Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Keskustele näyistä, unista ja profetaalisista kirjoituksista
olli

Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Läpi koko katolisen kirkon historian, aina näihin päiviin asti, katolilaisuudessa on nähty näkyjä, saatu stigmoja, Patsaista on vuotanut verta ja sen sellaista, tavalla, joka on tukenut oppeja, jotka tiedämme vääriksi - oman oppimme nojalla. Toki katolisten opetusta nuo ovat tukeneet, ja niitä on julistettu vahvaksi merkiksi siitä, että katolinen usko on "ainoa oikea".

Mutta mikä on oikeaa ja mikä väärää ? Mitä Jeesus asiasta sanoi, mitä Paavali sanoi ? Mitä profeetat sanoivat ?

Tiedämme ennustuksen, jonka mukaan nuorukaisemme näkyjä näkevät, mutta sitä usein käytetään perusteluna sille että jonkin ryhmän sisällä kaikki näyt olisivat Jumalalta tulleita. Omassa pienessä hiekkalaatikossaan elävät lahkot ja isommat kirkot ja niissä alkaneet liikkeet katsovat kaikkea vain omasta näkökulmastaan, ja pitävät siksi "vain heidän piirissään" tulleita merkkejä, profetioita ja näkyjä Jumalalta saaduiksi, ja muiden piirissä tulleet ovat sitten heidän mielestään esim. sielunvihollisen tuottamaa tai ihmisen itsensä mielikuvitusta.

Mielenkiintoista on kuitenkin se, että näitä on lähes jokaisessa eri lahkossa, liikkeessä, ja kirkossa, niissäkin joihin niitä ei korosteta eikä aina tuoda julkisesti esiin. Etenkin liikkeissä, joissa näkyjä tai profetioita koetellaan kuten Raamattu kehottaa, hyvin harvat näkevät näkyjä ja saavat profetioita.

Mutta nämä eivät ole mitenkään vain kristinuskossa tapahtuvia asioita. Shamaanit, intiaanipäälliköt, ja kaikkien valtauskontojen edustajat saavat ilmoituksia, jotka he itse uskovat tulleen Jumalalta.

Jotkut ihmiset näkevät asioita joita ei ole, ja saavat merkillisiä unia jotka he saattavat olettaa ennusmerkeiksi. Tämä koskee niin uskovia, agnostikkoja kuin ateistejakin. Henkilön omasta katsannosta riippuu se, uskovatko he näiden asioiden toteutuvan vai ei, ja vaikka uskovatkin, kertovatko he niistä vai ei.

Raamattu varoittaa ihmisiä kuuntelemasta sellaista profeettaa, jonka profetiat eivät toteudu - eli jos siis yksikin esitetty profetia ei toteudu, profeetta ei ole silloin saanut ilmoituksiaan Jumalalta. Toisaalta tiedämme, että Jumala antaa näkyjä ja unia myös ei-uskoville, monestakin eri syystä.

Mutta Raamatun näyissä ja profetioissa on se yhteinen piirre, että ne kaikki liittyvät tärkeään uskonnolliseen asiaan ja ne kaikki korottavat Jumalaa. Raamatussa ei ole näkyjä ja profetioita jotka liittyvät jokapäiväisiin asioihin, muutoin kuin silloin, kun niihin sisältyy vahva todistus Jumalasta ja Hänen ennaltanäkemisestään, ennusmerkin toteutuessa. Siis: VAHVA todistus. Esimerkkinä Jeesuksen ennustus siitä että Pietari hänet kieltää.

Erityisesti minua itseäni opastavat tässä asiassa Jeesuksen omat sanat:
23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
Nyt on äärimmäisen tärkeä huomata, mitä sanaa tässä käytetään kun sanotaan "kristus". Kreikan sana on christos, joka tarkoittaa asiayhteydestä riippuen joko Kristusta, Messiasta, tai voideltua. Se on käännetty heprean sanasta masíaḥ, joka tarkoittaa voideltua, ja toki samasta tulee myös sana messias Suomenkieleen. Kreikan ja heprean sana tarkoittaa siis voideltua yleensä.

Mutta sanan varsinainen merkitys on nimenomaan voideltu, ja Jeesukseen tämä sana yhdistetään sen kautta, että Hän oli Jumalan voideltu. Perussana christokselle ("voideltu") on "chrio", joka tarkoittaa voidella, yleensä oliiviöljyllä. Voideltuja olivat Israelissa profeetat ja kuninkaat, ja seurakunnissa voideltiin niin pastoreita kuin lähetystyöntekijöitä yms, ja monissa seurakunnissa voidellaan tänäkin päivänä. Nykyään seurakunnissa on siis julistajia, joita voidaan kuvata kreikan sanalla "christos", eli voideltu.

Kun nyt katsomme, mitä Jeesus oikeasti sanoi, niin näemme, ettei Jeesus varoittanut vain uusista "Ihmisen Pojista", vaan myös mm. julistajista, jotka on "voideltu" ihmisten toimesta mutta heillä ei ole Jumalan auktoriteettia:
23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on voideltu', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24 Sillä vääriä voideltuja ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
Jeesus siis kehotti varomaan ihmisiä, jotka esittävät saaneensa jotakin Jumalalta, esittävät sen Jumalan antamana ilmestyksenä, näkynä, profetiana, ihmeenä tai merkkinä, mutta se ei ole Jumalasta, vaan ihmisen omasta mielikuvituksesta tai muista henkivalloista. Oikein hyvänä esimerkkinä tästä on nykyaikana esim. nauruherätys, jonka hedelmistä tunnemme sen, tai jehovan todistajat ja adventismi, joissa esitetään profetiana saaduksi mm. Ihmisen Pojan paluu tiettynä vuotena. Valitettavasti, varoittavia esimerkkejä löytyy lähes jokaisesta liikkeestä, jossa näitä profetioita ja näkyjä korotetaan - nimittäin jokaisessa liikkeessä löytyy mm. ei-toteutuneita tai vastakkaisia ennustuksia.

Näin siis minun mielipiteeni on, että meidän tulee ensisijaisesti varoa uskomasta vääriä näkyjä, profetioita, merkkejä yms. ja koetella tarkoin ne, mitä ihmiset esittävät Jumalalta saatuina. Tiedämme, että näky tai profetia on väärä jos se ei korota Jumalaa, ja sellaiset näkijät tai profeetat, joiden yksikin näky tai profetia ei ole joskus toteutunut, tai joiden näyt tai profetiat johtavat meidät uskomaan jotakin joka ei ole Raamatun ilmoituksen mukaista, ovat juuri niitä joita Raamattu kieltää meitä kuulemasta.

Meidän pitää koetella kaikki, joka ikinen profetia, joka ikinen näky, joka ikinen merkki, eikä luottaa siihen että oman seurakunnan tai ryhmän jäsen olisi koettelemisen ulkopuolella. Mutta vastaavasti, kun havaitsemme että asiat toteutuvat, meidän ei pidä halveksua profetointia.
olli

Re: Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Eikö lähes jokaisen kirkon opetukseen sisälly opetus siitä että PH asuu uskovan sydämessä ? Useimmat itsensä "aidoiksi kristityiksi" tuntevat sanovat heissä asuvan pyhän hengen. Ja kuitenkin eri liikkeillä on varsin ristiriitaisia profetioita, näkyjä, merkkejä ja ennustuksia.

Se, että ihminen itse kokee pyhän hengen, tai että hän kokee saavansa jotakin Jumalalta, ei ole tae siitä että näin on. Ihmisen oma todistus, olipa se kuinka rehellinen tahansa, ei ole tae muille siitä että kaikki mitä ihminen ilmoittaa saaneensa Jumalalta, olisi Jumalalta.

Näin ei missään nimessä Raamatun mukaan saa olla ! Jokainen profetia on koeteltava, erikseen. Ja koettelemiseen pitää soveltaa sitä mitä Raamattu opettaa, ja mitä Raamatussa näemme. Kun Paavali sanoo: "Profeetoista saakoon kaksi tai kolme puhua, ja muut arvostelkoot;", hän ei tarkoita sitä että joka sanoman jälkeen kuoro huutaa halleluja, vaan juuri sitä mitä hän kirjoittaakin: muut arvostelkoot, koetelkoot, tutkikoon sanoman sisällön, verratkoon sitä Raamatun ilmoitukseen, pohtikoot profetian sisältöä onko se Jumalaa korottava vai ei, toteutuuko sana vai ei.

Ihmisen oma kokemus PH:n läsnäolosta tai kokemus siitä, että jokin sana, näky, merkki tai profetia on Jumalasta, ei ole yksinään pätevä ja riittävä todistus. Toki sen puuttuminen olisi vakava varoitus siitä, ettei se ole Jumalalta saatua. Mutta kukaan profeetta ei sellaista esitä, ettei itse olisi varma, ja silti monet profetiat ovat osoittautuneet ihmisen omaksi kuvitelmaksi.
Viivi

Re: Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja Viivi »

Kiitos Olli!
Juhani

Re: Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Aaaamen!
Juhani

Re: Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Koetteleminen on kuin turvaverkko, joka on asetettu suojaksi seurakunnalle eksytyksiä ja synnin tuhoisia vaikutuksia vastaan .
Jos tällaisessa tilanteessa suutumme, emmekä halua suostua koeteltavaksi, niin olemme vielä epäkypsiä palvelemaan ja meidän tulisi vielä kasvaa Herrassa.
Terveessä seurakuntayhteydessä suostutaan koeteltavaksi sekä kehotetaan tutkimaan ja koettelemaan sanan opetus sekä kaikki toiminta.
näkymätön ninni

Re: Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Terveessä seurakuntayhteydessä suostutaan koeteltavaksi sekä kehotetaan tutkimaan ja koettelemaan sanan opetus sekä kaikki toiminta.
Näin sen tulisi olla, niinkuin Juhani sanoit!

Hyvä aloitus Olli!
jouko

Re: Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja jouko »

Ajattelen tästä asiasta niin että Jumala tuskin haluaa jättää epäilyksen siementä sille ihmiselle jolle Hän tahtoo jotakin ilmaista, tai miksi Hän niin tekisi?
Jumalan tapaan kertoa jotain ihmiselle ei kuulu epäilyksen tuottaminen siitä että oliko kyseessä Hän vaiko joku muu henkivalta.
Muut henkivallat kylläkin mieluusti koittavat herättää epäilystä siitä että kyseessä voisi olla Jumala, sillä eivät he halua paljastaa itseään.
Raamatun mukaan profeettojen saamat viestit Jumalalta ovat tulleet selkeästi, esim. Profeetta Samuel jota Jumala kutsui nimeltä ja johon tämä sitten vastasi.
Myös monen muun profeetan kohdalla Herra on käskenyt mennä ilmoittamaan mitä Hän on kohta tekevä, eikä tässä liene ollut profeetalla kyseenalaistamista mitä Hänen tulee tehdä.
Itse myös suhtaudun aika varovaisesti näkyihin ja uniin.
Näkyjä en ole koskaan saanut, mutta unia kylläkin.
Unissa on saattanut olla vahvaa sanomaa ja ne unet jotka ovat olleet tällaisia ovat kyllä jääneet iäksi mieleen.
Kaikesta huolimatta en kuitenkaan voi niistäkään mennä täysin takuuseen ja aika näyttää oliko niissä jotain.
Tällaisia unia näen erittäin harvoin ja niitä on koko elämäni ajalta yhden käden sormissa.
En kuitenkaan väitä etteikö niitä voi jollekkin toiselle tulla tiheämmin.
Sellaista on myös elämässäni tapahtunut paljon että jonkun toisen ihmisen suusta on kuulunut viesti joka on ollut tarkoitettu minulle vaikka tämä kyseinen henkilö ei ole sitä voinut tietää ja silloin olen kuullut Herran puhuvan minulle.
Tämä puhe on mennyt minun sydämeeni kuin miekka eikä siitä ole jäänyt epäselvyyttä, se on myös tapahtunut hetkenä jona olen ollut täysin toivottomassa tilanteessa.
Joihinkin maalauksiini on myös tullut hämmästyttäviä "viestejä" jotka olen nähnyt vasta vuosien päästä maalauksen valmistumisen jälkeen ja joita en ole tehdessä tarkoittanut.
Nämä maalaukset ovat myös sarjassamme asioita joiden tarkoitusta ja lähdettä en kykene todistamaan mitenkään, jää vain oma usko siihen että sillä on tarkoituksensa.
Lähi piirissäni on ollut henkilö joka koki enkelin ilmestyksen ja niin konkreettisen että ei voinut sen jälkeen olla puhumatta asiasta kaikille ja kertomatta Jeesuksesta.
Hän ei nähnyt vastaavaa sen koommin, mutta se riitti.
Isäni myös koki niin sanotun kuoleman rajakokemuksen lapsena sairastettuaan kolmekymmentä angiinaa ja lääkäri oli kertonut vanhemmille että poika ei elä huomiseen.
Isäni näki myös enkelin joka palautti hänet takaisin ja oli kertonut lempeällä äänellä että Ei vielä.
Isäni ei olisi halunnut silloin lähteä sieltä ja hän muisti myös tapauksen koko elämänsä.
Hämmästyttävä oli myös isäni kuukautta ennen kuolemaansa minulle kertomansa sanat.
Hän sanoi minulle että hänen lähtönsä hetki on lähellä, mutta älkää surko ei hänellä ole hätää ja te kyllä pärjäätte.
Hän ei ollut sairas eikä kukaan tiennyt että näin todella tulisi käymään.
Isällä oli vahva usko Herraan Jeesukseen.
En myöskään väheksy profetioita ja tutkiskelen kaikkea ja pidän silmät auki ilmoitusten suhteen jos vaikka ilmoitus kävisi toteen.
Itse henkilökohtaisesti en uskalla ilmoittaa mitään Jumalan sanana ellen saa siitä Jumalalta konkreettista vahvistusta, sellaista mikä ei jätä mitään arvailun varaan.
Sellaista jonka edestä voisin panna pääni pölkylle.
olli

Re: Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

jouko kirjoitti: Itse henkilökohtaisesti en uskalla ilmoittaa mitään Jumalan sanana ellen saa siitä Jumalalta konkreettista vahvistusta, sellaista mikä ei jätä mitään arvailun varaan.
Sellaista jonka edestä voisin panna pääni pölkylle.
Olemme pitkälti samoilla linjoilla tämän asian suhteen. Itseäni on puhutellut erityisesti se, kun kauan sitten opin, mitä tämä käsky itse asiassa tarkoittaa:
Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
Nimittäin, tuossa ei ole kysymys lausumisesta, vaan käyttämisestä. Älä käytä väärin Jumalan nimeä.

Jumalan nimen väärin käyttämistä on esimerkiksi Jumalan nimeen vannominen, Jumalan nimessä sellaisen asian julistaminen joka ei ole Jumalalta saatua, tai Jumalan sanan väärinkäyttäminen, eikä pelkästään siis vain nimen turhaan lausuminen. Juuri siksi itsellänikin on suuri kynnys sanoa jotakin Jumalalta saaduksi. Sellaista ei ole helppo minun kirjoituksistani löytää, ja sellaisten ilmaisujen käyttö karahtaa minulla heti korvaan pahasti.
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja katso7 »

San 26:4 Älä vastaa tyhmälle hänen hulluutensa mukaan ettet olisi hänen kaltaisensa!
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
olli

Re: Profeetat, ihmeet, näyt ja merkit - oikeita vai vääriä ?

Viesti Kirjoittaja olli »

Katso7, voisitko vielä vahvistaa, tarkoititko tuon henkilökohtaiseksi loukkaukseksi minulle, Viiville, Juhanille, Joukolle vai Ninniille vaiko kaikille yhteisesti, koska tuo San 26:4 ei sovellu mihinkään liikkeeseen tai yllä oleviin teksteihin ?
Vastaa Viestiin