Häät ja hääjuhla

Keskustele eskatologisista asioista
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Oheinen kuva etusivultanne on mielenkiintoinen.
Joskin se aivan ensimmäiseksi kyllä saa aikaiseksi pienen paniikin.
Voisinko minä kaikessa yksinkertaisuudessani ikinä tavoittaa sitä,
mitä tuohon oikein on piirretty.
Tuntuu siltä kuin samalle paperille olisi piirretty
kuvasarjoja monista eri tapahtumista.


Kuva


Kuvan vasemmalta puolelta löytyy hyvin tärkeä sana
  • Vihkiminen

Tästä vihkimisestä kuvateksti sanoo:
siellä ovat läsnä vain isän sukulaiset
ja morsiamen perhe
Tämä vihkiminen onkin erittäin tärkeä asia ymmärtää erikseen.
Se selittää esimerkiksi sen, että Raamatun mukaan
jotkut ihmiset (ei siis morsian) tulevat odottamaan
Herraansa (ei siis sulhastaan) palaavaksi tuosta vihkimistilaisuudesta.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 16:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Tuo kuva oli joskus aika yksinkertainen mutta sitten siihen tuli lisää ja taas lisää. Viimeisin lisäys on vasemmalla tuo getsemanen puutarhajuttu, joka on myös melkoinen vertauskuva lopunajoista (Jeesus joutui ahdistuksiin).

Alunperinhän minä kyselin juutalaistuntijoilta että miten Jeesuksen aikana hääjuhlia vietettiin ja sain varsin selkeän kuvan, joka on täysin 1:1 pelastussanoman mukaisen sadonkorjuun kanssa.
Hommahan tavallaan heräsi siitä ajatuksesta kun kaikki sananjulistajat puhuvat sadonkorjuusta ja mm. Matteus 7 puhuu varsin selvästi että elonkoruun aikaan luste kootaan kimppuihin ja enkelit korjaavat viljan. Näitä on vaikka kuinka paljon, joten joku tosi kumma juttu tässä täytyy olla. Katsokaas rakkaat ystävät kun mäkin oon saanut adventistisen opinkasvatuksen, eikä sellainen heitä hevillä veks niitä vanhoja opittuja asioita, kunnes oma elämä oli tarpeeksi päähän monottanut, niin tajusin ettei Jumala voi koskaan tehdä niin että "sen hetken tultua" siltä seisomalta pyyhkäisee toiset helvettiin ja toiset taivaan iloon. Ei sellainen kertakaikkiaan ole mahdollista, joten joku juttu täytyy olla.
Kun sain turvallisuusalan koulutusta, niin minulle eukeni monta mm. rikos-, vahinko- ja onnettomuus tutkintaan liittyvää pääpointtia, jotka toimivat kaikkialla kaikissa elämänalueilla. Nimittäin jos joku tekee jotain joka ihmettyttää, niin siihen on AINA SYY, hän voi olla hullukin ja se on sen teon motivaatio mutta kun puhumme maailmankaikkeuden viisaimmasta, niin kysyn: miksi tällainen olento kirjoittelee Raamattuun jotain harhaanjohtavaa tai turhaa, joka vain hämmentää, koska sen lukijat taas ovat jokaisesta ihmisryhmästä vajavaisimmasta viisaimpaan? Elikkä jos Jumalan lopunaikoihin liittyvä tapahtumaketju olisi niin yksinkertainen, kuin posttribulationismi on, niin miksi ihmeessä siitä pitää vääntää niin monimutkainen kuvio? Jos homma menisi niin, niin eikö olisi aika selvää että siellä ei olisi tempauksista mitään, saati sitten näitä "te ette ehdi ennen poisnukkuneita" ja "ensimmäiset tulevat viimeiseksi ja viimeiset ensimmäiseksi" ja "hänellä ei ollut häävaatteita, joten hänet heitettiin pimeyteen" ja vielä "kun he lähtivät ostamaan öljyä ja palasivat laput täynnä, ovi oli jo suljettu" ja tämä lista jatkuisi loputtomiin...

Nämä tajuttuani rupesin siis kyselemään viisaammilta että miten ne häät menevät, koska Mooses opetti Jumalan itsensä hänelle kertoman elonleikkuutavan, joka on sekin 1:1 yllättävästi sama. Ensin otetaan viljasadosta pelkkä näyte ja viedään se Herralle. Sitten kun elo on kypsä, se leikataan muttei pellon reunoja myöden, vaan ne pitää jättää köyhälle kulkumiehelle evääksi.

Hääseremonia menee että ensin morsian menee 7 päiväksi kammioonsa, eikä saa nähdä ylkäänsä. Sitten ylkä tulee ennlta sovittuna päivänä hakemaan morsianta, joka on tiennyt tuon hetken ja valmistautunut siihen, pukeutumalla ja kaunistamalla itsensä ylkää varten. Ylkä tulee yksin ja noutaa ikäänkuin salaa muilta morsiamen ja vie tämän isänsä takapihan puutarhaan jonne on valmistettu lehtimaja, jossa heidät vihitään vain lähimpien sukulaisten läsnäollessa.
Tämän jälkeen hääparin johdolla tuo pieni joukko lähtee kaupunkiin kulkueena ja kutsuu keitä tahtoo hääaterialle. Kulkueen reitti kulkee kuulemma monimutkaisesti kiemurrellen ja saattoi useinkin mennä myöhään iltapimeään ennen kuin kulkue osui kohdalla ja tästä on olemassa tuo neitsyiden oma tarinansa, jossa 5 viisasta ja 5 tyhmää olivat tulleet sinne.
Pastori Paldanius vuonna 2007 kertoi minulle oikein yksityiskohtaisesti miten ja keitä nämä neitsyet olivat Jeesuksen aikaan. He olivat vain köyhiä nuoria tyttöjä, jotka halusivat päästä syömään juhliin. Thats it. Ja he ottivat lamput mukaan jotta pienikokoiset tytöt huomattaisiin ja he tulisivat kutsutuksi. Eikö olekin hieno vertaus?
Sitten mitä tapahtuu häissä!! Jollain ei ollut häävaatteita, sanoo Raamatun vertaus, Heidät heitettiin sieltä häätalosta ulos pimeyteen, joten tuossa kuvassa näkyy kun joku heitetään alas maan päälle, jossa todellakin on itku ja hammasten kiristys.

Huomautan väliin myös erään seikan, joka myös kuuluu turvallisuussuunnitelman tekemiseen. Jos käytetään jotain tiettyä termiä, jonka stressitilanteessakin pitää muistaa, mikä se on ja tarkoittaa, niin siitä ei saa kutsua muilla nimillä yhtäkkiä. Siksi minä varsin hyvin ymmärrän ettei Raamattukaan voi käyttää useita termejä koska siinä ei ole järkeä. Esimerkiksi jos joku "joutuu häpeään" se ei ole kadotustuomio ja jos joku joutuu "sinne missä on itku ja hammasten kristys" niin hän ei joutunut kadotukseen eikä helvettiin. Myös kadotuksella ja helvetillä on sama ero kuin kuolemalla ja tuonelalla. Kadotus on tuomio ja helvetti sen lopullisen kuoleman sijoituspaikka. Ja muistutan vielä etähän että helvetti on edelleen tyhjä.

Siis paikka jossa on itku ja hammastenkiristys, on maanpäällinen Jumalan vihan aika, eikä siis helvetti. Sinne heitettiin vertauskuvassa ihminen hääjuhlasta, jolla ei ollut häävaatteita. Raamatussa on myös tähän hyvä toinenkin vihje, jos muistatte. En viitsi nyt hakea mutta siellä sanotaan "he saivat nähdä ne notkuvat pöydät ja siellä Abrahamin ja Mooseksen mutta he eivät päässeet koskemaan sen antimiin" ...jotenkin näin muistan. Eli ihan tismalleen sama, he pääsivät näkemään ylöstemmattuina mutta heillä ei ollut häävaatteita, eli Kristuksen veren VIP-korttia, joten he joutuivat poistumaan. Tämäkin on heille vain pelastukseksi, koska tämäkin on eräänlainen "Tuomaan kokemus" jossa tämä ei muuten usko, ellei saa koskea niihin haavoihin. On aika varmaa etteivät vihaan takaisin jouduttuaan enää epäile, vaan mieluummin kokevat maassa marttyyrikuoleman, kuin enää kieltävät Jeesusta. Se on heidän sielujensa pelastus.

Lopuksihan juutalaiset häät purkautuvat ja he tulevat häätalosta takaisin kaupunkiin ihan normaalisti ja alkavat elää tavallista elämää, ihan kuin Jeesuskin morsiamensa kanssa, joka kuvastaa mahtavalla tavalla harmoonisesti Luukas 12:35-36 jakeita. Olkaa tekin silloin kupeet vyötettyinä valiiman odottamassa milloin Herramme Jeesus palaa häistään. Silloin maan päällä tapahtuu "se suuri ja julkinen" Sakarja 14 luvun tapahtumat.

Että näin... ottakaa ja pitäkää mikä hyvää on :)
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

-jarmo- kirjoitti:Tuo kuva oli joskus aika yksinkertainen mutta sitten siihen tuli lisää ja taas lisää.

Mitäpä jos laittaisit
vaikka ihan minua varten
tähän ketjuun tuon yksinkertaisen kuvan.

Annoit hienon selityksen taustoista. Kiitän ja nostan hattua.
Siinä oli sellainen annos, etten edes yritä nielaista sitä kerralla.

Minä tartun taas pikkulusikkaan
ja suuntaan kuvan vasempaan yläkulmaan,
josta ilokseni löysin sanan Vihkiminen ja selvennyksen:
"siellä ovat läsnä vain isän sukulaiset ja morsiamen perhe".

Tämä selittää sen asian, että Jeesus puhui palvelijoista (ei siis morsiamesta),
jotka odottivat Herraansa (ei sulhastaan) häistä.
Luukas (12:35-37) kirjoitti:Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa;
ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat,
milloin hän palajaa häistä,
että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
Autuaat ne palvelijat,
jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta!
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 16:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos Kalamos hyvin avoimesta vilpittömyydestäsi. Iloitsen siitä kovasti.

Nyt on niin ettei minulla ole enää tuota vanhaa, koska se on se sama kuva, johon on tehty lisäyksiä.

Pelastussanomahan on saatu alunperin Matteuksen jakeista 45-46 jossa ihmettelin suuresti miksi Jeesus huusi ristillä nuo sanat "Jumalani miksi minut hylkäsit". Eikö Jeesuksella muka riittänyt uskoa kuolla ristillä, vai miksi? Muistan tämä kokeneeni jo lapsena kuullessani ensi kertaa ja ihmetelleeni miksi Jeesus, joka on kaiken kuninkuuden kunigas ja Herrain Herra, huusi ristillä. Sitten myöhemmin kun tajusin että HEI, uskon puute oli jopa ensimmäinen synti, mihin ihminen lankesi. Käärme sanoi, onko tosiaan Jumala sanonut niin, eli horjutti Eevan uskon. Elikkä Jeesus ei tehnyt siinäkään kohtaa syntiä, menettäessään varmuuden, vaan syy on joku muu. Näin minä sen päättelin ja siksi laskin että joku juttu tähän liittyy. Myöhemmin kun vielä tajusin senkin että Jeesus itse sanoi, ettei hän puhu edes millään muulla tavalla kuin vertauskin, joten ymmärsin että kaikki Jeesuksen opettamat ja kokemat asiat ovat jollain tavalla vertauskuvaa jostain.

Tajusin siis noiden sanojen merkityksen. Morsian kun lähtee, niin jäljellejäävät ovat Kristusruumis ristillä, puuhun kiinnitettynä vangittuna maahan, valmiina ottamaan sen lopun vastaan mitä tuleman pitää ja siksi tuo huuto.

Sitten viittaus Eeli eeli lama sabaktani, ja sen vihje, he luulivat Jeeusksen kutsuvan Eliaa, joka onkin nimenomaan tulossa kaksin kappalein, kuten hän lausuu Eeli eeli... Kaksi säkkipukuista ja suuri herätyts, joka on tuossa jakeissa Jeesukselle annettiin pitkän kepin nokassa väkevää hapanviiniä. Sama pätee maailmaan lopunaikana. Ei ole enää linnunmaitoa, on enää vain tosi tiukkaa ruokaa, josta suu ei mene enää hymyyn, vaan vääntyy melkeinpä irvistykseen. Mutta armo on edelleen, kun aloin lukea eteenpäin tuota Matteus 27 jakeita 47 eteenpäin, nyt ihan eri silmin. Näin tuon koko ristinkuoleman ihan eri tavalla vertauksena sadonkorjuusta, eli viimeisistä vuosista. Jeesus ristillä kuvaa häntä itseään Kristusruumiina ahdistuksen ja vihan ajassa jne. sitten hoksasin että siellä haudat aukenivat ja esirippu repesi jne. joten toinenkin ylösotto on tulossa. Ja kaikkein lopussa kun Jeesus oli ristillä jo kuollut ja otettu alas, niin kysyttiin ensin lupaa siltä Pilatukselta, joka oli vertauksessa ehkä Jumalan osassa, alueella se kaikkein suurin päämies. Tämä lupasi että kristusruumis, eli maailma annettiin Arimatialle, joka kuvastaa tässä Jeesusta, joka kääri tämän puhtaaseen pellavaan jne.

Saattaa kuulostaa hullulta mutta näistä se lähti ja kun tutkin asiaa tästä vinkkelistä, niin alussahan minä tämänkin hylkäsin kymmeniä kertoja kunnes minut hellästi pakotettiin tekemään pelastussanoma versio 1.0 jonka seurauksena kävin hullujenhuoneella, jossa olin kolme päivää, kuin Joona kalan vatsassa. Tämä sinne joutuminen kolmeksi päiväksi eristettynä koko muusta maailmasta, vahvisti minulle että tämän on pakko olla jotain merkittävää, eikä vain minun henkinen ylirasittuminen jne. joka oli sekin monesti mielessä syyksi kaikkeen tähän.

Lopuksi kuitenkin kun olin sen jälkeen saanut monta vastuullista työtehtävää, ollut vartiomisliikkeissä monissa johtotehtävissä ja poliisihallituksessa kouluttajana, niin silti minä olen nämä kaikki vuodet julistanut tätä täällä näillä pelastussanoman sivuilla. Elikkä kyllä kaiketi tässä on puhuttava siitä että Jumalan työ on tehnyt tehtävänsä ja ihminen ei välttämättä ole hörhö tai mieleltään järkkynyt kun jaksaa pitää yllä tämän kaltaista soopaa, josta harva edes ymmärtää mitään. Joku pointti tässäkin on, miksi näin.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

-jarmo- kirjoitti: Nyt on niin ettei minulla ole enää tuota vanhaa, koska se on se sama kuva, johon on tehty lisäyksiä.
No, ei se mitään.

Ensin on vihkiminen/häät ja sitten on hääjuhlan aika.
Ja niin Jeesus puhui palvelijoista (ei siis morsiamesta),
jotka odottivat Herraansa (ei sulhastaan) häistä.
Luukas (12:35-37) kirjoitti:Olkoot teidän kupeenne vyötetyt ja lamppunne palamassa;
ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset, jotka herraansa odottavat,
milloin hän palajaa häistä,
että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan heti avaisivat hänelle.
Autuaat ne palvelijat,
jotka heidän herransa tullessaan tapaa valvomasta!


Jeesus siis puhui palvelijoista,
jotka odottivat Herraansa palaavaksi vihkimisestä eli häistä.
Näiden palvelijoiden tuli pitää lamppunsa palamassa.
Jeesus jatkaa puhettaan näin:
Matteus (24:45-25:1) kirjoitti:Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija,
jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään,
antamaan heille ruokaa ajallansa?
Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',
ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille.
Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen,
jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 16:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

kalamos kirjoitti:Jeesus siis puhui palvelijoista, jotka odottivat Herraansa palaavaksi vihkimisestä eli häistä. Näiden palvelijoiden tuli pitää lamppunsa palamassa.
Jeesus jatkaa puhettaan näin: "Matteus (24:45-25:1)" Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa? Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi. Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: Minun herrani viipyy,
ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa, niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
Tuhatvuotiseen valtakuntaan mentäessä me kaikki olemme Herran palvelijoita. Siellä se palvelustyö vasta oikeastaan alkaa ja koko vertaus, "päivänpalkka denarin" koskee pääasiassa sitä tuhatvuotista valtakuntaa. Mutta koska Raamattu on niin moniulotteinen profetia- vertasukuvakokoelma ettei sitä voi kohdentaa koskaan vain yhteen asiaan, vaan se on sovellettavissa melko universaalisti.
Raamattu on täynnä viitteitä siitä että tuhatvuotiselle keudelle tulee meillä olemaan melkoinen hierarkia. Puhutaan ylentämisistä ja alentamisista, kruuinuista ja korkeammista ja matalammista arvoista. Tuhatvuotiskaudella varmasti käy niin että tämä arvostus ei tule ylhäältä vaan toisiltamme. Tämä on nyt vaan oma uskomukseni asiasta.
Raamattu puhuu siitä että ne, joiden nimet ovat elämänkirjassa, asuvat uudessa Jerusalemissa, joka on silloin laskettu alas ja alkavat opettaa ja tuomaroida pakanakansoja. Toisaalta ilmestyskirja kertoo varsin selvästi että uusi Jerusalem olemme juuri me joiden nimet ovat elämänkirjassa, joten mene ja tiedä sitten varmasti. Mutta sitten Jeesus itse käy tarkastuskäyntejä maailmalla ja kutsuu aika-ajoin sieltä ihmisiä uusiksi palvelijoikseen. Tämä käy myös ilmi useissa raamatunpaikossa ja toisaalta synnitekijä joutuu 200-vuotiaana kirouksen alle, joten kaiketi sitten tuonelaa odottamaan kuolemansa kautta. Elämänkirjaan joutuessahan toisella kuolemalla ei ole valtaa, joten ensimmäinen kuolema periaatteessa koskettaa kaikkia.

Luukas 12 loppuosa ja Matteuksen luvut 24 ja 25 ovat kaikki toisaalta erilaisia vertauskuvia. Kun vertaus vaihtuu, niin usein sen erottaa hyvin siitä että tulee joku lause, kuten "ja taivastenvaltakunta on silloin... kaltainen" ja tuo sana "silloin" on aikaviite, milloin se sijoittuu mihinkin tilnateeseen missäkin ajassa. Kuten tuo neitsyiden "silloin" tarkoittaa eri "silloin" kuin kaksi miestä makaa sängyllä, toinen otetaan ja toinen jätetään. Sekä Luukas 12:35-36 on taas paljon myöhempään sijoittuva aika.
Tuo Matteuksen 24 luvun lopussa oleva viittaus palvelija alkaa lyömään kanssapalvelijaa, sijoittuu varmasti morsiamen odottaessa ylkää. Silloin nimenomaan on nuo ulkokullatut (Laodikean seurakunta) näkyvänä osana seurakuntia. Mutta silloin eli tänä päivänä on ihmisiä, jotka muutoin olisivat 100% morsiamen osassa mutta heiltä viedään kruunu nöyryyden puuttuessa ja joku on siksi päässyt heihin kylvämään tuota vihaa joka lietsomalla purkautuu kanssapalvelijaan. Näin he joutuvat ulkokullatun kanssa samaan osaan ja menettävät morsiamen kruunun. Tämä ei ole paha asia myöskään, koska tämä seula on äärimmäisen erehtymätön ja sen takana suurin viisaus mitä voimme kuvitella. Ei hän kiusaa ketään, eikä rankaise rangaistuksen vuoksi, vaan kasvatuksen. Näinpä sellainen joka lopulta tajuaa että hänen kruunu vietiin vain siksi koska hän alkoi korottaa itsensä, alentaa kanssapalvelijan ja lyömään tätä, joutui ulkokullatun kanssa samaan osaan. Ajatelkaas häntä kuinka häpeään hän joutuu ennen kaikkea itsensä kanssa mutta myös siksi koska kaikki luulivat häntä hurskaaksi uskovaksi. Tämä nöyrryttää ja vanhurskauttaa lopulta tämän murskaavan kokemuksen jälkeen niin, ettei tämä palvelija koskaan enää tule itseään korottamaan.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos Jarmo ja Kalamos. Teillä on kykyä ja energiaa paneutua yksityiskohtiin. Kaikilla ei sitä ole. Tahdonkin sanoa heille, että tärkeintä on luottaa Herraan ja Hänen lupauksiinsa.

Room 8:22-25 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta. Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee? Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.

1Tess 4:13-17 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

1Kor 15:51-54 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu."

Joh 14:1-3 "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.

https://www.youtube.com/watch?v=4aFYr3rAFMc

Muutin fontin värin normaliksi. Punainen ja sininen on varattu yksinomaan moderaation käyttöön. Muita värejä saa käyttää, joten voit muokata väriä haluamaksesi.
Kiitän neuvonnasta. Vihreä kelvatkoon jatkossa :)
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Häät ja hääjuhla edellyttävät monenmoista,
mutta ennenkaikkea sulhasen ja morsiamen.
Seuraava katkelma Raamatusta paljastaa molemmat.
(Joh 14:1-3) Johannes kirjoitti:Älköön teidän sydämenne olko murheellinen.
Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa Minuun.
Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa.
Jos ei niin olisi, sanoisinko Minä teille,
että minä menen valmistamaan teille sijaa?
Ja vaikka Minä menen valmistamaan teille sijaa,
tulen Minä takaisin ja otan teidät tyköni,
että tekin olisitte siellä, missä Minä olen.
Nuo Jeesuksen sanat ovat selvästi Yljän eli Sulhasen sanoja kihlatulleen.
Se mitä Jeesus nyt sanoo, osoittaa, että opetuslapset olivat kihlattuja Hänelle.

Tuohon aikaan kihlaus merkitsi hyvin vahvaa sitoumusta. Liittosopimus oli jo olemassa.
Kihlauksen aikana opittiin tuntemaan toisiansa ja valmistauduttiin tulevaan yhteiselämään.

Sulhasen tehtävänä oli kihlauksen jälkeen palata kotiinsa valmistamaan sijaa morsiamelleen.
Tästä Jeesus nyt puhui. Hän oli kohta menevä Isänsä kotiin valmistamaan meille sijaa.

PS
(Joh 14:2) Jeesuksen sanat, jotka Johannes tallennuksessaan kirjoitti:Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa
Mutta kuinkahan monta. No sitä emme tiedä.
Jotta edes jonkinlaisen käsityksen saisimme tuosta Isän kodista,
jonne Jeesus on mennyt valmistamaan meille sijaa,
ja jonne Hän tulee noutamaan meidät, niin heitän ihan vaan esimerkin vuoksi
täysin tuulesta temmatun ajatuksen, että noita asuinsijoja olisi 8 miljardia.

Tuota Jumalan majaa, joka aikanaan tulee myös laskeutumaan uuden maan päälle,
jolloin Jumalan maja on ihmisten keskellä,
kuvataan seikkaperäisesti Ilmestyskirjan lopussa.

Se on kuution muotoinen kortteli, itse asiassa kaupunki,
jonka pituus, leveys ja korkeus ovat yhtä suuret – 12000 stadionia.
Stadion oli kreikkalaisen juoksuradan pituus eli 192 metriä.
Tuo kuution muotoinen kaupunki on siis
niin pituudeltaan, leveydeltään kuin korkeudeltaankin 2304 km.

Jos Jumalan ja Karitsan valtaistuimelle ja Jumalan puutarhalle puineen ja virtoineen
ja muille yhteisille alueille ja muurien ja seinien paksuuden viemälle tilalle jne
olisi varattu vaikkapa puolet kaupungin tilavuudesta,
niin esimerkiksi 8 miljardin suuruisen pelastettujen joukon jokaiselle sielulle
jäisi vielä omaa henkilökohtaista asuinsijaa
5 miljoonan normaalikokoisen olohuoneen tilavuus
ja sen lisäksi vielä kaksinkertainen tilavuus
omaa henkilökohtaista pihaa ja puutarhaa varten.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 16:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos Kalamos. Kiintoisia lukuja annoit. Oletko miettinyt? Voisiko merettömyys tarkoittaa paikkaa, jossa ei ole seisovaa vettä?
Ilm. 21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Jyrki kirjoitti:Kiitos Kalamos. Kiintoisia lukuja annoit. Oletko miettinyt? Voisiko merettömyys tarkoittaa paikkaa, jossa ei ole seisovaa vettä?


Meri ja aallot on sinänsä aika helposti Jumalan Sanasta aukeava kielikuva
liittyen pakanakansoihin, mutta tuossa kohden näyttäisi siltä,
että puhutaan aivan konkreettisesti Uusista taivaista ja Uudesta maasta ja silloin tietenkin myös merestä.
Ajatuksesi on ihan mielenkiintoinen,
mutta sen syvällisempi tarkastelu olisi varmaan oman keskustelunsa arvoinen.

Jeesus ilmaisi aiemmin lainaamassasi kohdassa olevansa Ylkä eli Sulhanen,
jolla on Morsian (seurakunta).

Tämän Morsiamensa Jeesus Ylkänä noutaa sinne,
missä Hän nyt on valmistamassa Morsiamelleen sijaa.
Tästä hetkestä kertoo toinen lainaamasi kohta Raamatusta:
Paavali (1Tess 4:13-17) kirjoitti: Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä,
kuinka poisnukkuneiden on,
ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole.
Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös,
niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
Sillä sen me sanomme teille Herran sanana,
että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen,
emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa,
ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne,
temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin;
ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.


Tuosta hetkestä alkaen
kun Ylkä noutaa Morsiamensa Isän Kotiin valmistamiinsa asuinsijoihin,
Isän Koti eli Jumalan Maja on myös meidän kotimme.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

kalamos kirjoitti:Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut, joilla ei toivoa ole. Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan. Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa,
ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Paavalin kirje tessalonikkalaisille on melkeinpä kokonaan hänen kirjoitustaan morsiamelle ja minä olen vankasti sitä mieltä että morsian on tuhatvuotiskauteen mentäessä enemmän kuin seurakunta. Siitä on viitteitä vaikka kuinka paljon Raamattu pullollaan, kun korotetaan ja alennetaan, saadaan isompi kruunu ja ismpi vastuu jne. kaikki sinne tuhatvuotiselle kaudelle. Vaikka olemme taipuvaisia ajattelemaan että sinne mentäessä olisimme samalla viivalla, niin Raamattu puhuu sitä vastaan.
Samoin tämäkin Raamatunpaikka, joss itse Herra on tuleva alas Taivaasta. Huomioikaa, ettei siinä sanota että Herra on tulossa maan päälle ja hänen jalkansa koskettavat Öljymäkeä, vaan alas ja kohdataan Herra pilvissä, kuten tuossa sanotaan. Eli kyseessä on tempaustapahtuma.

Nyt tullaan asian ytimeen. Lukekaa tarkasti ja ottakaa esille myös loogisen Jumalan luonteenkuva ja viisaus käteenne kosketeltavan konkreettiseksi. Katsokaa mitä tuossa lukee:
Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
Tässä viitataan siihen viidenteen sinettiin, jossa alttarin alla oleville marttyyreille annettiin valkoiset vaipat. Taivasruumis, eli tempaus.
Mutta sitten:
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa
Nuo kaikki ovat ÄÄNIÄ eikä Taivaan valtakunnan voimat ole kakofonia, vaan harmonia, joten pitää miettiä miksi kolme ääntä huutaa yhtäaikaa, ellei tuossa puhuta kolmesta tapahtumasta eri aikoina.
Miettikää tarkkaan, miten tuo olisi voitu lausua jos oltaisiin haluttu kuvata että ylienkeli huutaa käskhuudon Jumalan pasuunan soidessa. Näin! Nyt siellä lukee että Herra on tuleva taivaalta, sitten pilkulla erotettuna, kuin kolme kertaa peräjälkeen...

1. käskyhuudon = leikkaa maa, sillä elo on kypsynyt
2. ylienkelin ääni = siihen aikaan nousee tuo suuri enkeliruhtinas Mikael kansansa suojaksi kun peto seisoo Pyhällä paikalla
3. Jumalan pasuuna = kuuluu kun Herra saapuu kaikessa kirkkaudessaan, kaikkine pyhinensä ja kaikki kansat näkevät Hänet
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Eli me, jotka olemme suostuneet Jeesuksen omiksi,
olemme kihlautuneet Hänelle.

Ylkänä Hän valmistaa meille nyt asuinsijaa Isän Kotiin,
jonne Hän tulee noutamaan Morsiamensa.

Tästä tapahtumasta käytetään ilmaisua tempaus.
Tämä tempaus tapahtuu
käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa.

Vaikka ei olekaan varsinaisesti kysymys kakofoniasta,
niin nuo kolme asiaa tapahtuvat yhtäaikaa.

Eli jos haluamme esimerkiksi selvittää, missä kohtaa Ilmestyskirjaa
tämä seurakunnan eli Morsiamen tempaus tapahtuu,
niin meidän pitäisi löytää Ilmestyskirjasta kohta,
jossa nuo kaikki kolme asiaa ilmenevät.
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 16:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

kalamos kirjoitti:Tämä tempaus tapahtuu käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa.
Vaikka ei olekaan varsinaisesti kysymys kakofoniasta, niin nuo kolme asiaa tapahtuvat yhtäaikaa.

Eli jos haluamme esimerkiksi selvittää, missä kohtaa Ilmestyskirjaa tämä seurakunnan eli Morsiamen tempaus tapahtuu,
niin meidän pitäisi löytää Ilmestyskirjasta kohta, jossa nuo kaikki kolme asiaa ilmenevät.
Puhut kuin ei kuulematta tai asiaan perehtymättä olisi muuta vaihtoehtoa kuin vain tuo yksi seurakunnan ylösotto. Ja kyllä se äänien sekamelska olisi melkoinen kakofonia... ajattele itse, pasuunan ääni joka on niin voimakas ettei kukaan kuule muuta, kuolleetkin heräävät siihen. Siihen sitten käskyhuuto ja ylinekelin ääni. Sitäpaitsi, niilläkin pitää olla syynsä. Huutaako ylienkeli sitten jotain Kummelien "älämölöä" siellä, koska ei siitä ainakaan mitään selvää saa pasuunan pauhussa? Ei ole oikein, eikä minulle ainakaan riitä pelkkä "kyllä nämä tapahtuvat yhtäaikaa" selitys. Lihaa pitää olla aina luun päällä. Olen tottunut ikäväkseni kuulemaan adventistien keskuudessa että siellä on auktoriteetit, jotka sanoo ja muut ei saa puhua eikä ainakaan olla muuta mieltä. Minä ainakin haluan olla oma itseni ja ajatella pidemmälle.

Minulla on hyvin vakava perustelu sille, miksi tempauksia on kaksi. Se on varsin yksinkertainen toisaalta, koska Raamatussa on kuvattu kaksi erilaista ajankohtaa, jossa temapus tapahtuu ...ja Jeesuksen näkyvän paluun yhteydessä ei enää tempoilla. Se olisi epäloogista.

Tarvitaan siis vain muutama hassu raamatunpaikka ja tervejärkinen tilannetaju, missä mennään:

Raamatussa on kuvattu kaksi erilaista tapahtumaa:

1. rauha, rauha ei mitään hätää ja silloin kaksi miestä on pellolla, kaksi sängyllä nukkumassa jne. toinen otetaan ja toinen jätetään

Sitten sanotaan "pelastan sinut hädän hetkestä, joka on käyvä yli koko maan piirin, jota suraa suuria onnettomuuksia, sotia ja alkaa ihmiskunnan suurin ahdistus, toisaalta suurin herätys mitä koskaan on ollut.

2. sitten Taivaaseen ilmestyy suuri joukko ihmisiä ja joku kysyy, mistä nämä tänne tulivat, johon vastataan, he tulivat siitä suuresta ahdistuksesta

Ei tämä tämän enempää tarvitse, koska tuossa näkyy selvästi kaksi asiaa. Rauhanaika josta morsian otetaan keskellä unta ja pelastetaan hädän hetkestä. Sitten alkaa hädän hetki joka kestää vitsauksineen melkoisen tovin ja sitten "hups" mistä nämä tänne tupsahivat.

Kaiken kruunaa lauseet: ...painamme merkin palvelijain otsaan, kunnes "pakanakansojen TÄYSI LUKU on sisälle tullut. Miksi sanotaan täysi luku, jos ei ole välttämätöntä sanoa niin. Tuo välttämättömyys tulee siksi koska sisälletulleiden määrä on ollut vajaa ja se täytyy täyttyä. Siksi sanottaan, mistä nämä tänne tulivat. He pesivät vaattensa karitsan veressä ja tulevat siitä suuresta ahdistuksesta.

Olishan näitä, vaan ei oikeen jaksa kirjoittaa taas. Hiukan omassa elämässä ollu raskaita aikoja.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Voitte vaan uskoa kuinka moni jakaa aina seurakunnan vain kahtia, pelastuvat ja kadotukseen joutuvat. Kuinka harvalla on sellainen realistinen käsitys siitä että jatkuvasti on moni matkalla jompaan kumpaan. Siksi Raamatusta löytyy vertauskuva karjaeläimistä, metsäneläimistä ja pedoista.
Liian moni ajattelee että pelastua voi vain minun tavallani ja on vain yksi mahdollisuus ja siinä minä lähden, eikä kukaan muu enää sinne sen jälkeen pääse. Tämä on armottomuutta ja Jumalan luonteenkuva on armo, Rakkaus ja pitkämielisyys, joten Hänellä on paljon kortteja vielä pelattavana.
Tällä "vain minä ja minun mukana lähtevät" ajatuksella pelastuneita ei kertakaikkiaan ole kuin sen "pienestä portista" menijöiden verran. Mutta katso kun Uuteen Jerusalemiin on kolme porttia kaikkiin ilmansuuntiin ja Raamattu sanoo että sinne kootaan kaikista ilmansuunnista. Kaikenlisäksi Raamatusta löytyy lause "lopussa joka vain huutaa Herran nimeä, pelastuu". Mihinkäs se ahdas portti silloin on kadonnut, ellei portteja ole useampi?
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

-jarmo- kirjoitti:
Puhut kuin ei kuulematta tai asiaan perehtymättä olisi muuta vaihtoehtoa kuin vain tuo yksi seurakunnan ylösotto. Ja kyllä se äänien sekamelska olisi melkoinen kakofonia... ajattele itse, pasuunan ääni joka on niin voimakas ettei kukaan kuule muuta, kuolleetkin heräävät siihen. Siihen sitten käskyhuuto ja ylinekelin ääni. Sitäpaitsi, niilläkin pitää olla syynsä. Huutaako ylienkeli sitten jotain Kummelien "älämölöä" siellä, koska ei siitä ainakaan mitään selvää saa pasuunan pauhussa?


Paavali puhuu selvästi seuraavassa vain yhdestä tempaustapahtumasta,
jonka aikana kuuluu käskyhuuto, ylienkelin ääni ja Jumalan pasuuna.
Paavali (1Tess 4) kirjoitti:
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta
käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa,
ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne,
temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin;
ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.


Siis kuuluu käskyhuuto, ylienkelin ääni ja Jumalan pasuuna.
Sinä olet ollut turvallisuusalalla,
joten annan nyt vastaavan tilannekuvauksen, jossa ei myöskään ole kakofoniaa:
  • Kuului käskyhuuto, ylikonstaapelin ääni, jättimegafonin jyly:
    Lähtekääääääää!!!!!
Viimeksi muokannut kalamos, 13 Huhti 2016, 16:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Hyvä Kalamos, et ole millään tavalla kommentoinut osoittamiini todisteisiin, vaan väität edelleen perustelematta tuota samaa, jonka olen kuullut satoja kertoja ja joka kerta aloitetaan about lauseella Raamatun mukaan, tai Paavalin mukaan, muuta tapaa ei ole, eikä anneta tulkinnalle ja perusteluille mitään tilaa. Tällä kaavalla on tuolla S24:lla toiminut se yks "1234567.." nimimerkki. Toistaa samaa mantraa korvat täynnä persiliaa ;)

Tuo viimeinen oli suorastaan korni
Kuului käskyhuuto, ylikonstaapelin ääni, jättimegafonin jyly: Lähtekääääääää!!!!!
Miten tämä liittyi nyt turvallisuusalaan? Ei mitenkään. Kyseessä oli lähinnä vinoilu vakavalla asialla.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Mielestäni Raamattu ilmoittaa kolme pelastushetkeä. (Toki Herraan luottavat ihmiset ovat jo pelastetut.)
1. Morsian
Biblia (1776) Sitte me, jotka elämme ja jälkeen jäämme, temmataan ynnä heidän kanssansa pilvihin, Herraa vastaan tuulihin, ja niin me aina Herran kanssa olemme.
2. Vaivanajan marttyyrit
Biblia (1776) Ja minä sanoin hänelle: herra, sinäpä sen tiedät. Ja hän sanoi minulle: nämät ovat ne, jotka suuresta vaivasta tulivat, ja he ovat vaatteensa pesseet ja ovat vaatteensa Karitsan veressä valaisseet.
3. Israelin jäännös
Luuk. 13:35 Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi.' Mutta minä sanon teille: te ette näe minua, ennenkuin se aika tulee, jolloin te sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen.'"

Hoos. 6:2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.

5Moos. 30:6 Ja Herra, sinun Jumalasi, ympärileikkaa sinun sydämesi ja sinun jälkeläistesi sydämet, niin että rakastat Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi, että eläisit.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Jyrki kirjoitti:Mielestäni Raamattu ilmoittaa kolme pelastushetkeä. (Toki Herraan luottavat ihmiset ovat jo pelastetut.)
AIVAN TISMALLEEN, jos haluaa katsoa avoimin mielin ja sydämin. Ei Jumala ole yhden kortin varassa. Taivas olisi tyhjä paikka, jos me mentäisiin pelkän ahtaan portin mukaan ja kaikkein kamalinta... oikeus ei olisi toteutunut. Pahin ikä saattaa olla jokin murrosikä tällä hetkellä. Mitä luulisit murkkuikäisen sanovan Jumalalle viimeisellä tuomiolla? Jouduin kadotukseen, vaikken ollut kuin 13 vuotta vanha, enkä saanut tilaisuutta.
On hyvin julmaa edes ajatella toisin.

Tätä kannattaa miettiä HYVIN TARKKAAN!!!!
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Moni on kuollut saamatta kuulla evankeliumia. Herra tuntee luotujensa sydämet.
Room 2:11-16 Sillä Jumala ei katso henkilöön. Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan; sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan. Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Aivan Jyrki, mutta en tarkoittanut ihan tuota juttua Amazonin viidakossa, vaan tätä esimerkiksi länsimaista teinin elämää, jossa laki ja evankeliumi on jo "kuultu" vaan ei sisäistetty.

Tähän on muuten hieno sisälyttää se Abrahamin ja Mooseksen uskon merkitys. Voisit ottaa Jykke vaikka puheeks.
Vastaa Viestiin