Sanna kirjoitti: ↑20 Elo 2023, 21:09
Mielenkiintoista olis teiltä, jotka tempausta vastustavat kommentit seuraaviin:
Siinä on iso lista kysymyksiä, mutta kirjoitan mielelläni kommentit niihin. Itse toivoisin puolestani selkeitä vastauksia näihin kahteen kysymykseen:
1. Vaikuttavatko Mark 24, Matt 24, Luuk 17 ja 1. Tess 2 mielestäsi puhuvan samasta tapahtumasta?
2. Missä Raamatun jakeissa puhutaan juuri tempauksesta?
Ilmestyskirja 3:10, jossa Filadelfian seurakunnalle on luvattu: Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.
Jeesus lupaa pelastaa pienen ja heikon seurakunnan koetuksen hetkestä. Muuta tuossa ei sanota. Ei sanota että tempaamalla heidät taivaaseen (eikä toki kielletäkään etteikö niin voisi olla). Se koetuksen hetkestä pelastaminen voi mielestäni tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Jumala vie pienen seurakuntanta yliluonnollisella tavalla turvaan jonnekin, kaiken melskeen keskellä.
Mielenkiintoisesti Ilm. 12: 6 sanoo:
Ja vaimo pakeni erämaahan, jossa hänellä oli Jumalan valmistama paikka, että häntä elätettäisiin siellä tuhat kaksisataa kuusikymmentä päivää.
Eikö ole jännä yksityiskohta, että tuo 1260 päivää on juuri tasan se koko ajan Raamatussa toistuva 3.5 vuotta, joka on puolet seitsemän vuoden vaivanajasta (ne päivät on valittujen tähden lyhennetty)? Tuo 12:6 kohta saattaa tosin tarkoittaa Mariaa, Joosefia ja Jeesusta, jotka pakenivat Egyptiin, mutta mielenkiintoisesti tismalleen sama tilanne kuvataan pian uudelleen Ilmestyskirjassa ja tällä kertaa sanotaankin:
12: 14
Mutta vaimolle annettiin sen suuren kotkan kaksi siipeä hänen lentääksensä erämaahan sille paikalleen, jossa häntä elätetään aika ja kaksi aikaa ja puoli aikaa poissa käärmeen näkyvistä.
Luulen että tuo kohta puhuu mahdollisesti ahdistuksen ajan seurakunnasta, koska Jeesuksen synnyintarinassahan ei puhuta mitään lentämisestä tai siivistä, eli siihen tuo jälkimmäinen Ilmestyskirjan kohta ei enää sovi.
Jos Jumala veisi pienen, heikon, mutta uskollisen seurakuntansa valmistamaansa paikkaan erämaahan 1260 päiväksi, turvaan lohikäärmeeltä (ja huom. nimenomaan lohikäärmeen, ei Jumalan, vihalta), niin olisiko Jumala silloin mielestäsi täyttänyt Ilm. 3:10 kohdan?
Ei ole myöskään mielestäni itsestäänselvää, että "koetuksen hetki" tarkoittaa samaa, kuin suuri vaivanaika. Katsoin että KJV kääntää termin "hour of temptation" ja World English Bible "hour of testing". Mielestäni nuo eivät välttämättä kuulosta samalta kuin "great tribulation". Kreikankielen sana "koetukselle" tuossa on "Peirasmos" ja sitä käytetään mm. Luukas 4:13 kohdassa kuvaamaan sitä, kun saatana yritti houkutella Jeesusta tekemään syntiä.
Itse asiassa osalle seurakunnista suorastaan luvataan tuo suuri ahdistus kirjaimellisestikin Ilmestyskirjassa. Tyatiran seurakunnalle sanotaan näin:
2: 22
Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
Myös Smyrnalle luvataan ahdistusta (mutta vain 10 päivää):
2: 10
Älä pelkää sitä, mitä tulet kärsimään. Katso, perkele on heittävä muutamia teistä vankeuteen, että teidät pantaisiin koetukselle, ja teidän on oltava ahdistuksessa kymmenen päivää. Ole uskollinen kuolemaan asti, niin minä annan sinulle elämän kruunun.
Sanna kirjoitti: ↑20 Elo 2023, 21:09Perustelut sille miksi ilmestyskirjan sinetit eivät olisi Jumalan vihaa?
Tämänhetkinen näkemykseni on, että Jumalan viha alkaa kuudennesta sinetistä. Perusteluni on yksinkertaisesti se, ettei viiden ensimmäisen sinetin kohdalla puhuta mitään Jumalan vihasta. Siitä puhutaan nimenomaan kuudennen sinetin yhteydessä:
6: 12
Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niinkuin karvainen säkkipuku, ja kuu muuttui kokonaan kuin vereksi,
6: 13
ja taivaan tähdet putosivat maahan, niinkuin viikunapuu varistaa raakaleensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa,
6: 14
ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.
6: 15
Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin
6: 16
ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta!
6: 17
Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
Huomaatko miten nimenomaan kuudennen sinetin yhteydessä sanotaan, että Jumalan ja Karitsan vihan päivä on tullut? No, jos se tulee kuudennen sinetin yhteydessä, niin ei kai se ole voinut tulla vielä ensimmäisen, toisen, kolmannen, neljännen tai viidennen sinetin yhteydessä?
Perustelut miksi ahdistuksen/vihan aika olisi ainoa aika jolloin vanhurskas ei pelastu vaikka muualla Raamatussa pelastuu?
Vanhurskas pelastuu tuolloinkin, joko kuolemalla ja pääsemällä sitä kautta taivaaseen tai selviämällä Jeesuksen saapumiseen asti ja välttämällä sitä kautta kuoleman. Joka tapauksessa pelastuu. Se minua vähän hämää, kun sanot että muualla Raamatussa pelastuu. Mutta pelastuuko Raamatun mukaan aina tässä elämässä? Mitä sitten ovat marttyyrit, kuten Stefanus, Pietari ja Paavali, jotka kokivat marttyyrikuoleman uskonsa tähden? Tai miljoonat modernin aikakauden marttyyrit maissa kuten Nigeria, Kiina, Afganistan, Somalia, Libya jne? Eikö uskovien pelastus ja toivo ole siinä, että meidät nostetaan kuolleista ikuiseen elämään ja se on se meidän tärkein pelastuksemme? Siinä on jo aika paljon aihetta meillä juhlaan ja kiitokseen ja ylistykseen!
Perustelut missä kohtaa maljat/tuomiot teidän mielestä muuttuvat Jumalan vihan alaisiksi ottaen huomioon, että ilmestyskirja 6:ssa jo todetaan että heidän vihan päivänsä on tullut. Ilm 6:16-17
Laitoinkin tuossa ylempänä perustelun, eli perustelu on se, että koska Raamatussa sanotaan kuudennen sinetin yhteydessä, että Jumalan vihan päivä on tullut, niin tuntuisi loogiselta että se vihan päivä ei ole tullut vielä viidennen sinetin yhteydessä.
Logiikka mielestänne tuohon ilmestyskirjan alkuun, jossa tuomiot luetaan kaikille seurakunnille, joista philadelphian kerrotaan saavan vapautuksen, smyrnan kerrotaan olevan ahdistuksessa 10 päivää ja sardeesta kerrotaan pelastuvan osan, jotka on vanhurskaita, mutta silti tämän toteamisen jälkeen te sanotte, että kaikki saavat saman rangaistuksen eli ahdistuksen?
En näe ahdistuksen aikaan joutumista rangaistuksena. Voi olla että se on jopa siunaus, sitten kun siitä on selvitty. Miksi muuten Jeesus sanoisi "monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi, ja monet viimeiset ensimmäisiksi." Siis voi olla että suuresta ahdistuksesta selviäminen on niin suuri kunnia, että sen tehneet menevät jopa ensimmäisten kristittyjen edelle. Voi tuntua ikävältä hetken aikaa olla siinä tilapäisessä ahdistuksessa, mutta mahtaako se harmittaa enää iankaikkisuudessa, jos siitä tulee suuri iankaikkinen palkinto?
Nyt kun tässä ketjussa on niputettu tempaus ja Jeesuksen konkreettinen tulo maanpinnalle samaksi tapahtumaksi niin tuosta Jeesuksen tulosta sitten:
Huom ainoa asia mikä sitä niputtamista näyttää tekevän, on Raamatun jakeet itsessään. Juuri siksi olisin hyvin kiinnostunut kuulemaan vastaukset noihin kahteen ylimpänä esittämääni kysymykseen.
On syytä huomata tässä, että Kristuksen paluun "kostovaiheessa" esitetään johdonmukaisesti monia merkkejä, joiden on täytyttävä ennen Kristuksen paluuta . Esimerkiksi Matteus 24:1-51 tapahtumat täytyy täyttyä ennen Kristuksen paluuta ja aikakauden loppua mukaanlukien kaikki ahdistuksen tapahtumat sinetit yms.
Kyllä, samaa mieltä.
Ja kun näitä kaikkia tapahtumia katsotaan, on todettava, että Kristuksen toista tulemista kostovaihetta, ei voida mitenkään tulkita välittömänä tai yllättävänä tapahtumana.
Monien merkkien on täytyttävä ennen Jeesuksen paluuta kostoa varten. Yksivaiheinen Jeesuksen tulo ainoastaan ahdistuksen lopussa ei yksinkertaisesti mitenkään sovi ennalta kerrottaviin tulossa oleviin tapahtumiin.
Jeesuksen koston päivä/Jumalan vihan päivä/ Herran päivä millä nimellä tahansa sitä kutsuukin niin se ei tule kuin varas yöllä tai äkisti. Ainoastaan kaksivaiheinen Jeesuksen tulo (pilvissä vastaan hakemaan morsian ja toinen tulo viha tarkotuksessa) selittää kaikki Raamatun kohdat aiheeseen liittyen.
Tätä en osaa oikein hahmottaa, että miksi 1-5 sinetin tapahtumat eivät voisi ensin tapahtua, ja sitten Jeesus tulee äkisti? Kerrataan vielä mitä niissä sineteissä sanotaan:
-Voittaja, joka lähtee voittamaan
-Rauha pois maasta
-Ruoan hinnan äkillinen nousu
-Sotia, nälänhätä ja sairauksia
-Marttyyrien sielut huutamassa alttarin alla
Eikö esimerkiksi toisen maailmansodan tapahtumat sopineet jo aika hyvin noihin? Siksi, jos tulee samantapainen kolmas maailmansota, niin uskooko monikaan välttämättä automaattisesti, että sillä kertaa Jeesus tulee? Siis jos nyt syttyisi kolmas maailmansota, ja tulisi korkea inflaatio, nälänhätä ja sairauksia ja sitten Jeesus saapuisi, niin etkö usko että suurin osa maapallon ihmisistä olisi täysin yllättyneitä, täysin shokissa Jeesuksen saapuessa?
Siispä edelleen kun Tessalonikalaiskirjeessä painotettu valvomisen merkitys Jeesuksen tulon suhteen esim 1. Tess 5 jakeissa 6 ja 10 on huomioitavaa että jakeissa 6 ja 10 on sama kreikan verbi nukkumiselle joka ei viittaa kuolemaan
älkäämme nukkuko
καθεύδωμεν (katheudōmen)
Kun taas edellisessä luvussa 4:14 on juuri kuolemaan viittaava verbi nukkumisesta
ovat nukahtaneet
κοιμηθέντας (koimēthentas) ja jakeessa.
Lisäksi 5:10:ssä sana, joka on käännetty ”heräsi”, joka on vastakohta sanalle ”nukkuminen”,
Joka kuoli puolestamme, että heräsimmepä tai nukumme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan.KJV
olemme hereillä
γρηγορῶμεν (grēgorōmen)
Jos Paavalin on tarkoitus tarkoittaa hengellistä nukkumista, niin silloin hän julistaa aikasemmat jakeet vääriksi ja toteaa että, nukkuva ei uskova pelastuu.
Jos Paavali, kuten verbi viittaa, tarkoittaa konkreettista heräämistä ja konkreettista nukkumista niin tämä tukee tempausta ennen ahdistusta viittaamalla vertaukseen toinen otetaan toinen jätetään.
Siispä viimeisenä kysymyksenä miksi tessalonikalais kirjeessä painotetaan valvomisen tärkeyttä Jeesuksen tuloon viitaten niin paljon, kun juuri totesin kaikki ahdistuksen ajan asiat mitkä pitää tulla jos tempaus on vasta Jeesuksen konkreettisen tulon yhteydessä?
Ehkä juuri siksi on niin tärkeä valvoa (hengellisessä mielessä), että ymmärtää yhdistää aikanaan maailman tapahtumat ilmestyskirjan ennustuksiin. Huomaammehan varmasti tänä päivänäkin, miten moni kristitty on ikäänkuin unessa: uskoo kaiken mitä saatanan äänikappaleena oleva media toitottaa ja lähtee innolla ajamaan niitä agendoja, joita meille yritetään työntää. Varmaan kaikki tuntevat sellaisia seurakunnassa kävijöitä. Nyt jos media sanoo heille, että tietty kansanryhmä on paha (ne jotka eivät suostu luopumaan Raamatun selvästä opetuksesta ja jotka vastustavat "progressiivista" agendaa) ja täytyy eristää muusta yhteiskunnasta, niin he ovat mukana huutosakissa. Jos media sanoo heille, että tapahtumat johtuvat ilmastonmuutoksesta tai ufoista, niin se menee heille täydestä. Ehkä siinä on jotain siitä suuresta eksytyksestä, jonka Jumala on luvannut lähettää lopunaikoina.
Toivottavasti vastasin kaikkiin kysymyksiisi. Saa pyytää tarkennusta/lisäselvitystä, jos joku vastaus ei auennut tai vastannut riittävän hyvin.