Ilmestysmajamme, Herra Jeesus Kristus

Keskustelua Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta.
Avatar
Rutger
Site Admin
Viestit: 1183
Liittynyt: 14 Loka 2023, 14:13

Ilmestysmajamme, Herra Jeesus Kristus

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Jeesus Kristus on Ilmestysmaja.
Ilmestysmaja käsittää kaikkiaan 7 osaa.

1. Ilmestysmaja.

2 Kor 5:1 Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty.
Heb 9:11 Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa,
2 Piet 1:14 Sillä minä tiedän, että tämän majani poispaneminen tapahtuu äkisti, niinkuin myös meidän Herramme Jeesus Kristus minulle ilmoitti.

2. Ovi.

Joh 10:7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
Joh 10:9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.

3. Seitsenhaarainen lamppu.

Joh 8:12 Niin Jeesus taas puhui heille sanoen: "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus".
Joh 9:5 Niin kauan kuin minä maailmassa olen, olen minä maailman valkeus."

4. Näkyleipäpöytä.

Joh 6:35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
Joh 6:48 Minä olen elämän leipä.

5. Suitsutusalttari.

Room 8:27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
Room 8:34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
Heb 7:25 jonka tähden hän myös voi täydellisesti pelastaa ne, jotka hänen kauttaan Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa.

6. Lain Arkki.

1 Piet 2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut".
2 Kor 5:21 Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

7. Armoistuin.

Room 3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
1 Joh 2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
1 Joh 4:10 Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

Jeesus Kristus on uskon alkaja ja täyttäjä.
Heb 12:2 silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.
Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4867
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ilmestysmajamme, Herra Jeesus Kristus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kiitos Rutger, tästä näkee että sinulla on varsin kokonaisvaltainen näkemys asiasta.

Itse oon lukenut joskus ainoastaan, että Jeesuksen tyhjässä haudassa enkelit olivat asettuneet paaden molempiin päihin kuten kerubit Liiton Arkin Armonistuimen päälle. Tämä tekee Jeesuksesta Armonistuimen eli paikan, josta Jumala puhui kansalleen. Jeesus oli Jumalan maallinen maja, jota Poika tarkoittaa.

Ja nythän me saamme saamme Jeesuksen Kristuksen kanssa samaan hautaan haudattuna ponnistaa yhdessä ylös Taivaallisen Armonistuimen luo.

Mutta tässä on sulla Rutger tosiaan asia ilmaustuna aivan kokonaisuudessaan, ei se ole pelkästään Jeesuksen hauta, joka on kuitenkin maallinen paikka, vaan Jeesus itsessään on tuota kaikkea.

Eikö Ilmestysmaja ole lopulta sama kuin Temppeli?
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Rutger
Site Admin
Viestit: 1183
Liittynyt: 14 Loka 2023, 14:13

Re: Ilmestysmajamme, Herra Jeesus Kristus

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Temppelin sisimmän osan pieni rakennus joka käsittää pyhän ja kaikkeinpyhimmän kammion, on juurikin kopio Ilmestysmajasta.
Ja kyllä, Jeesus on myös koko Temppeli. Temppelistä ja sen kalusteista pystyy tekemään vastaavanlaisen tutkielman vielä laajempana kuin Ilmestysmajasta.
Temppelinkin jokaikinen aspekti on Jumalallisella viisaudella asetettu juuri oikeaan paikkaan ja siellä on juuri oikeat kalusteet.
Eivät varmasti edes leeviläiset (ainakaan kaikki) ymmärtäneet toimivansa Jeesuksessa Kristuksessa.
Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Avatar
Rutger
Site Admin
Viestit: 1183
Liittynyt: 14 Loka 2023, 14:13

Re: Ilmestysmajamme, Herra Jeesus Kristus

Viesti Kirjoittaja Rutger »

Ai niin. Kiitos veli. Kaikki kunnia Jumalalle.
Joh 3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4867
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ilmestysmajamme, Herra Jeesus Kristus

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kyllä ja kaikki tämähän todistaa myös että Raamattu on Jumalan Sanaa ja Pyhän Hengen inspiroima, muuten sen vertauskuvat ja aivan nämä konkreettisetkin asiat eivät voisi loksahdella kohdilleen niin vaivattomasti, ottaen huomioon sen pitkän aikavälin jolla sen kirjat on lukuisten eri henkilöiden toimesta kirjoitettu.

Aluksi suullisena perimätietona, josta Jarmo muistaakseni joskus hyvin sanoi, että ne olivat runomitassa, joka ei käännöksiin ole välittynyt. Vaikka tämä ehkä onkin hankaloittanut tulkintaa, niin silti Herra on suojellut sanansa meidän päiviimme asti, että me voisimme siitä nyt tänä hetkenä ammentaa:

Kunnia todellakin Jumalalle!
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1269
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Re: Ilmestysmajamme, Herra Jeesus Kristus

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Aamen 🙏
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!
Vastaa Viestiin