Rukouksessa tuli sana myrtti!

Keskustele näyistä, unista ja profetaalisista kirjoituksista
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Rukouksessa tuli sana myrtti!

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Olin rukouksessa kun tuli sana kalliomyrtti. Tutkin mitä siitä löytyy raamatusta.
Lehtimajajuhlien aikana tuotiin lehtimajoihin myrttipuun lehtiä Nehemia 8:15
Erämaassa kasvavat myrttipuut kuvaavat messiaanisen ajan hyviä oloja!

Jes 55:11 Orjantappurain sijaan on kasvava kypressejä nokkosten sijaan on kasvava myrttipuita ja se tulee Herran kunniaksi iankaikkiseksi merkiksi joka ei häviä
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Rukouksessa tuli sana myrtti!

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Jesaja:
55:1 Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.
55:2 Miksi annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne ansion siitä, mikä ei ravitse? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä.
55:3 Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton, annan lujat Daavidin armot.
55:4 Katso, hänet minä asetin kansoille todistajaksi, kansojen ruhtinaaksi ja käskijäksi.
55:5 Katso, sinä olet kutsuva pakanoita, joita sinä et tunne, ja pakanat, jotka eivät sinua tunne, rientävät sinun tykösi Herran, sinun Jumalasi, tähden, Israelin Pyhän tähden, sillä hän kirkastaa sinut.
55:6 Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on.
55:7 Jumalaton hyljätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran tykö, niin hän armahtaa häntä, ja meidän Jumalamme tykö, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta.
55:8 Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
55:9 Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.
55:10 Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
55:11 niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.
55:12 Sillä iloiten te lähdette, ja rauhassa teitä saatetaan; vuoret ja kukkulat puhkeavat riemuun teidän edessänne, ja kaikki kedon puut paukuttavat käsiänsä.
55:13 Orjantappurain sijaan on kasvava kypressejä, nokkosten sijaan on kasvava myrttipuita; ja se tulee Herran kunniaksi, iankaikkiseksi merkiksi, joka ei häviä
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Sinettisormus

Re: Rukouksessa tuli sana myrtti!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen! Kiitos, Kunnia ja Ylistys Herrallemme, Jeesukselle Kristukselle! KUNNIA ! KUNNIA ! KUNNIA!
Kunnia on Herran! : https://www.youtube.com/watch?v=7MjakvuPi2M
Ilon Sulta sain ... : https://www.youtube.com/watch?v=lL7rY-72ShY
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Rukouksessa tuli sana myrtti!

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Neh. 8:15 ja että kaikissa heidän kaupungeissaan ja Jerusalemissa oli julistettava ja kuulutettava näin: "Menkää vuorille ja tuokaa öljypuun lehviä tai metsäöljypuun lehviä sekä myrtin, palmupuun ja muiden tuuheiden puiden lehviä, ja tehkää lehtimajoja, niinkuin on säädetty".

Jes. 41:19 Minä kasvatan erämaahan setripuita, akasioita, myrttejä ja öljypuita; minä istutan arolle kypressejä, jalavia ynnä hopeakuusia,

Jes. 55:13 Orjantappurain sijaan on kasvava kypressejä, nokkosten sijaan on kasvava myrttipuita; ja se tulee Herran kunniaksi, iankaikkiseksi merkiksi, joka ei häviä.

Sak. 1:8 Minä näin yöllä, katso, mies ratsasti punaisenruskealla hevosella, ja hän seisahtui myrttien keskelle laaksoon, ja hänen jäljessänsä oli punaisenruskeita ja punaisia ja valkeita hevosia.

Sak. 1:10 Ja mies, joka seisoi myrttien keskellä, lausui ja sanoi: "Nämä ovat ne, jotka Herra on lähettänyt maata kuljeksimaan".

Sak. 1:11 Niin ne vastasivat Herran enkelille, joka seisoi myrttien keskellä, ja sanoivat: "Me olemme kuljeksineet maata, ja katso, koko maa on alallansa ja rauhassa".

* * *

Minullekin tuli päivän Raamatunpaikassa Jes. 41:19. Mietin, mitä myrtti tarkoittaa, rauhaako?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Myrtti
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Rukouksessa tuli sana myrtti!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minulle tuli vastaan tämä teksti: http://www.siltalehti.fi/sivustot/silta ... 33014.blog


Kuva

Ikivihreä oksa henkii rakkautta

Pirjo Silveri

Myrtti on antiikin ajoista asti herättänyt kauniita ja myönteisiä ajatuksia, Raamatussakin se yhdistyy hyviin asioihin. Onnea, nuoruutta, rakkautta, iloa ja elinvoimaa symboloiva kasvi on monissa maissa kuulunut hääperinteisiin.

Myrtus communis
Ikivihreä, hyväntuoksuinen myrtti (Myrtus communis) haarautuu tyvestä, kasvaa leveäksi ja tuuheaksi, joskus viisimetriseksi pensaaksi. Se on yleinen ja luonnonvarainen esimerkiksi Betlehemin ympäristössä, Hebronin laaksossa, Golanilla, Karmelin ja Taaborin vuorten tienoilla ja Jordanin yläjuoksun varrella. Puistoissa ja pihoilla sitä näkee paljon istutettuna koristekasvina.


Myrttiä kasvatetaan myös uskonnolliseen käyttöön, onhan se yksi lehtimajanjuhlan aineksista. Vankeudesta palannut Israelin kansa sai kehotuksen: ”Kootkaa ensimmäisenä päivänä hedelmäpuiden parhaita hedelmiä, palmunlehviä ja puiden lehteviä oksia sekä pajuja purojen varsilta ja viettäkää iloista juhlaa seitsemän päivän ajan Herran, Jumalanne edessä. ”(3. Moos. 23:40). Juutalaiset oppineet ovat tulkinneet tuuhean myrtin olevan Raamatun tarkoittama lehtevä kasvi.


Keskiajalla Vanhan testamentin hyveellinen kuningatar Ester – jonka nimi merkitsee myrttiä – sai aikaan tulkinnan valkokukkaisesta myrtistä neitsyyden symbolina. Hänessä nähtiin myös esikuva Neitsyt Mariasta.


Suomessa myyttinen myrtti oli ensimmäisiä huonekasveja, joita alkoi ilmestyä säätyläiskoteihin 1800-luvun alkupuolella. Nyt se on taas arvostettu ja trendikäs. Bonsai-harrastajat ovat muotoilleet myrtistä pienoispuita.


Silvian ja Victorian perinne


Mikael Agricola käytti latinankielistä nimitystä mirtus. Sanavalinta paljastaa, että 1500-luvulla laji oli meillä eksoottinen, eikä sillä vielä ollut vakiintunutta, yleisesti tunnettua nimeä. Tuon ajan Suomessa elävien kasvien tuominen asuinhuoneistoihin oli täysin vieras ajatus.


Näin Agricola kirjoitti: ”Hongat pitää orjentappuroin edestä kasvaman ja mirtus orjantappuran pensaan edestä.” Nykyisessä raamatunkäännöksessä hongat ovat vaihtuneet sypresseiksi, osa orjantappuroista piikkipensaaksi, mutta myrtti on paikallaan: ”Orjantappuran paikalle nousee sypressi ja piikkipensaan paikalle myrtti. Tämä tapahtuu Herran nimen kunniaksi.” (Jes. 55:13)


Kihlajais- tai hääseremonioissa myrttiin on liitetty monenlaisia uskomuksia. Rikkaan augsburgilaisen Fugger-suvun morsiamen kerrotaan ensimmäisenä kantaneen myrttikruunua hiuksillaan vuonna 1563.


Suomalaisäiditkin ovat kotinsa ikkunalla vaalineet myrttiä aivan tiettyä tarkoitusta eli oman tyttären hääpäivää varten. Usein he ovat saaneet pistokkaan omalta äidiltään. Morsiamen seppeleestä on otettu oksia, edelleen kasvatettavaksi. Tarina kertoo, että jos pistokkaat lähtivät hyvään kasvuun, se kuvasi rakkauden voimaa liitossa.


Pohjoismaista myrttiperinnettä ovat jatkaneet muun muassa Ruotsin kuninkaalliset. Niin Silvian, Victorian, Madeleinen kuin Kaarle Kustaan sisarten hiuksissa, hunnussa tai morsiuskimpussa on hääpäivänä vilahtanut vihreä myrtti.
Suomessa myrtti on vanhimpia huonekasveja, mutta etelässä se kasvaa luonnonvaraisena. Hyväntuoksuinen, ikivihreä tuuhea pensas tulee usein vastaan myös Raamatun sivuilla. Olemassaolollaan myrtti johdattaa ihmisen ajattelemaan myönteisiä asioita, ja unohtamaan murheen tai katkeruuden. Myrtti on kirouksen ja onnettomuuden väistymisen merkki. Se muistuttaa Jumalan suuruudesta, ylhäisen Isän halusta antaa ihmiselle elämä kuoleman sijaan.

”Iloiten te saatte lähteä matkaan, ja onnellisesti te pääsette perille. Vuoret ja kukkulat riemuitsevat teidän edessänne, ja kaikki metsän puut taputtavat käsiään.Orjantappuran paikalle nousee sypressi ja piikkipensaan paikalle myrtti. Tämä tapahtuu Herran nimen kunniaksi ja on ikuinen merkki, joka ei koskaan katoa.” (Jes. 55:12–13) http://www.siltalehti.fi/sivustot/silta ... 32_m=30816
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Rukouksessa tuli sana myrtti!

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Amen kiitos!
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Vastaa Viestiin