YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET
Kuvittele kokonaan kultainen huone, seinät, katto, lattia ovat kultaa. Pöydällä palaa kultainen lampunjalka, jota on hoitamassa ylipappi. Hän lisää säiliöihin öljyä ja puhdistaa pois karstan. Mutta se kaikki jää sen varjoon, kun ylipapin rinta hehkuu ja kimaltelee loistavissa säteissä, sillä virkapukuun kuuluvassa rintakilvessä säteilee kultapunosten ympäröiminä 12 kaunista suurta jalokiveä. Säteet heijastuvat myös kultaisista seinistä. Paikka on pyhäkkö ja myös tunnelma on sanoin kuvaamaton ja pyhä. Tämä on konkreettista, historiallista muistoa, mutta myös vertauskuvaa vielä suunnattomasti loistavammasta ylipapista ja hengellisistä aarteista. Jeesus Kristus on uskoviensa ylipappi ja kynttilänjalka kuvaa seurakuntaa.
Kol. 2: 3 sanoo: ”Kristuksessa ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettynä”, myös hengelliset aarteet. Ylipapin rintakilpi kaikessa loistossaan on vain kalpea kuva Kristuksesta ja Häneen sisältyvistä hengellisistä aarteista. Jeesus Kristus opetti: ”Älkää kootko itsellenne maan päälle..., kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan, eivätkä varkaat murtaudu sisälle ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi (Mtt. 6: 19, 21). Eräässä vertauksessaan Jeesus Kristus kertoo: ”Taivaan valtakunta on kuin peltoon kätketty aarre. Kun mies löysi sen, hän peitti sen uudelleen maahan ja sitten hän iloissaan myi kaiken, minkä omisti ja osti sen pellon (Mtt. 13: 44).
Tutkimme yhdessä ylipapin rintakilven jalokiviä ja hengellisiä vertauskuvia, joita niistä voi löytää. Mooses sai tällaiset ohjeet rintakilven tekoa varten 2 Ms. 28: 15-21 (v. 1938 käännös):
”Tee myös Jumalan vastausten rintakilpi tee se taidokkaasti kutomalla; tee se samalla tavalla, kuin kasukka on tehty: tee se kullasta sekä punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista. Se olkoon neliskulmainen ja taskun muotoon tehty, vaaksan pituinen ja vaaksan levyinen. Ja kiinnitä sen pintaan kiviä yliyltään, neljään riviin:
ensimmäiseen riviin karneoli, topaasi ja smaragdi;
toiseen riviin rubiini, safiiri ja jaspis;
kolmanteen riviin hyasintti, akaatti ja ametisti;
ja neljänteen riviin krysoliitti, onyks ja berylli.
Kultapalmikoinnilla kehystettyinä kiinnitettäköön ne paikoilleen. Kiviä olkoon Israelin poikain nimien mukaan kaksitoista, yksi kutakin nimeä kohti; kussakin kivessä olkoon yksi kahdentoista sukukunnan nimistä, kaiverrettuna samalla tavalla, kuin kaiverretaan sinettisormuksia”.
Taskun kutomiseen käytetyt langat sisältävät oman sanomansa Kristuksesta:
kulta - jumalallinen,
punasininen - iankaikkinen Poika,
valkoinen - nuhteeton, täydellinen Ihmisen Poika,
purppuranpunainen - Kuningasten kuningas,
helakan punainen – Ihmiseksi tuleva kärsivä Jumalan palvelija.
Frithiof Dahlby kertoo kirjassaan De heliga teckens hemlighet (1977, 249), että rabbien kommentit Midrash Bemidbarissa, jossa rintakilven jalokivet omistetaan Jaakobin pojille seuraavasti:
Ruuben: karneoli, Simeon: topaasi, Leevi: smaragdi, Juuda: karbunkel (rubiini/turkoosi), Isaskar: safiiri, Sebulon: kalsedoni (jaspis), Daan: hyasintti, Gaad: akaatti, Naftali: ametisti, Asser: krysoliitti, Joosef: onyks ja Benjamin: berylli. (Vrt. 2 Ms. 28: 17-20 / 1938 käännös.) Tässä järjestyksessä pojat ovat samassa järjestyksessä kuin Jaakob siunaa heidät ennen kuolemaansa.
Olen käyttänyt kirjoituksessani Jaakobin poikien ikäjärjestystä, koska eräät Raamatun antamat jalokivien tulkinnat sekä poikien nimien merkitykset tukevat mielestäni ikäjärjestystä. Dahlby huomauttaa, että jotkut teologit ovat sitä mieltä, että ainoastaan Kristus ja Hänen työnsä tulisi saada jalokivien symboleiksi. Käytännössä on vielä syytä muistuttaa, että heprean kieli kirjoitetaan oikealta vasemmalle, jolloin kivien sijaintikin rintakilvessä alkaa oikealta vasemmalle.
KARNEOLI
Kiivaan rakkauden jalokivi
Karneoli on ruskean keltaiseen vivahtava punainen jalokivi, joka on mainittu Jaakobin esikoisen Ruubenin nimikkokiveksi. Ruuben-nimi tarkoittaa: ”Katsokaa, poika ”. Kivi on vertauskuvaa Jumalan kiivaasta rakkaudesta, jota joskus mainitaan ”mustasukkaisen kiivaaksi” rakkaudeksi. Hän rakastaa jokaista luomaansa sielua tällä rakkaudella ja antoi kaikkensa, Kalleimman aarteensa, Poikansa, että jokainen sielu olisi vapaa pääsemään taivaaseen Hänen luokseen, jos vain haluaa. Mutta liian moni hylkää tämän rakkauden ja Jeesuksen uhrin. Hän halajaa sitä Henkeä, jonka pannut meihin (Jaak. 4: 5). ”Katsokaa Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin”, sanoi Johannes Kastaja (Joh. 1: 29). Opetuslapsi Johannes sanoo (I Joh. 3:1): ”Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut, me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen ”. Johannes kertoo Ilmestyskirjassa (Ilm. 4: 2-3 ): ”Taivaassa oli valtaistuin ja sillä istui joku, joka loisti kuin jaspis ja karneoli. Valtaistuinta ympäröi sateenkaaren kaltainen smaragdinvärinen hohde. Kiven tuleen vivahtava väri kertoo myös, että Jumala on Pyhä, kuin kuluttava tuli, joka polttaa pois kuonan (1 Ms 4:24). Herra Jeesus sanoo itse (Luuk. 12: 49): ”Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt”.
RUKOUS: Pyhä Isä! Puhdista meidät kaikesta sellaisesta, mikä estää meitä lähestymästä Sinua ja rakastamasta Sinua, jotta voisimme täyttää käskyn ”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi koko sydämestäsi, koko sielustasi, koko mielestäsi ja koko voimastasi ja lähimmäistä niin kuin itseämme”. Herra Jeesus, puhalla meissä heittämäsi liekki täyteen paloon, jotta voisimme sytyttää maailmaan Sinun Evankeliumisi valon ja tuottaa Sinulle paljon hedelmää. Auta meitä heijastamaan Sinua ja sinun rakkauttasi kuin jalokivi.
TOPAASI
Hengen täyteyden jalokivi
Topaasi on oranssille hohtava jalokivi, jota sanotaan Simeonin nimikkokiveksi. Jotta kivi saisi syvyyttä väriinsä ja muutenkin vahvistuisi, se tarvitsee perusteellisen öljykäsittelyn. Öljy on Raamatussa voitelun ja Pyhän Hengen eräs vertauskuva. Simeonin nimi tarkoittaa ”kuuleminen”. Jaakobin poika Simeon oli kiivas luonteeltaan ja eikä Jaakob hyväksynyt hänen tiettyjä tekojaan. Samoin kaikki me tarvitsemme Jumalan Pyhän Hengen perusteellista hoitoa, että voisimme palvella Jumalaa Hänen tahtomallaan tavalla. Jeesus lupasi Joh. 16: 7-11: ”Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän. Ja kun Hän tulee, niin Hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska he eivät usko minuun; vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu”. Kirkastusvuorella Isä itse sanoi: ”Tämä on minun rakas Poikani. Kuulkaa Häntä”. Jalokivi muistuttaa siis myös Pojan, Kristuksen kuulemisesta ja Hänelle kuuliaisena olemisesta. Me voimme rukoilla Jeesusta: ”Valtaa ja voitele meidät Sinun Pyhällä Hengelläsi, että voisimme kuulla Sinun puheesi ja elää joka hetki sinun johdatuksessasi, Sinulle kuuliaisina”.
SMARAGDI
Liiton jalokivi
Vihreä jalokivi, Leevin nimikkokivi. Leevi-nimi merkitsee ”lähestyminen”. Vanhassa Testamentissa papit toimivat välittäjinä Jumalan ja kansan välillä, vain heillä oli oikeus lähestyä Jumalaa. Ilmestyskirjassa (4: 3) kerrotaan, että Jumalan valtaistuimen ympärillä hohtaa kuin sateenkaaren kaltainen smaragdin hohde. Sateenkaari puolestaan muistuttaa meitä siitä liitosta, jonka Jumala teki vedenpaisumuksen jälkeen Nooan ja luomakunnan kanssa: ”Niin kauan, kuin maa pysyy, ei lakkaa kylvö ei korjuu, ei vilu, ei helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö”. Eläimet on annettu ihmisen valtaan, ja voivat olla ravintonakin, ihmisen veri on Jumalan erityissuojeluksessa, ihmiset siunattiin hedelmällisiksi, tähän liittoon kuului myös, ettei vedenpaisumus enää koskaan kokonaan tuhoa maata. Sittemmin Siinain liittoon kuului 10 käskyn laki ja sen noudattaminen. Nämä liitot ennakoivat parempaa liittoa, joka annettiin ihmiskunnalle Jeesuksen Kristuksen myötä (Mark. 14: 24) Jeesus sanoi: ”Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta”. Se on armoliitto, vahvistettu Kristuksen verellä syntien anteeksiantamiseksi. Mutta se ei ole mitään halpaa armoa, vaan se maksoi Kristukselle kärsimisen tuskat ja kuoleman, joka olisi kuulunut meille. Se on valtava kiitoksen aihe ylistää ja kunnioittaa Jeesusta Kristusta, Jumalan Poikaa. Jokainen Isän antama liitto on kuin jalokivi ja ylistyksen aihe. Kristuksen veren turvin voimme lähestyä Isää luottavaisin mielin. Ylistys Hänelle!
RUBIINI
Uhrautuvan rakkauden jalokivi
Syvän punainen rubiini on Juudan nimikkokivi. Juuda eli Jehuda nimi merkitsee: ”saan ylistää”. Jeesus Kristus kuului Daavidin kautta tähän sukuun. Jesajan kirjan mukaan (Jes. 54: 12) Uuden Jerusalemin muurit päällystetään rubiineilla. Muuri on Jumalan avun ja pelastuksen vertauskuva (Jes. 60: 18). Pelastus ei ollut mahdollista ilman Jeesuksen uhrautuvan rakkauden tietä, Hän teki sen vapaaehtoisesti, rakkautensa tähden meitä kohtaan. Muuri kuvaa myös turvallisuutta ja varmuutta, ja kun se päällystetään rubiineilla, pelastuksemme on varma, perustuen täysin Jeesukseen. Upea, ihana kuva pelastuksesta!
Kiitos, kunnia ja ylistys Jeesukselle ja Hänen rakkaudelleen ja armolleen. Minä saan, ja kaikki, jotka luottavat Jeesukseen, saavat ylistää Häntä.
SAFIIRI
Totuuden ja oikeuden jalokivi
Sininen safiiri on Daanin nimikkokivi. Daan-nimi merkitsee ”tuomari”. Isä Jaakob siunasi Daania sanomalla: ”Daan on ajava kansansa asiaa yhtenä Israelin heimoista”. Jesajan kirjassa (Jes. 54: 11) Uudesta Jerusalemista sanotaan: ”Minä lasken sinun perustuksesi safiireista”. Ilmestyskirjassa Uuden Jerusalemin muurit (Ilm. 21: 19) on kaunistettu kaikenlaisilla kalliilla kivillä: ensimmäisenä peruskivenä on jaspis, toisena safiiri, kolmantena kalsedoni... Safiiri kertoo myös, että Kristus on ylin tuomari ja ”Hänen valtaistuintaan kannattavat vanhurskaus ja oikeus” (Ps. 97: 2). Sama toistetaan Psalmissa 89: 15: ”Vanhurskaus ja oikeus ovat valtaistuimesi perustus, armo ja uskollisuus ovat sinun palvelijasi ”.
Pyydämme: ”Herra, auta meitä olemaan oikeudenmukaisia lähimmäisillemme. Ohjaa maailman kansoja ja valtoja niin, etteivät mahtavat itsekkyydessään riistäisi heikompia kansoja, heimoja tai rotuja ja ettei kukaan sen tähden joutuisi kärsimään nälkää, sortoa tai epäoikeudenmukaisuutta. ”Sinun on valtakunta ja voima ja kunnia, Tulkoon Sinun valtakuntasi ”(Mtt. 6: 10).
KALSEDONI
Täydellisyyden ja mielen puhtauden ja terveyden kivi
Naftalin nimikkokivi. Naftali-nimi tarkoittaa ”kamppailu”. Kristityn ”kilvoittelu” on jatkuvaa taistelua ihmisen itsensä sisällä uskossa kasvamiseksi eli ”pyhittämiseksi. Rintakilvessä kalsedoni on kuudentena mainittu kivi. Naftali oli kuudes Jaakobin pojista ja Jaakob siunasi hänet (I Ms. 49: 21): ”Naftali on vapaana juokseva kauris. Hän antaa kauniita sanoja”(huom. vanha käännös).
Jeesus asui Naftalin ja Sebulonin alueella, Jeesus oli itse Sana ja julisti valtakunnan evankeliumia, ”kauniita sanoja”. Hän oli täydellinen: ”Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet armoa armon päälle” (Joh. 1: 16). Uuden Jerusalemin muurin kolmas peruskivi on kalsedoni (Ilm. 21: 19). Korinttolaiskirjeessä Paavali kirjoittaa (1 Kor. 3: 10): ”Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa, mutta kukin katsokoon, miten rakentaa. Perustus on jo laskettu ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta kukaan ei voi laskea”. Tämä jae vahvistaa alussa jo ilmaisemaani ajatusta, että jalokivet ovat vertauskuvia Jeesuksen Kristuksen siunatuista ominaisuuksista, jotka ovat hengellisiä aarteita. Rintakilpi on kaunis konkreettinen vertauskuva hengellisistä aarteista.
Kristus on ollut ainoa täydellinen ihminen (samalla Jumala). ”Hän kantoi meidän sairautemme”(Jes. 53: 4). Kristuksessa myös me tulemme osallisiksi taivaallisista aarteista (Ef. 1: 3):
”Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa”.
Kiitämme ja ylistämme Häntä näistä kalliista Taivaallisista lahjoista.
HYASINTTI
Pyhän Hengen ilo
Rintakilven seitsemäs kivi on hyasintti, väriltään yleensä keltainen, joka mielletään ilon väriksi. Tavallisesti tämä kivi hiotaan niin että kuution ja pyramidin muoto muodostavat kauniin kokonaisuuden. Eli perusluvut 4 + 3, ihmisen ja Jumalan vertauskuvat yhdistyvät harmonisesti, aivan kuten Kristuksessa inhimillinen ja jumalallinen olemus. Se on annettu Gaadin nimikkokiveksi. Hänen nimensä merkitsee ”Hyvä onni”; yleensä onneen liittyy ilo. Kun Jaakob siunaa Gaadin, hän sanoi: ”Gaadia ahdistavat rosvojoukot ja Gaad ahdistaa niitä, seuraa niiden kintereillä”( 1 Ms. 49: 19). Vihollinen on ryöstänyt Jumalalta ihmiskunnan, mutta Kristus on voittanut sen takaisin uhrikuolemallaan. Siinä on syytä Iloon ! Neh. 8: 10 sanoo ilosta: ”Ilo Herrassa on meidän voimamme” (1992 käännös).
AKAATTI
Toivon jalokivi
Akaatti on kirjava tai musta korukivi. Se on Jaakobin pojan Asserin nimikkokivi . Asser nimi tarkoittaa ”autuus” ja Jaakob siunasi häntä: ”Asserin leipä on runsas. Hän tarjoaa kuninkaiden herkkuja” (I Ms. 49: 20). Mooses sanoo siunatessaan Asserin heimoa: ”Olkoon hän veljiensä suosikki... saakoon hän kahlata oliiviensa öljyssä, hänen salpansa ovat rautaa ja pronssia, hänen voimansa on uusi päivästä päivään ” (5 Ms. 33: 24). Akaatti on kivi, jonka omaa väriä on kirkastettava värikäsittelyllä. Jalokivi itse ei valaise pimeässä, mutta jos siihen osuu valosäde, se heijastaa sen kirkkaasti. Kuin tämä kivi, meidätkin on upotettava Kristuksen veren käsittelyyn, että voisimme heijastaa Hänestä jotakin. Perisynti on kuin mustuutta meissä. Itsessämme ei ole valoa, vaan saamme kaiken lahjaksi Kristukselta, joka on maailman valo. Se, joka ”kahlaa öljyssä”, on vertauskuvaa, että Pyhä Henki saa johtaa elämää, joka on puhdistettu Kristuksen uhrilla, Jeesus itse oli täydellinen kaikessa. Kristuksen tulee olla myös päivittäinen voiman lähde, ilman Häntä emme voi mitään tehdä. (Vrt. Joh. 15: 5.) Ovet, jotka Hän avaa, pysyvät avattuina ja ne jotka Hän sulkee, niitä ei kukaan avaa (Ilm. 3: 7). Vain Kristuksessa ja hänen armossaan on uskovien toivo autuudesta. ”Olette kutsutut yhteen toivoon Kristuksessa” (Ef. 4: 4 ). Toivo on tulevaisuuteen suuntautuvaa uskoa.
AMETISTI
Näkemisen ja raittiuden jalokivi
Rintakilven yhdeksäs kivi, ametisti, on Isaskarin (Issaharin) nimikkokivi. Väriltään se on violettiin tai lilaan vivahtava, kaunis kvartsityyppinen kivi. A-metethystos (kreikkaa) tarkoittaa raittiutta eli ei-juoppoa. ”Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden Henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan Hengen ”, sanotaan 2 Tim. 1:7. Toisessa kohdin sanotaan (Ef. 5: 16-20): ”Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika on paha. Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää mikä on Herran tahto. Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne. Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle ja kiittäkää aina ja kaikesta Jumalaa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä”.
Jaakob sanoi pojastaan: ”Isaskar on vahvaluinen juhta, joka makaa kuormaansa odottaen... kävi tekemään orjan töitä ”( I Ms. 49: 14-15). Messias tyhjensi itsensä taivaallisesta kunniasta ja tuli maailmaan ”juhdaksi”, joka kantoi syntien taakat Golgatalle. ”Tyhmä” eläin Kristuksen yhteydessä muistuttaa Paavalin sanoista (1 Kor. 1: 23): ”Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset”.
Voimme yhdessä rukoilla Paavalin kanssa (Ef. 1: 17): ”Rukoilemme, että Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, Kirkkauden Isä, antaisi meille viisauden ja näkemisen Hengen, niin että oppisimme tuntemaan Hänet ja että hän valaisisi meidän sisäiset silmämme näkemään millaiseen toivoon Hän on meidät kutsunut, miten äärettömän rikkaan perintöosan Hän antaa meille pyhien joukossa”.
KRYSOLIITTI
eli oliviini eli peridootti
Jumala on Luoja ja kaiken ylläpitäjä
Krysoliitti on kaunis oliivinvihreä jalokivi, joka on Sebulonin nimikkokivi. Sebulon merkitsee ”pysyy luona”. Jaakob siunasi häntä: ”Sebulon on asuva meren äärellä, hän asettuu rannikolle, missä laivat kulkevat...(1 Ms. 49: 13): ”Mooses siunasi häntä: ”Iloitse, Sebulon retkilläsi”. Häneen on siis liitetty meri ja kulkeminen.
Lähetyskäskyssä Jeesus sanoi: Menkää kaikkeen maailmaan (Mtt. 28). Mutta niin kuin Hän lähetyskäskyssä lupaa ja sama vahvistuu Sebulonin nimessä, Herra on luona, läsnä siellä, missä häneen uskova maailmassa onkaan. Kun Hesekiel näki ihmeellisen näyn Jumalasta valtaistuimellaan kerubien kannattamana, olentojen vieressä olevat pyörät välkehtivät krysoliitin tavoin. Jumala muistutti näyssä profeetalle, että koko luomakunta kaikkineen, ihmisineen, eläimineen, kaikkine luonnonlakeineen on asetettu Hänen valtasuuruutensa astinlaudaksi. Hän on laatinut luonnonlait, luonut ajan, asettanut tähdet ja kuun ja auringon paikoilleen. Hänen vallassaan on elämä ja kuolema.
Kun Daniel sai näyn (Dan. 10: 5-6) miehestä, jonka ruumis säihkyi kuin krysoliitti, Jumala ilmoitti itsensä historian Jumalana ja kansakuntien johtajana, Kuningasten Kuninkaana, joka ohjaa historian kulkua, alentaa ylhäisen, nostaa alhaisen ja tietää jo edeltä käsin kansojen kohtalot.
Hän on ylistyksemme arvoinen: ”Herra, ylistys, kunnia, kiitos ja kaikki palvonta Sinulle avaruuksien Luoja, joka et kuitenkaan unohda vähäisintäkään luotuasi ja tunnet kaikkein pienimmätkin atomin osaset.”
ONYKSI
Uskollisuuden ja pitkämielisyyden ja kärsivällisyyden jalokivi
Onyksissa tummat ja vaaleat kerrokset vuorottelevat ja sitä on helppo työstää. Se mainitaan jo Eedenistä alkaneen virran, Piisonin ympäröimän maan Havilan tuotteena (I Ms. 2: 12). Kun Mooses erämaassa valmisti ilmestysmajan ja puki papit asuihinsa, ylipapin kasukan olkakappaleisiin sijoitettiin kaksi onyksikiveä, joihin oli kirjoitettu Jaakobin poikien nimet, kuusi nimeä kumpaankin. Kun ylipappi meni ”Pyhimpään”, hän vei poikien nimet tällä tavoin Herran eteen. Muistamme, että nimi sellaisenaan edustaa henkilöä tai heimoa, eli samalla olivat kaikki heimot Herran edessä. Herra itse oli antanut ohjeet, että se muistuttaisi liitosta Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa.
Rintakilvessä yhdentenätoista kivi on edustamassa Joosefia. Hän oli hyvin monipuolinen esikuva tulevasta Messiaasta. Yhtäläisyyksiä löytyy pitkälti yli sata. Eräs tärkeä piirre Joosefin elämässä oli hänen uskollisuutensa: Missä hän työskentelikin, oli se sitten ison talon taloudenhoitajana, vankilassa tai faaraon palveluksessa, kaiken hän teki tunnollisesti ja kärsivällisesti – niin teki sittemmin Jeesus Kristus joka Jumalan Poikana oli uskollinen tehtävälleen, vaikka se vei kärsimiseen ja vaivoihin. Joona sanoi Jumalalle: ”Minä tiesin, että Sinä olet anteeksiantava ja laupias Jumala, Sinä olet kärsivällinen ja Sinun hyvyytesi on suuri ” (Joona 4: 2).
Voimme rukoilla että Herra auttaisi meitä olemaan uskollisia ja luotettavia, rohkeita ja lujia Hänen palvelijoitaan.
JASPIS
Vanhurskauden jalokivi
Benjaminin nimikkokivi. Benjamin-nimi merkitsee ”onnen poika”. Psalmissa 89: 15 sanotaan Herrasta: ”Vanhurskaus ja oikeus ovat Sinun valtaistuimesi perustus.” Toisessa kohtaa sanotaan (Ilm. 4 : 2-3): ”Taivaassa valtaistuimella oli istuja ja istuja oli näöltään jaspis- ja sardionikiven kaltainen. Uuden Jerusalemin muuri (Ilm. 21: 19-20) oli rakennettu jaspiksesta ja kaupunki oli puhdasta kultaa, puhtaan lasin kaltaista ja kaupungin muurit oli kaunistettu kaikenlaisilla kalliilla kivillä, ensimmäinen perustus oli jaspis, toinen safiiri, kolmas kalsedon, neljäs smaragdi, viides sardonyks, kuudes sardion, seitsemäs krysoliitti, kahdeksas berylli, yhdeksäs topaasi, kymmenes krysopraasi, yhdestoista hyasintti ja kahdestoista ametisti.
Tässä on joitakin eri jalokiviä kuin rintakilvessä ja järjestyskin toinen. Mutta emme varmaan erehdy jos teemme sen johtopäätöksen, että jaspis kuvaa vanhurskautta. Jaspis on moni-ilmeinen jalokivi, väri vaihtelee paljon. Siitä on hyvin olemassa erikoinen muoto, että jotkut jaspiksen kiviaineet ovat aikojen kuluessa asettuneet puukappaleisiin ja kivettyneet lopulta jalokiveksi, mutta kivestä on kuitenkin erotettavissa puun muoto, vaikka puuainesta ei enää ole jäljellä.
Jeesuksen risti oli puuta, mutta Jeesuksen kärsimys, kuolema ja ylösnousemus ovat tulleet vanhurskauden jalokiviksi, vaikka itse puista ristiä ei enää ole missään. Jaakob sanoi Benjaminista: ”Benjamin on saalistava susi, aamuisin hänellä on aina syötävää, iltaisin hän jakaa saalista” (1 Ms. 49:27). Tämä kuvaa sitä, että Messias samaistui ihmiseen, joka on luonnoltaan peto. Vaikka Jeesus oli synnitön, hänet tehtiin synniksi, mutta Hän ratkaisi synti- ja peto-ongelman ristillä, ja sen ansiosta nyt voi ihminen saada lahjaksi vanhurskauden. Peto kykenee jakamaan muille lahjoja.
Ylistys Kristukselle, se on kaikki Hänen ansiotaan.
http://riittaahvonen.blogspot.com/
*********************************
VIITATEN TÄLLÄ EERON TUOMAAN VIDEOON.