Viimeinen pasuuna ja seitsemäs pasuuna
Lähetetty: 21 Tammi 2024, 16:42
Kun enkeli puhaltaa pasuunaan Ilmestyskirjan 11:15 jakeessa se on seitsemästä puhalluksesta viimeinen, mutta se ei ole viimeinen pasuuna, johon viitataan sekä 1 Tess 4:16 ja 1 Kor 15:52
On hyvä huomata että 1. Kor 15:52 ja 1 Tess 4:26 jakeissa Paavali puhui Jumalan pasuunasta johon Jumala puhaltaa.
Ilmestyskirjassa luvuissa 8-11 pasuunoihin puhaltaa enkeli. Alkuperäistekstin mukaan nämä mainitaan enkelien pasuunana/trumpettina.
Suomenkielinen Raamattu ei erota soittimia, mutta alkuperäiskieli paljastaa että sekä puhaltajat ovat soittimien takana eri, mutta myös soittimet ovat eri.
Alkuperäisteksti kertoo seuraavien jakeiden olevan sama soitin, kun mikä soitin on mainittu korinttolais- ja tessalonikalaiskirjeissä.
Psalmi 47:5 (Jumala nousee pasuunan soidessa)
Jesaja 27:13 (Jumala pelastaa kansansa pasuunan puhalluksen jälkeen)
Sakarja 9:14 (Jumala itse puhaltaa pasuunaa)
Matteus 24:31 (Enkelit pelastavat uskovia maan neljältä kulmalta pasuunan soidessa) (Huom tähän ei puhalla enkelit)
esim Sefanja 1:16 (Herran päivä on trumpettien ja hälytyksen päivä)
Mikä ero sitten soittimilla on?
Kornetti: Kornetin muoto on kartiomaisempi, ja siinä on hieman kompaktimpi ja pyöristetympi putkisto trumpettiin verrattuna. Tämä kartiomainen muoto antaa kornetille pehmeämmän ja lämpimämmän sävyn.
Trumpetti: Trumpetilla on lieriömäisempi muoto, ja siinä on suorempi putki, joka laajenee vähitellen. Tämä edistää trumpetin kirkasta ja lävistävämpää ääntä.
https://www.soitinlaine.fi/fi_FI/kornetti-vai-trumpetti
"Viimeinen pasuuna" on Paavalin ajan tunnettu juutalainen lause, joka viittaa viimeiseen pasuunaan, joka puhalletaan Ros Hashanah juhlassa.
Siispä Ilmestyskirjan seitsemän pasuunan tuomiot ovat vaara ilmoitus, jonka enkelit puhaltavat taivaassa ahdistuksen ajan jälkipuoliskolla. Ne ovat varoitus signaaleja, jotka varoittavat ei-uskovia lähestyvästä tuomiosta. Nämä tuomiot ovat viimeinen tilaisuus epäuskoisille maan päällä ahdistuksessa pelastua ennen Jumalan lopullista vihaa, joka vuodatetaan maan päälle malja tuomioissa.
Myös Uuden testamentin kirjojen kirjoittamisjärjestys sulkee pois mahdollisuuden, että nämä ovat kaikki olisivat samoja pasuunoita.
Paavalin ensimmäinen kirje Korintille viittaa siihen, että Paavali odotti yleisönsä tietävän ja tunnistavan tämän pasuunan puhalluksen. Se ei voinut olla jokin uusi, tietämätön asia. Paavali ei voinut tarkoittaa Ilmestyskirjassa kuvattuja pasuunoita, koska Ilmestyskirja kirjoitettiin ja paljastettiin seurakunnalle vasta n.40 vuotta Paavalin kuoleman jälkeen. Kukaan Paavalin päivinä ei olisi voinut tietää, että pasuuna tuomiot olivat osa Jumalan suunnitelmaa ahdistuksen ajaksi, joten kun Paavali viittasi pasuunaan, hänen täytyi viitata johonkin ääneen, joka viittaa myönteiseen mielikuvaan.
Oletettavasti Paavali viittasi sen aikaiseenkin Ros Hashanah juhlaan, kuvatessaan tempausta. Toisinsanoen Paavali viittasi pasuunoiden juhlaan, ei pasuunoiden tuomiohin.
Ros Hashanah juhla
Rosh Hashanah juhlissa puhalletaan useita pasuunan/trumpetin ääniä. Seremonian aikana kuullaan sarja lyhyitä pasuunan/trumpetin ääniä, jotka päättyvät yhteen, pitkään pasuunan/trumpetin puhallukseen nimeltä tekiah gedolah , joka tarkoittaa "suuri trumpetin puhallus". Tämä on juuri se pasuunan ääni, jota Paavali kuvaili 1. Kor. 15:ssä, ja se ilmoittaa kirkon ylösnousemuksesta.
mm. https://www.jewishmadison.org/5781/hear-the-shofar
Rosh Hashanan juhla kuvaa kirkon ylösnousemuksen hetkeä, minkä vuoksi juhlan aikana puhalletaan trumpettia. Tuo tekiah gedolah on profeetallinen kuva pasuunasta.
Kuten Vanhan Testamentin koonnista näemme, Jumala on järjestyksen Jumala ja ei käytäisi ikinä samaa ääntä vaarasta kertovassa torvessa ja kutsumisesta kertovassa torvessa.
Mikä merkitys näiden viimeisen pasuunan ja seitsemännen pasuunan puhalluksella sitten on?
Jos pasuunat olisivat samat, tempausteorialta ennen ahdistusta menisi pohja. Koska nämä pasuunat ovat eri, se antaa meille todistuksen, että pasuuna nimenomaisesti soi ennen ahdistusta -ennen Jeesuksen tuloa öljymäelle.
Ja miksi on niin tärkeää ymmärtää tempaus ennen ahdistuksen aikaa? Meitä ei ole määrätty tulevaan vihaan, Jaakobin koetukseen, kuten Ilmestyskirja 3:10 sen lupaakin meille.
Sen sijaan, jos pidämme pasuunoita samana ja uskomme, että kaikki menevät Jumalan tuomioksikin kutsuttuun ahdistukseen, on selvää, että pohja monilta Raamatun vertauksilta putoaa tässä kohtaa pois.
Ja jos pasuuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun 1 Kor 14:8
Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleetnousevat katoamattomina, ja me muutumme. 1. Kor 15:51
Herra sanoi Moosekselle: ”Tee itsellesi kaksi hopeatorvea. Tee ne takomalla. Olkoot ne sinulla seurakunnan koolle kutsumista ja leirien liikkeellepanemista varten. Kun niihin molempiin puhalletaan, koko seurakunnan on kokoonnuttava sinun luoksesi ilmestysmajan ovelle. Mutta jos vain yhteen puhalletaan, ruhtinaat, Israelin heimojen päämiehet, kokoontukoot sinun luoksesi. Kun puhallatte hälytyssoiton, itäpuolelle asettuneiden leirikuntien on lähdettävä liikkeelle. Kun puhallatte hälytyssoiton toistamiseen, eteläpuolelle asettuneiden leirikuntien on lähdettävä liikkeelle. Hälytyssoitto puhalletaan leirikuntien liikkeellelähdön merkiksi. Kutsuessanne seurakuntaa koolle puhaltakaa torveen. Älkää kuitenkaan puhaltako hälytyssoittoa. Papit, Aaronin pojat, puhaltakoot torviin. Tämä kuuluu teille ikuisen säädöksen mukaan polvesta polveen. Kun te lähdette maassanne taisteluun vihollista vastaan, joka ahdistaa teitä, puhaltakaa torvilla hälytys. Silloin Herra , teidän Jumalanne, muistaa teitä ja te pelastutte vihollistenne käsistä. Puhaltakaa torviin myös ilonpäivinänne, vuotuisina juhlinanne ja uudenkuunpäivinä uhratessanne polttouhrejanne ja yhteysuhrejanne, niin ne muistuttavat teistä Jumalanne edessä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.”
4. Mooseksen kirja 10:1-10
Huom. Ilmestyskirjan kohta 1:10 ei kuvaa Herran vihan päivää vaan kyse on Herramme päivästä eli sapatti. Se, että "Herran päivä" ( ἡ Κυριακὴ ἡμέρα ) tässä paikassa on sama kuin "Herran päivä" ( ἡ ἡμέρα τοῦ Κυίου ) ei ole todennäköistä. Konteksti on täysin vastoin sellaista merkitystä, että Johannes olisi siirretty hengellisesti tuomiopäivään.
Viimeinen pasuuna on pasuuna, joka soitetaan evankeliumin taloudenhoitokauden päättymisen jälkeen, joka kokoaa pyhät hänen luokseen:
Hän on ilmoittanut meille tahtonsa salaisuuden siitä armotaloudesta, jonka hän oli suunnitellut ja nähnyt hyväksi toteuttaa aikojen täyttyessä: hän oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaissa ja maan päällä. Efes 1:9-10
Meidän Jumalamme tulee eikä vaikene,
hänen edellänsä käy kuluttava tuli
ja hänen ympärillänsä väkevä myrsky.
Hän kutsuu taivaat ylhäältä ja maan,
tuomitakseen kansansa:
"Kootkaa minun eteeni minun hurskaani,
jotka uhreja uhraten
ovat tehneet minun kanssani liiton". Psalmi 50:3-5
koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta. Room 8:22-23
Herätkää, herätkää, te nukkujat unestanne ja herätkäät unesta nukkuvat. Mišneh Toora, Hilchot Teshuvah 3:4
Shofar - kutsu tuli kaikkien kuulla, herättää ja toimia ilmoituksena ihmisille: "Pääjuhlat ovat tulossa!" "Pääjuhlat ovat täällä!"
Shofarilla puhalletaan neljä eri soittoa: tekia (toitotus), shevarim (särkyneet sävelet), teruah (herätys) ja tekia gedolah (suuri toitotus). Antiikin maailmassa shofaria käytettiin, kun tervehdittiin kuningasta. Niin myös koko Israelin kansa tulee kohtaamaan lävistämänsä kuninkaan pasuunan soidessa pilvissä ennen ahdistusta, että aikanaan ahdistuksen jälkeen öljymäellä.
Jälkihuomautus, mikään armotalouskausi ei voi sisältää ahdistuksen aikaa.
Lähteet: bible hub, KJV, biblia, koivuniemi,
myjewishlearning.com
On hyvä huomata että 1. Kor 15:52 ja 1 Tess 4:26 jakeissa Paavali puhui Jumalan pasuunasta johon Jumala puhaltaa.
Ilmestyskirjassa luvuissa 8-11 pasuunoihin puhaltaa enkeli. Alkuperäistekstin mukaan nämä mainitaan enkelien pasuunana/trumpettina.
Suomenkielinen Raamattu ei erota soittimia, mutta alkuperäiskieli paljastaa että sekä puhaltajat ovat soittimien takana eri, mutta myös soittimet ovat eri.
Alkuperäisteksti kertoo seuraavien jakeiden olevan sama soitin, kun mikä soitin on mainittu korinttolais- ja tessalonikalaiskirjeissä.
Psalmi 47:5 (Jumala nousee pasuunan soidessa)
Jesaja 27:13 (Jumala pelastaa kansansa pasuunan puhalluksen jälkeen)
Sakarja 9:14 (Jumala itse puhaltaa pasuunaa)
Matteus 24:31 (Enkelit pelastavat uskovia maan neljältä kulmalta pasuunan soidessa) (Huom tähän ei puhalla enkelit)
Sen sijaan Ilmestyskirjan lukujen 8-11 pasuunat ovat trumpetteja.בְּשררה )
Prepositio-b |
Substantiivi - yksikön maskuliininen Strong's 7782 : Kornetti , kaareva torvi
Kyseessä on kornetti, joka on siis lähes identtinen soitin trumpetin kanssa.
esim Sefanja 1:16 (Herran päivä on trumpettien ja hälytyksen päivä)
Mikä ero sitten soittimilla on?
Kornetti: Kornetin muoto on kartiomaisempi, ja siinä on hieman kompaktimpi ja pyöristetympi putkisto trumpettiin verrattuna. Tämä kartiomainen muoto antaa kornetille pehmeämmän ja lämpimämmän sävyn.
Trumpetti: Trumpetilla on lieriömäisempi muoto, ja siinä on suorempi putki, joka laajenee vähitellen. Tämä edistää trumpetin kirkasta ja lävistävämpää ääntä.
https://www.soitinlaine.fi/fi_FI/kornetti-vai-trumpetti
"Viimeinen pasuuna" on Paavalin ajan tunnettu juutalainen lause, joka viittaa viimeiseen pasuunaan, joka puhalletaan Ros Hashanah juhlassa.
Siispä Ilmestyskirjan seitsemän pasuunan tuomiot ovat vaara ilmoitus, jonka enkelit puhaltavat taivaassa ahdistuksen ajan jälkipuoliskolla. Ne ovat varoitus signaaleja, jotka varoittavat ei-uskovia lähestyvästä tuomiosta. Nämä tuomiot ovat viimeinen tilaisuus epäuskoisille maan päällä ahdistuksessa pelastua ennen Jumalan lopullista vihaa, joka vuodatetaan maan päälle malja tuomioissa.
Myös Uuden testamentin kirjojen kirjoittamisjärjestys sulkee pois mahdollisuuden, että nämä ovat kaikki olisivat samoja pasuunoita.
Paavalin ensimmäinen kirje Korintille viittaa siihen, että Paavali odotti yleisönsä tietävän ja tunnistavan tämän pasuunan puhalluksen. Se ei voinut olla jokin uusi, tietämätön asia. Paavali ei voinut tarkoittaa Ilmestyskirjassa kuvattuja pasuunoita, koska Ilmestyskirja kirjoitettiin ja paljastettiin seurakunnalle vasta n.40 vuotta Paavalin kuoleman jälkeen. Kukaan Paavalin päivinä ei olisi voinut tietää, että pasuuna tuomiot olivat osa Jumalan suunnitelmaa ahdistuksen ajaksi, joten kun Paavali viittasi pasuunaan, hänen täytyi viitata johonkin ääneen, joka viittaa myönteiseen mielikuvaan.
Oletettavasti Paavali viittasi sen aikaiseenkin Ros Hashanah juhlaan, kuvatessaan tempausta. Toisinsanoen Paavali viittasi pasuunoiden juhlaan, ei pasuunoiden tuomiohin.
Ros Hashanah juhla
Rosh Hashanah juhlissa puhalletaan useita pasuunan/trumpetin ääniä. Seremonian aikana kuullaan sarja lyhyitä pasuunan/trumpetin ääniä, jotka päättyvät yhteen, pitkään pasuunan/trumpetin puhallukseen nimeltä tekiah gedolah , joka tarkoittaa "suuri trumpetin puhallus". Tämä on juuri se pasuunan ääni, jota Paavali kuvaili 1. Kor. 15:ssä, ja se ilmoittaa kirkon ylösnousemuksesta.
mm. https://www.jewishmadison.org/5781/hear-the-shofar
Rosh Hashanan juhla kuvaa kirkon ylösnousemuksen hetkeä, minkä vuoksi juhlan aikana puhalletaan trumpettia. Tuo tekiah gedolah on profeetallinen kuva pasuunasta.
Kuten Vanhan Testamentin koonnista näemme, Jumala on järjestyksen Jumala ja ei käytäisi ikinä samaa ääntä vaarasta kertovassa torvessa ja kutsumisesta kertovassa torvessa.
Mikä merkitys näiden viimeisen pasuunan ja seitsemännen pasuunan puhalluksella sitten on?
Jos pasuunat olisivat samat, tempausteorialta ennen ahdistusta menisi pohja. Koska nämä pasuunat ovat eri, se antaa meille todistuksen, että pasuuna nimenomaisesti soi ennen ahdistusta -ennen Jeesuksen tuloa öljymäelle.
Ja miksi on niin tärkeää ymmärtää tempaus ennen ahdistuksen aikaa? Meitä ei ole määrätty tulevaan vihaan, Jaakobin koetukseen, kuten Ilmestyskirja 3:10 sen lupaakin meille.
Sen sijaan, jos pidämme pasuunoita samana ja uskomme, että kaikki menevät Jumalan tuomioksikin kutsuttuun ahdistukseen, on selvää, että pohja monilta Raamatun vertauksilta putoaa tässä kohtaa pois.
Ja jos pasuuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun 1 Kor 14:8
Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleetnousevat katoamattomina, ja me muutumme. 1. Kor 15:51
Herra sanoi Moosekselle: ”Tee itsellesi kaksi hopeatorvea. Tee ne takomalla. Olkoot ne sinulla seurakunnan koolle kutsumista ja leirien liikkeellepanemista varten. Kun niihin molempiin puhalletaan, koko seurakunnan on kokoonnuttava sinun luoksesi ilmestysmajan ovelle. Mutta jos vain yhteen puhalletaan, ruhtinaat, Israelin heimojen päämiehet, kokoontukoot sinun luoksesi. Kun puhallatte hälytyssoiton, itäpuolelle asettuneiden leirikuntien on lähdettävä liikkeelle. Kun puhallatte hälytyssoiton toistamiseen, eteläpuolelle asettuneiden leirikuntien on lähdettävä liikkeelle. Hälytyssoitto puhalletaan leirikuntien liikkeellelähdön merkiksi. Kutsuessanne seurakuntaa koolle puhaltakaa torveen. Älkää kuitenkaan puhaltako hälytyssoittoa. Papit, Aaronin pojat, puhaltakoot torviin. Tämä kuuluu teille ikuisen säädöksen mukaan polvesta polveen. Kun te lähdette maassanne taisteluun vihollista vastaan, joka ahdistaa teitä, puhaltakaa torvilla hälytys. Silloin Herra , teidän Jumalanne, muistaa teitä ja te pelastutte vihollistenne käsistä. Puhaltakaa torviin myös ilonpäivinänne, vuotuisina juhlinanne ja uudenkuunpäivinä uhratessanne polttouhrejanne ja yhteysuhrejanne, niin ne muistuttavat teistä Jumalanne edessä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.”
4. Mooseksen kirja 10:1-10
Huom. Ilmestyskirjan kohta 1:10 ei kuvaa Herran vihan päivää vaan kyse on Herramme päivästä eli sapatti. Se, että "Herran päivä" ( ἡ Κυριακὴ ἡμέρα ) tässä paikassa on sama kuin "Herran päivä" ( ἡ ἡμέρα τοῦ Κυίου ) ei ole todennäköistä. Konteksti on täysin vastoin sellaista merkitystä, että Johannes olisi siirretty hengellisesti tuomiopäivään.
Viimeinen pasuuna on pasuuna, joka soitetaan evankeliumin taloudenhoitokauden päättymisen jälkeen, joka kokoaa pyhät hänen luokseen:
Hän on ilmoittanut meille tahtonsa salaisuuden siitä armotaloudesta, jonka hän oli suunnitellut ja nähnyt hyväksi toteuttaa aikojen täyttyessä: hän oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaissa ja maan päällä. Efes 1:9-10
Meidän Jumalamme tulee eikä vaikene,
hänen edellänsä käy kuluttava tuli
ja hänen ympärillänsä väkevä myrsky.
Hän kutsuu taivaat ylhäältä ja maan,
tuomitakseen kansansa:
"Kootkaa minun eteeni minun hurskaani,
jotka uhreja uhraten
ovat tehneet minun kanssani liiton". Psalmi 50:3-5
koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti; eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta. Room 8:22-23
Herätkää, herätkää, te nukkujat unestanne ja herätkäät unesta nukkuvat. Mišneh Toora, Hilchot Teshuvah 3:4
Shofar - kutsu tuli kaikkien kuulla, herättää ja toimia ilmoituksena ihmisille: "Pääjuhlat ovat tulossa!" "Pääjuhlat ovat täällä!"
Shofarilla puhalletaan neljä eri soittoa: tekia (toitotus), shevarim (särkyneet sävelet), teruah (herätys) ja tekia gedolah (suuri toitotus). Antiikin maailmassa shofaria käytettiin, kun tervehdittiin kuningasta. Niin myös koko Israelin kansa tulee kohtaamaan lävistämänsä kuninkaan pasuunan soidessa pilvissä ennen ahdistusta, että aikanaan ahdistuksen jälkeen öljymäellä.
Jälkihuomautus, mikään armotalouskausi ei voi sisältää ahdistuksen aikaa.
Lähteet: bible hub, KJV, biblia, koivuniemi,
myjewishlearning.com