Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Keskustele näyistä, unista ja profetaalisista kirjoituksista
Sinettisormus

Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tänä aamuna, kun olin Herran läsnäolossa ja olin jo rukoiluni rukoillut, kyselin Herralta, onko sinulla mitään sanomaa?
Kohta näin kuvan soikeasta lautasesta, joka oli kestävän näköistä materiaa, joka kestää hyvin kuumuuden ja sen päällä oli n. kolmisen haarukkaa.
Lautanen kuitenkin oli tyhjä ....
Ymmärsin tuon Sanoman hetiseltään, että meidän tulisi syödä vahvaa ruokaa, eli Jumalan Sanaa. Lautasen tyhjyys kuitenkin kertoo karua kieltään, että niin monelta tuo Raamatun luku jää liian vähiin. Tässä Sananpaikka kyseisestä asiasta:

Kirje heprealaisille 5
1. Sillä jokainen ylimmäinen pappi, ollen ihmisten joukosta otettu, asetetaan ihmisten puolesta toimittamaan sitä, mikä Jumalalle tulee, uhraamaan lahjoja ja uhreja syntien edestä,
2. ja hän voi säälien kohdella tietämättömiä ja eksyviä, koska hän itsekin on heikkouden alainen,
3. ja tämän heikkoutensa tähden hänen täytyy, samoinkuin kansan puolesta, niin itsensäkin puolesta uhrata syntien edestä.
4. Eikä kukaan sitä arvoa itselleen ota, vaan Jumala kutsuu hänet niinkuin Aaroninkin.
5. Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
6. niinkuin hän toisessakin paikassa sanoo: "Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan".
7. Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8. Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
9. ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,
10. hän, jota Jumala nimittää "ylimmäiseksi papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaan".
11. Tästä meillä on paljon sanottavaa, ja sitä on vaikea selittää, koska olette käyneet hitaiksi kuulemaan.
12. Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.
13. Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi;
14. mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tuo kestävä lautanen ja haarukat kertovat juuri sen että kyseessä on vahvan ruuan syönti, ei minkään maitovellin.
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 3
1. Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
2. Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
3. olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
4. Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
5. Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut.
6. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
7. Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
8. Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
9. Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
10. Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11. Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
12. Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13. niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
14. Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
15. mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
16. Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
17. Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.
18. Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
19. Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";
20. ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi".
21. Älköön siis kukaan kerskatko ihmisistä; sillä kaikki on teidän,
22. teidän on Paavali ja Apollos ja Keefas, teidän on maailma ja elämä ja kuolema, nykyiset ja tulevaiset, kaikki on teidän.
23. Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan.
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

”Vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat har­jaantuneet erottamaan hyvän pahasta.” (Hepr. 5:14)
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Vahva ruoka ammentaa Raamatun pohjattomasta aarreaitasta todistusaineistoa sen saman pelastuksen vahvistamiseksi, josta maitojulistuskin kertoo. Sen tarkoitus ei siis olekaan ahdistaa pelastettua napittamaan harmaata nuttua yhä tiukemmalle, vaan kasvattaa hänen uskoaan pitämään kiinni Jeesuksesta kaikissa elämän tilanteissa ja vahvistumaan Hänessä.
Jeesus sanoikin että ei se mitä laitamme suuhumme ole niin pahaa, kuin se mitä päästämme sieltä ulos. Se on kyllä aivan totta. Sanoillamme saatamme saada todella pahaa aikaan. Ylpeys ja kunnianhimo ovat laajalle levinneitä, ja missä niitä suositaan, siellä ne
herättävät kateutta ja vallanhimoa. Näin sielu loittonee Jumalasta ja joutuu tietämättään saatanan polulle. Me päästämme saatanan vaikuttamaan mieleemme, tekemällä synnillisiä halujamme, synti ei enää tunnu synniltä, siksi saarnaaja joka puhuu Jumalan sanaa ja joutuu tuomitsemaan syntimme, saa usein vihat päällensä. Synti tekee meitä haluttomiksi tekemään parannusta, siitä on liikaa vaivaa ja liikaa uhrauksia. Pidämme Jumalan palvelijaa liian ankarana.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Äärettömän rakas aihe, tämä ruoka, koska se symboloi sanan vastaanottamista ja Jeesuksen sanoja "syökää minun lihani ja juokaa minun vereni".
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Totta Jarmo, tästä aiheesta taidamme olla keskustelleetkin, että ruoka on sinulle rakas harrastus, eikä siitä taida olla kovin kauaakaan ;)
Herra antaa osuvaa Sanomaa päiväämme. Kiitos ja Kunnia Jeesukselle Kristukselle! :o
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kävin tuolla lukemassa Jarmolta hyvää tekstiä ja niin sopivaa sanaa tänne, en vain uskaltanut sitä tänne tuoda. Mutta siinä oli hyvä kohta, jossa Jarmo kertoi ruokaalaittaessa paitoihin tulevista tahroista, jotka kertovat ruuan sisällöstä, mitä ja minkälaista ruokaa olemme syöneet.
Sama ajatus toistuu Raamatun Sanaa lukiessa, se piirtyy meidän sydämiin, vahvistaen meitä ja se minkä olemme omaksuneet, se näkyy meissä ja elämässämme. Oliko se Jarmo jotenkin noin? :roll:
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mun mielestä voit toki tuoda, kunhan et kilometrin pituisia pätkiä. Niitä lyhyitä pätkiä vartenhan se "quote" työkalu on, jolla voidaan siteerata lause tai muutama. Mutta niitä kokonaisia kirjoituksia varten voi laittaa aluksi johdantopätkän "quotella" ja perään linkin ja päivämäärän, missä kohtaa kirjoitus on. Mutta esimerkiksi jokin kohta joka on mielestäsi sen arvoinen että se kannattaa julkaista täällä, niin kopioi rohkeasti vaan.

En mä muista puoliakaan mitä olen kirjoittanut. Kirjoitan aina Pyhän Hengen inspiroimana, enkä oikeestaan edes saa aikaan mitään kirjoitusta, ellei siinä ole Pyhän Hengen mukanaolo. Saattaa sieltä joku sellainenkin löytyä mutta sen varmaan sitten myös huomaa.

Mutta kyllä joo, siis ruuanlaitto on minulle varmaan rakkain harrastus ja oikea intohimo. Sen innoitus on siinä että kun saa nähdä kuinka toinen nauttii tekemästäsi ruuasta. Tällä on ihan sama symbolinen merkitys sananjulistuksen kanssa. Jos kopioit paljon teet silloin reseptistä ruokaa, vaikka resepti voi olla suoraan Raamatusta, eli varsin hyää ruokaa siis. Mutta kun onnistut tekemään sovellusta... vanhoja perusasioita ja lainalaisuuksia kun ei saa oihittaa, vaan ne on oltava aina mukana ruuan laitossa, mutta varsinainen ruoka on omaa sanaa. Viittaan Jaakobin 1:22 Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne. Olkaa siis myös sanan tekijöitä.... Jeesus sanoi Pietarille kolmesti: RUOKI MINUN LAMPAITANI!

Tänään Sinettisormus on avannut aiheesta, joka on minulle ollut aina hyvin rakas ja olen paljon soveltanut omalla tavallani tehtyä ruokaa, ohittamatta kuitenkaan Jumalan sanan lainalaisuutta. Se on minulle äärettömän ominaista ja Rakastan sitä työtä suuresti.

Piti hiukan korjailla tätä tekstiä kun se ajatus vähän poukkoili.
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Eli tässä tämä kirjoitus Jarmolta, josta tuossa kerroin:
11.5.2013

Pieni puhe jälleen vertauksesta ruoka/sananjulistus ja ruuanlaittaja/sanajulistaja

Lammasateria Johanneksen evankeliumista löytyy mm. lause "Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut" joka tarkoittaa, ettei meidän tarvitse tarkistaa sanasanasta Raamatusta miten se siellä taas oli. Itse teen valtavasti tällaista siteeraamista, jopa pidän sellaisesta. Silloin vähän rapatessa roiskuu ja se on vain oikeastaan mukavaa, vaikka joku onkin eri mieltä. Sekään ei ole hassumpaa, koska silloin asiaa vasta aletaan kunnolla spekuloida.
Toinen tähän samaan seikkaan Raamatussa Jaakobin hyvin vertauskuvallisesti
kuvailemana mutta myös monen kavahtama lause kuuluu osapuilleen näin "olkaa sanan tekijöitä älkääkä vain sen kuulijoita, sillä tavalla pettäen itsenne". Tässä se tärkeys tulee, ottakaa ja pitäkää mikä hyvää on ja kuinka Pyhä Henki sisällänne sanan todistaa sekä oikoo ja hioo. Hän jatkaa tuolla vertauskuvalla, kuinka sanan kuulijat ovat miehen kaltaisia, (kaltaisia on sana jota Jeesus käytti aina vertauskuvissaan) elikkä siis miehen kaltaisia, ei ollenkaan morsiamen osassa, vaan oman perheensä päänä. Jeesus ei ole homo, vaan rakastaa nöyrää kihlattua tulevaa vaimoaan, morsiantaan. Myös tästä tärkeästä syystä Raamattu kehottaa naista olemaan miehelleen alamainen ja miehen perheensä pää, muihin syihin ko. asiassa en usalla puuttua. Huomatkaa te joilla on silmät ja korvat, tämä on vertausta kaikki.

No niin, tästä alkaa sitten :) "mehukas" päivällisenne:
Täältä voit lukea lisää,11.5.2013. : http://www.pelastussanoma.fi/Profetiat/ ... Index.html
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... Jarmo kommentoi näin aloitustani:
Tänään Sinettisormus on avannut aiheesta, joka on minulle ollut aina hyvin rakas ja olen paljon soveltanut omalla tavallani tehtyä ruokaa, ohittamatta kuitenkaan Jumalan sanan lainalaisuutta. Se on minulle äärettömän ominaista ja Rakastan sitä työtä suuresti.
...mutta pienenä muistuksena, että aloituksen teki itse; Herramme, Jeesus Kristus.
... minä olen vain hänen työkalunsa, joka ilmoittaa Hänen Sanomaansa ... ja Hän myös tietää aiheen Jarmolle, kuin monelle muullekkin hyvän ruuan ystävälle rakkaaksi ... nauttikaamme myös Hänen antimiaan, ettemme enää jaa omaamme, vaan Hänen omastaan.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sinettisormus kirjoitti:...mutta pienenä muistuksena, että aloituksen teki itse; Herramme, Jeesus Kristus.... minä olen vain hänen työkalunsa
Näin se on... juuri näin!

Heh, palasi tuon 2013 kevään kirjoituksen fiilikset mieleen. Kiitos Sinetti!
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kirje roomalaisille 14
1. Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
2. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
3. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
4. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.
7. Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä.
8. Jos me elämme, niin elämme Herralle, ja jos kuolemme, niin kuolemme Herralle. Sentähden, elimmepä tai kuolimme, niin me olemme Herran omat.
9. Sillä sitä varten Kristus kuoli ja heräsi eloon, että hän olisi sekä kuolleitten että elävien Herra.
10. Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.
11. Sillä kirjoitettu on: "Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa".
12. Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme.
13. Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta.
14. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.
15. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruokasi tähden, niin sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka edestä Kristus on kuollut.
16. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on, joutua herjattavaksi;
17. sillä ei Jumalan valtakunta ole syömistä ja juomista, vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
18. Joka tässä kohden palvelee Kristusta, se on Jumalalle otollinen ja ihmisille kelvollinen.
19. Niin tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
20. Älä ruuan tähden turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta sille ihmiselle, joka syö tuntoansa loukaten, se on pahaa.
21. Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.
22. Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;
23. mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä.
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Heikkouskoisia ovat uskovat, jotka ovat vajavasti juurtuneet Jumalan Sanaan ja ovat omissatunnoissaan puutteellisesti sen ohjaamia.
He ovat riippuvaisia muiden mielipiteistä ja omista tunteistaan. Sellaisten suhteen kokeneempien uskovien, jotka ovat syvemmin Sanaan juurtuneita, on oltava kärsivällisiä.
Heitä täytyy pyrkiä ohjaamaan syvempään Jumalan Sanan tuntemiseen. Myös varttuneilla uskovilla on heikkoja aikoja uskonsa tiellä. Tänään uskossa vahva ja huomenna heikko ja päinvastoin.. Se joka luulee olevansa uskossa vahva, on syytä muistaa apostolin varoitus: "Joka luulee seisovansa, katsokoon ettei lankea"(1kr.10:12)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Sinettisormus kirjoitti:Jarmo kertoi ruokaalaittaessa paitoihin tulevista tahroista, jotka kertovat ruuan sisällöstä, mitä ja minkälaista ruokaa olemme syöneet.
Sama ajatus toistuu Raamatun Sanaa lukiessa, se piirtyy meidän sydämiin, vahvistaen meitä ja se minkä olemme omaksuneet, se näkyy meissä ja elämässämme. Oliko se Jarmo jotenkin noin? :roll:
Unohtui vastata, elikkä juuri näin! Sen pitääkin näkyä ulos, mikä menee sisälle. Mitä herkullisempaa, sitä suuremmalla ruokahalulla syöt ja sitä helpommin ruokaa roiskuu rinnuksille, koska se maistuu myös hyvälle.
Usein rinnuksille menee rasva ja siihen sekoittuu mausteita. Rasvahan on uhrieläimessä se osa joka miellyttää Jumalaa eniten. Sen juuri on näyttävä meissä. Meidän tulee tehdä sellaisia tekoja, joissa me näytämme Jumalan mielen mukaisia tekoja. Me emme ole täydellisiä, joten siitä ei ole sillätavalla huoli, joten se kuiva ruoka ei näy meistä ulospäin, vaan se rasva.

Tämä on siis kaikki ruuan ja aterioimisen ihanaa symboliikkaa. Leivän murtaminen esimerkiksi on sitä että murtamaton leipä on kokonainen Raamatun luku tai jopa koko kirja copy/pastena kerrottuna. Mutta kun sinä murrat leipää ystävien kesken, sinä teet sanaa, kuten Jaakobin 1:22 asiasta mainitaan. Avataan sanaa, murretaan leipää.
Ja sitten kuivan murretun leivän syöminenhän aiheuttaa suun kuivumisen, eikä se tahdo mennä millään alas. Siihen tarvitaan viini, eli Pyhän Hengen asian sisäistäminen. Yhdessä avatun sanan leivän murtaminen ja sen viinin kanssa yhdessä nauttiminen on parasta mitä on.
olli

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja olli »

-jarmo- kirjoitti:Rasvahan on uhrieläimessä se osa joka miellyttää Jumalaa eniten. Sen juuri on näyttävä meissä. Meidän tulee tehdä sellaisia tekoja, joissa me näytämme Jumalan mielen mukaisia tekoja. Me emme ole täydellisiä, joten siitä ei ole sillätavalla huoli, joten se kuiva ruoka ei näy meistä ulospäin, vaan se rasva.
Mitenkään olematta eri mieltä Jarmon kanssa, haluaisin tuoda yhden aivan eri ulottuvuuden lisää tuohon rasvaan, joka nousee siitä kuvasta jonka VT antaa.

Rasva oli todellakin uhrieläimissä Jumalan haluama osa. Ja toisaalta tiedämme, ettei rasva varsinaisesti ravitse ihmistä. Siitä emme saa niitä proteiineja ja muita joita itse liha sisältää. Katsotaanpa Abelin uhria:
1 Moos 4 kirjoitti:3 Ja jonkun ajan kuluttua tapahtui, että Kain toi maan hedelmistä uhrilahjan Herralle;
4 ja myöskin Aabel toi uhrilahjan laumansa esikoisista, niiden rasvoista. Ja Herra katsoi Aabelin ja hänen uhrilahjansa puoleen;
5 mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen hahmonsa synkistyi.
Kainin uhri oli sellaista joka ravitsi - oli hyväksi - ihmiselle itselleen, kun taas Aabelin uhri oli sitä turhaa ja tarpeetonta osaa elämässä.

Vastaavasti Jumala haluaa meidän syövän sitä mikä ravitsee, ja antavan sen mikä ei meitä ravitse, uhriksi Herralle - ja sellaiseen uhriin Hän on mielistynyt. Noita rasvoja voivat olla kaikenlaiset touhumme, harrastuksemme, aikamme käyttäminen sellaiseen joka ei ole meille hyväksi - ei ravitse meitä. Sellaiseen uhriin Jumala katsoo; sen sijaan Jumala haluaa meidän syövän - käyttävän rakentumiseksemme - sellaisia asioita jotka oikeasti rakentavat.
Sinettisormus

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Olli! Tossa on valtavasti pointtia. Se on puhdistautumista kaikesta siitä mikä ei ole meille hyväksi, luovuttamalla ne Jumalalle, annamme siis Jumalalle uhrilahjaksi sen mikä ei meille ole hyvää, luovumme himoistamme ja haluistamme ja Jumala, Isä, iloitsee siitä, että tunnustamme pahat tekomme luopumalla niistä, Hänen käsiin, mahtava ajatus uhrilahjasta. Amen.
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 21 Heinä 2016, 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Tarkoitit varmaan Aabelia.

Hän sai lähestyä Jumalaa koska oli vuodatettu eläimen verta. Sijaiskuolema syntisen puolesta.

Kainin uhri ei verettömänä kelvannut.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja olli »

Aabelin ja Kainin kertomus on yksi iso ja kattava vertauskuva josta voisi puhua paljonkin.

Mutta tuohon verenvuodatukseen liittyen huomauttaisin että ajatus siitä että verenvuodatus olisi tuohon aikaan uhriksi määrätty yleisesti, on sikäli erikoinen, ettei sillä varsinaisesti ole Raamatun tukea. Nimittäin vasta Nooalle annettiin ravinnoksi kaikki mikä liikkuu.

Jumala oli antanut Aadamille ravinnoksi vain maan hedelmät. Lihaa ei ollut tarkoitus syödä laisinkaan, mikä antaa tälle kertomukselle aivan toisen näkökulman. Nimittäin sen, että Aabel oli profeetta eikä ruuan tuottaja.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Näky; Syökää vahvaa ravintoa, Jumalan Sanaa

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Valtavan hyvää pohdintaa. Lisää tällaista :D
Vastaa Viestiin