Köyhä vai rikas

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Maaret

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Ihania kuvia sä tänne löydät. 😁
Tuula1

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Tuula1 »

Sinetti kirjoitti: 22 Heinä 2019, 12:24 En minäkään pärjäisi, jollei tuota miestä vielä tuossa vierellä olisi. Kelan tuilla elelen. Käyn kuntouttavaa työtoimintaa sen minimin, 1pv. 4 tuntia viikko.
Normi työhön en enää kykene ja ikää on n. 59. Olen väsynyt sairauksieni kanssa. En näitä halua sen enempää murehtia, mutta kun nyt tuli puheeksi niin jos vähän availen. Eli vähän yli 500 e saan kuussa ja jos tulee poissa oloja, se jää johonkin 400:n helposti.
Ja totta tuo kuinka kela hölmöilee eikä osaa käyttää maalaisjärkeä, noissa virheissä mitä tekee. Minulla tuli myös kerran päivämäärä virhe yhteen kohtaan, kun ilmoitin 4 viikon työssä oloni. Ja yhdestä kohtaa päivä pois, kuukauden olin kyllä siihen merkinnyt ja että olin silloin työtön. Edeltävät päivät ja sen jälkeiset päivät oli oikein, mutta se yksi numero puuttui ja heikkopäisempikin ymmärtäisi että se on ollut vain kirjoitusvirhe. Mutta EI! Kela ei sitä ymmärtänyt. Ihmettelin kun rahoja ei alkanut kuulumaan ja menin kysymään. Täältä on n. 18 km kelaan ja kun sinne lähden on minun oltava siellä kylällä kokopäivän, kun kyytiä ei ole kotia, ennen kuin mieheni pääsee töistä.
Virkailija vain ilmoitti tyhmänä että heillä ei ole oikeutta tehdä päätöstä jos jotain puuttuu. Ja minä kiukkusin, että olisi voinut käyttää omankäden oikeutta ja lisätä sen yhden puuttuvan numeron ja ainakin soittaa minulle kun tuon huomasi, mutta ei edes soittoa kuulunut, vaikka numero oli ilmoitettu hakemuksessa.
Näitä esimerkkejä löytyy kyllä monelta kelan töppäyksistä, ja se pieni köyhä ihminen on se joka kärsii, odottaessa, koska se vähäinen almu sieltä tulee? Ja korkoja ei makseta, mutta jos toisin päin käy kömmähdys, niin köyhä maksaa moninkertaisena takaisin. No se siitä .. ihan alkoi taas tunteet kuumenemaan :D
Haluaisin niin irti tästä oravan pyörästä, mutta en vain pääse. Eläkkeelle pääsy on kiristetty eikä ole siis sitä mahdollista saada ja lääkäri sanoi, ettei minulle ole työtä, jota enää voisin tehdä, joten jään vain väliinputoojaksi, joita täällä suomessa on paljon ja tämä ryhmä on päättäjiltä täysin unohdettu.
Joskus olen ajatellut, että jos en olisi uskossa, olisin jo varmasti päästänyt itseni päiviltä, mutta Herran omana ymmärrän, että se ei ole Jumalan tahdon mukaista, vaan saatanan tahdon ja sillehän en anna periksi. Olen usein miettinyt noina hetkinä, että miten olisikaan käynyt sovitustyön jos Jeesus olisi totellut saatanaa ja hypännyt alas niin kuin tuo vihulainen kehoitti? No, sehän on selvää että tuo sovitus työ olisi epäonnistunut.
Sitä jaksaa, kun ajattelee, että pysynpähän nöyränä ja ylpeys karisee, sillä sehän on synneistä pahinpia.
Kun luin tarinaasi Maaret, minulle nousi vahvasti Matt.25 ja sen pitäisi olla meidän kaikkien uskovien sydämessä. Sen mukaan olen yrittänyt elää ja olen antanut vaatteita ja muuta mitä en enää itse tarvitse, niille, jotka tarvitsee. Rahaa minulla ei ole ollut koskaan antaa, mutta kaikkea muuta ja ennen kaikkea sitä lähimmäisen RAKKAUTTA!
Nytkin tuli heti mieleen että missähän asut, että yrittäisin sinulle jotain toimittaa? Vaatteita? Astioita? Minulle herää aina se auttamisen tarve, johon Matteus 25 meitä kehoittaa. Minulla ei ole edes ajokorttia, joten sekin vaikeuttaa minun auttamistani.
Rakas Jeesus Kristus, anna apusi tälle rakkaaksi käyneelle siskolleni, Maaretille! Sinä voit ja Sinä rakastat Maaretia. Minulle tuli jo tässä ikävä kun Maaretista ei kuulunut mitään ja pelkäsin että tämä sisko oli lähtenyt pois .. mutta onneksi ei sittenkään!
Kiitos Jeesus!
Eipä tästä apua tainut olla, mutta ollaanpahan samaisessa junassa.
Ole Siunattu Jeesuksessa Kristuksessa!

Kiitos Sinetti kirjoituksestasi. Ei sinullakaan ole ollut helppoa elämässä. Turhaa valitan itsekin tätä elämääni, kun luen tekstiäsi.. joskus vain suututtaa, että joudun makselemaan poikani velkoja välillä, koska hän on työtön eikä kela ja sossu mitää anna. silloin turvaudutaan äitiin ja äitihän auttaa. riisuu vaikka viimeiset vaatteetkin päältään. noh. kyllä minullakin olisi joitain astioita jollekkin tarvitsevalle annettavaksi. Siunausta elämääsi Sinetti. Koetetaan jaksaa odotella Jeesusta. Vihulaiselle ei anneta periksi
Sinettisormus

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen, Tuula, ei meille köyhille ole helppoja "kortteja" jaettu, mutta uskon vakaasti, että sillä kaikella on tarkoituksensa. Vaikeuksien kautta meistä hiotaan mitä kauneinpia jalokivä, ei vaan timantteja, vaan niitä taivaallisia jalokiviä.
Ihmisinä emme voi kaikkea ymmärtää, mutta uskon sen liittyvän juuri nöyrryteen ja siihen että kuolee itselleen ja luovuttaa kaiken vallan Jumalalle.
Sinettisormus

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva
Tuula1

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Tuula1 »

Sinetti. Jumala on kyllä sinulle antanut sisäistä viisautta. tekstisi kertoo niin äärettömän viisaista ajatuksista. Osaat tuon Raamatun tekstin niin hyvin ujuttaan noihin asia sisältöihin ja elämän kertomuksiisi. noh. nyt täytynee taas lähteä töihin yöksi. Lista sanoo niin. täytyy rahat taas tienata, että selviää omista ja pojan maksuista. Siunausta palstalaisille.
Sinettisormus

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kiitos ja Voimia sinne yöhön, rakas Tuula siskoni, vomia! Herra olkoon siellä ja kaikessa kanssasi, niin kuin teidän kaikkien kanssa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4762
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Eero »

Aamen! Luulen, että suurimmalle osalle täällä palstalla olevista on köyhyys tuttua, mutta ei sen toteaminen helpota asiaa. Mutta uskon vakaasti, että Herra kyllä kääntää kelkan, vaikka aivan viime hetkelläkin, jos vain turvaa pelkästään Häneen. Oon sen saanut itse kokea juuri tuon luottotietojen menetyksen ja ulosottokierteen kautta ja vaikka nyt ovat asiat paremmin, niin tiedän että vaikka taloudellinen pohja putoaisikin uudestaan pois, niin Herraan voi silti luottaa.

Itselläni toi luottotiedottomuus kyllä teki sen, että en tule hankkimaan luottokorttia tai osta osamaksuilla tai vipeillä, koska niihin se homma mulla aivan viime kädessä kaatui, vaikka taustalla olikin isompi velka.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Pi_O

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Pi_O »

Eikö Mariaa ja Marttaa voi verrata myös köyhään ja rikkaaseen? (Luuk. 10)

Maria tekee vain tärkeimmän eli hengellisen työn, vaikka vapaaehtoisessa avustustyössä?
Martta tekee paljon työtä ja kartuttaa maallista omaisuutta?

Uskon, että Jeesus Kristus kannattaa työnteossa "downshiftausta" eli ei tehdä työtä rahan tähden vaan ennemmin elämän jatkumisen tähden. Tämä maailma on nyt vähän sellainen, että joko teet töitä kyynärpäät edellä tai jäät jalkoihin.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Hyvää pohdintaa Pi_O
Tuo elämäntyyli oli vielä yleistä -70 luvulla mutta katosi sitten olemattomiin kun rahaa piti saada ja valtio kiristi ihmisten toimeentuloa verottamalla kaikkea niin, että koko perheen oli tehtävä töitä kustantaakseen kaiken. Demarit tämän sai aikaan, kun Koivistosta tuli Pressa ja hallituksessa oli aina Demarit, Keskusta ja sitten lopulta Kokoomus.
Esimerkiksi ihan tavallinen hyvin toimeentulevalla perheellä saattoi olla jopa piika palkattuna, vakka vain isä kävi töissä. Äiti huolehti kodista ja piika pesi, siivosi jne. muutaman tunnin viikossa. Se oli vielä aikoinaan ihan tavallista mutta tätä nykyä kellään ei voisi olla mitenkään varaa palkata ketään kotiapulaiseksi tai siivoojaksi. Kaikki on kiristetty niin, ettei kertakaikkiaan kukaan pysty downshiftaamaan.
Mun tytär on kyllä kaikesta huolimatta yrittänyt, vaikka hän on ATK-ohjelmointi-insinööri ja mies on armeijassa upseerin virassa. Hän on ollut kotiäitinä ja aikoo kasvattaa lapset kotona eskari ikään ainakin ja menee sitten töihin. Joskin tekee jonkin verran töitä kotona. Hekin ovat tosi Jeesus fanittajia ja uskovia ihmisiä, jotka tietävät, että lasten aivopesu alkaa jo tarhasta, joten parempi että lapset alkavat ottamaan vastaan sitä vasta koulussa.

Mutta aivan, Jeesus kyllä selvästi kannatti tuota downshiftausta, nimittäin jo käskyissä korostetaan levon merkitystä. Yhteiskunta on virittänyt kaikki ihmiset äärimmilleen ja laskee koko ajan, mistä voisi sitä vielä kiristää, jotta saataisiin maksimaalinen hyötysuhde irti ihmisistä. Tähän ei ihmistä ole luotu, se on orjuuttamista.
Maaret

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Minun näkemyskeni on että Suomi oli rikas silloin "vanhaan aikaan" kun ihmisillä oli varaa palkata palvelija. Nyt Suomi on köyh'ä kun sen kansasta lasketaan 20% köyhiksi. Vanhaa aikaakin pilkataan mutta kyllä se oli rikkautta että lääkäriin pääsi jonottamatta ja sai ammattitaitoista hoitoa.

Tilannetta ymmärtää mielestäni paremmin jos ajattelee että kukkaro on rajallinen. Jos joku osa kansasta (kokoomus) haluaa loputtomasti rikastua niin se rajallinen raha pakottaa sen rikkauden riistämään muilta kansan jäseniltä. Näin ollen toiset väkisin köyhtyy kun yksi osa haluaa rikastua eli rajojen.
Monet keskituloiset pilkkaa köyhiä työttömiä mutta eivät ymmärrä että se on juuri heidän kansanosansa jolta se rikkain 20% voi sen rahan riistää. Eli keskituloisten määrä pienenee ja se jakaantuu putoajiin ja rikastujiin. Lopulta on vain rikkaat ja köyhät.
Nyt vielä voisi keskituloiset vaikuttaa politiikan suuntaan mutta toki heistä jokainen toivoo/luulee olevansa itse se menestyjä eikä suinkaan se putoaja. Joten taistelevat pärjätäkseen pedonvaltakunnassa rakentaessaan yhteiskuntaa koko ajan pahempaan suuntaan.

Välillä meikäläinenkin luulee että kunhan tästä puhuu riittävän monelle niin ehkä "hyvä voittaa". Mutta jos on Ilmestyskirjaan uskominen niin "peto vaikuttaa sen että jokainen tapettaisiin joka ei ottanut pedon merkkiä".
Maaret

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Johtuukohan tuo mun vaikeatajuinen sanajärjestys siitä että koko ajan opettelen muita kieliä ja niissä on aina ties minkälainen sanajärjestys.
Tai sitten mä en vaan osaa kirjakieltä oikein. :oops:
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Ella »

Kyllä kaikki oli paremmin silloin ennen aikaan. Ihmiset hoidettiin. Nyt julkiselle puolelle on monen kuukauden jonot.
Ja sitten sanottiin. Tule parin vuoden kuluttua uudelleen. Siinä diaknoosi. Nämä suuret ikäluokat, jotka on sodan
jälkeen syntyneitä. Ja työtä tehneet tämän maan hyväksi. Joihin minäkin kuulun. Miten pitäisi valittaa.
Mutta jos pääsee Jeesuksen luo! Se on kaikkein suuri lohdutus tässä asiassa. Ja sitä Rukoilen ja odotan joka päivä!
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Maaret

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Niinpä, mullekin on lääkäri/hoitaja kommentoinut vaivoihini niin tyhmiä vastauksia etten enää edes viitsi valittaa niistä.
Pärjäilen niin hyvin kuin voin... Vaikka vaiva olisi ollut jo 20 vuotta niin aina ne sanoo että katsotaan nyt vielä josko se siitä.
Tulee sellainen olo että ne yrittää vain jokaisesta potilaasta selvitä kaikista helpoiten ja mieluimmin hoitamatta.
Äitini kohdalle asiat ovat vakavammin ja jos muistatte häntä rukouksissa niin olen kiitollinen.
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Köyhä vai rikas

Viesti Kirjoittaja Ella »

Kyllä asia niin on. Kuin Maaret kirjoitit. Valittamatta paras. Ei ne sairaudet "katsomalla" parane.
Pyydetään Jeesukselta apua joka päivä. Niin myös äitisi puolesta. Nyt on alkanut parantua ihmisiä.
Syöpäsairaita ja muita sairaita. 7:n Rukous ohjelmissa on kerrottu niistä.
Kun Jumala on asettanut päivillemme määrän. Ennen kuin yksikään niistä oli tullut.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Vastaa Viestiin