Lopunajat mediassa 2

Keskustele eskatologisista asioista
mautsa

Re: Lopunajat mediassa 2

Viesti Kirjoittaja mautsa » 09 Huhti 2019, 06:56

aiheesta ehkä vähän sivuun mutta siinähän tuo kolmion muotoinen alus on lentotukialuksen kannella. jaa kuka salailee ja mitä, eli se ufoista.?
ufoo.jpeg
muuten ihan vain hyvää takatalvee kaikille, kevät tulla jolkuttaa sitten kun ehtii.

Matias60

Viesti Kirjoittaja Matias60 » 09 Huhti 2019, 09:43

Pedon luvusta yksi tulkinta: Lars Aejmelaeus, Kristinuskon synty, luku 8:

"Tulkintaa, että pedolla tarkoitettaisiin uutena Nerona ilmestynyttä keisari Domitianusta tai jotakin toista kirjoittajan lähiaikaan kuuluvaa Rooman keisaria, vahvistaa luku 666. Kereikassa ja hepreassa ei käytetty erityisiä lukumerkkejä, niin kuin latinassa ja meillä, vaan aakkoston kierjaimet palvelivat myös numeroina. Jokainen kirjain tarkoitti eri lukua. Tämä mahdollisti salakirjoitustavan, jossa jokin nimi laskettiin yhteen siinä olevien kirjainten numeroarvojen perusteella. Tällaisesta salakirjoituksesta on kysymys myös numeroiden 666 kohdalla. Kysymys on vain siitä, minkä nimen kirjainten yhteenlaskettu numeroarvo antaa tulokseksi juuri tämän luvun.

Kuten arvata saattaa, on kirkkohistorian aikana tehty runsaasti erilaisia ehdotuksia. Monien paavien, poliitikkojen ja sotilaiden nimiä ja arvonimiä on yritetty sovittaa lukuun 666. Aikahistoriallinen tulkinta antaa kuitenkin jälleen luotettavimman tuloksen. Nimityksessä "Caesar Neron" (nimi kirjoitettuna kreikkalaisittain) olevat heprean kirjaimet (QSR NRN) tarjoavat heprealaisen lukusysteemin mukaan juuri numeroyhdistelmän 666. Keisari Neroon lukuarvoituksen taustalla viittaa myös se, että eräissä vanhoissa Ilm:n käsikirjoituksissa on luvun 666 sijalla luku 616, joka on yhteenlaskettu summa vastaavista heprean kirjain-numeroista, kun viimeinen heprealainen kirjain jätetään nimityksestä pois. Tällöin kirjainten takana olisi nimi "Caesar Nero" eli keisarin nimi latinalaisittain kirjoitettuna. Numero rakentuisi siis edellä esitellyn uskomuksen varaan, että joku Rooman keisareista olisi takaisin tullut Nero ja samalla se peto, jota Ilm:ssa kuvataan.

Huomionarvoista on myös se, että luku 666 on ns. kolmioluku, koska se on lukujen 1-36 summa, niinkuin 36 taas on lukujen 1-8 summa. Tämän pohjalta voitaisiin puolestaan ajatella, että luku 8 olisi pedon luvun avainluku ja koko salaisuus olisi niin yksinkertainen, että peto olisi "se kahdeksas". Keisarina Augustuksesta lukien oli juuri Domitianus järjestyksessä kahdeksas. Ilm:n kirjoittaja pyrkisi siis peitekielellä sanomaan, että juuri hän on tarujen peto, uudestaan maailmaan tullut Nero."

Tässä yhteydessä voi tietenkin ajatella, kuten Jukka Norvantokin on todennut, että profetioilla näyttää olevan usein kaksi tasoa: ensimmäinen viittaa lähitulevaisuuteen ja toinen kaukaisten aikojen taakse. Kuten Danielin visioiden on arveltu viittaavan makkabilaissotiin. Kuitenkin vaikka ilmaus "pitkien aikojen perästä, vuotten lopulla" viittaa jonnekin kauas tulevaisuuteen.

Matias60

Pedon luku

Viesti Kirjoittaja Matias60 » 10 Huhti 2019, 09:32

Tässä mietityttää se että jos Ilmestyskirja on kirjoitettu Domitianuksen hallituskauden aikaan, ennustus pedon luvusta ei olisi kaiketi ennustus lainkaan tai tähtäisi aivan lähitulevaisuuteen. Tähän voitaisiin tietysti soveltaa ajatusta profetioiden kahdesta aikatasosta.

AOAOAOAOAO
Valvoja

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO » 31 Joulu 2019, 11:42

Ilmestyskirjassa, eikä muissakaan UT:n kirjoissa ei mainita Jerusalemin tuhoa, joissakin kohdin kyllä viitataan sen olevan lähellä, mutta ei tapahtuneena.

UT:n muidenkin kirjojen kirjoitusajankohtien ajoitus on tullut ajan mittaan koko ajan lähemmäksi kristillisen ajanlaskun alkua, sekä tietenkin myös lähemmäksi Jeesuksen ristiinnaulitsemisajankohtaa.

Itse pidän Ilmestyskirjan kirjoittamisen tapahtuneen keisari Neron aikana, hallitsi 58-68 jKr.
Minä Olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet Minun.

https://www.youtube.com/watch?v=-EUtxAQbeZ8 Virsi 222; Jeesus Kristus Elämämme.

Matias60

Viesti Kirjoittaja Matias60 » 31 Joulu 2019, 21:11

Wikipedia sanoo että eräät tutkijat ajoittavat Ilmestyskirjan vuoden 66 tienoille. Yleinen näkemys on että se kirjoitettiin Domitianuksen (81–96) aikaan. Niin tai näin, Jeesuksen nuorin opetuslapsi Johannes on hyvinkin voinut olla elossa vielä jälkimmäisen valtakautena. Tutkijat ovat erimielisiä kirjoittajan henkilöllisyydestä, mutta useat toisen vuosisadan kristilliset kirjoittajat sanovat hänen olevan opetuslapsi Johannes.

Itse ajattelen mielelläni että Matt 16:28 tarkoittaa erityisesti Johannesta: "Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana.» Tämän Johannes näki Patmoksella.

Ja Jeesuksen vastaus Pietarin kysymykseen Tiberiaanjärven rannalla (Joh 21:22-23) voisi viitata Johanneksen pitkään elämään:

'Jeesus vastasi: »Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen? Seuraa sinä minua.» Tästä sai veljien keskuudessa alkunsa käsitys, ettei se opetuslapsi kuole. Jeesus ei kuitenkaan sanonut Pietarille, ettei tämä opetuslapsi kuole. Hän sanoi: »Mitä se sinulle kuuluu, vaikka tahtoisin hänen jäävän tänne aina siihen asti kun tulen?»'

AOAOAOAOAO
Valvoja

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO » 31 Joulu 2019, 23:36

Niin, kolme opetuslastahan näki Jeesuksen jo siellä kirkastusvuorella kirkkauden hahmossa, näyssä, juttelevan Mooseksen ja Eliaan kanssa.
Minä Olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet Minun.

https://www.youtube.com/watch?v=-EUtxAQbeZ8 Virsi 222; Jeesus Kristus Elämämme.

Vastaa Viestiin