Häät ja hääjuhla

Keskustele eskatologisista asioista
olli

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja olli »

^ Tähän asiaan liittynee myös tulkinta kolmesta tempausta joista olet kirjoitellut. Mielenkiintoinen yksityiskohta löytyy myös seuraavasta luvusta, Luuk 13. Liittyykö tämä mielestäsi tuohon kolmeen tempaukseen ?
6 Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt.
7 Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?'
8 Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä.
9 Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'."
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Hieman "ylösnousemisesta". Jeesuksen annettua henkensä, jotkut ihmiset tulivat ulos haudoistaan. Kauanko he olivat maan päällä ja mihin he sitten menivät?
Matt 27:51-53 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.
Ps. Kysyisin Ollilta. Tarkoittaako tässä käännöksessä "cut off" mestausta vai tappamista yleensä? Jeesuksen todistajia on tapettu muillakin tavoilla kuin mestaamalla.
Aramaic Bible in Plain English: And I saw seats, and they sat upon them, and judgment was given to them, and these souls who were cut off for the testimony of Yeshua and for the word of God, and because they did not worship The Beast, neither its Image, nor received a mark between their eyes or on their hands, they lived and reigned with The Messiah for 1000 years;
Pps. Sanotaanko missään, että vaivanajan marttyyrit tulisivat saamaan täydelliset ylösnousemusruumiit?
Ilm 7:13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?" 7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen." Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. 7:15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

olli kirjoitti:Luuk 13:6-9 Liittyykö tämä mielestäsi tuohon kolmeen tempaukseen ? Ja hän puhui tämän vertauksen: "Eräällä miehellä oli viikunapuu istutettuna viinitarhassaan; ja hän tuli etsimään hedelmää siitä, mutta ei löytänyt. Niin hän sanoi viinitarhurille: 'Katso, kolmena vuotena minä olen käynyt etsimässä hedelmää tästä viikunapuusta, mutta en ole löytänyt. Hakkaa se pois; mitä varten se vielä maata laihduttaa?' Mutta tämä vastasi ja sanoi hänelle: 'Herra, anna sen olla vielä tämä vuosi; sillä aikaa minä kuokin ja lannoitan maan sen ympäriltä. Ehkä se ensi vuonna tekee hedelmää; mutta jos ei, niin hakkaa se pois'."

Aivan varmasti liittyy, vaikkei kuitenkaan tempauksiin ihan ensimmäiseksi, vaan pakanakansojen ahdistuksen aikaan, jolloin Jumalan merkillä sinetöidään tuo loppu, siis pääsato "täysi luku". Pakanakansat julistaa pakanakansojen ajan päätökseen saakka, kuten tuossakin selvästi käy ilmi. Se julistaa sanan maailman ääriin ja siihen menee oman käsityksen mukaan morsiamen tempauksen jälkeen vajaa neljä vuotta. Sen jälkeen Juutalainen kansa julistaa osuutensa loppuun, jonka ei tarvitse enää mennä maailman ääriin, vaan oman kansansa sisällä tuo julistus toteuteaan.

En mene yksityiskohtiin, menisi koko yö eikä kukaan jaksa lukea... ;)
olli

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja olli »

Jyrki kirjoitti:Tarkoittaako tässä käännöksessä "cut off" mestausta vai tappamista yleensä? Jeesuksen todistajia on tapettu muillakin tavoilla kuin mestaamalla.
No, lyhyt ja ytimekäs, sekä rehellinen vastaus johon voit varmasti luottaa 100%, on: "en tiedä". Käännös on aina käännös, ja "cut off" on kirjaimellisesti "leikata pois" - joten sinällään itse sanahan voisi tarkoittaa myös vaikka leikata pois elävien kirjoista. Mene ja tiedä. Oleellisempi kysymys lienee: mitä väliä on sillä mitä yksi käännös ja siis yksi tulkinta tarkoittaa tai ei tarkoita ;)

Kreikan sana jota tuossa kohden käytetään on pepelekismenon, joka on johdannainen taistelussa käytettävää kirvestä tarkoittavasta sanasta, ja tarkoittaa varsinaisesti kirjaimellista pään katkaisua. Toki tämä sopisi hyvin esimerkiksi siihen tulkintaan että peto olisi Islam ja ne jotka eivät islamille alistu mestattaisiin pään katkaisulla - mutta kyseessä voi hyvin olla jokin muukin tapa, jota vain kuvataan pään katkaisemisella (engl. behead).
Jyrki kirjoitti:Pps. Sanotaanko missään, että vaivanajan marttyyrit tulisivat saamaan täydelliset ylösnousemusruumiit?
Mielestäni tavallaan kyllä, joskaan ei ihan suoraan.
Ilm 14:13 kirjoitti:Ja minä kuulin äänen taivaasta sanovan: "Kirjoita: Autuaat ovat ne kuolleet, jotka Herrassa kuolevat tästedes. Totisesti - sanoo Henki - he saavat levätä vaivoistansa, sillä heidän tekonsa seuraavat heitä."
Kaikista Herrassa kuolleista nimenomaan "tästedes" kuolleet julistetaan autuaiksi. Vrt vuorisaarnaan autuaaksijulistukset "Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta." - ja sikäli marttyyrit mielestäni julistetaan autuaiksi sinänsä, mikä tuossa Ilm 14:13 vahvistetaan erityisesti uudelleen koskemaan tuon hetken jälkeen Herrassa kuolleita. Tosin, sama tietysti viittaa siihen ettei ole muuta tapaa jäljellä enää.

Toinen asia mistä asiaa voi lähteä pohtimaan on vaikkapa denarin päiväpalkka, tai miksei yhtä hyvin Jeesuksen viittaukset "Jokainen". Mutta Paavali taas toteaa että on maallisia ruumiita ja taivaallisia, ja melkein heti perään: "Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;". Tästä voisi kokolailla suoraan päätellä että on vain kaksi vaihtoehtoa: maallinen ruumis katoavaisuutta varten ja taivaallinen katoamattomuutta varten. Jeesuksen omat kuuluvat jälkimmäiseen kategoriaan, uskoakseni riippumatta siitä mennäänkö taivaaseen temmattuna vai pedon tappaman marttyyrien ylösnousemuksen kautta.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sekalaista lopunajoista

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos Jarmo & Olli. Arvostan vaivannäköänne :D
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Avasin oman ketjun koskien yleisesti lopun ajan tapahtumia otsikolla Lopun tapahtumat järjestyksessään
jotta voisimme tässä ketjussa keskittyä alkuperäiseen aiheeseen Häät ja hääjuhla

Minä siis ymmärrän niin, että ensin tapahtuu kihlaus.
(Joh 14:1-3) Johannes kirjoitti:Älköön teidän sydämenne olko murheellinen.
Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa Minuun.
Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa.
Jos ei niin olisi, sanoisinko Minä teille,
että minä menen valmistamaan teille sijaa?
Ja vaikka Minä menen valmistamaan teille sijaa,
tulen Minä takaisin ja otan teidät tyköni,
että tekin olisitte siellä, missä Minä olen.
Nuo Jeesuksen sanat ovat selvästi Yljän eli Sulhasen sanoja kihlatulleen.
Se mitä Jeesus nyt sanoo, osoittaa, että opetuslapset olivat kihlattuja Hänelle.

Tuohon aikaan kihlaus merkitsi hyvin vahvaa sitoumusta. Liittosopimus oli jo olemassa.
Kihlauksen aikana opittiin tuntemaan toisiansa ja valmistauduttiin tulevaan yhteiselämään.

Sulhasen tehtävänä oli kihlauksen jälkeen palata kotiinsa valmistamaan sijaa morsiamelleen.
Tästä Jeesus nyt puhui. Hän oli kohta menevä Isänsä kotiin valmistamaan meille sijaa.

Eli me, jotka olemme suostuneet Jeesuksen omiksi,
olemme kihlautuneet Hänelle.

Ylkänä Hän valmistaa meille nyt asuinsijaa Isän Kotiin,
jonne Hän tulee noutamaan Morsiamensa.

Siellä Isän Kotona tapahtuu vihkiminen.

Meistä, jotka muodostamme Karitsan Morsiamen, tulee Karitsan Vaimo.
Tämä vihitty Vaimo valmistautuu Isän Kotona hääjuhlaan.
Johannes (Ilm 19:7) kirjoitti:Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle,
sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.


Hääjuhla koittaa siis vasta aivan Ilmestyskirjan loppumetreillä.

Silloin Jeesus ja samalla tietenkin Hänen Vaimonsa,
joka on yhtä ruumista Hänen kanssaan,
tulee taivaasta takaisin maan päälle.

Vihittyä hääparia vastassa ovat muun muassa
Yljän ystävät ja palvelijat - samoin esimerkiksi morsiusneidot.
Nämä kaikki siis odottavat Herraansa palaavaksi tuosta vihkimistilaisuudesta.

Kaikki nämä maan päälle saapuvaa juhlaparia vastassa olevat
ovat elossa olevia ihmisiä,
jotka tuonakin hetkenä valvovat ja pitävät lamppunsa palamassa.

Osa häävieraita muodostuu niistä,
jotka ovat siinä suuressa ahdistuksessa, joka kohtaa koko maanpiiriä,
saaneet surmansa kieltäytyessään pedonmerkistä.
Heidät herätetään eloon tuossa vaiheessa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja olli »

kalamos kirjoitti: Nuo Jeesuksen sanat ovat selvästi Yljän eli Sulhasen sanoja kihlatulleen.
Se mitä Jeesus nyt sanoo, osoittaa, että opetuslapset olivat kihlattuja Hänelle.
Otetaan yksi asia kerrallaan. UT ei selkeästi sano, että opetuslapset olisivat yljän morsian. Selkeästi näemme, ettei esim. Johannes Kastaja ainakaan pitänyt itseään Yljän morsiamena. Vastaavasti voisi kysyä, onko Nooa, Aabraham tai Oobed Yljän morsian vai ystävä ?

Tuo lainaamasi kohta voi aivan yhtä hyvin puhua "ystävästä", "häävieraista" tai jostakin muusta; ei sen mitenkään tarvitse tarkoittaa että opetuslapset olisivat morsian. Miten siis perustelet tuon "varman" väitteesi ?

Mitkä ovat ne UT:n kohdat jotka mielestäsi selkeästi rajaavat morsiamen, koska tiedämme että häissä on myös häävieraita ?
olli

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja olli »

kalamos kirjoitti: Silloin Jeesus ja samalla tietenkin Hänen Vaimonsa,
joka on yhtä ruumista Hänen kanssaan,
tulee taivaasta takaisin maan päälle.

Vihittyä hääparia vastassa ovat muun muassa
Yljän ystävät ja palvelijat - samoin esimerkiksi morsiusneidot.
Nämä kaikki siis odottavat Herraansa palaavaksi tuosta vihkimistilaisuudesta.

Kaikki nämä maan päälle saapuvaa juhlaparia vastassa olevat
ovat elossa olevia ihmisiä,
jotka tuonakin hetkenä valvovat ja pitävät lamppunsa palamassa.

Osa häävieraita muodostuu niistä,
jotka ovat siinä suuressa ahdistuksessa, joka kohtaa koko maanpiiriä,
saaneet surmansa kieltäytyessään pedonmerkistä.
Heidät herätetään eloon tuossa vaiheessa.
Tuossa on niin monta avointa kysymystä etten oikein edes tiedä mistä aloittaisin.

Ymmärsinkö siis oikein: osa häävieraista on ahdistuksen ajan marttyyrejä ? Tarkoitatko kaikki marttyyrit ? Keitä ovat muut häävieraat ?

"Yljän ystävät ja palvelijat" ovat mielestäsi siis maan päällä elossa (odottamassa Jeesusta tulevaksi maan päälle), ... siis ... maassa, jossa Raamatun mukaan jokainen joka ei ottanut pedon merkkiä, on 100% varmasti tapettu ??? Voisitko tarkentaa, millaisia ovat nämä Yljän maan päällä elossa olevat ystävät jotka siis Raamatun mukaan on täytynyt ottaa pedon merkki ? Johannes Kastaja on Yljän ystävä, et kai sentään siis väitä että hänkin maan päällä odottelee Jeesusta tulevaksi ?

Jos ymmärsin oikein, sanot myös että Jeesus tulee maan päälle Harmagedonin taisteluun morsiamensa kanssa ? Eiköhän sentään morsian ensin hieman odottele että taistelu on ohi ?
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

kalamos kirjoitti:Ylkänä Hän valmistaa meille nyt asuinsijaa Isän Kotiin, jonne Hän tulee noutamaan Morsiamensa. Siellä Isän Kotona tapahtuu vihkiminen. Meistä, jotka muodostamme Karitsan Morsiamen, tulee Karitsan Vaimo. Tämä vihitty Vaimo valmistautuu Isän Kotona hääjuhlaan.
Johannes (Ilm 19:7) kirjoitti:Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.

Hääjuhla koittaa siis vasta aivan Ilmestyskirjan loppumetreillä. Osa häävieraita muodostuu niistä, jotka ovat siinä suuressa ahdistuksessa, joka kohtaa koko maanpiiriä, saaneet surmansa kieltäytyessään pedonmerkistä. Heidät herätetään eloon tuossa vaiheessa.
Muuten ihan hyvä Kalamos, mutta olen huomannut että kovin monesti teet selkeitä kehäpäätelmiä, eli sorrut tuollaiseen ensiolettamuksen pukemiseen perustelluksi teoriaksesi, etkä huomioi ongelmia, jotka liittyvät tuohon teoriaasi. Olen näitä ongelmia tuonut eteesi mutta et vastaa niihin millään tavalla, joten on ikävästi turhauttavaa toistella niitä.

Kalamos rakentaa kuvaa midtribunatiolismin pohjalle, jossa morsian temmataan vasta ahdistuksen jälkeen, ns. vaivanajan puolivälissä, eikä sen jälkeen enää ole muuta kuin Jeesuksen paluu.
Tässä teoriassa on vastassa se ongelma että ns. hädän hetki joka on käyvä yli koko maan piirin on jo mennyt ja näin ollen Raamatun lupaus filadelfian seurakunnalle ei pitäisikään paikkansa, "pelastan sinut hädän hetkestä..."
Samoin menee hyvin outoon valoon profetia "on kaksi miestä söngyllä... ja kaksi pellolla...jne" eli kuvastaa hyvin tavanomaista arkea, eikä mikään ahdistusksen aika ole luontevaa kuvata näin. Sellainen olisi kuvattu ihan eri tavoin. LOOGISTA AJATTELUA HEI!!!
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti:
Selkeästi näemme, ettei esim. Johannes Kastaja ainakaan pitänyt itseään Yljän morsiamena. Vastaavasti voisi kysyä, onko Nooa, Aabraham tai Oobed Yljän morsian vai ystävä ?


Aivan.
Eli juuri noinhan olen ketjussa jo todennutkin.
kalamos kirjoitti:
Morsian on siis Uuden liiton uskovien joukko,
joka on kihlautunut Jeesukselle.
Esimerkiksi Johannes Kastaja ei kuulu Morsiusjoukkoon,
vaan on vanhan liiton uskovana Yljän ystävä.


Ja otetaan uusintana vielä tuo kohta Raamatusta.
Johannes (3:29) kirjoitti:
Jolla on morsian, se on ylkä;
mutta yljän ystävä,
joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä.
Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.


Eli vanhan liiton pyhät ovat Yljän ystäviä ja siten häävieraita.
He eivät ole Kristuksen Morsian.

Ylkä meni kihlauksen jälkeen valmistamaan asuinsijaa nimenomaan Morsiamelleen.
Siis Sulhanen ei valmistanut Isänsä Kotiin asuinsijaa ystävilleen ja häävieraille.
Siksi Jeesuksen sanat opetuslapsille siitä,
että Hän menee valmistamaan heille asuinsijaa Isän Kotiin,
osoittaa, että Jeesuksen opetuslapsista muodostuu Kristuksen Morsian.
(Joh 14:1-3) Johannes kirjoitti:
Älköön teidän sydämenne olko murheellinen.
Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa Minuun.
Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa.
Jos ei niin olisi, sanoisinko Minä teille,
että minä menen valmistamaan teille sijaa?
Ja vaikka Minä menen valmistamaan teille sijaa,
tulen Minä takaisin ja otan teidät tyköni,
että tekin olisitte siellä, missä Minä olen.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja olli »

kalamos kirjoitti: Ylkä meni kihlauksen jälkeen valmistamaan asuinsijaa nimenomaan Morsiamelleen.
Siis Sulhanen ei valmistanut Isänsä Kotiin asuinsijaa ystävilleen ja häävieraille.
Siksi Jeesuksen sanat opetuslapsille siitä,
että Hän menee valmistamaan heille asuinsijaa Isän Kotiin,
osoittaa, että Jeesuksen opetuslapsista muodostuu Kristuksen Morsian.
Väität siis, että Yljän ystävät ja häävieraat eivät asu Isän luona, uuden liiton kristittyjen kanssa ? No missä ne sitten asuvat ?

Jos lähdetään ihan perusfaktoista, eli kaikkien häihin osallistuvien on asuttava jossakin muualla kuin maan päällä, niin tuo olettamuksesi on täysin puhdas olettamus. En sano, että se olisi välttämättä väärä - mutta se ei ole mitään muuta kuin puhdas olettamus, jollei voida tuoda esiin muita spesifisiä tekstejä jotka nimenomaan sanovat että opetuslapset ovat osa morsianta.

Kerropa minulle mikä kohta UT:ssä vahvistaa sen, että (koko) seurakunta olisi morsian ? Tiedän että kyseessä on melko laajalti hyväksytty oletus... mutta mikä vahvistaa sen oletuksen tai edes puoltaa sitä ? Tuo lainaamasi kohta ei sitä tee. Jos luemme lainaamaasi kohtaa, niin sinun logiikallasihan siinä sanotaan että vain opetuslapsille mennään valmistamaan sijaa. Huomaa että se olet sinä joka tuossa liität Jeesuksen sanat "morsian" -teemaan, itse asiayhteys ei mitenkään puhu morsiamesta, vaan uskovista (opetuslapsista) ! Missä kohtaa tuossa sanotaan että Jeesus puhuisi sijan valmistamisasiassa vain morsiamesta eikä jokaisesta joka ikinä pääsee häihin ?

Laitoin edellisissä viesteissä monta kysymystä - vastaathan tämän lisäksi myös niihin... koska juuri kuten Jarmo sanoi, teet puhtaita olettamuksia ja sitten käsittelet asiaa aivan kuin ne olisivat kiveen hakattuja totuuksia.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Oikeassaoleminen on ensinnäkin hieno homma ja kaikki varmasti haluaisi olla aina oikeassa. Sen sijaan ylpeys ja armottomuus tekevät meistä ajatusmaailmaltamme Jumalan tahdon vastaisia toimijoita. Siksipä monikin mielipiteisiimme prustuva asia, joista muokkaamme itsellemme sijaistotuuden, perustuu näihin kolmeen asiaan. Oikeassaolemisen ylpeyteen armottoman luonteemme vuoksi.

Jos silti onnituisimme ajattelmaan kuten Jeesus ajattelee, kuin Jumala: Hän antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi.
Näissä sanooissa piilee Jumalan tahto. Ei se ole sitä että teemme ja täytämme käsillämme ja jaloillamme hänen tahtonsa, vaan olemme nöyrtyneitä uskossamme Herramme Jeesuksen, Hänen poikansa tahdon alle.
Tällä tavoin ajatellen meidän tulee lähtökohtaisesti ajatella että Jeesus haluaa pelastaa KAIKKI, JOKA IKISEN... joten tätä peilikuvaa vasten on mahdotonta laittaa vaivainen 7 vuotta kestävä ajanjakso halki sekunnin sadasosassa, vaikka Raamattu jakaa ihmiset pelastuviin ja kadotukseen. Tämä 7 vuotta kestävä ajanjakso antaa Raamatun terminologialle sen arvoisen kuvan. Puhumme viljapellon puinnista, jossa kevätsato, pääsato ja viljapellon reunoille jätettävä vilja saa merkityksensä. Nyt niillä ei ole mitään virkaa, kun lähdemme katosmaan näitä armottomia tapoja tyhjentää maa ihmisistä tuhatvuotiselle kaudelle.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti:
Jos lähdetään ihan perusfaktoista, eli kaikkien häihin osallistuvien on asuttava jossakin muualla kuin maan päällä


Siis minun ymmärtääkseni heidän pitää nimenomaan asua maan päällä.
Eli minä ymmärrän Ilmestyskirjan sanoman niin, että hääjuhla vietetään maan päällä.

Vihkiminen tapahtuu taivaassa Jumalan temppelissä,
mutta sen jälkeinen hääjuhla vietetään maan päällä.
kalamos kirjoitti:
Hääjuhla koittaa siis vasta aivan Ilmestyskirjan loppumetreillä.

Silloin Jeesus ja samalla tietenkin Hänen Vaimonsa,
joka on yhtä ruumista Hänen kanssaan,
tulee taivaasta takaisin maan päälle.

Vihittyä hääparia vastassa ovat muun muassa
Yljän ystävät ja palvelijat - samoin esimerkiksi morsiusneidot.
Nämä kaikki siis odottavat Herraansa palaavaksi tuosta vihkimistilaisuudesta.

Kaikki nämä maan päälle saapuvaa juhlaparia vastassa olevat
ovat elossa olevia ihmisiä,
jotka tuonakin hetkenä valvovat ja pitävät lamppunsa palamassa.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja olli »

kalamos kirjoitti: Siis minun ymmärtääkseni heidän pitää nimenomaan asua maan päällä.
Eli minä ymmärrän Ilmestyskirjan sanoman niin, että hääjuhla vietetään maan päällä.

Vihkiminen tapahtuu taivaassa Jumalan temppelissä,
mutta sen jälkeinen hääjuhla vietetään maan päällä.
Nyt pitää siis ottaa vielä muutama asia taaksepäin, jotta voimme ymmärtää toisiamme. Avainsanoja ovat mm. "kuolleiden tila", "tempaus" yms.
1 Kor 15:52 kirjoitti:yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
Tämän mukaan kuolleet nousevat ylös tempauksen yhteydessä. Tarkoitatko siis että "Yljän ystävät" tai "häävieraat" eivät kuulu noiden ylösnousevien "kuolleiden" joukkoon ? Jos kuuluvat, niin eikö heidän pidä sitten ylösnousseina olla "jossakin" = Jeesuksen luona ?

Voisitko esittää käsityksesi hieman tarkemmin, eli kullekin ryhmälle, "morsiamelle", "Yljän ystäville" ja "häävieraille", missä tilassa ja paikassa he mielestäsi tarkalleen ottaen ovat a) ennen ahdistuksen aikaa ja tempausta ja b) tempauksen jälkeen ennen Harmagedonia ... koska häät ovat selkeästi ennen Harmagedonia, ja kutsu "hääaterialle" myös ennen Harmagedonia.

Lisäisin myös että Ilm 20:4 kreikka ei anna ehdotonta tukea sille että ahdistuksen ajan marttyyrit olisivat nousseet ylös vasta Harmagedonin jälkeen - kenties enemmänkin päinvastoin, eli toisin kuin jae on yleensä käännetty.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

olli kirjoitti: Väität siis, että Yljän ystävät ja häävieraat eivät asu Isän luona, uuden liiton kristittyjen kanssa ? No missä ne sitten asuvat ?


Siis hääjuhla vietetään maan päällä.
Mutta Kristuksen Morsian,
jolle Jeesus on nyt valmistamassa asuinsijaa Isän Kotiin,
asuu näissä Sulhasen valmistamissa asuinsijoissa siitä alkaen,
kun Sulhanen noutaa Morsiamensa Isän Kotiin.

Isän Koti eli Jumalan maja eli Uusi Jerusalem
laskeutuu 1000 vuotta kestävän aikajakson jälkeen
Jumalan luoman Uuden Maan päälle.

Silloin Jumalan Maja on ihmisten keskellä.
Siis Kristus ja Hänen Morsiamensa asuinsija on Isän Kodissa eli tuossa Jumalan Majassa,
mutta ihmisiä asuu myös sen ulkopuolella.
Johannes (Ilm 21:1-4) kirjoitti:Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan;
sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä,
valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan:

"Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä!
Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa,
ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä,
eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva,
sillä kaikki entinen on mennyt."


Ylkä on siis nyt rakentamassa asuinsijaa vain Morsiamelleen,
ja vain Morsiamensa Ylkä noutaa Isän Kotiin.

Hääjuhla on on vasta Ilmestyskirjan luvussa 19.
Harmagedon on ennen sitä.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
olli

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja olli »

Ai niin... unohdin taas että uskot ilmestyskirjan 4-22 lukujen olevan suoran lineaarisen aikajanan kuvaus. Anteeksi. Siinä tulkinnassasi/kontekstissa ymmärrän kommenttisi (joskaan en ole samaa mieltä, mutta se ei ole pääasia, vaan pääasia olisi ymmärrys siitä mitä yrität sanoa).

Mutta vastaisitko noihin kysymyksiin edellisessä viestissäni. Ketkä ovat 1 Kor 15:52 "kuolleita" jotka nousevat ylös - ja ketkä eivät ole; ja toisaalta missä paikassa ja tilassa ovat morsian, häävieraat ja Yljän ystävät eri aikakausina (ainakin niissä jotka jo spesifioin) ?
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Jaakob meni naimisiin kaksi kertaa (2 x 7 vuotta). Ymmärtääkseni tiedossa on kahdet häät. Morsian (Leea) temmataan uuteen Jerusalemiin ennen vaivanaikaa. Ja Israel-vaimo (Raakel) saa miehensä vaivanajan jälkeen, kun Jeesus palaa maan päälle. Leikillisesti saattaisin sanoa, että maanpäälliset häät ovat sillai romanttiset, että niitä vietetään nuotion loimussa. :oops:
Biblia (1776) Ja Israelin kaupunkien asuvaisten pitää lähtemän ulos, ja tekemän valkian, ja polttaman sota-aseet, kaikellaiset kilvet, nuolet, seipäät ja kanget; jotka kestävät palaa seitsemän ajastaikaa.
http://www.koivuniemi.com/raamattu?tila ... &kirjat=kr
olli

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja olli »

Jyrki kirjoitti:Leikillisesti saattaisin sanoa, että maanpäälliset häät ovat sillai romanttiset, että niitä vietetään nuotion loimussa. :oops:
Jyrki... tuosta ansaitset joko "viikon parhaan murjaisijan" tittelin tai... kenties bannin ? Olkoon nyt tuo ensimmäinen, koska ei riko sääntöjä :)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Jyrki kirjoitti:Jaakob meni naimisiin kaksi kertaa (2 x 7 vuotta). Ymmärtääkseni tiedossa on kahdet häät. Morsian (Leea) temmataan uuteen Jerusalemiin ennen vaivanaikaa. Ja Israel-vaimo (Raakel) saa miehensä vaivanajan jälkeen, kun Jeesus palaa maan päälle. Leikillisesti saattaisin sanoa, että maanpäälliset häät ovat sillai romanttiset, että niitä vietetään nuotion loimussa.
Hassua että olette mun mutsin kans löytäny saman tuntuman ko. asiasta. Hän on jo melkeen parikymmentä vuotta sitten puhunut mulle kaksista häistä ja ns. hääillalliskutsuista, jotka vietetään Jeesuksen jo tultua maan päälle. Silloin Jaakob saa tuon romanttisen vanhan ihastuksensa.
Jumala toimii kuin Laaban ja naittaa sokkotreffeillään Jaakobille Leean ensin.

By the way, Herran päiviäkin on kaksi. Ensin se suuri ja julkinen, Jeesuksen päivä ja sitten se peljättävä Jumalan päivä kaiken lopussa, joka mainitaan Matteus 24:35-36.
Avatar
kalamos
Viestit: 246
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 13:53
Viesti:

Re: Häät ja hääjuhla

Viesti Kirjoittaja kalamos »

Mielestäni on jotenkin ristiriitaista,
jos joku ajattelee Israelia Jumalan Pojan vaimona
ja kuitenkin näkee Ilmestyskirjan luvun 12 kohdalla
sanoman Israel-vaimosta ja Jumalan Pojasta
myös historiallisena ilmoituksena Jeesuksen syntymisestä.
Kalamos yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.
Vastaa Viestiin