Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Keskustelua henkimaailmasta, hengen ja sielun elämästä sekä hyvistä että vieraista hengistä
Sinettisormus

Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Nainen odotti 117 vuotta syntymätodistustaan - http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... an/5972432

”Teidän vanhuutenne päiviin saakka minä olen sama, vielä kun hiuksenne harmaantuvat, minä teitä kannan. Niin minä olen tehnyt ja niin yhä teen, minä nostan ja kannan ja pelastan.” (Jes. 46:4.)

Oliko Jumala antanut tälle vanhukselle näin paljon lisä aikaa, että tämä sai todistettua syntymänsä tähän maailmaan? Mikäänhän ei ole sattumaa....

. HISKIAKIN SAA LISÄAIKAA

Jesajan kirjan luvussa 38 on kuningas Hiskian kiitosrukous Jumalalle siitä, että hän sai palata kuoleman kuilun ääreltä elämään. Hiskialle annettiin 15 vuotta lisää elinaikaa. Hiskian nimi, hepreaksiחִזְקִיָּהוּ ḥizqijjā́hū, laus. chiskijjaahuu, tarkoittaa suomeksi: "minun voimani on Herra". Kunpa tämän jokainen muistaisimme: ei ihmisen voima mitään auta, ei ainakaan kuoleman edessä. Yksin Herra Jeesus voi kuolemasta ja kadotuksen kauhuista pelastaa.

Eteläisen Juudan valtakunnan kahdestoista kuningas ja kolmastoista hallitsija Hiskia (kuninkaana 715-687 eKr., kuningas Aahasin poika) oli sairastunut ja kuolemaisillaan. Elettiin vuotta 702 eKr. Tähän tilanteeseen profeetta Jesaja toi hänelle sanan: "Näin sanoo Herra: 'Toimita talosi; sillä sinä kuolet etkä enää parane.'" (Jes. 38:1) Tämän kovan sanan kuultuaan Hiskia rukoili Herraa katkerasti itkien. Silloin profeetta Jesaja sai uuden sanan Herralta: "Näin sanoo Herra, sinun isäsi Daavidin Jumala: 'Minä olen kuullut sinun rukouksesi, olen nähnyt sinun kyyneleesi. Katso, Minä lisään sinulle ikää viisitoista vuotta." (Jes. 38:1-4)

Hiskia sai tämän lisäksi vielä lupauksen, että Jerusalem pelastuu Assyrian kuninkaan käsistä, ja näiden lupausten toteutumisen todisteeksi Herra lupasi antaa aurinkokellon varjon palata takaisin kymmenen astetta. Ja tämä ihme myös tapahtui. Tämän jälkeen Hiskia kirjoitti kiitoslaulun, joka on myös yksi kiitollisuus-sunnuntain (15 shel) VT:n profetioista (Jes. 38:16-20).
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 03 Heinä 2016, 11:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Luin ton... vetää sanattomaksi.
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... totta.. mitä tohon sanois, mut oli pakko jakaa tänne. Ehkä se on sitä Jumalan oikeudenmukaisuutta?
olli

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja olli »

Tämä ketju ei tällaisenaan kuulu osioon "Henkimaailma". Eikä oikeastaan koko palstan alle; kuten voitte sivun ylälaidasta lukea:

"Pelastussanoma - Avoin keskustelupalsta profetioista, rukousaiheista ja uskosta".

Itse uutinen on kyllä mielenkiintoinen, kuten silloin tällöin muutkin uutiset jotka eivät suoraan liity uskonasioihin. Jätän asian Jarmon päätettäväksi, hän voi perustaa "Uutisosion" jos haluaa, mutta pyydän että uskoon liittyvissä osioissa pysytään osion ja palstan varsinaisessa aihepiirissä eikä ketjuja aloiteta osion varsinaisen aiheen ulkopuolelta.

Poikkeuksena tietysti sellainen mikäli jokin uutinen tuo aloittajalle jonkin osion aiheeseen liittyvän hengellisen asian vahvasti mieleen, jolloin se tietysti kerrotaan aloituksessa.
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... ok, voi poistaa....
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

SAARNAAJA 11
1. Lähetä leipäsi vetten yli, sillä ajan pitkään sinä saat sen jälleen.

2. Anna osa seitsemälle, kahdeksallekin, sillä et tiedä, mitä onnettomuutta voi tulla maahan.
3. Jos pilvet tulevat täyteen sadetta, valavat ne sen maahan. Ja jos puu kaatuu etelää kohti tai pohjoista, niin mihin paikkaan puu kaatui, siihen se jää.
4. Joka tuulta tarkkaa, ei kylvä; ja joka pilviä pälyy, ei leikkaa.
5. Niinkuin et tiedä tuulen teitä etkä luitten rakentumista raskaana olevan kohdussa, niin et myöskään tiedä Jumalan tekoja, hänen, joka kaikki tekee.
6. Kylvä siemenesi aamulla äläkä hellitä kättäsi ehtoollakaan; sillä et tiedä, tuoko onnistuu vai tämä vai onko kumpikin yhtä hyvä.
7. Suloinen on valo, ja silmille tekee hyvää nähdä aurinkoa.
8. Niin, jos ihminen elää vuosia paljonkin, iloitkoon hän niistä kaikista, mutta muistakoon pimeitä päiviä, sillä niitä tulee paljon. Kaikki, mikä tulee, on turhuutta.
9. Iloitse, nuorukainen, nuoruudessasi, ja sydämesi ilahuttakoon sinua nuoruusikäsi päivinä. Vaella sydämesi teitä ja silmiesi halun mukaan; mutta tiedä: Jumala tuo sinut tuomiolle kaikesta tästä.
10. Karkoita suru sydämestäsi ja torju kärsimys ruumiistasi, sillä nuoruus ja aamurusko ovat turhuutta.
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ihmiselämän tärkein ja kantavin voima on henkilökohtainen sydämen usko, johon sisältyy lupaus sekä tätä ajallista elämää että iankaikkista elämää varten. Jumala itse vakuuttaa: ”Teidän vanhuutenne päiviin saakka minä olen sama, vielä kun hiuksenne harmaantuvat, minä teitä kannan. Niin minä olen tehnyt ja niin yhä teen, minä nostan ja kannan ja pelastan.” (Jes. 46:4.)
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Vanhuuden ja sen mukanaan tuoman elämänkokemuksen arvoa on tärkeää pitää esillä. Tähän rohkaisee myös Raamattu, joka kehottaa: ”Nouse harmaapään edessä, anna arvo vanhukselle” (3. Moos. 19:32).

Vanhan testamentin ikäihmiset olivat hänen mukaansa yhteisönsä kunnioitettuja jäseniä, voimavara, jonka apua ja ohjausta tarvittiin monissa arjen ongelmissa.

– Raamatun aikoina vanhimpia pidettiin henkisinä ja hengellisinä johtajina, neuvonantajina ja tuomareina.
- See more at: http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaup ... CJpOo.dpuf
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 03 Heinä 2016, 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tuli kirkkoon mies ja lapsi: https://www.youtube.com/watch?v=aVUvCIEo66I
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Elämään kuuluvat kaikki sen eri vaiheet. Kun ne ottaa Jumalan kädestä, silloin opitaan iloitsemaan kaikista elämän päivistä. Silloin ei myöskään tarvitse paeta edes nimitystä `vanhus`. Raamatussa vanhuus on mitä arvostettavin ikävaihe. Vanhuksen edessä kehotetaan jopa paljastamaan päänsä.

”Nouse harmaapään edessä, anna arvo vanhukselle” (3. Moos. 19:32).
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

laitan vielä erään koskettavan kirjeen. Tekijä on tuntematon ja se on käännetty englannista. Useimmat vanhukset ovat jonkun äitejä ja isiä, he ovat arvokkaita. Kohdellaan heitä sen mukaisesti.



Lapseni,

Kun vanhenen, toivon, että ymmärrät ja olet kärsivällinen kanssani. Jos rikon lautasen, tai tiputan keittoa pöydälle, koska olen menettämässä näköni.

Toivon, ettet huuda minulle.

Vanhemmat ihmiset ovat herkkiä ja tuntevat häpeää tilanteestaan, kun huudat.

Kun kuuloni huononee ja en kuule mitä sanot, toivon ettet hauku minua ”kuuroksi”.

Pyydän, toista mitä sanoit, tai kirjoita se ylös.

Anteeksi lapseni.

Olen tulossa vanhaksi.

Kun polveni heikentyvät, toivon että sinulla on kärsivällisyyttä auttaa minua nousemaan ylös.

Aivan kuten autoin sinua, kun olit pieni ja opettelit kävelemään.

Pyydän, siedä minua,

kun toistan itseäni, kuin rikkinäinen levy.

Toivon, että vain jatkat kuuntelemistani.

Pyydän älä pilkkaa, tai väsy kuuntelemaan minua.

Muistatko, kun olit pieni ja halusit ilmapallon?

Toistit itseäsi uudestaan ja uudestaan, kunnes sait sen mitä halusit.

Pahoittelen myös hajuani.

Haisen, kuten vanha ihminen.

Pyydän, älä pakota minua suihkuun. Kehoni on heikko. Vanhat ihmiset sairastuvat helposti, kun he kylmettyvät.

Toivottavasti en ole sinun mielestäsi kuvottava.

Muistatko kun olit pieni?

Jahtasin sinua, kun et halunnut suihkuun.

Toivon, että olet kärsivällinen kanssani, kun olen jatkuvasti kärttyinen. Se kuuluu osana vanhenemiseen.

Ymmärrät kun olet vanhempi. Jos sinulla on ylimääräistä aikaa, toivon, että voimme jutella, edes muutaman minuutin.

Olen aina yksin, eikä minulla ole ketään jolle jutella.

Tiedän, että olet kiireinen työsi kanssa.

Vaikka sinua ei kiinnostaisikaan tarinani, pyydän anna minulle aikaasi.

Muistatko, kun olit pieni?

Kuuntelin tarinoitasi nallekarhustasi.

Kun aika tulee, ja olen vuoteen oma. Toivon, että sinulla on kärsivällisyyttä huolehtia minusta.

Olen pahoillani, jos kastelen sängyn ja sotken.

Toivon, että sinulla on kärsivällisyyttä huolehtia minusta elämäni viimeisillä hetkillä..

En kestä enää kovin pitkään, joka tapauksessa kun kuolemani hetki tulee, toivon, että pidät kädestäni kiinni ja annat minulle vahvuutta kohdata kuoleman murehtimatta.

Kun viimein näen Luojani, kuiskaan hänen korvaansa, että hän siunaisi sinua, koska rakastit äitiäsi ja isääsi.

Kiitos paljon rakkaudestasi, me rakastamme sinua.



Rakkaudella,

Isä & Äiti

Lue lisää arvokkaasta vanhuudesta: http://www.espoonseurakunnat.fi/web/at- ... as-vanhuus
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Onko rakkaiden vanhuksiemme elämä vielä tänään arvokasta? Monesti, kun omainen on saanut vanhuksen johonkin laitos hoitoon, hänet unohdetaan sinne tyystin, hän on kuin hyljätty, ei kukaan. Säästötoimet lisäävät tätä vanhusten tuskaa. Tiedän että näin on, olen se surullisenkin puolen työssäni nähnyt.... :(
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Nousi mieleeni tämä, kun anoppini nukkui pois tästä maailmasta. Hän oli koko vuoden kutonut sukkia joululahjaksi kaikille ja jokaiseen sukan sisään hän oli laittanut nimen kenelle ne olivat. Aivan kuin olisi tiennyt pian lähtevänsä pois tästä maailmasta. Kun joulu tuli, oli anoppikin poissa, mutta jokainen saimme vielä häneltä viimeisen lahjan, vaikka häntä itseään ei enää ollut. Kun sitten polttelin pannuhuonella joulun jälkeen noita lahja kääreitä, yksi nimilappu putosi lattialle eteeni ja siinä luki oma nimeni. Huikkasin ylös takaisin ääneen: "Terveisiä myös sinne taivaaseen!"
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ja sitten vielä tämä tosi kertomus, vuodelta 2015:
3.8. näin unta aamuyöstä, jossa seisoin valtavan kokoisella sukuhaudalla. Haudan molemmissa päissä oli myös pääty kivet ja keskikivi oli komea. Näin haudalla myös 101 vuotiaan tätini pyörätuolissaan istumassa ja hänen tytär seisoi hänen vierellään, eli serkkuni. Serkku sanoi minulle:
” Äiti sanoi minulle, että haluaa tummanpunaisia ruusuja tuohon haudalle.”
Vastasin hänelle, että ymmärsin tuon halun ruusuihin, sillä niitä laitoimme myös äitimme haudalle. Sitten näin kuinka haudan kivissä oleviin koloihin laitettiin upottamalla miekkoja, myös pääty kiviin. Aamulla kerroin miehelleni tuon unen ja hän oli hiljaa ja aavistelin hänen ajatuksiaan, sillä olinhan usein nähnyt unia ja näkyjä juuri näistä verisukulaisista ja ne olivat tienneet kuolemaa. Usein tai lähes aina näin myös tuon kaatuavan puun jota vielä ei ollut tullut tätini kohdalle, mutta unen koen alkavana varoituksena ja pyysin Herraa näyttämään tuon puun kun aika olisi lähellä, sillä olihan hän äitini sisko ja hyvin läheinen, siis tuon puunäyn arvoinen. Äitini sisarus parvesta ei ole enää jäljellä kuin nämä kaksi siskosta, tämä 101 vuotias ja 88 vuotias sisko, kun ei lasketa toista sisarus parvea jotka ovat eri äidistä. Kohta siis tuo sukuhauta (vertauskuvallinen) suljetaan, näin tuon unen koin.
***
Niin noin näin ja koin tuon unen ja eilen, 31.8. kun tulimme töistä kotiin, tuli tuo suruviesti tuosta 101 vuotiaasta tädistäni, että oli poistunut tästä elämästä sunnuntai iltana. Uneni kohosi heti mieleeni. Siitä oli tasan neljä viikkoa kun sen näin. Illalla oli niin ihmeelliset tuntemukset, ajatellessani, että mitäpä Herra ei palvelijalleen kertoisi ja olihan Hän ennenkin näyttänyt näitä asioita unien ja näkyjen kautta, mutta eilen sen koin jotenkin niin vahvana ja ihmeellisenä, kuinka Hän meitä käyttää .....
... illalla siinä ajatuksissani, laitoin tätini kuvan pöydälle, kera palavan muistokynttilän ja ihmeekseni huomasin tuossa kuvassa, joka oli jokin syntymäpäivä kuva tädistäni kukkien keskellä, oli hän ottanut yhden ruusun käteensä tuohon kuvaan ja se oli tummanpunainen, näin Herra puhuu ja todellakin kun unessa sanoin hänen tyttärelleen:... ymmärsin tuon halun ruusuihin, sillä niitä laitoimme myös äitimme haudalle."
Äitini kuoli viime adventtina ja hänelle oikeasti laitoimme tumman punaisia ruusuja, me kaikki läheisimmät ja kyllä se olikin kaunista. Äitini kohdalla, Herra näytti minulle näyn jossa kolme tumman punaista ruusua ui virrassa, läpinäkyvässä sellofani paketissa ja ne kulkivat pystyssä, vaikka virtaus oli kova (maailman virtaus) Näin että siinä olimme me, kolme jäljelle jäänyttä sisarusta ja Herra näin meitä lohdutti. Tätini kohdalla Herra käytti taas noita kauniita ruusuja lohduttamaan ja kohta kun lähdemme Kainuuseen saattamaan tätiäni haudan lepoon, uskon ja tiedän että laskemme hänenkin haudalleen noita kauniita, tumman punaisia ruusuja, niin paljon puhuvia minulle ...
.... lisäänpä vielä noista ruusuista vielä, kuinka Herra on puhunut niiden kautta, kun talvella eräät ystävämme ilmoitti että olisi myynnissä kalusteita, jotka ovat jäämistöä heidän vanhemmiltaan. No, menimme katsomaan olisiko siellä meille sopivaa ja ihastuin käsityö arkkuun johon kuului myös samanlailla maalattu tuoli ja ne me pelastimme itsellemme. Kotona huomasin, että tuohon valkoiseen arkkuun, sen sivuun oli maalattu kaksi punaista ruusua ja tuolin valkoisessa selkämyksessä oli maalattu yksi samanmoinen ruusu. Huomasin että tuo Ruusu teema puhuu edelleen. Joulun jälkeen tyttäreni toi poikaystävänsä vanhemmilta myöhästyneen joulutervehdyksen, ja kun avasin, mitä näinkään; ilokseni paketista avautui kaunis ja iso Ruusukynttilä, joka oli väriltään, kuinkas muutenkaan, tumman punainen.... Herra puhuu ja näyttää alati, kuinka Hän on läsnä. Kiitos ja Kunnia Herrallemme, Jeesukselle Kristukselle!
Tämä oli tätini lempivirsi; 580:
Oi kuningasten kuningas
Frans Petter Krank 1889
1.
Oi kuningasten kuningas,
sä maan ja taivaan valtias,
myös tähän maahan silmäs luo
ja armos runsaat lahjat suo.
2.
On meidän kansa vähäinen
ja vähäinen on voima sen,
vaan mitä mahtavinkaan vois,
jos et sä, Herra, voimaa sois.
3.
On edessäsi tuhkaa vain
maailman mahti voimakkain.
Kun viittaat, korkein alenee
ja alhaisinkin ylenee.
4.
Vaan tehtäviisi valitset
useinkin pienet, alhaiset,
niin että heissä näkyisi
vain sinun suuri voimasi.
5.
Näin muinoin kansa pienoinen
sai hoitaa tulta totuuden,
ja köyhä seutu Juudean
on synnyinpaikka Korkeimman.
6.
Suo, Herra, meille Henkesi,
tee meissä armotyötäsi.
Pois väärät pyyteet karkota
ja rakkauteen kasvata.
7.
Tee kansastamme kansasi
ja sinun palvelijasi.
Sen töitäsi suo toimittaa
ja kunniaasi julistaa.

12.9.2015. Saatoimme sitten tätini, sukumme matriarkan haudan lepoon ja osoittautui, että hänen lempikukkansa oli juuri tuo tumman punainen ruusu.
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

ps. tein tuonne alotukseen muutaman lisäyksen, jos joku ei ole sattunut huomaamaan. ;)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Missäs muuten Ninni on ku ei ooo näkyny?
Sinettisormus

Re: Odotti syntymätodistusta 117 vuotiaaksi

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Joo, Jarmo. Olen miettinyt samaa. Viettääkö kesälomaa, niinkuin niin moni, vai onko tullut väsymys tähän kirjoitteluun täällä?
Vastaa Viestiin