Ruoka ketju

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

...Anna meille tänä päivänä meidän joka päiväinen leipämme. Voiko tuo leipä (työtulo, ruoka sekä juoma ja muu tarvittava) tarkoittaa
myös Herraa Jeesusta itseään, joka on elämän leipä. Kun olemme hänessä ja hän meissä saamme kaiken häneltä uskossa.
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Eero kirjoitti: 11 Heinä 2020, 23:54 Oon myös ottanut mallia Heikkilästä jokunen vuosi sitten ja voin kyllä suositella vähähiilihydraattista ruokavaliota ainakin kokeiltavaksi, koska siihen kuuluu noin lähtökohtaisesti ruuanvalmistus itse, puhtaista raaka-aineista ja hiilihydraattien (siis myös sokerin) on todettu olevan monen eri sairauden taustalla, sillä ne ylläpitävät elimistössä jatkuvaa pientä tulehdustilaa. Muistan tuon fyysisen paranemisen ohella myös sen mielenkirkkauden ja unentarpeen vähenemisen, koska se ajaa elimistön paastotilaan, vaikka syökin normaalisti. Sen kautta voi siis myös lähentyä Herraa.

Mutta näin lapsiperhearjessa tuo on ollut "pakko" jättää ainakin toistaiseksi. Sen kuitenkin oon huomannut prosessoiduista ruuista, että ne lisäaineet ovat siellä osin koukuttamisen vuoksi. Jos on pari kolme päivää syönyt valmisruokia ja sitten tekee itse ruokaa puhtaista aineksista, niin tuntuu ettei mikään määrä riitä ja on jopa sellanen hieman ärtynyt olotila. Että kyllä siinä mielessä uskon, että ollaan jonkinlaisen ruokahuijauksen uhreja kaikki :)
Einekset täyttää sen sisältämän maltodekstriinin j a dekstriinin takia. Se on jotain kuitua joka täyttää vaikka ruuassa ei olisi muuta kuin riisiä ja kaksi palaa broileria. Tämä on siis oma havaintoni koska nuo pirkan einekset ei todellakaan sisällä paljon mitään ja silti pitävät nälän poissa monta tuntia.
En usko että sellainen on terveellistä vaikka auttaa välillä jos on rahasta pulaa että eines pitää nälän poissa niin kauan.
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Minä huomasin sokerin haitat kun aina makean syönnin jälkeen noin 1/2 tunnin kuluttua tuli aivan kauhea nälkä ja heikotus. Mun elimistö kai erittää liikaa insuliinia jolloin sokerintankkaamisen jälkeen se laskee liian nopeasti liian alas. Vahvan aterian jälkeen voin paremmin syödä makean jälkiruuan kuin esim saman makean tyhjään vatsaan.
Sokerikilo kestää mulla ainakin vuoden kun käytän 1/2tl vain teen kanssa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jep! Jossain tätä aihetta käsittelevässä kirjassa sanottiin, että se on nimenomaan insuliini tai sen epätasapaino, joka pitää sitä tulehdustilaa yllä ja se on nykyihmisen ruokaympyrässä pielessä, että syömme aivan liikaa hiilihydraatteja, jotka elimistö muuttaa siis sokereiksi. ”Jossain” sanottiin myös, että ei se ihmisen näläntunne ole vatsassa, vaan veressä, jos sieltä puuttuu jotain tarvittavaa ainetta.

Siksi nuo lisäaineet ovat myös vaarallisia, että ne huijaavat elimistöä luulemaan, että nyt on ”kaikki hyvin”. On esimerkiksi todettu, että sokerittomilla virvoitusjuomilla on elimistön kannalta sama vaikutus kuin sokeroiduillakin. Niistä ei ehkä liho, mutta insuliinin tuotanto alkaa, koska aivot luulevat että nyt on sokeria veressä. Muistaakseni siis näin tapahtuu.

Sitten jos tuota ”salaliittoa” viedään pitemmälle niin kauppaketjut suosivat kyllä kaikkia muita ruokatrendejä, mutta eivät vähähiilihydraattisuutta, koska hiilihydraatit (ja lisäaineet) ovat halvin ja koukuttavin tapa tehdä ruokaa. Lääketeollisuuskin hyötyy ja suosii hiilihydraatteja ja vastustaa rasvaa (kevyttuotteet), koska hyvinvoiville ihmisille ei voi määrätä lääkkeitä.

Ehkä hieman kärjistettyä, mutta osan tästä ”ruokahuijauksesta” näkee ehkä siinä, että ruuan pientuottajien olot on tehty todella vaikeiksi, väittämällä niiden tuotteita melkeinpä terveydelle vaaralliseksi, esim. ”raakamaitoa” eli ei-prosessoitua, oikeaa maitoa suorastaan kauhisteltiin jokin aika sitten.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Ella »

Lapsena saatiin omista lehmistä maitoa. Ja kenelläkään ei ollut laktoosi intoleranssia. Onko kukaan tutkinut, miten AIV rehu jota lehmille
syötetään. Kun se liuos on vahva. Jota rehun sekaan laitetaan. Ja miten se vaikuttaa maitoon?
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Mun käsittäkseni ainakin osa laktoosi-intoleranssista johtuu juuri siitä prosessoinnista, jossa maidon säilyvyys paranee, mutta sen koostumus muuttuu elimistölle epäsuosiolliseksi. Muualla maailmassa ei vissiin tunneta esimerkiksi kevytmaitoa ollenkaan, vaan se on kotimaisen ruokateollisuuden keksintö. Mummo puhui siitä ”kurrina”, jota juotiin pula-aikana kun oli pakko jatkaa maitoa vedellä.

Ja ilmeisesti on niin, että rasva sinällään ei ole ihmiselle haitallista, niin kuin meille on vuosikaudet toitotettu, vaan nimenomaan rasvan ja hiilihydraatin yhdistelmä on se, joka saa sen kertymään elimistöön ja esimerkiksi verisuonten seinämiin. Ilman sitä rasva ”solahtaa” elimistöstä läpi. Mutta varmaan kansanterveyden kannalta sitä on kehoitettu välttämään, koska kuitenkin syömme ehkä liikaa niitä hiilihydraatteja.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Joo tuo rasvan kauhistelu liittyi siihen teoriaan kolesterolista mutta en nyt jaksa muistaa sitä tarkemmin. Joidenkin mielestä se teoria on pielessä ja ainahan yliopistolla on erilaisia teorioita joista toiset sallitaan ja toisia ei.

Niin se kolesterolijuttu taisi olla outo sen takia että tutkimuksissa mitataan "terveellisen" kolesterolin määrää veressä vaikka se määrä vaihtelee joka päivä ruuan mukaan. Miten voi määrätä jonkin terveellisen raja-arvon joka heittää heti kun syöt yhtään rasvaa. Eli ei saisi heidän teorinsa mukaan syödä yhtään rasvaa ja siitä onkin tullut ongelmat kasvavien lasten terveydessä ja mielentilassa. Kun aivot on suurelta osin rakentuneet rasvasta niin kai se kenen tahansa ymmärryksen mukaan vaikuttaa kasvavan lapsen mieleen jos aivot ei saa kasvuunsa rasvaa.

Mutta sellaista se on nykymaalman "viisaus" ja siitä kerrotaan myös paljon Raamatussa.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4764
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jep! Se on vissiin se kevytmaito, mikä pistää elimistön imemään kalkkia luista.

Se tuli vielä mieleen, että jos kuitenkin pitää olla täysin maidoton, niin kookoskerma on ruuanlaitossa hyvä korvike. Leivonnassa en oo kokeillut, mutta ainakin pitkään haudutetuissa ruuissa ja keitoissa on melkeinpä parempaa kuin tavallinen kerma.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Mäkin huomasin joulun aikaan sen uuden reseptin kookosmaitoon tehdystä riisipuurosta ja oli hyvää.
Se luomu versio taisi olla sellainen missä ei ollut edes lisäaineita.
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Täällä henki hyvin meitä kuljettaa asiasta toiseen. Uskon Jeesukseen klo21:31 sanot juuri sellaista, mitä olin myös miettinyt: miten pärjäämme kovenevissa olosuhteissa.
Viime syksynä kokeilin kuivaamista. Kuivasin kaalia, selleriä, palsternakkaa, naurista, omenaa ja aroniaa. Niitä sitten olen käyttänyt keitoissa. Omenoistahan tulee mahtavia sipsejä. Tahtovat loppua ensimmäisenä. Eränkävijöillä on oppaita, joissa neuvotaan miten kuivatetaan vaativampiakin ruoka- aineita, lihaa, kalaa. Netistä kait löytää nykyään ohjeet myös. ( No ainakin niin kauan kun se vielä pelittää...) Säästeliäänä voi tallettaa kaupasta tuodut paperiset ja pahviset pakkausmateriaalit, joihin kuivatut einekset taltioi. Muoviset rasiat ja pussit on minulle kiellossa ja varmaan jossain suositellaankin paperia mieluummin.
Unten maille nyt, huomennakin armo uus...
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Itselläni ei ole mitään keinoa kerätä varastoja , kun yritän muutaman nuudelipaketin laittaa "varastoon" niin ruokarahat on jo kohta loppu ja joudun sen varaston syömään kuitenkin.

Tietoa olen yrittänyt kerätä ja varautumis-ajatuksia jotta yllätys ei sitten lamaannuttaisi aivan täysin. On mulla kaapissa onkisiima ja siinä koukku. Pitäisi ehkä ostaa joku vapa tai metsästäkin saa oksan vavaksi hätätapauksessa. Tulitikkuja löytyy ja risuja metsästä nuotiota varten.
Todellisuus voi toki sitten olla ihan mitä sattuu...
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Ella »

Älkää mistään murehtiko. Kaikki saattakaa rukouksessa Jumalalle tiettäväksi.
Israelin kansa sai mannaa joka päivä erämaassa.
Tuli tuo sana kun luin näitä kommentteja. Ei kerrostalossa voi varastoida suuria varastoja.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Sinettisormus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

No nyt tämä on kolmasti vahvistettu!!! Ella ja AO!!!
Minä sain myös tuon sanan ja toin sen tuonne blogiini Matt.6. kautta.
Sinettisormus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Sain myös tuon sanan paikan tässä aamun hetkessä, lukiessani näitä kommentteja täällä palstalla.
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Joo kyllä köyhä joutuu tuon jakeen muistamaan päivittäin.
Mutta oletteko koskaan ajatelleet että esim huumeiden orjat elää noin joka päivä?
He ei tiedä mistä saavat "tämän päivän" ruuan tai huumeet mutta silti Jumala pitää heidätkin elossa.
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Huumeongelma on ilmeisesti nyt suuri vaiettu tabu tässä entisessä hyvinvointivaltiossa. Harmaa talous sillä alueella saa rehottaa, eikä apua tarvitseville löydy. Herra armahda tätä kansaa, meitä kaikkia.
Me mietimme, mitä söisimme ja joisimme, ja toiset miettivät, mistä saisivat ruohoa helpottaakseen oloaan.
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Yritin äsken kyllä löytää Raamatusta puolustuksen varautumiselle, mutta esim. hakusanalla manna löytyivät nämä jakeet.

2.Mooseksen kirja:
16:31 Ja Israelin heimo antoi sille nimen manna. Ja se oli valkean korianderinsiemenen kaltaista ja maistui hunajakakulta.
16:33 Ja Mooses sanoi Aaronille: "Ota astia ja pane siihen goomerin täysi mannaa ja aseta se Herran eteen säilytettäväksi sukupolvesta sukupolveen."
16:35 Ja israelilaiset söivät mannaa neljäkymmentä vuotta, kunnes he tulivat asuttuun maahan; he söivät mannaa siihen asti, kunnes tulivat Kanaanin maan rajalle. -

4.Mooseksen kirja:
11:6 Mutta nyt me näännymme, sillä eihän täällä ole mitään; emme saa nähdäkään muuta kuin tuota mannaa."
11:7 Ja manna oli korianderin siemenen kaltaista ja bedellion-pihkan näköistä.
11:9 Ja kasteen laskeutuessa yöllä leiriin laskeutui mannakin siihen.

5.Mooseksen kirja:
8:3 Hän nöyryytti sinua ja antoi sinun nähdä nälkää, ja hän antoi sinulle mannaa syödä, jota et ennen tuntenut ja jota eivät isäsikään tunteneet, opettaaksensa sinut ymmärtämään, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan että hän elää jokaisesta sanasta, joka Herran suusta lähtee.
8:16 ja antoi erämaassa sinulle mannaa syödä, jota sinun isäsi eivät tunteneet - nöyryyttääksensä ja koetellaksensa sinua ja lopuksi sinulle hyvää tehdäksensä.

Joosua:
5:12 Mutta seuraavana päivänä lakkasi manna, koska he söivät sen maan tuotteita; eivätkä israelilaiset enää saaneet mannaa, vaan he söivät sinä vuonna Kanaanin maan satoa.

Nehemia:
9:20 Hyvän Henkesi sinä annoit heitä opettamaan, mannaasi et kieltänyt heidän suustansa, ja vettä sinä annoit heille heidän janoonsa.

Psalmit:
78:24 hän satoi heille ruuaksi mannaa, hän antoi heille taivaan viljaa.

Johanneksen evankeliumi:
6:31 Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi.'"
6:49 Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat.

Hebrealaiskirje:
9:4 siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin
viheriöinyt sauva ja liiton taulut,

Ilmestyskirja:
2:17 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Näemmä näin vähän on jakeita, joissa mainitaan manna.
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Tuo sun punasipuli maito öljy seos kuulostaa kyllä aika vastenmieliseltä. 😕
Muutenkaan en voi kauheesti hernekeittoa syödä kun se aiheuttaa ilmavaivoja.

Joskus olen miettinyt kuuluuko tonnikala niihin "saastaisiin" kaloihin kun en tiedä onko sillä suomut vai ei. Vai onko sillä samanlainen "iho" kuin esim haikaloilla?
Avatar
Uskon Jeesukseen
Viestit: 2066
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:31

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Uskon Jeesukseen »

Öljyä tulee noin ruokalusikallinen ja punasipulia silputtuna n. puoli desiä sekä maitoa vain loraus tai liraus. Voin suositella!
Hernekeiton kanssa voi syödä esim. kaura-chia siemennäkkileipää.

Kasvojen iho tuollainen ruokavalio on vaikuttanut myönteisesti teolliseen E123-ruokaan verrattuna.

Entäs tämä: Pinaattiletut, sokerittomat pakkaspuolukat ja punasipuli (lisänä joskus valkosipuli)

Minulla on myös n. 10 tölkkiä sikanauta-lihaa hätävaran viimeisenä hätävarana, jota en ehken pysty edes syömään, mutta voin
antaa jollekulle.

Oliiviöljy on kuitenkin sellainen terveystuote, että sitä kannattaa syödä pari ruokalusikallista päivässä.
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Kiitos tiedosta UJ . Olen joskus maistanut "tuoretta" tonnikalaa ja siksi se tölkkiversio saikin miettimään onko se "saastaista".

Tuo nykytieteen selitys trikiinistä ei välttämättä ole koko totuus. Kyllä luulen/uskon että kannattaa noudattaa Sanan ohjetta siinä määrin kuin voi/haluaa.
Sianlihan on mm todettu lahoavan/hajoavan nopeammin kuin naudanlihan ja sekin voi olla osasyy sen "saastaisuuteen".
Toki syön ajoittain kinkkuleikkeitä kun ei leivänpäälle muuta löydy.
Naudanleikkeissä kun on enemmän taas niitä haitallisia E-koodeja.
Vastaa Viestiin