Ruoka ketju

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Pyros

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Pyros » 01 Elo 2020, 11:17

Atsalea kirjoitti:
30 Heinä 2020, 21:24
Nykyään olen ns. lyhyellä pätkäpaastolla päivittäin. Iltapalan ja aamupalan väli on n. 14 tuntia, mutta tätä en tee paastomielessä, vaan se tulee vähän niinkuin automaattisesti.

Olisi tosiaan minustakin kiva kuulla teidän tämänhetkisiä ajatuksia paastosta.
Itsekin olen vakiintunut tähän 14-15 h "yöpaastoon". Aloitin jopa 18 h pätkäpaastolla, jolloin 3. päivä oli ensimmäisellä kerralla kaikkein hankalin, mutta sen jälkeen huonovointisuus vakiintui siedettävämmäksi. Toisella kerralla tätä 18 h versiota (aamupalan siirto lounaaksi) pystyin jatkamaan jo lähes viikon ennen kuin olo alkoi havaittavammin heiketä.

Olennaista tämän ylläpidossa on itselläni ollut säännöllinen ateriarytmi (itselläni n. 3 h, aamupalana maustamaton jogurtti ja mysliä, kevyehkö lounas, välipala ja runsaampi ilta-ateria). Kokemukseni mukaan juuri säännöllisyys ehkäiseen nälän tunteen kehittymistä ja voimistumista, joka puolestaan ehkäisee ruokaan ja syömiseen liittyvien mielihalujen ja -tekojen "ryöpsähtelyä".

Positiivista on ollut, että itse en ole joutunut mistään ruoka-aineista täysin luopumaan, mutta paino on silti pudonnut viimeisen reilun vuoden aikana yhteensä n. 20 kg.
Matt. 6:26. "Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?"

Atsalea

Viesti Kirjoittaja Atsalea » 01 Elo 2020, 13:01

Hieno saavutus tuo painonpudotus :)

Sinettisormus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus » 03 Elo 2020, 16:16

Kysynpä nyt että onko kellään kokemusta maidottomasta kermavaahdosta? Kaurakerma ei käy kun on eräs jolle ei kaura käy.
Sunnuntaina minulla on kotikokous ja tuskainen täällä asian parissa. Miten esim. Albro Soijakerma..?
Ajattelin tehdä sellaisen marenkimaljan tai sitten täytekakun muodossa?
Haggai. 2:23. Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä otan sinut, palvelijani Serubbaabel, Sealtielin poika, sanoo Herra, ja panen sinut ikäänkuin sinettisormukseksi. Sillä sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot."

Angelicus

Viesti Kirjoittaja Angelicus » 03 Elo 2020, 18:16

Kikhernepurkin liemestä jotkut tekevät vaahtoa, jopa marenkia. Itse en ole kokeillut enkä maistanut, vaikka muuten kikherne kyllä tuttu.
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/nain- ... t/aquafaba

Sinettisormus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus » 03 Elo 2020, 19:33

Kiitos Angelicus, näitä täytyy puntaroida tuolla pienessä mielessä.
Haggai. 2:23. Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä otan sinut, palvelijani Serubbaabel, Sealtielin poika, sanoo Herra, ja panen sinut ikäänkuin sinettisormukseksi. Sillä sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot."

Atsalea

Viesti Kirjoittaja Atsalea » 04 Elo 2020, 10:34

Sinettisormus, kyllä tuossa Alpron vispissä sellainen soijan ominaismaku on, olen muutamia kertoja maistanut tuotetta, muistaakseni kuitenkin vaahdottuu suht ok. Jos tosiaan kaurakerma ei käy, niin sitä ei voi sitten hyödyntää (Kaslinkilla on erinomainen vispi, mutta sisältää kauraa).

Kävisikö kermavaahtoherkun sijasta esim. gluteeniton (kauraton) mutakakku ja siihen päälle tuoreita marjoja? ja vaikka kermavaahto erilliseen kulhoon? :) Voi laittaa annoksen päälle, kuka tahtoo.

Atsalea

Viesti Kirjoittaja Atsalea » 04 Elo 2020, 10:37

Kuva Kuva täältä: http://www.leipojat.fi/mutakakku/

Tässä yksi ohje gluteenittomaan mutakakkuun, jossa vehnäjauhojen sijasta käytetään manteli- ja perunajauhoja.
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/gluteeniton-mutakakku

Sinettisormus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus » 04 Elo 2020, 12:28

Kiitos Atsalea hyvästä vinkistä. 🤗😍👍

Seuraaja

Viesti Kirjoittaja Seuraaja » 04 Elo 2020, 12:36

Keväästä asti ollut sisäinen kehotus katsoa luonnosta, mitä kerätä tulevan varalle ja mitä varastoida niin, että säilyy muutenkin kuin pakastettuna. Toinen asia, mikä on noussut myös, on varustaa lämpimiä vaatteita. Villaneuleita, sukkia, käsineitä - ei keinokuituisa, vaikkapa kirpputoreilta.
Älä anna sinuas voitettaa pahalta, vaan voita sinä paha hyvällä. (Room. 12:21) Biblia 1776

Atsalea

Viesti Kirjoittaja Atsalea » 04 Elo 2020, 13:40

Ole hyvä Sinettisormus.

Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen » 04 Elo 2020, 15:21

Seuraajan viestiin liittyen 12:36 (luonnonravinto ja lämmin vaatetus)

Ilmeisesti on tulossa sähkökatkoja ja jopa internet-yhteydet eivät toimi. Laitan tähän kaikenlaista jutusteluun
laittamani viestin uudestaan, koska pidän sitä tärkeänä. Liittyy myös Seuraajan kokemukseen.

Shofar Finland (erään lopuajat fb:sivuston viesteissä)

Te jotka,Jeesuksessa Kristuksessa olette,

Valmistautukaa seuraavaan koettelemukseen, joka maanpiiriä kohtaa,ojentautuen Paastossa ja rukouksessa, ettei tulisi yllätyksenä, että pitäisi ruveta paastoon. Kun se koetus alkaa, niin silloin 4 päivää ei tunnu ylivoimaiselta. Myös netti tulee olemaan poikki tuolloin, älkää olko minkään kahlitsemia,vaan riippukaa Kristuksessa. Uskovan rukous voi paljon kun se on harras. Kristus olkoon kanssamme ja kaikkemme.

Omasta mielestäni nyt kannattaa varautua jopa 3 kk:n ruokavarastoin. Ulkomaisilla sivustoilla on nimenomaan tämä
varautumisen ja varustautumisen idea esillä. Tärkeintä on tietenkin juurtuminen Kristukseen. Joku halutessaan voi
jatkaa aiempia varautumisviestiketjuja tai aloittaa uuden.

Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen » 04 Elo 2020, 17:18

Kuinka paljon valkosipulia voi syödä päivässä? Angelicus muistaakseni kirjoitti aiheesta. Entä oliiviöljy?
(Extravirgin). Onko kenelläkään kokemusta soijalesitiinirakeista?

Angelicus

Viesti Kirjoittaja Angelicus » 04 Elo 2020, 18:52

Valkosipuli on ärhäkkää tavaraa, raakana varsinkin aiheuttaa helposti vatsavaivoja. Itselleni kun viipaloin puolet pulleasta kynnestä ohuina siivuina leivälle ja juustoa päälle, niin enempää en edes kaipaa. Monipuolinen ruokavalio on tietysti a ja o. Enkä kyllä flunssaisenakaan raakaa sipulia söisi kilokaupalla, vaikka makuaisti olisikin kadoksissa. Soija on vähän kiistanalainen juttu, sopii tutkia asiaa netin avulla. Oliiviöljy on kalliinpuoleista, joten salaatissa menettelee. Jos on halvempi laatu, niin ei voi tietää, mitä öljyä on jatkeeksi laitettu.Voi on kait ihan syyttä joutunut syytettyjen penkille. Ehkä vain siksi, että teollista jalostusta vaativat rasvat saisivat kunnon jalansijan kansan keskuudessa.

Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen » 06 Elo 2020, 20:15

Mikähän on sellainen ruoka, jolla pärjää tilanteessa kuin tilanteessa? Itselle ei tule muuta mieleen kuin tölkkihernekeitto. Voi syödä kylmänä suoraan tölkistä.
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 07 Elo 2020, 08:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO » 06 Elo 2020, 23:49

Suklaa.
Minä Olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet Minun.

https://www.youtube.com/watch?v=-EUtxAQbeZ8 Virsi 222; Jeesus Kristus Elämämme.

Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen » 07 Elo 2020, 09:06

Entä jos on 30 astetta lämmintä? Hernekeitto! Odotetaan muita vastauksia. Mitähän esim. talvella voisi syödä
metsässä? Maapähkinät, oliiviöljy ja siemennäkkileipä voisivat olla hyvä ratkaisu eli proteiinia, rasvaa sekä
hiilihydraatteja. Tonnikala öljyssä.
Viimeksi muokannut Uskon Jeesukseen, 07 Elo 2020, 10:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AOAOAOAOAO
Site Admin

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO » 07 Elo 2020, 09:38

Sattumalta otin juuri suklaapatukan kun avasin taas tätä ketjua, ja muistin samalla oman ohjeeni....jota tässä juuri hartaasti noudatan.

"Uskon Jeesukseen", ota ihan rauhallisesti, ei sinulta ruoka tule loppumaan. Itse en keräile mitään varastoja.

Jos oikeasti kannat huolta ruuan riittävyydestä, tai saatavuudesta, niin enemmän hyötyä onsiitä, kun JO NYT RUKOILET asian puolesta, että Jumala siunaa Suomen elintarviketeollisuutta, koko maataloustuotantoa ja Suomen maatalouspolitiikkaa. Pyydä Jumalaa siunaamaan maamme ruokaomavaraisuus myös tulevina paljon vaikeimpina maailman aikoina.

Olisi aivan eri tilanne, jos sinä asuisit Pohjois-Amerikassa, minne Jumalan lähettämät luonnonmullistukset tulevat iskemään kaikkein kovimmin, ja jonne myös tulee monia muita vakavia ongelmia ihmisten arkielämään. Siellä olevia uskovia on Jumala kehoittanut varautumaan.

Parasta varautumista täällä Suomessaja lähialueillamme on jatkaa rukousta että rauha säilyy loppuun asti eikä maahamme tulisi mitään suuria katastrofeja;superlamaa, luonnonmullistuksia, pandemiaa jne.

Varautumista on myös omasta fyysisestä kunnostaan huolehtiminenkin. :)

Sauna, suklaa, saippua......
Minä Olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet Minun.

https://www.youtube.com/watch?v=-EUtxAQbeZ8 Virsi 222; Jeesus Kristus Elämämme.

Uskon Jeesukseen

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen » 07 Elo 2020, 10:09

Entä jos kauppaan ei pääsekään?

En kanna huolta: kiinnostaa muuten varautuminen eli preppaaminen. Melko varma kuitenkin olen, että voi
tulla jonkinlainen "nälänhätä", ei niinkään ruoan äkillisen loppumisen vuoksi vaan mahdollisen maahamme
kohdistuvan hyökkäyksen kautta. Muita mahdollisia syitä ovat meteoriittien tai muiden "kivien" törmäys
maahan. Näitä olisi tiemmä tulossa jo syyskuussa!? Mahdollisesti myös korona "lockdowneineen" voisi olla
syy ruoan loppumiseen. Mikäli profetioissa mainittu "uusi" korona on monta kertaa suurempi on vaikutus
tuotantoon ja kansantalouteen suurempi. Rukoillaan, että karja ja lihatuotanto varjeltuu, ettei tapahdu
aiempien pandemioitten aikaisia menetyksiä.

Kieltäytyminen koronarokotteesta voi estää hyvinkin pian pääsyn kauppoihin etc.

Veikkailen, että tuo kuntoiluohje on pikemminkin "vaarautumista". Voi olla vaara, että vyötärölle asettuu
pian vaaravyöhyke.

Suihku, siemennäkkileipä ja sitruunavesi!

... ja hernekeitto! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Angelicus

Viesti Kirjoittaja Angelicus » 07 Elo 2020, 13:15

Niinpä, elatuksen murheilla ei kuuluisi itseään rasittaa. Olla vaan kuin taivaan linnut. Tässäkin asiassa saamme toimia vapain mielin siten, kuin meille uskon määrän mukaan on soveliasta, vaatimatta muilta samaa.
En nyt löytänyt enää netin uumenista lukemaani juttua Venäjän ikonoklastisen ajan vainoista. Silloin muutamia senuskoisia pakeni Suomeen ja elivät Kainuun korvissa mukanaan tuomiensa perunoiden ja sipuleiden varassa.
Ei kuitenkaan ulkomailta rahdattuun kannata satsata. Tuskin Suomessa kovin suuria pähkinäsatoja saadaan ja sitruunan kasvatuskaan ei närpiöläisittäin taida onnistua. Mustaherukan lehdillä voi sitruunan korvata, mutta pähkinä? Taitaa nimensä mukaan olla tässä nyt se pähkinä purtavaksi. Jos kellä kasvaa kurpitsaa, niin siemenet kannattaa kuivata. Nehän on oikein suositeltavaa syötävää erittäinkin miesväelle.

Sinettisormus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus » 07 Elo 2020, 13:44

Tänään minulle nousi tämä vanha sananlasku:
- " Emme elä syödäksemme, vaan syömme elääksemme."
Tämä on niin totta, näin maallisilla puolella, mutta myös henkisellä.
Ajattelin että tämä minun pitää jakaa tänne kun vielä muistan ja tässä se nyt on. 🤗

Vastaa Viestiin