Vastailen nyt tähän Sannan aiempaan viestiin parhaani mukaan.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15
Jumala sanoo sanassaan, että usko Jeesukseen ja sinä ja perhekuntasi pelastuu. Jos ajatellaan, että tempausta ei ole ennen ahdistusta, mitätöikö Jumala meidän kaikkien epätoivoiset rukouspyynnöt rakkaidemme puolesta meidän ajassamme, jos täältä on vain yksi lähtö? Suurin ihmisistähän herää vasta silloin kun läheiset lähtevät.
Hmm en usko että se olisi mitätöivää Jumalalta, jos tempaus tapahtuu puolivälissä ahdistuksen aikaa tai jopa ahdistuksen ajan lopussa, koska sen jälkeenhän jatkuu vielä elämä maapallolla ahdistuksen ajan loppuun asti ja vihan ajan loppuun asti ja ainakin oman käsitykseni mukaan ihminen voi silloinkin pelastua, kunhan ei ota pedon merkkiä. Löytyykö tuolle, että ihmiset heräävät vasta kun läheiset lähtevät, Raamatullista taustatukea? Koska minun mielestäni noita aikoja kuvaavat kohdat vaikuttavat siltä, että ihmiset eivät ainakaan kovin helpolla käänny parannukseen:
Matt 24: 12
Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
Ilm. 9: 20
Ja jäljelle jääneet ihmiset, ne, joita ei tapettu näillä vitsauksilla, eivät tehneet parannusta kättensä teoista, niin että olisivat lakanneet kumartamasta riivaajia ja kultaisia ja hopeaisia ja vaskisia ja kivisiä ja puisia epäjumalankuvia, jotka eivät voi nähdä eikä kuulla eikä kävellä.
Ilm. 9: 21
He eivät tehneet parannusta murhistaan eikä velhouksistaan eikä haureudestaan eikä varkauksistaan.
Ilm. 16: 9
Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian.
Ilm. 16: 11
ja pilkkasivat taivaan Jumalaa tuskiensa ja paiseittensa tähden, mutta eivät tehneet parannusta teoistansa.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15Miksi sanotaan vertauksessa että toinen otetaan ja toinen jätetään, jos me olemme täällä viimeiseen tuomioon asti? Silloinhan on selvää että uskosta osattomat ei pelastu.
Jos tuo kohta, jossa toinen otetaan ja toinen jätetään tarkoittaa tempausta, niin eikö se silloin joka tapauksessa tapahdu Herran ensin tultua taivaan pilvissä? Tarkastellaan tarkemmin kyseistä kohtaa:
Matteus:
24: 37
Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
24: 38
Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
24: 39
eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.
24: 40
Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24: 41
Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
24: 42
Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.
Mielestäni tuokin tukee sitä, että ensin Jeesus saapuu hyvin julkisella tavalla taivaan pilvissä ja heti sen jälkeen uskovat temmataan.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15Jos uskomme perustuu uskoon eikä näkemiseen, eikö se nimenomaan ole näkemistä, jos seurakunta on täällä koko ahdistuksen ajan, pedon tulon ajan ja sen ajan kun puolen maapalloa tuhoutuu? Silloinhan pitää olla harvinaisen tyhmä jos ei näe mitä ympärillä tapahtuu.
Ehkä juuri tuosta syystä Jumala itse "lähettää väkevän eksytyksen":
2 Tess.
2: 9
jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä
2: 10
ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.
2: 11
Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
2: 12
että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
Olemme jo huomanneet varsin elävästi, miten medialla on valta saada ihmiset uskomaan mitä ihmeellisimpiin asioihin. Kenties nuo tapahtumat saadaan kätevästi ilmastonmuutoksen tai jopa alieneiden piikkiin. Ihminen, joka ei halua uskoa Jumalaan, keksii kyllä minkä tahansa muun selityksen, kuin Jumalan.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15Jos tempaus on ahdistuksen jälkeen, miksi säkkipukuiset todistajat tarvitaan, jos pyhät ovat vielä täällä ja pedon merkki ajassa jokainen uskova kyllä uskaltaa tunnustaa Herransa ja ymmärtää evankelioida kun ei ole enää mitään menetettävää?
Tähän en sinällään uskalla ottaa varmuudella kantaa, että miksi Jumala on viisaudessaan nämä nähnyt hyväksi lähettää. Kenties se on vain ja ainoastaan Jumalan vallan ja voiman merkki siinä pahassa ajassa. Ainakin se tulee varmasti antamaan silloin eläville uskoville uskoa ja lohdutusta, kun he saavat nähdä Jumalan sanan luotettavuuden.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15
"Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.” Eikö vanhurskaan vaate ole jo Karitsan verellä pesty ennen ahdistusta? Miksi esimerkiksi me tultaisiin vasta sillon vanhurskaiksi, koska muutenhan tuossa lukisi ne jotka ovat pesseet vaatteensa ja ne jotka olivat jo pyhiä.
Hmm en ole varma ymmärränkö tässä ristiriitaa. Siis jos henkilö A on tullut uskoon ja sitä kautta valkaissut vaatteensa, ja sen jälkeen hän kokee marttyyrikuoleman antikristuksen vainoissa, niin eikö hän silloin lukeudu tuohon suureen väkijoukkoon, joka on pessyt vaatteensa ja valkaissut ne karitsan veressä?
Jos tempaus on ahdistuksen jälkeen ja uskovat on täällä mukana kärsimässä, niin aika huono pohja uskosta osattomalle luottaa että vanhurskaat pelastuu.
Joka tapauksessa ahdistuksen aikana tulee olemaan uskovia maan päällä, käsittääkseni meidän molempien kantojen mukaan. Ero on vain siinä, täytyykö näiden tulla ikäänkuin tyhjästä, niin että he löytävät uskonsa vasta ahdistuksen ajan alettua. En tosin tiedä löytyykö tuolle ajatukselle, että siinä kohtaa moni tulee uskoon, tukea Raamatusta. Ylempänä näytin, että ilmestyskirja sanoo jopa neljä kertaa etteivät ihmiset tehneet parannusta. Mutta on asia sitten kummin päin tahansa, niin Jumala pystyy kyllä varjelemaan lampaansa siellä ahdistuksen ajan keskelläkin, ihmeellisillä tavoilla. Se ei tarkoita, etteikö monen tällaisen varjellun loppu olisi silti marttyyrikuolema. Uudessa Testamentissa näemme Jumalan ihmeellisen varjeluksen esim. Paavalin ja Pietarin kohdalla. Jumala pelastaa heidät monesti yliluonnollisella tavalla mahdottomista tilanteista. Mutta silti molempien elämä päättyy lopulta marttyyrikuolemaan.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15Raamattu sanoo tempausta edeltävän ajan olevan IHAN KUIN aika ennen Nooan vedenpaisumusta. Matt 24:37-39
"Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva. Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin, eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.”
Onko tuo Ihmisen Pojan tulemus siis sama asia kuin tempaus? Koska jos on, niin silloin ei pidä jättää huomiotta mitä siitä sanotaan myös:
24: 21
Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
24: 22
Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään.
24: 23
Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24: 24
Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
24: 25
Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
24: 26
Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
24: 27
Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
Se, että ihmiset jatkavat normaaleja puuhiaan kuten naimisiin menoa ym. voi mielestäni selittyä sillä, että antikristuksen ja pedon vainojen alla moni niitä kumartava saa elää tavallista elämää. Ongelmissa ovat tuolloin aluksi lähinnä ne, jotka eivät suostu ottamaan pedon merkkiä. Koronapassit näyttivät miten homma saattaa mennä: ne, joilla oli piikit ja sitä kautta passit, saivat harrastaa ja käydä ravintoloissa normaaliin tapaansa. Vain passittomat joutuivat pysymään noiden asioiden ulkopuolella.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15
Noan aikana ei ollut vainoa eikä ahdistusta. Oli rauha mikä ilmoitetaan myös Raamatussa ennen yllättävää turmiota. Ahdistuksen ajassa tuskin enää naidaan tai ainakaan juhlitaan. Noa otettiin arkkiin vanhurskaana odottamaan Jumalan vihaa, miksi ahdistuksen alussa vanhurskaita ei oteta arkkiin/kammioon odottamaan Jumalan vihaa?
Noan aikana ei kenties ollut, mutta Lootin aikana oli aikamoinen ahdistus, kun kaupunkilaiset olivat niin turmeltuneita, että halusivat jopa "tehdä mitä haluavat" Jumalan pyhille enkeleille, niin että Loot joutui omia tyttäriäänkin tarjoamaan sijaisuhriksi. Siis Loot joutui kokemaan hyvin ahdistavia asioita ennen pelastustaan. Mutta Jumala varjeli häntä sen ahdistuksen keskellä yliluonnollisella tavalla ja niin uskon Jumalan tekevän vanhurskaille tulevaisuudessakin.
Ilmestyskirja 6 kertoo ahdistuksen ajassa maailman olevan kaaoksessa, maailmantalouden romahtavan ja inflaation olevan niin hurjan, että tarvitaan päivän palkka pelkästään ruuan ostamiseen. Myös neljännes väestöstä kuolee. Kuulostaako Noan päiviltä?
Jo tällä hetkellä maailmassa valtava määrä elää sellaisessa köyhyydessä, että tarvitaan päivän palkka ruuan ostamiseen. Silti me rikkaissa maissa elävät jatkamme arkeamme ja menemme naimisiin ja teemme työtä. Toisessa maailmansodassa kuoli varmasti enemmänkin kuin neljäsosa Euroopan juutalaisista. Mutta silti pian jo juutalaiset jatkoivat naimisiin menemistä ja työn tekemistä. Toista maailmansotaa edelsi myös valtava hyperinflaatio Saksassa, kenties vielä pahempikin rahan arvon lasku kuin tuossa Ilmestyskirjan kohdassa. Katsomalla esimerkkejä samankaltaisista tapahtumista, voimme mielestäni sovittaa nuo jakeet yhteen muiden Jeesuksen sanojen kanssa. Pointtini on siis, että sodankin keskellä tai sodan jälkeen, ihmiset palaavat hyvin nopeasti normaaleihin puuhiinsa. Suurin osa päivistä on sellaisia, ettei tapahdu yhtikäs mitään ihmeellistä. Sitten on aina päivä siellä ja täällä jolloin tapahtuu hirveästi.
Kuulostaako Jumalan rakkaudelta, että kaikissa muissa Raamatun jaksoissa vanhurskas on pelastunut paitsi tässä meidän ajassa?
Israel oli 400 vuotta valtavassa ahdistuksessa Egyptin orjuudessa. He pelastuivat lopulta, mutta ensin oli ahdistusta. Jumalan rakkautta on se, että hän varjelee meitä sen ahdistuksen keskellä ja erityisesti se, että uskomalla Jeesukseen ei kuolemakaan voi meitä voittaa vaan kuolema on meille voitto.
Juutalaisen hääseremonian mukaan morsian on 7 päivää kammiossaan odottamassa sulhastaan, kuten Noa oli arkissa 7 päivää.
Tämä sopisi yhteen 7 vuoden ahdistuksen ajan kanssa, jonka jälkeen ylkä saapuu.
Miksi seurakunta-aika ja ahdistuksen aika olisi päällekkäin? Jumala on järjestyksen Jumala ja kaikki muut lakiliitot ja eri aikaudet on Raamatussa erillään. Miksei tämä viimenen?
Mielestäni seurakunta-aika loppuu Herran tulemukseen ja vasta siitä alkaa seuraava aika (tuhatvuotinen valtakunta). Herran tulemusta edeltää Raamatun mukaan hyvin vaikeat ajat, sitä tuskin kukaan kiistänee?
Meidät kehotetaan Raamatussa odottamaan Jeesusta, mutta odotammeko Jeesusta tulevaksi ja pelastavaksi, jos odottamme ensin, että milloin antikristus tulee ja milloin alkaa viha, että niiden jälkeen, jos kestämme, Jeesus tulee hakeen omansa? Se tarkoittaisi, että meiltä vietäisiin odottamisen ilo, mihin Raamattu kehoittaa.
Onko tämä odottamisen ilo sitten viety kaikilta muiltakin sukupolvilta, jotka eivät nähneet Herran tulemusta, vaan joutuivat kuolemaan täällä ollessaan? Mielestäni siinä on vielä enemmän odottamisen iloa, että tiedän miten Herra voi saapua dramaattisesti pelastamaan minut keskellä pahinta ahdistusta, ihan viime tipassa, silloin kun oma toivoni ja voimani alkaa olla vähäinen. Mutta miten käy sellaisen, joka uskoi, ettei mitenkään voi joutua ahdistuksen aikaan täällä? Jos kuitenkin joutuu, niin ajatteleeko että morsian temmattiin ja itse jäi ulkopuolelle? Se vasta olisikin minusta hirveä, toivoton tila, kun luulisi että tempauksen on täytynyt jo tapahtua, mutta itse ei kelvannutkaan.
Raamattu kuvaa seurakunnan Kristuksen morsiamena ja hääteema jatkuu taivaaseen asti. Sulhanen hakee morsiamensa luokseen. Kuten Raamatun aikaan, morsian ei tiennyt sulhasen tuloaikaa, vaan tämän piti olla valmiina odottamassa. Sopiiko morsius teemaan, että morsian jää ahdistuksen aikaan ja näin ollen tietää sulhasen tulon (ahdistus 7 vuotta) ja toisin kun oikea morsian, ei valmistaudu kaunistautumalla pyhityksessä, vaan riutuu ja revittyy koko ahdistuksen ajan vainoissa?
Se seitsemän päivän odotus ja sitä kautta seitsemän vuoden ahdistus tuntuisivat sopivat yhteen. Mutta silloinkin on ylimääräinen toivo sen vuoksi, että Herra sanoo että "ne päivät on valittujen vuoksi lyhennetty". En tiedä onko meidän uskottava että vainojen keskellä "riudumme ja revitymme".
Jeesushan sanoo Markuksen evankeliumissa näin:
10: 29
Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista,
10: 30
ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.
Siis vainojen keskellä me saamme satakertaisesti taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja. Herra huolehtii meistä vainojenkin keskellä. Niin Hän on luvannut.
Onko Jeesuksen tulo yllätys meille ahdistuksen jälkeen, kun pedonmerkistä ollaan kieltäydytty, antikristus ja peto on nähty ja koettu ja sekä puolen maapallon tuhoutuminen?
Se jää nähtäväksi. Voi olla että monen usko horjuu kaiken sen pahuuden keskellä: "kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15Mistä koetuksesta meidät sitten pelastetaan, koska perus vainot ja haasteet meille kuuluvat muutenkin?
Mahdollisuuksia tuon sovittamiseen on monia: koetuksesta pelastamisen ei esimerkiksi täydy välttämättä tarkoittaa tempausta. Onhan Herran pelastanut vanhurskaita koetuksista hyvin monenlaisilla eri tavoilla.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15Ja mikä antikristuksen ilmaantumista pidättää ellei seurakunta? 2.Tess 2:7
Tässä on monia mahdollisuuksia. Esimerkiksi kahleet tuntuvat usein pidättävän erinäisiä väkeviä enkeleitä:
Ilm. 9: 14
ja se sanoi kuudennelle enkelille, jolla oli pasuna: "Päästä ne neljä enkeliä, jotka ovat sidottuina suuren Eufrat-virran varrella".
Ilm. 20: 1
Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15Suomessa saa olla todella hyvissä oloissa oleva uskova. Kermaperse, jos rumasti saa sanoa. Jos katsotaan aasian maita, lähi-itää, afrikkaa, missä uskovat elävät jo nyt maan alla, heitä tapetaan, kidutetaan ja vainotaan - niin miten Jumalan rakkaus toteutuu heissä, jos heidät vielä kailen tuon jälkeen sallitaan joutuvan ahdistuksen aikaan? Jos hetkeksi palataan Nooaan takaisin, niin Nooa oli vanhurskas ja pääsi arkkiin vaikka juopottelikin kunnolla. Veikkaan, että aasian ja lähi-idän uskovat ovat huomattavasti kuuliaisempia uskovia, mutta he ansaitsevat julmemman kohtalon? He ansaitsevat ahdistuksen?
Näen Jumalan rakkauden toteutuvan siinä, että Hän pitää huolen omistaan hyvin vaikeidenkin aikojen keskellä:
Luukas:
21: 16
Omat vanhemmatkin ja veljet ja sukulaiset ja ystävät antavat teidät alttiiksi; ja muutamia teistä tapetaan,
21: 17
ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden.
21: 18
Mutta ei hiuskarvaakaan teidän päästänne katoa.
Joku saattaisi vastaavasti kysyä, miten oikeudenmukaisuus toteutuu siinä, että me "kermaperseet" saamme vain nauttia yltäkylläisyydestä loppuun asti ja sitten ainoana sukupolvena koko maailman historiassa vältämme vielä viimeisetkin koetukset täydellisesti tempauksen kautta. No, luotetaan toki että Jumala voi kyllä viisaudessaan hoitaa nuo asiat oikeudenmukaisesti.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15Tietysti nämäkin voi vääntää toiseksi. Raamattu ilmoittaa kuitenkin sanassaan ettei kaikki kuolemaan nuku. Ja puhuu salaisuudesta ennen antikristuksen ilmaantumista.
Silloin ne eivät nukkuisi kuolemaan, jotka ovat täällä Jeesuksen toisen tulemisen hetkellä. Salaisuus puolestaan voi tarkoittaa aika montaa eri asiaa.
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15
Ja viimeisenä, koska minä ja moni muu voi olla väärässä, niin ajatuksena tämäkin: me tiedämme että saatanan suurin tavoite on että kaikki uskovat saadaan lankeamaan, kuolemaan tai mitä tahansa, kunhan he eivät pelastuisi. Minkä näistä kolmesta tempaus ajankohdasta mitätöimisen luulisi hyödyttävän saatanaa eniten? Eikö juuri tämä, että tempaus on ennen ahdistusta, koska silloin suurin osa seurakunnasta on nukkuvia ja suurin osa siirtää uskonratkaisuaan myöhemmäksi koska luulee, että aikaa vielä on.
Tätä voi tietysti pyöritellä, mutta vaikea sanoa varmuudella, mikä hyödyttäisi saatanaa. Mutta yksi asia mikä voisi hyödyttää, on että pretrib-tempaukseen uskova huomaisikin olevansa täällä antikristuksen vainoissa. Jeesuksen mukaan "kun laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus".
Sanna kirjoitti: ↑10 Elo 2023, 13:15
Itse en löydä mitään Raamatullista pohjaa sille, että nyt jo vanhurskaat olisivat täällä ahdistuksen ajan loppuun.
Aiemmin yhdistit "Ihmisen Pojan tulemuksen" tempaukseen. Jos se on tempauksen hetki, niin silloin meillä on jopa kolmen eri evankeliumin (Matteus, Markus, Luukas) aikajana niihin tapahtumiin liittyen, ja jokaisessa niistä valitut kerätään Jeesuksen ensin saavuttua enkelien kanssa taivaan pilvissä suurella kunnialla ja kirkkaudella.
Myös 1. Tess, joka on muuten ainoa tempaus-termiä käyttävä jae koko Raamatussa, tuntuu vahvistavan tuon saman aikajanan:
4: 16
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4: 17
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Silloin meillä on jopa neljä todistajaa tuolle järjestykselle ja se on jo aika paljon.
Huh, tulipas pitkä kirjoitus, mutta yritin vastailla melko lailla kaikkiin kysymyksiin. =)