Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Keskustele eskatologisista asioista
Samuli

Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Näyttäisi ajoittuvan nyt 16-22.9 ajalle.
3Moos. 23:34 "Puhu israelilaisille ja sano: Tämän seitsemännen kuun viidentenätoista päivänä on lehtimajanjuhla Herran kunniaksi; se kestää seitsemän päivää.
http://www.torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2016M7

Johanneksen evankeliumi:
7:1 Ja sen jälkeen Jeesus vaelsi ympäri Galileassa; sillä hän ei tahtonut vaeltaa Juudeassa, koska juutalaiset tavoittelivat häntä tappaaksensa.
7:2 Ja juutalaisten juhla, lehtimajanjuhla, oli lähellä.
7:3 Niin hänen veljensä sanoivat hänelle: "Lähde täältä ja mene Juudeaan, että myös sinun opetuslapsesi näkisivät sinun tekosi, joita sinä teet;
7:4 sillä ei kukaan, joka itse tahtoo tulla julki, tee mitään salassa. Koska sinä näitä tekoja teet, niin ilmoita itsesi maailmalle."
7:5 Sillä hänen veljensäkään eivät häneen uskoneet.
7:6 Niin Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut; mutta teille aika on aina sovelias.
7:7 Teitä ei maailma voi vihata, mutta minua se vihaa, sillä minä todistan siitä, että sen teot ovat pahat.
7:8 Menkää te ylös juhlille; minä en vielä mene näille juhlille, sillä minun aikani ei ole vielä täyttynyt.
7:9 Tämän hän sanoi heille ja jäi Galileaan.
7:10 Mutta kun hänen veljensä olivat menneet juhlille, silloin hänkin meni sinne, ei julki, vaan ikäänkuin salaa.
7:11 Niin juutalaiset etsivät häntä juhlan aikana ja sanoivat: "Missä hän on?"
7:12 Ja hänestä oli paljon kiistelyä kansassa; muutamat sanoivat: "Hän on hyvä", mutta toiset sanoivat: "Ei ole, vaan hän villitsee kansan."
7:13 Ei kuitenkaan kukaan puhunut hänestä julkisesti, koska he pelkäsivät juutalaisia.
7:14 Mutta kun jo puoli juhlaa oli kulunut, meni Jeesus ylös pyhäkköön ja opetti.
7:15 Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: "Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?"
7:16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tämä lehtimajanjuhla kuvastaa morsiamen 7-vuotista lepoa siellä Isän takapihan paratiisissa, jossa Kristus ja morsian vihitään. Sinne pystytetään lehtimaja, eli chuppa jonka alla pari vihitään mieheksi ja vaimoksi.
sisar

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja sisar »

Halleluja!

Jossain viestissä kirjoitin painostavasta tunteesta, jota kesti useita päiviä. Eilen kun heräsin, olin täynnä riemua ja iloa, mitä en ole pitkään aikaan tuntenut (ja ennen kaikkea sellaista odottavaa jännitystä) Kuin suuret juhlat olisivat tulossa. Minulla ei ollut tarkkaa tietoa, milloin tämän vuoden lehtimajan juhlan aika olisi, eikä myöskään tietoa siitä, millainen se juhla on. Nyt kun luin, niin sen vietto vastaa juuri sitä kuvitelmaa ja odotusta, mitä eilen koin. TULE HERRA JEESUS tämän lehtimajan juhlan aikana. Emme jaksa enää odottaa. Voi Jeesus rakas TULE JO!
En pysty sanoin kuvaamaan, sitä tunnetta, mitä eilen ja parhaillaan koen. Voi Jeesus, tule! Morsiamesi on valmiina ja malttamaton!

Vähän ohi aiheen, mutta itseäni surettaa Jeesuksen puolesta (ja suuresti ihmetyttää), miksi kristityt eivät (ainakaan lähipiirissäni) tunnu odottavan Herraamme. Murehditaan vaan maallisista ja kinataan turhista asioista, mutta ei puhuta Jeesuksen paluusta. En minä halua tämän maailman kultaa ja kunniaa, vaan päästä pian rakkaan Jeesukseni luo! MARANATA!

Olkaa suuresti siunatut rakkaat sisaret ja veljet Herrassa Kristuksessa!
Sinettisormus

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kiitos rakas Sisareni! Olet siunattu Jeesuksen Kristuksen nimessä! En minäkään toivo enää muuta kuin että Jeesus tulisi jo. MARANATA!

Kuva
Sinettisormus

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Laulakaamme Yhdessä: Saavu Herra! : https://www.youtube.com/watch?v=03vhhbdwH6E
Markku_my
Viestit: 541
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 22:46

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Markku_my »

sisar kirjoitti;
Kuin suuret juhlat olisivat tulossa.
Kyllä on niin takki tyhjä, että olisi aivan mahtavaa, jos nyt päästäisiin ylösottoon.
sisar

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja sisar »

Aamen. Ei jaksais enää... Kuule Herra meidän kutsumme ja pyyntömme, älä viivy enää. Sinuun me turvaamme ja sinun puoleesi käännymme. Tule rakas Jeesus!
Sinettisormus

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tänään kun nousin ylös, Herran läsnäolosta ja rukouksesta, vilkaisin samanaikaisesti kelloa ja huomasin sen näyttävän aikaa: 07:07.
Kiitin Herraa että Hän antoi tämän kuin lohdutukseksi, sillä lohdutusta pyysin tänne meille, että Hän lohduttaisi ja vahvistaisi meitä.

Luku 7 kuvaa hengellistä täydellisyyttä, pyhitystä ja
puhdistusta. Luku 7 on Raamatun perusluku. Jumala
lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti sen (1Moos
2:1-3). Joka seitsemäs vuosi oli sapattivuosi (3Moos
25:1-4). Joka 7. vuosi tuli vapauttaa orjat ja antaa
vapautus veloista (5Moos 15:1-15). Herran kunniaksi
tuli viettää 7 erilaista vuosijuhlaa: pääsiäinen,
happamattoman leivän juhla, ensihedelmän juhla,
helluntai, pasunajuhla, suuri sovituspäivä ja lehtimajan
juhla (3Moos 23:1-44).
Sinettisormus

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Aurinkokalenteri, jota käytän tutkiessani Raamatun ajanjaksoja, sen mukaan tänään on Suuri sovituspäivä, 10.7.

Ensi viikon keskiviikko-iltana alkaisi lehtimajajuhla, 7 päivää, sitten juhlan 8. ns, suuri päivä. Tämä ajanmääritys on omani, joten suhtautukoon kukin siihen miten parhaaksi näkee.

Ensi viikon lauantai on aurinkokalenterin 17.7., joka on Jeesuksen todellinen syntymäpäivä. Se on lehtimajajuhlan 4.päivä. Mm. Nooan arkki pysähtyi Ararat-vuorelle tuona päivänä.

:) :)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Sinettisormus

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kiitos AO, tuntuu niin hyvältä ajatella, että tänään todellakin voisi olla tuo Suuri sovituspäivä. Ole Siunattu AO!
... ja kiitos että olet kanssamme, pidetään yhtä vahvana rintamana, Jeesuksessa Kristuksessa!
Samuli

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Kalentereita on tosiaan aika monenlaisia käytössä ja tavalla jos toisella ne pohjautuvat Raamattuun. Ne hieman eroavat toisistaan siinä miten vuoden aloitus lasketaan. Yleensä ajanlasku ja kalenteripäivät liittyy aurinkoon (kevätpäivänseisaus) ja kuuhun niin kuin 1. moos. 1 on kirjoitettu.

Tänään menossa pitkästä aikaa ystävän häihin. Toivona on, että ne muuttuisivat ihan konkreettisesti taivaallisiksi lehtimajan juhlahäiksi. :) Muutamat isommat juhlat ovat olleet tässä hiljattain ja minulle on tullut sellainen vahva tunne että Herra on antanut kuin maistiaisia tulevasta juhlasta tätä kautta. On ollut jotenkin tosi lämmin ja rakkaudellinen henki läsnä niissä ja itsellä myös. Maranatha

Jeesuksen Kristuksen rakkaus kaikille veljille ja siskoille ja minunkin puolesta kiitos Herrallemme näistä uusista sisaruksista palstalla.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Eero »

Olen myös seurannut tuota Torah Calanderia, siellä on kyllä ihan hyvät perustelut miksi "virallinen" kalenteri olisi kuukauden myöhässä. Yleisesti internetin palstoilla on vahva mielipide siitä, että jotain on tapahtumassa ja itsekin olen aistinut niin. En muista kuka siitä mainitsi, mutta ihan kuin maailma olisi hiljentynyt.

Tulisipa Herra pian! Olen miettinyt millainen se hetki tulee olemaan, enkä ole eläissäni odottanut mitään niin kovasti. Usein ajattelen myös, että vaikka itse en olisi arvollinen, niin olen iloinen niiden puolesta jotka ovat. Ja että joka tapauksessa Häneen uskovat pääsevät osallisiksi armosta, ennemmi tai myöhemmin.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Samuli

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Hääjuhlat sujuivat mallikkaasti. Juhlissa oli sellaista pyhyttä, kunnioitusta ja rakkautta, sitä Isämme läsnäoloa ilmassa. Muutama puhe oli erityisen koskettava Hengessä. Enkä oikeastaan yhtään ihmetellyt, että sain istua vaimoni kanssa pöytään numero 8 joka oli itseasiassa viimeinen pöytä ja taisi olla ainut pöytä, jossa oli sekä sulhasen, että morsiamen ystäviä. Nämä oli siis taivallisest häät siinä mielessäkin, että morsiuspari oli tavannut yläilmoissa ensimmäisen kerran. Illalla, kun lähdimme kotiinpäin katselin taivaalle se oli kokonaan pilvessä, mutta yhdestä kohtaan kailotti hieman valoa, sellaista ehkä hieman kellertävää vaaleaa valoa ja pilvissä oli sellainen pieni + ristin muotoinen rako, josta valo kajasti läpi hetken ajan.
Jumala On :)
Samuli

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Lehtimajan juhlaa vietetään myös 1000-vuotiskaudella. Ihmiset ympäri maata kokoontuvat Jerusalemiin viettämään lehtimajan juhlaa.

Sakarja.
14:16 Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
14:17 Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.
14:18 Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
14:19 Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
14:20 Sinä päivänä on oleva hevosten kulkusissa kirjoitus: "Pyhitetty Herralle." Ja padat Herran temppelissä ovat uhrimaljain vertaisia, jotka ovat alttarin edessä.
14:21 Ja jokainen pata Jerusalemissa ja Juudassa on oleva pyhitetty Herralle Sebaotille, ja kaikki uhraajat tulevat ja ottavat niitä ja keittävät niissä. Eikä ole enää sinä päivänä yhtään kaupustelijaa Herran Sebaotin temppelissä.
Sinettisormus

Re: Lehtimajan juhla (Sukkot, Tabernacles, Booths)

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kiitos Samuli että toit viestiä noista häistä. Niissä näkyy hyvin tuo Herran johdatus ja ohjaus, erityisesti tuon pöytä 8 kohdalla. Herra selkeästi valmistelee meitä. Kiitos ja kunnia Jeesukselle Kristukselle!

Kuva
Vastaa Viestiin