Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Keskustele todistuksista, Jumalan tekemistä ihmeistä ja muista vakuuttavista kokemuksista
Sinettisormus

Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Olen katsonut Alfa tv:ltä pari kertaa ohjelman, aivotoiminnasta, jota on tutkinut parikymmentävuotta, tohtori Caroline Leaf.
Eilen katselin illalla tuota ohjelmaa ja ajattelin että jos löydän hänestä mitään netistä, tuon teillekkin tuota ajateltavaa.
Caroline tutkii ja lukee myös Raamattua, joten hänen aivotutkintansa perustuu Raamatun pohjalle, joka tekee siitä mielenkiintoisen.
Suosittelen katsomaan ja löysin hänet tv7, yliluonnolista sarjasta, 2 osaa: http://www.tv7.fi/vod/player/13636/

Vieraana Caroline Leaf 1/2
Aivotutkija Dr Caroline Leafilla on 25 vuoden kokemus alastaan. Tiedemiesten mukaan 87-95% ajatuksista vaikuttaa terveyteemme. Ajatuksemme vaikuttavat mielenterveyteen, tunteisiin, ja fyysiseen kuntoomme.
Aivoissamme tapahtuu 400 miljardia toimintaa sekunnissa. Sid Rothin mukaan se, miten meidät on luotu, ei ole sattumaa. Dr Leaf kertoo, että kaikki aistimme välittävät aivoihimme toimintoja. Aivoissamme on 100 miljardia hermosolua.

Ajatuksemme ovat puun muotoisia reaktioita aivoissamme. Mutta jos ajattelemme negatiivisesti ajatuksemme näyttävät vihreän puun sijasta kuivuvan kokoon mustaksi varjoksi.
Viimeksi muokannut Sinettisormus, 06 Helmi 2017, 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tässä tämä toinen osa: http://www.tv7.fi/vod/player/13639/

Vieraana Caroline Leaf 2/2
Aivotutkija tohtori Caroline Leaf on tutkinut aivojen toimintaa 25 vuotta. Hänen mukaansa kaikilla ihmisillä on Jumalan antamia lahjoja. Aivomme on jaettu seitsemään vyöhykkeeseen ja sen yhdistelmän toimiminen tekee jokaisesta ainutlaatuisen yksilön.
Tohtori Caroline Leafin mukaan jokaisella ihmisellä on ainutlaatuiset Jumalalta saadut lahjat. Meihin on jokaiseen rakennettu vahvuuksia.
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Voimme itse valita, kumpia ajatuksia käytämme, positiivisia vaiko negatiivisia. Nuo negatiiviset ajatukset tuhoaa pitemmän päälle terveyttämme ja positiiviset rakentaa suotuisasti aivojamme.
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

YouTubesta löytyy Carolinesta monta videota, niille jotka hallitsevat englannin kielen.
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Mustavalkoisia ajatuksia:

Kuva
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Minä suorastaan rakastan filosofointia :D kiitos näistä.

Mulla on eräs yksi oma filosofia, joka koostuu "kivi - paperi - sakset" leikistä. Se menee niin että viha voittaa rakkauden, järki voittaa vihan ja rakkaus voittaa järjen.
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Noissa ohjelmissa on SUORANAISTA viisautta, Raamatussa sanotaan, että älkää katsoko olosuhteisiin, älkää pelätkö ja se on totta, ne myrkyttävät mielemme. Mutta RAKASTAKAA, Rakastakaa aidosti, ei siis myrkyllistä Rakkautta:

Kuva
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Noista ohjelmista kannattaa ottaa oppia ja yrittää saada ne elämässään päivittäiseen ja jokahetkiseen käyttöön. Alkakaamme kasvattamaan noita "vihreitä mielenpuita".
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jätä pois elämästäsi sellaiset asiat, joista koet pahaa oloa, mielesi alueella sekä fyysisestikkin. Ne asiat vai kasvattavat tuota "mustaa puuta" sisälläsi. Tämä liittyy myös siihen muutokseen jonka n. 2 ja puoli viikkoa sitten tein. Koin että ravinnon suhteen oli tehtävä muutoksia, ettei näin enää voinut jatkua. Aloin sitten keventämään, mutta nyt aivan uusin metodein ja se oli Jeesus, päätin ja lupasin Hänelle, että kevennän ruokavaliotani, en itselleni, enkä ketään muutakaan mielyttääkseni, vaan RAKKAUDESTA Herralleni ja ylläri ylläri: SE TOIMII!!!
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... olisiko tuo musta, vanha auto, näyssäni, vertauskuvallinen, tuohon mustaanpuuhun? Näinkin voisi ajatella.
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Mielen valoa - Mistä valoa mieleen; tuon kuvassa olevan kirjan, muuttaisin vielä Raamatuksi:

Kuva
Samuli

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Vaimokin tokaisi tuossa joku ilta taakse päin, kun olisi uutiset tullut telkkarista, että voitaisiinko katsoa jotain muuta, kun näistä tulee niin huono fiilis. Ja sanoin että totta, eipähän näitä tartte katsoa. Vai tuleeko jollekin esim. uutisten katsomisesta hyvä mieli?

Toi oli hyvä ajataus toi keventäminen. Kevennetään ja mielellään vaikka poistetaan kaikkea media roskaruokaa, tilalle aitoa ruokaa: Sanaa, Herran läsnäoloa, yhteisiä hetkiä jne. ja minkä vuoksi, sekin tuli tuossa yllä jo mainittua eli Herran.
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Hain äsken Raamattuni, kuin tuo poikanen tuossa kuvassa ja sanoin Herralle:
- "Avaan tämän Sanasi sattumoisesta kohdasta ja laulan sen Herra Sinulle ääneen ..."
Niin tein ja avasin tuon Sanan ja se avautui kauniisti ja lauloin sen Herralle, tällä omaperisellä äänelläni ja itse säveltäen, sinäkin voit tehdä samoin:

JESAJA 49
1. Kuulkaa minua, te merensaaret, ja tarkatkaa, kaukaiset kansat. Herra
on minut kutsunut hamasta äidinkohdusta saakka, hamasta äitini helmasta minun nimeni maininnut.
2. Hän teki minun suuni terävän miekan kaltaiseksi, kätki minut kätensä varjoon; hän teki minut hiotuksi nuoleksi, talletti minut viineensä.
3. Ja hän sanoi minulle: "Sinä olet minun palvelijani, sinä Israel, jossa minä osoitan kirkkauteni".
4. Mutta minä sanoin: "Hukkaan minä olen itseäni vaivannut, kuluttanut voimani turhaan ja tyhjään; kuitenkin on minun oikeuteni Herran huomassa, minun palkkani on Jumalan tykönä".
5. Ja nyt sanoo Herra, joka on minut palvelijakseen valmistanut hamasta äitini kohdusta, palauttamaan Jaakobin hänen tykönsä, niin että Israel koottaisiin hänen omaksensa - ja minä olen kallis Herran silmissä, minun Jumalani on tullut minun voimakseni -
6. hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.
7. Näin sanoo Herra, Israelin lunastaja, hänen Pyhänsä, syvästi halveksitulle, kansan inhoamalle, valtiaitten orjalle: Kuninkaat näkevät sen ja nousevat seisomaan, ruhtinaat näkevät ja kumartuvat maahan Herran tähden, joka on uskollinen, Israelin Pyhän tähden, joka on sinut valinnut.
8. Näin sanoo Herra: Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut; minä olen valmistanut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, kohottamaan ennalleen maan, jakamaan hävitetyt perintöosat,
9. sanomaan vangituille: "Käykää ulos!" ja pimeässä oleville: "Tulkaa esiin!" Teiden varsilta he löytävät laitumen, kaikki kalliokukkulat ovat heillä laidunpaikkoina.
10. Ei heidän tule nälkä eikä jano, ei hietikon helle eikä aurinko satu heihin, sillä heidän armahtajansa johdattaa heitä ja vie heidät vesilähteille.
11. Minä teen kaikki vuoreni teiksi, ja minun valtatieni kulkevat korkealla.
12. Katso heitä, he tulevat kaukaa! Katso, nuo pohjoisesta, nuo lännestä, nuo Siinimin maalta!
13. Riemuitkaa, te taivaat, iloitse, sinä maa, puhjetkaa riemuun, te vuoret, sillä Herra lohduttaa kansaansa ja armahtaa kurjiansa.
14. Mutta Siion sanoo: "Herra on minut hyljännyt, Herra on minut unhottanut".
15. Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota.
16. Katso, kätteni hipiään olen minä sinut piirtänyt, sinun muurisi ovat aina minun edessäni.
17. Sinun lapsesi tulevat rientäen; sinun hävittäjäsi ja raunioiksi-raastajasi menevät sinun luotasi pois.
18. Nosta silmäsi ja katso ympärillesi: he kokoontuvat, he tulevat sinun tykösi kaikki. Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, sinä puet heidät kaikki yllesi niinkuin koristeen ja sidot heidät vyöllesi niinkuin morsian vyönsä.
19. Sillä sinä - sinun rauniosi ja autiot paikkasi, sinun hävitetty maasi - sinä käyt silloin ahtaaksi asukkaille, ja kaukana ovat ne, jotka sinua söivät.
20. Vielä saavat sinun lapsettomuutesi lapset sanoa korviesi kuullen: "Paikka on minulle ahdas, tee tilaa, että voin asua".
21. Silloin sinä sanot sydämessäsi: "Kuka on nämä minulle synnyttänyt? Minä olin lapseton ja hedelmätön, karkoitettu ja hyljätty. Kuka on heidät kasvattanut? Katso, minä olin jätetty yksin. Missä nämä silloin olivat?
22. Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä nostan käteni kansakuntien puoleen, kohotan lippuni kansoja kohti, niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään.
23. Kuninkaista tulee sinulle lastenhoitajat, heidän ruhtinattaristaan sinulle imettäjät. Sinun edessäsi he kumartuvat maahan kasvoillensa ja nuolevat tomun sinun jaloistasi. Silloin sinä tiedät, että minä olen Herra ja että ne, jotka minua odottavat, eivät häpeään joudu.
24. Otetaanko sankarilta saalis, tai riistetäänkö vangit vanhurskaalta?
25. Sillä näin sanoo Herra: Vaikka vangit otettaisiinkin sankarilta ja saalis riistettäisiin väkevältä, niin minä kuitenkin taistelen sitä vastaan, joka sinua vastaan taistelee, ja minä pelastan sinun lapsesi.
26. Minä panen sinun sortajasi syömään omaa lihaansa, ja he juopuvat omasta verestään niinkuin rypälemehusta; ja kaikki liha on tietävä, että minä, Herra, olen sinun pelastajasi, että Jaakobin Väkevä on sinun lunastajasi.


Halleluja, Halleluja, Halleluja, Herralleni, Jeesukselle Kristukselle, Herra Sebaotille, Israelin Jumalalle, Elävälle Jumalalleni, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalalle. OLET RAKAS JUMALANI, AINA JA IANKAIKKISESTI!!!!
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Amen Samuli, ja kun annamme nuo asiat Herralle ja teemme sen kaiken Herran vuoksi, on Hän myös voimana tekemisissämme ja kaikki onnistuu aivan uudella tavalla, näin ainakin itse koin.
Pari ystävääni ihmetteli tätä kertomaani ja sanoivat että haluavat myös sitä kokeilla, sillä eivät olleet ennen tällaista kuulleet. Vastasin, etten ollut minäkään, mutta ´se nostettiin ajatuksena mieleeni ja halusin tuon toteuttaa. Ja se minkä lupaat Herralle, on sitä vaikeampi rikkoa.
Amen!
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Onko JEESUS meille niin RAKAS, että voimme hänelle näitä heikkouksiamme ja "luvattomia" halujamme luovuttaa. Tällä voisimme Hänelle sen todistaa.
Riittääkö uskomme ja rakkautemme siihen?
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva
Sinettisormus

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Positiivisesta ajattelusta, on oiva esimerkki: Maailman huipulla urheileva Pekka Hyysalo, 24, vammautui vakavasti hiihtomäessä keväällä 2010. Lääkäreiden ennusteet aivovammapotilaalle olivat synkät, mutta Pekka päätti taistella.

Hyysalo perusti myös FightBack -yhteisön, jonka tavoitteena on kerätä varoja loukkaantuneiden ihmisten kuntouttamiseen.

Pekka jos kuka, on todella positiivinen ja se on tuottanut hänen terveyden tilaansa valtavia positiivisia muutoksia. Hän on elävä todistus, että positiivinen ajattelu, rakentaa terveyttä ja hyvin vointia.
Samuli

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Katsoin muutaman "tohtori Lehden" videon ja tässä muutama ajatus hänen kylväjä opetuksesta. Eli kuinka ihminen ottaa vastaan uuden tiedon ja 4 erilaista kuulija tyyppiä.

Mat.
13:18 Kuulkaa siis te vertaus kylväjästä:

1.
13:19 Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien oheen.

Kylvetyt asiat pysyvät mielessä 24-48h väliaikaisessa muistissa sen jälkeen, jos niitä ei enään ajattele, niin ne tuhoutuvat eikä niistä jää jäljelle juuri mitään aivoihin.
Tämä on hyvä asia siinä mielessä, että myös huonot ja valheelliset asiat poistuvat aivoista eivätkä jätä pysyviä mielen puita aivoihin. Toisaalta ei ne hvyätkään simenet jää mieleen jos se jää tälle asteelle.

2.
13:20 Mikä kallioperälle kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja heti ottaa sen ilolla vastaan;
13:21 mutta hänellä ei ole juurta itsessään, vaan hän kestää ainoastaan jonkun aikaa, ja kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin hän heti lankeaa pois.

Kuulija vastaa kylvöön innolla ja tunteella, mutta kun tunteet häilyy pois, niin istutettu siemenkin unohtuu, eikä sen juuret ehdi kasvaa. Ajatukset pysyvät uudessa asiassa n 3-7 päivää, mutta se ei riitä että ne jäisivät pysyväksi muistiksi aivoihin ja muuttaisi ihmistä.
Suurin osa ihmisistä jättää leikin kesken tässä kohtaa.

3.
13:22 Mikä taas orjantappuroihin kylvettiin, on se, joka kuulee sanan, mutta tämän maailman huoli ja rikkauden viettelys tukahuttavat sanan, ja hän jää hedelmättömäksi.

Kylvetty siemen itää 7-14 päivää, mutta sitten huolet, juorut maailman meno tulevat mieleen ja kuihduttavat alkaneen opin, eikä se koskaan tule valmiiksi muistiksi ja opiksi aivoissa.

4.
13:23 Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja myös tuottaa hedelmän ja tekee, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä."

Jos mutustelet kylvettyä ajatusta 7 minuuttia 3x7 päivän ajan Eli 21 päivänä, niin se luo aivoihisi pysyvän muistin ja oppimisen ja se on jotain mitä voit käyttää myöhemmin.
Eli jos haluat että, joku uusi asia tai opetus jää sinun aivoihisi, niin tulee sitä tietoisesti työstää 21 päivän ajan, jotta kasvatat aivoissa siitä pysyvän muistipuun.

Ja kiitos Sinettisormus, kun toit tämän esiin. Pyhä henki tuntuu vahvistavan, että tätä kannattaa opiskella. Toivottavasti kestän sen 21 päivää, jotta jää jotain pysyvää ja muuttavaa tästä hattuun. :)

Suosittelen katsomaan kohdasta 51.30 eteenpäin, vaikka ei englantia juuri osaisikaan. Luulisin että siitä silti jotain voi oppia.
Siinä hän ohjaa tuollaisen harjoituksen, miten voit uudistaa mieltäsi (Detox Your Brain), jättää ne mielen mustat puut tai synnit Herran haltuun tietoisesti rukouksessa, kiitoksessa ja ylistyksessä.

Dr Leaf How To Detox Your Brain - Part 4
https://www.youtube.com/watch?v=_kR56Zp_VyA
näkymätön ninni

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Haluaisin tuoda nyt hieman toisenlaista näkökulmaa tähän positiiviseen ajatteluun. Toivottavasti kukaan ei nyt loukkaannu tästä. Olen tässä arponut jo useamman päivän uskallanko tuoda ajatukseni julki. Pidän kuitenkin asiaa tärkeänä ja sen takia tuon sen nyt tähän kaikkien pohdittavaksi.

Caroline Leaf korostaa niin sanottua "positiivista ajattelua". Tästä tulee vääjämättä mieleen itämaiden gurut kuin new-agelaisetkin.

Täytyy nyt sanoa, etten pidä noista Sid Rothin yliluonnolista ohjelmista. Ne ovat aina tavalla tai toisella "yliampuvan yliluonnollisia". Kristillisyys on niissä useinkin vain erilaisten "ihmeiden, merkkien, ennustusten" ja muiden vastaavien ilmiöiden täyttämää. Vieraat ovat usein tavalla tai toisella "mystisiä" ja "hengen valtaamia".

Jumala antaa ihmisen löytää pala palalta ja oppia vähän kerrallaan. Valitettavasti yllämainitut ohjelmat eivät ruoki ihmisen tervettä hengellisyyttä, eivätkä juurruta häntä sen enempää Kristukseen. Ja usein on niin, että tällaiset "hengelliset" ohjelmat ovat eksyttäviä ja harhaanjohtavia. Ne palvelevat "toista henkeä".

Positiivisessa ajattelussahan ei sinällään ole mitään pahaa. Varmasti tämä Caroline leaf on monessakin suhteessa oikeassa. Ajatuksena positiivinen ajattelu tuntuu hyvinkin oikealta ja tavoiteltavalta. Mutta mielestäni ei myöskään ole oikein, jos ajatellaan että negatiiviset ajatukset ovat vääriä tai niitä ei saisi olla. Pahinta on jos ajatellaan, että negatiiviset ajatukset sairastuttavat ihmisen. Kaikkine ajatuksinemme me saamme kääntyä rohkeasti Herran Jeesuksen puoleen, olivatpa ne sitten positiivisia tai negatiivisia ajatuksia.

Lisäksi liiallisen positiivisen ajattelun korostamisessa on myös olemassa vaara, että alamme pitää vääränä tai peräti halveksittavana heikkoutta, sairautta tai vastoinkäymisiä elämässä. Näitä juuri me tarvitsemme, että voisimme kasvaa kiinni Jeesukseen Kristukseen. "Heikoissa olen väkevä"

2. Korinttolaiskirje 12

1 Minun täytyy kerskata; se tosin ei ole hyödyllistä, mutta minä siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin.
2 Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
3 Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää-
4 temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
5 Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani.
6 Sillä jos tahtoisinkin kerskata, en olisi mieletön, sillä minä puhuisin totta; mutta minä pidättäydyn siitä, ettei kukaan ajattelisi minusta enempää, kuin mitä näkee minun olevan tai mitä hän minusta kuulee.
7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.

Positiivisen ajattelun korostamisessa yksilön omat tunteet, intuitio, ajatukset ja kokemukset ovat yhä keskeisemmällä sijalla, kun ihminen tekee erilaisia valintoja ja päätöksiä elämässään. Ihmisen sisäinen maailma on se todellisuus, jota vasten asioita peilataan. Raamatun Sana kehoittaa meitä katsomaan kuitenkin Jeesukseen Kristukseen, ei itseemme eikä siihen mitä meidän ajatuksemme tai tunteemme ovat. Minä olen tie, totuus ja elämä: sanoo Jeesus!

Näkemys ihmisestä, kokemuksellisuuden ja tunteiden merkityksen korostamisen kautta on mielestäni väärin. Tälläinen ajattelu korostaa terveyttä ja hyvinvointia, jotka nousevat keskeiselle sijalle ajattelussa. Jeesus Kristus on kuitenkin heikkojen, syntisten ja sairaiden ystävä.

Tässä muutama esimerkki millaisia negatiivisia vaikutuksia väkinäisellä positiivisuudella ja yltiöpositiivisuudella voi olla:
1. Syyllisyys ja syyllistäminen
Kirjakauppojen hyllyt ovat väärällään elämäntapaoppaita, joissa kerrotaan positiivisuuden olevan oma valinta. Tuo näkemys on yleistynyt siinä määrin, että valinnan tekemättä jättäminen johtaa usein sosiaaliseen stigmaan.

Tällainen näkemys aiheuttaa helposti syyllisyyden tunteita masennusta sairastaville tai ahdistuksesta kärsiville. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että negatiivisten tunteiden tunnistaminen ja käsitteleminen – vaikkapa liittyen parisuhteeseen tai sairauteen – vaikuttaa positiivisesti yleiseen mielenterveyteen tällaisilla henkilöillä.

Positiivinen ajattelu voi olla jollekin avain onneen, mutta toiselle se voi olla valtavan vahingollista. Artikkelin mukaan tietyt asiantuntijat nimeävät onnettomuudesta tai negatiivisista tunteista kumpuavan syyllisyyden syyksi masennukseen sairastuneiden määrän kasvamiseen Yhdysvalloissa. Kaiken lisäksi henkilöt, jotka uskovat tunteiden olevan tahdonvoimalla säädeltävissä, syyttävät itseään herkästi negatiivisista tuntemuksistaan.


2. ”Kaksoisisku” tekee surusta kahta kauheampaa
Maailmansotien jälkeen psykologiassa keskityttiin pitkään tarkastelemaan ihmisten pahoinvointia ja parantamaan sairauksia. 1950-luvulla alkunsa saanut positiivisen psykologian suuntaus taas syntyi tarpeesta selvittää, millä tavoin psykologia voisi lisätä hyvinvointia ihmisen voimavaroja ja vahvuuksia hyödyntämällä.

Newsweekin mukaan positiivinen ajattelu voi olla positiivisen psykologian yksinkertaistettu versio. Ja vasta viime vuosina on huolestuttu siitä, että tällä yksinkertaistetulla versiolla voi olla enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia.

Professori Barbara Heldin mukaan kyse on positiivisen ajattelun tyranniasta.

– Kulttuurissamme siedetään huonosti niitä, jotka eivät hymyile vaikeuksia kohdatessaan.

Heldin mukaan ihmisten odotetaan pääsevän nykyään nopeasti yli hyvinkin traumaattisista kokemuksista. Tyrannia toimii kahdella tasolla.

– Ensin tulee suru. Sen jälkeen tulee syyllisyys siitä, ettei osaa olla kiitollinen kaikesta, mitä on jo saanut elämässä. Tämä on kaksoisisku, ja se jälkimmäinen isku tekee pahempaa jälkeä, Held kertoo.


3. Positiivisuus voi tappaa keskustelun
Psykologian professori Julie Norem on tutkinut, miksi jotkut ihmiset reagoivat negatiiviseen lähestymistapaan positiivista psykologiaa paremmin. Tätä tutkiessaan hän on kehittänyt defensiivisen pessimismin käsitteen.

Defensiivisesti ajatteleva pessimisti käy ennalta läpi kaikki mahdolliset tavat, joilla asiat voivat mennä pieleen. Tämä prosessi lievittää Noremin mukaan ahdistusta ja auttaa välttämään yleisimpiä sudenkuoppia. Pakotettu optimismi tai positiivisuus taas tutkitusti heikentävät suorituksia esimerkiksi matemaattisissa tehtävissä ja tikanheitossa.

Noremin mukaan suuri osa positiivisen psykologian lähestymistavoista on suunniteltu saamaan ihmiset paremmalle tuulelle. Positiivisuus kuitenkin tappaa hänen mukaansa nopeasti keskustelun.

– Jos jollakulla on huono päivä, siitä puhuminen todella auttaa. Mutta koska jatkuvan positiivisen ajattelun idea on kyllästänyt yhteiskunnan, kukaan ei kuuntele, Norem kärjistää.

Noremin mukaan tärkeintä positiivisen ajattelun tyranniaa vastaan taistelemisessa on ymmärtää, että elämän vaikeisiin kysymyksiin ei välttämättä ole helppoja vastauksia. Ei ole väärin tuntea pahaa oloa, kun elämä lyö vasten kasvoja.

– Ei koko ajan tarvitse olla positiivinen. On epärealistista luulla, että voi olla onnellinen koko ajan. Ei onnettomuus ole luonteen heikkoutta vaan vain yksi sävy tunne-elämän kirjossa.
Linkki lainaukseen: http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-2 ... 62936.html
olli

Re: Tri Caroline Leaf; aivotutkintaa Raamatullisesti

Viesti Kirjoittaja olli »

Kiitos ninni, erinomainen kirjoitus, niin laadultaan kuin ennen kaikkea myös sisällöltään. Äläkä yhtään epäröi vastaisuudessakaan tuoda omaa mielipidettä rohkeasti esiin. Asioista saa olla eri mieltä, eikä loppujen lopuksi monestakaan asiasta ole ns. yhtä oikeaa näkemystä.

Tuossa on tosi monta kohta jotka ovat paitsi ihan totta, ne myös laittavat ainakin minun ajatukseni liikkeelle oikeasti miettimään juttuja.
Vastaa Viestiin