Ruoka ketju

Voit lisätä tähän jos et muuten tiedä mihin alueeseeen aloituksesi kuuluu
katso7
Viestit: 1415
Liittynyt: 19 Kesä 2016, 16:58
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja katso7 »

Söin just kylässä. Sain lopuksi maustekasvi lipstikkaa maistaa ekan kerran. Se oli kitkerää. Tuli voimakkaasti mieleen Israelilaisten lähtö Egyptistä ja pääsiäislammas ateria kun he söivät niitä katkeria yrttejä myös tällä aterialla.
https://www.youtube.com/watch?v=9ScRmcpRip4
Dennis Jernigan-You are my all in all
Sinettisormus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tässä resepti suoraan Raamatusta, Hesekielin leipä:

HESEKIEL 4
1. "Ja sinä, ihmislapsi, ota itsellesi tiilikivi ja aseta se eteesi ja
piirrä siihen kaupunki, Jerusalem.
2. Ja pane se piirityksiin, rakenna sitä vastaan saartovarusteet, luo sitä vastaan valli, aseta sitä vastaan sotaleirejä ja pane sitä vastaan yltympäri muurinmurtajia.
3. Ota sitten itsellesi rautainen leivinlevy ja aseta se rautamuuriksi itsesi ja kaupungin väliin ja suuntaa kasvosi kaupunkia kohti, niin että se tulee piirityksiin, ja piiritä sitä. Tämä on oleva merkki Israelin heimolle.
4. Ja sinä pane maata vasemmalle kyljellesi ja aseta sitä painamaan Israelin heimon syntivelka. Yhtä monta päivää, kuin sinä makaat sillä, on sinun kannettava heidän syntivelkaansa.
5. Ja minä panen sinulle saman luvun päiviä, kuin on heidän syntivelkansa vuosia: kolmesataa yhdeksänkymmentä päivää; niin sinun on kannettava Israelin heimon syntivelkaa.
6. Ja kun olet saanut ne päättymään, on sinun pantava maata toistamiseen, oikealle kyljellesi, ja kannettava Juudan heimon syntivelkaa neljäkymmentä päivää; päivän kutakin vuotta kohti minä olen sinulle pannut.
7. Ja suuntaa kasvosi ja paljastettu käsivartesi piiritettyä Jerusalemia kohti ja ennusta sitä vastaan.
8. Ja katso, minä panen sinut köysiin, niin ettet voi kääntyä kyljeltä toiselle, kunnes olet saanut päättymään piirityspäiväsi.
9. Ota sinä myös itsellesi nisuja, ohria, papuja, herneitä, hirssiä ja kolmitahkoista vehnää, pane ne samaan astiaan ja tee niistä itsellesi leipää. Yhtä monta päivää, kuin makaat kyljelläsi, kolmesataa yhdeksänkymmentä päivää, on sinun syötävä sitä.
10. Ja ruoka, jota syöt, on sinun syötävä painon mukaan: kaksikymmentä sekeliä päivässä; sinun on syötävä se määräaikana.
11. Ja vettä sinun on juotava mitan mukaan: kuudennes hiin-mittaa; sinun on juotava määräaikana.
12. Ja ohrakaltiaisena on sinun se syötävä, ja ihmisulostuksella on sinun se paistettava heidän silmäinsä edessä."
13. Ja Herra sanoi: "Näin tulevat israelilaiset syömään leipänsä saastaisena pakanain joukossa, jonne minä heidät karkoitan".
14. Mutta minä sanoin: "Voi Herra, Herra! Katso, ei milloinkaan ole minun sieluni ollut saastutettu, minä en ole syönyt itsestään kuollutta enkä kuoliaaksi raadeltua nuoruudestani tähän asti, eikä ole mitään saastaista lihaa minun suuhuni tullut."
15. Niin hän sanoi minulle: "Katso, minä annan sinulle eläimen lannan ihmisen jäljen sijaan; valmista leipäsi sen päällä".
16. Ja hän sanoi minulle: "Ihmislapsi, katso, minä murran leivän tuen Jerusalemilta, ja he saavat syödä leipää painon mukaan ja huolissansa sekä juoda vettä mitan mukaan ja kauhuissansa,
17. niin että he joutuvat leivän ja veden puutteeseen ja yhdessä nääntyvät ja riutuvat syntivelkansa tähden".

Kuva
https://lh5.googleusercontent.com/-kl6Y ... 339525.jpg
Sinettisormus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Mistä voi ostaa Hesekiel-leipää. http://etooaston.com/category/ravitsemu ... -leipa.php


... oon tässä yrittänyt metsästää reseptiä, mutta huonolla tuloksella.
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Tämäpäs sattui. Ajattelin aamupäivällä, että koskahan voisimme keskustella itsekunkin Pyhän Hengen temppelimme hoidosta. Vastaus tuli maapähkinävoin kautta: nyt se aika on. Itsetutkistelun paikkahan tämä aivan selvästi on. Jopa covid19 on viestittänyt tämän asian vakavuudesta.
Kun emme tunne toisiamme, siitä on se hyöty, ettei kukaan voi kokea loukkaukseksi tämän aiheen miettimistä.
Meille olisi tärkeää kilvoitella myös tässä, millaisia ruoka-aineita käytämme.
Itse kohtapuoliin siirryn käymään kahdeksattakymmentä, jos Jumala suo. Elimistöni tarvitsee vain välttämättömimmän, ravinnon, joka oikeasti hyödyttää sitä. Siksi nautintoaineet ovat käytössä vain juhlissa ja seurustelutilanteissa. Tämän olen kokenut parhaaksi. Lisäaineet vaikuttavat jopa unen laatuun, kuten kofeiini yms. Sokerin määrää kun vähentää, huomaa miten paljon sitä on liikaa esim. leivontaohjeissa.
Anteeksi, nyt pitää jatkaa kotitöitä, mietintämyssyyn, palailemisiin. Hyvää sapattia, viikonloppua, pyhää, sunnuntaita!
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Ella »

Tervetuloa tälle samalle kymmenluvulle!

3Moos 11:6-7 Kielletään syömästä jänistä ja sikaa. Onko jäniksissä sitä jänisruttoa joka voi tarttua ihmisiin? Vaikka nämä "cityjänikset" on
rusakoita joita juoksee pitkin pihamaita. Ja syö kukka istutukset.
Jouduin lopettamaan lihan syönnin. Kun nivelet ei kestä. Kyllä se grillimakkara maistuisi! :)
Ja sokerin kanssa rajoituksia. Piilosokeria on paljon kaupan leivonnaisissa.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Sinettisormus kirjoitti: 23 Heinä 2018, 13:01 9. Ota sinä myös itsellesi nisuja, ohria, papuja, herneitä, hirssiä ja kolmitahkoista vehnää, pane ne samaan astiaan ja tee niistä itsellesi leipää. Yhtä monta päivää, kuin makaat kyljelläsi, kolmesataa yhdeksänkymmentä päivää, on sinun syötävä sitä.
10. Ja ruoka, jota syöt, on sinun syötävä painon mukaan: kaksikymmentä sekeliä päivässä; sinun on syötävä se määräaikana.
11. Ja vettä sinun on juotava mitan mukaan: kuudennes hiin-mittaa; sinun on juotava määräaikana.
12. Ja ohrakaltiaisena on sinun se syötävä, ja ihmisulostuksella on sinun se paistettava heidän silmäinsä edessä."
Duoda duoda, tulin juuri ystävän luota, joka oli leiponut niin hyvää vehnäpullaa, että oli pakko syödä, tosin tarjolla oli myös gluteenitonta kakkua. Kun olin syönyt vehnästä tehdyn pienen leivonnaisen, vatsani turposi ihan silmissä, että olin kuin kuudennella raskaana. Myös ohra kuuluu samaan settiin mun menussa.

Jotkut ajattelevat minun yrittävän olla erikoinen tän vehnäni kanssa. Sanoin kaverille, että nyt näet omin silmin, että vehnä ei sovi minulle - hän ehkä oli ollut epäuskoinen - mutta nyt näki ja uskoi. Ehkä ei enää ja toivottavasti tarjoa minulle mitään vehnäpitoista.

Tämä on aika yleistä nykyaikana. Mitähän vehnää oli Raamatun aikana, kun se oli perusruoka-aine? Olikohan sitä spelttivehnää? Tein kerran spelttikakun, mutta siitä tuli niin karsean makuinen, että piti syöttää sorsille, vaikkakaan se ei niillekään oikein kelvannut.

Mikä on nisun ja kolmitahkoisen vehnän ero?
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Sinettisormus kirjoitti: 23 Heinä 2018, 13:12 Mistä voi ostaa Hesekiel-leipää. http://etooaston.com/category/ravitsemu ... -leipa.php


... oon tässä yrittänyt metsästää reseptiä, mutta huonolla tuloksella.


https://www.allrecipes.com/recipe/7047/ezekiel-bread-i/


https://www.matdagboken.se/recept/hesek ... -vetemjoel
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

AOAOAOAOAO kirjoitti: 11 Heinä 2020, 16:54
Sinettisormus kirjoitti: 23 Heinä 2018, 13:12 Mistä voi ostaa Hesekiel-leipää. http://etooaston.com/category/ravitsemu ... -leipa.php


... oon tässä yrittänyt metsästää reseptiä, mutta huonolla tuloksella.


https://www.allrecipes.com/recipe/7047/ezekiel-bread-i/


https://www.matdagboken.se/recept/hesek ... -vetemjoel
Toi kolmas resepti voisi mennä kokeiluun: Hesekiel Bröd (utan vetemjöl)
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Maaret

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Maaret »

Minä epäilen että viljat on niin pitkälle jalostettu ettei ne enää ole sen takia terveellisiä. Kun katsoo vanhoja suomalaisia elokuvia niin vilja oli korkeaa mutta nyt se on vain hädin tuskin polvenkorkuista. Toinen mitä epäilen on hiiva. Eihän siitäkään tiedä onko se enää samaa "lajia" kuin meidän lapsuudessa. Hiiva muodostuu soluista joita lisätään kun sitä "käytetään"? Siis sekin saattaa muuttua sukupolvien kuluessa. Myöskään leipomusten nostatus ei taida enää olla samanlaista tunnin kestävää kuin ennen. Tehtaissa taidetaan harrastaa jotain pikanostatusta.

Minäkään en enää syö sianlihaa tai moniakaan lihajuttuja kun niistä tulee niin väsyneeksi. Lienee niiden sisältämät kuona-aineet rasitteena omallekin elimistölle. Mutta lihaa pitäisi saada tai jotain proteiinia kun ilman sitä alkaa olo olla todella hutera.

Lisäaineita aloin selvitellä jo joskus 20 vuotta sitten kun kaikenlaisesta ruuasta alkoi tulla huono-olo. Laktoosi ei käy ja sulfaatit saa olon totaalisen myrkyttyneeksi. Tässä tätä pohdintaa aluksi. :)
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Ella »

Laktoosi ei myöskään sovi. Nyt on saatavilla Aino kaurajäätelöä. Se on todella hyvää.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Sinettisormus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Meidän rukousryhmästä on eräs veli jolle ei käy edes tuo kaura, on gluteeniton . Ja toinen joka on täysin maidoton. On aina niin vaikeaa keksiä, mitä tarjottavaa laittaisi.
Siksi hyvät reseptit olisivat kullan arvoisia. Sitä haluaa tarjota jokaiselle jotakin.
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Ella »

Oletko kokeillut Mustikka kukkoa? Netistä löytyy monta ohjetta. Tämä on vanha perinneruoka. Ruisjauhoja olen käyttänyt, kun olen sitä tehnyt.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Sinettisormus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

En ole kokeillut, mutta olen tuon joskus kuullut. Varmasti kokeilemisen arvoinen. Kiitos Ella.
Olisi onnistunut tarjoilu kun kaikille olisi samaa tarjottavaa. Tuo kukko olisi varmasti sellainen.
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Ella »

Voi laittaa "kyytipojaksi" myös jäätelöä tai vaniljakastiketta. Jos tekee jälkiruuaksi.
Nyt on tulossa hyvä mustikka sato. Niin kerrottiin.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Sinettisormus kirjoitti: 11 Heinä 2020, 20:40 Meidän rukousryhmästä on eräs veli jolle ei käy edes tuo kaura, on gluteeniton . Ja toinen joka on täysin maidoton. On aina niin vaikeaa keksiä, mitä tarjottavaa laittaisi.
Siksi hyvät reseptit olisivat kullan arvoisia. Sitä haluaa tarjota jokaiselle jotakin.
Cocktailtikkuja ja teetä tai muuta juomista esim. kuplavesi + sitruuna. Näistä tykkäisi muutkin. Tikkuihin voi keksiä rajattomasti aineksia.
Sieppaa.PNG
Sieppaa.PNG (202.77 KiB) Katsottu 8085 kertaa
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Sinettisormus

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kiitos myös tuosta Magda sisko.
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oon myös ottanut mallia Heikkilästä jokunen vuosi sitten ja voin kyllä suositella vähähiilihydraattista ruokavaliota ainakin kokeiltavaksi, koska siihen kuuluu noin lähtökohtaisesti ruuanvalmistus itse, puhtaista raaka-aineista ja hiilihydraattien (siis myös sokerin) on todettu olevan monen eri sairauden taustalla, sillä ne ylläpitävät elimistössä jatkuvaa pientä tulehdustilaa. Muistan tuon fyysisen paranemisen ohella myös sen mielenkirkkauden ja unentarpeen vähenemisen, koska se ajaa elimistön paastotilaan, vaikka syökin normaalisti. Sen kautta voi siis myös lähentyä Herraa.

Mutta näin lapsiperhearjessa tuo on ollut "pakko" jättää ainakin toistaiseksi. Sen kuitenkin oon huomannut prosessoiduista ruuista, että ne lisäaineet ovat siellä osin koukuttamisen vuoksi. Jos on pari kolme päivää syönyt valmisruokia ja sitten tekee itse ruokaa puhtaista aineksista, niin tuntuu ettei mikään määrä riitä ja on jopa sellanen hieman ärtynyt olotila. Että kyllä siinä mielessä uskon, että ollaan jonkinlaisen ruokahuijauksen uhreja kaikki :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Joo, suolattomuutta voin kans suositella, alkaa ruoka maistumaan aivan erilaiselta. Suolaa voi käyttää "mausteena", mutta ei lusikkakaupalla niin kuin oon itse joskus tehnyt.
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Avatar
Eero
Valvoja
Viestit: 4760
Liittynyt: 15 Syys 2016, 22:51
Viesti:

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jos joku haluaa kokeilla tuota vähähiilihydraattista, sen voi tehdä helposti jättämällä leivän pois ja korvaamalla pastan, riisin, perunan ja niin edelleen kukkakaalilla ja sitten muuten valmistamalla ruuan normaalisti. Viimeistään kolmantena päivänä huomaa positiiviset vaikutukset varmasti! Se on myös luontaisesti gluteiiniton ja prosessoidun maidon sijasta kannattaa käyttää kermaa.

Sen muistan myös, että ruuantarve vähenee niin, että pienelläkin välipalalla jaksaa hyvin ja ruuan makunautinto myös muuttuu aivan toisenlaiseksi. Pärjäsin esimerkiksi töissä tonnikalapurkilla, josta nautin suuresti. Se kuulostaa aivan hullulta nyt :)
Jeesus, sä Herramme, sua seurata tahdomme.
Kanssamme kulje eteenpäin, yhdessä, yksittäin.

https://herrannimessa.blogspot.com
Angelicus
Viestit: 402
Liittynyt: 23 Kesä 2020, 16:39

Re: Ruoka ketju

Viesti Kirjoittaja Angelicus »

Hyviä juttuja olette kirjoitelleet. Olen myös vähentänyt hiilareita. Peruna ainakin väsyttää, joten sopii parhaiten unilääkkeeksi. ( Olisi hyvä ja halpa, koskahan sen hinnat nousee pilviin tuon tosiasian lanseeraamisen ansiosta.) Brittien teräskunigatar valitsee ilmeisen tarkasti syömisensä. Myös muut kuninkaalliset valtiovierailuillaan ovat tarkkoja syömistensä suhteen, että jaksavat tiukan aikataulun. Mehän olemme täällä myös tuollaisia kuninkaallisia, vieraassa ympäristössä ja kovat kiertueet meilläkin koko ajan, joten sitäkin tärkeämpi onkin tuo tankkauspuolesta huolehtiminen. Tsemppiä!
Vastaa Viestiin