jos tutkimme Jeesuksen opetuksia, huomaamme, että Hänen oman kuuliaisuutensa esimerkki on se, mitä Hän vaatii kaikilta, jotka haluavat olla Hänen opetuslapsiaan.

Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin, alusta loppuun, koko Hänen julkisen toimintansa ajan.

Tämän saamme nähdä jo Vuorisaarnassa: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21). Ja kuinka hienosti Hän jäähyväiskertomuksessa paljastaa totisen kuuliaisuuden hengellisen luonteen, kuinka se on syntynyt rakkaudesta ja saa voimansa sen kautta, ja kuinka se myös avaa tien Jumalan rakkauteen. Ota sydämellesi nämä ihanat sanat: "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan (Pyhän Hengen) ... Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle." ... "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan." (Joh. 14:15, 16, 21, 23).

Mitkään muut sanat eivät voisi ilmaista yksinkertaisemmin tai voimakkaammin sitä käsittämättömän suurta asemaa, jonka Kristus antaa kuuliaisuudelle, sen kahtalaisesta mahdollisuudesta: se on mahdollista vain rakastavalle sydämelle ja tekee mahdolliseksi kaiken sen, mitä Jumala voi antaa Pyhästä Hengestään, Hänen ihmeellisestä rakkaudestaan ja Hänen läsnäolostaan meissä Jeesuksessa Kristuksessa. En tunne yhtään toista raamatunkohtaa, joka paremmin ilmentäisi hengellistä elämää tai rakastavan kuuliaisuuden voimaa sen ehtona. Rukoilkaamme Jumalaa hyvin hartaasti, että Hän Pyhän Henkensä valolla kirkastaisi meidän jokapäiväisen tottelevaisuutemme sen Taivaalliseen kunniaan.

Kuinka usein ja pyyteettömästi me olemmekaan kysyneet miten voisimme pysyä Kristuksessa yhtämittaisesti? Ajattelemme, että saavuttaisimme sen tutkimalla Sanaa, kasvamalla uskossa, rukoilemalla palavammin, olemalla enemmän yhteydessä Jumalan kanssa, mutta olemme unohtaneet sen yksinkertaisen totuuden, jonka Jeesus opetti päivänselvästi: "Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani" (Joh. 15:10a) ja tämän jumalallisen oikeutuksen, joka kuuluu: "niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan." (Joh. 15:10b).

Sekä Hänelle, että meille, ainoa tapa pysyä jumalallisessa rakkaudessa tämän taivaan alla, on pitää Hänen käskynsä. Kysynkin, oletko tiennyt tästä, oletko kuullut siitä saarnattavan, oletko uskonut siihen ja kokemuksiesi kautta todistanut sen oikeaksi: että kuuliaisuus maan päällä on avain Jumalan rakkaudelle Taivaalisessa kodissa? Jollei Jumalan täysimääräinen rakkaus Taivaassa saa vastakaikua meidän täysimääräisestä, rakastavasta kuuliaisuudestamme maan päällä, ei Kristus voi ilmoittaa itseään meille, eikä Jumala voi pysyä meissä, emmekä me voi pysyä Hänen rakkaudessaan.


Andrew Murray (1828-1917)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Kun mietin näitä kuuliaisuuden tekoja niin oikeastaan se vaatii nöyrtymistä häpeään. Se ristin kantaminenhan on myös häpeää. Ristillä kuoleminen on häpeää. Kun Jeesus rakasti niin siihen vastattiin ristiin naulitsemisella ja sydän lävistettiin miekalla. Kun sinä rakastat niin ehkä sinäkin saat vastalahjaksi vain miekan sydämeesi.

Kun mietin niitä tilanteita missä olisin kokenut, että pitäisi olla kuuliainen niin ne ovat aina olleet häpeään antautumista ja siksi en ole totellut.
Kun näin vaikeasti kulkevan vanhuksen niin koin suurta rakkautta ja olisin halunnut syöksyä rukoilemaan että "Jeesuksen nimessä parane vaivastasi". Mutta se olisi ollut järkytys ja yllätys paikalla olleille enkä uskaltanut sitä tehdä. Jos olisin toiminut "viisaasti" ja ruvennut selittelemään asiaa ensin niin en olisi säilyttänyt uskoani eikä sellaisissa tilanteissa ihminen ole parantunut vaikka olen rukoillut.

Spontaaneissa tilanteissa minua on jopa uhkailtu porakoneella joten olen tullut vähän araksi. Pelkään siis spontaaniutta joka paikassa vaikka se ei liittyisi uskon asioihin. Kuuliaisuus on siis vaikeaa. MUtta sen olen oivaltanut, että se on häpeään joutumista ja lävistetyksi tulemista. Siksi toivoisin ettei ristin kantamisesta puhuttaisi niin kevyesti kuin nykyään puhutaan. Luulen ettei uskovat oikeasti edes ymmärrä mitä se ristin kantaminen on.

Tuntuu että olen "kuuliainen" silloin kun ei pyydetä ja en ole kuuliainen silloin kun pyydetään. 😢
Sinettisormus

Re: Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Puhut niin totta, noin se on. Siksi pitää kuolla itselleen ja alkaa elää Jumalan tahdossa. En sano että tuota on helppo saavuttaa, siinä käydään todellinen pohjakosketus, omassa häpeässä, mutta lopulta se murtuu, nöyryys tulee sydämeen, Jaakobin painin jälkeen ja alistumme Jumalan tahtoon. En tiedä osasinko tätä tuoda ymmärrettävästi, mutta tuo on raskas tie, raskas läksy ja tuon painin jälkeen saavutetaan voitto. Se ei ole helppo koulu.
Sinettisormus

Re: Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Hassua, että juuri ennen tämän Maaretin kommentin lukemista, käsittelin tuota Jaakobin kirjaa. Johdatusta ja ohjausta.
http://www.kotisatama.net/fi/raamattuja ... 2002-03-18
Saatettuaan heidät ensin vastarannalle hän käski kuljettaa yli myös kaiken omaisuutensa. Vain Jaakob itse jäi toiselle rannalle. Siellä muuan mies paini hänen kanssaan aamunsarastukseen saakka. Kun mies huomasi, ettei päässyt voitolle, hän iski Jaakobia nivustaipeeseen, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen kamppaillessaan miehen kanssa. Mies sanoi hänelle: "Päästä minut menemään, sillä päivä valkenee." Mutta Jaakob sanoi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua." Mies kysyi häneltä: "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob." Silloin mies sanoi: "Sinua ei pidä enää sanoa Jaakobiksi, vaan Israeliksi, sillä sinä olet kamppaillut Jumalan ja ihmisten kanssa ja voittanut." Jaakob sanoi hänelle: "Sano sinäkin nimesi." Mutta mies vastasi: "Miksi sinun pitäisi tietää minun nimeni?" Ja hän siunasi Jaakobin siellä.
Jaakob antoi paikalle nimeksi Penuel. Hän sanoi: "Minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin, ja silti olen elossa."'
1. Moos. 32:24-31 [kr92] [kr38]

Kuva
Sinettisormus

Re: Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jaakobin kirje 1
1. Jaakob, Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija, lähettää tervehdyksen kahdelletoista hajalla asuvalle sukukunnalle.
2. Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin,
3. tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä.
4. Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.
5. Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
6. Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
7. Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa,
8. kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.
9. Alhainen veli kerskatkoon ylhäisyydestään,
10. mutta rikas alhaisuudestaan, sillä hän on katoava niinkuin ruohon kukka.
11. Aurinko nousee helteineen ja kuivaa ruohon, ja sen kukka varisee, ja sen muodon sulous häviää; niin on rikaskin lakastuva retkillänsä.
12. Autuas se mies, joka kiusauksen kestää, sillä kun hänet on koeteltu, on hän saava elämän kruunun, jonka Herra on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!
13. Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
14. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
15. kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.
16. Älkää eksykö, rakkaat veljeni.
17. Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.
18. Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.
19. Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan;
20. sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä.
21. Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.
22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
23. Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24. hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
25. Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
26. Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.
27. Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.
Sinettisormus

Re: Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ei meistä kaikista ole tuohon, ja siksi todellisia nöyriä uskovia on vähän. :cry:

"Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.", Matt. 15:25.
Maaret

Re: Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Viesti Kirjoittaja Maaret »

"varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta"
tuohon lauseeseen itse asiassa sisältyy myös ettei katso saastaisia TV-ohjelmia ☺
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen! Pitää muistaa, että Herra on kärsinyt kaiken häpeän meidän puolestamme eli meidän ei enää tarvitse "kuolla häpeäämme", sillä Jeesus on jo tehnyt sen, Hän on meidän sijaiskärsijämme. Mutta siitä huolimatta, niin kuin Herra sanoi:

18. Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä.
19. Jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastaisi; mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen teidät maailmasta valinnut, sentähden maailma teitä vihaa.

Joh. 15

...eli ei meillä täällä ole sen helpompaa, mutta jos tosissaan uskoo, niin tietää myös että "Herran ies on sovelias, ja Herran kuorma on keveä", verrattuna maailman ikeeseen, jota uskomattomat eivät lopulta jaksa itse kantaa, vaikka luulevat ehkä pystyvänsä siihen oman voimansa kautta.

Mutta ensin täytyy tosiaan "kuolla itselle" ja antaa itsensä Jeesuksen omaksi täysin, niin kuin Sinetti sanoi, silloin huomaa pian, että ei enää tavoittele "vastalahjaa" maailmalta, eikä hae siltä hyväksyntää. Mulla tulee aina perhosia vatsaan kun luen, että "tunnusta Herra myös ihmisten edessä". Ja vaikka oon suunnitellut etukäteen "palopuheita" Herran asian puolesta, niin sitten ymmärsin, että Herran johdatuksessa nekin sanat vain tulevat suusta tarvittavalla hetkellä, jota et itse ole suunnitellut. Anna Maaret Herran johdattaa, Hän kyllä vie sinut pois epäilyksen laaksosta!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Sinettisormus

Re: Kuuliaisuus on Pelastuksen ydin

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

https://www.youtube.com/watch?v=h9hVVsp3nFY Raamattu avautuu: Jaakobin kirje
Raamattu avautuu on tunnetun englantilaisen raamatunopettaja David Pawsonin opetussarja Raamatusta.

Jaakobin kirje, Pyhä Raamattu: https://www.youtube.com/watch?v=wlJ7wq3WrjY
Vastaa Viestiin