Hengellä täyttyminen

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Avatar
Sanna
Valvoja
Viestit: 1251
Liittynyt: 11 Joulu 2021, 09:40

Hengellä täyttyminen

Viesti Kirjoittaja Sanna »

Pidempi lainaus, mutta asiaa:


Mitä meidän tulee tietää tunteaksemme Pyhän Hengen paremmin, kokeaksemme hänen elvyttävää voimaansa ja muuttuaksemme sisimmästämme alkaen?

Auttaakseen meitä ymmärtämään, mitä elämä Hengessä oikein tarkoittaa, Raamattu antaa meille kaksi väkevää kuvaa pohdittavaksi Hengellä täytettynä olemisen ja Hengessä vaeltamisen. Kumpikin on yksinkertaisuudessaan syvällinen ja voimakas. Tarkastelkaamme ensin Hengellä täyttymistä.

Täytettynä oleminen

Meillä on kuitenkin Raamatussa käsky: "Antakaa Hengen täyttää itsenne" (Ef. 5:18). Tämä käsky tulee heti sen jälkeen kun Paavali on käskenyt efesolaisia heräämään unesta, vaeltamaan viisaasti, katsomaan tarkoin, miten elävät, ja olemaan elämättä tyhmien tavoin. Voimme näet olla kristittyjä ja elää unessa ja tietämättöminä, voimme olla kristittyjä ja haaskata aikaamme, voimme olla kristittyjä ja samalla harkitsemat- tomia ja tyhmiä. Voimme tehdä näitä virheitä myös uskovina, sillä muuten Paavalin ei olisi tarvinnut kieltää efesolaisia tekemästä niitä.

Kysymys siis kuuluu: mikä on tärkein asia, jonka voin tehdä, jotta olisin elävä kristitty enkä vain nukkuva kristitty? Jotta olisin ajan investoija, en sen haaskaaja; jotta olisin viisas, en tyhmä?

Emme voi muuttaa noita asioita vain siksi, että tahdomme muuttua. Meidän tulee olla Hengellä täytettyjä - niin että Henki virtaa täysin, toimii täysin ja hallitsee täysin meitä sisäisesti.

"Antakaa Hengen täyttää." Jumala ei pyydä meitä; Hän käskee meitä. Ja meidän kuuliaiseen vastaukseemme täytyy kuulua oman tahtomme teko.

Toiseksi: käskyyn kuuluu passiivisuus. Henki suorittaa täyttämisen meidän tehtävämme on antaa hänen tehdä se. Tämä merkitsee, että emme voi olla ennestään täynnä itseämme. Meidän täytyy tyhjentää itsemme ylpeydestä, ylimielisyydestä ja itseriittoisuudesta. Se on jotakin, missä tavallisesti emme ole oikein hyviä; yritämme, mutta olemme kuin pahvinen maitotölkki, kun viimeinen maitolasillinen on kaadettu siitä tölkki ei ole todella puhdas sisältä; sen sisällä on yhä pieni jäämä. Ja poistaaksemme sen meidän täytyy täyttää tölkki aivan piripintaan saakka puhdistavalla vedellä, aivan niin kuin Pyhä Henki täyttää meidät puhdistaakseen meidät.

Kolmanneksi: Efesolaiskirjeen 5:18 käsky on monikossa - se koskee kaikkia. Se on tarkoitettu kaikille uskoville, ei vain jollekin hengelliselle eliittiryhmälle. Jokaisen uskovan tulee olla Hengellä täytetty.

Ja neljänneksi: käsky on preesensissä; kyseessä on jatkuva tapahtuma. Meidän tulee täyttyä jatkuvasti. Emme voi olla eilen täyttyneitä ja odottaa sen jatkuvan tänään. Täyttyminen tänään ei merkitse täyttymistä huomenna.


Tuoreita täyttymisiä

Käytämme autoamme säännöllisesti bensa-asemalla. Miksi? Jotta voisimme täyttää sen polttoainetankin. Miksi? Jotta voisimme mennä, minne haluamme.

Ja kun menemme asemalle, meille ei anneta uutta moottoria. Ei, vaan automme moottoritila on jo pysyvästi täytetty koneella, joka on auton sisällä. Mutta jos moottori ei saa polttoainetta, emme pääse minnekään. Siksi täytämme sen.

Kuitenkin samalla hetkellä, kun käännymme pois asemalta ja palaamme tielle, polttoaine alkaa huveta. Poltamme ja kulutamme sitä. Täyte alkaa huveta. Mitä kauemmas ja nopeammin menemme, sitä vähemmän polttoainetta meillä on, ja niin meidän on saatava tankki uudelleen täyteen.

Myös Hengen kanssa on samoin. Tarvitsemme lakkaamatta tuoretta tuulta, uutta tulta, jotta voisimme elää todeksi Jumalan mielen mukaista elämää tämän maailman keskellä, jotta saisimme joka päivä voimaa mennä, minne hän tahtoo meidän menevän, ja tehdä, mitä hän tahtoo meidän tekevän.

Kuin päihtymys

Paavali vertaa Hengestä täyttymistä juopumiseen viinistä. Hän sanoo: "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne" (5:18). Juopuneena oleminen merkitsee olemista alkoholin vallassa; silloin tehdään asioita, joita ei luonnostaan tehdä, ja toimitaan siten kuin ei tavallisesti toimita. Hengellä täytettynä oleminen merkitsee olemista Hengen vallassa, olemista Hengen vaikutuksen alaisena. Hän hallitsee persoonallisuuttamme; hän johtaa kaikkea ja antaa määräykset. Hän saa aikaan toimemme ja reaktiomme.

Ensin murtuminen

Jotta Pyhä Henki voisi vallita meitä tuolla tavoin, hänen täytyy ensin murtaa meidät. Hänen täytyy särkeä itseriittoisuutemme ja riippumattomuutemme.

Koettelemukset ovat tärkeimpiä keinoja, joiden kautta Pyhä Henki saa tämän aikaan. Hän johtaa meidät erilaisiin tilanteisiin murentaakseen olettamuksemme, että voimme selvitä kaikesta omin neuvoin. Koettelemusten kautta hän tahtoo johtaa meidät antautumiseen (1. Piet. 4:1-2). Hän on kuin karjapaimen, joka kesyttää villihevosta.

Ori tahtoo pitää oman päänsä, ja kun karjapaimen hyppää sen selkään, hevonen potkii, hyppii ja tekee kaikkensa ravistaakseen ratsastajan selästään. Hevonen ajattelee: Minua ei kukaan pidä vallassaan, minulle ei kukaan kerro, mitä tehdä, eikä kukaan ohjaa elämääni. Pois selästäni!

Jotta Pyhä Henki voisi vallita meitä, hänen täytyy ensin kesyttää meidät.

Mutta heitettiinpä ratsastaja pois kuinka monta kertaa tahansa, hän hyppää takaisin ja jatkaa ratsastusta, kunnes loppuun uupun luontokappale hänen allaan ymmärtää viestin: "Vanha elämäsi on ohi, ja minä pitelen nyt ohjaksia." Hevonen suostuu lopulta ratsastajan valtaan. Se ei ole identiteettiään eikä fyysistä voimaansa menettänyt ratsu, vaan identiteetti ja voima ovat nyt toisen vallan alaisuudessa.

Juo kunnolla

Kun olet Hengen vallassa, hän tekee sinulle mahdolliseksi tehdä sitä, mitä hän luonnostaan tekee, sen sijaan, mitä sinä itse luonnostasi teet. Välität ihmisistä, joista tavallisesti et piittaisi. Olet kärsivällinen, kun tavallisesti menettäisit malttisi. Olet rauhallinen, kun tavallisesti olisit kuohuksissa. Viha tekee tilaa rakkaudelle, itsepäisyys ymmärrykselle, eripura yhteydelle. Miten luonnotonta! Ja kaikki tämä siksi, että olet "juovuksissa" Hengestä.

Tiedän vain yhden tavan päihtyä. Se on juominen. Juopunut ihminen ei ole tullut juovuksiin toivomalla alkoholia, puhumalla siitä tai tuijottamalla sitä. Hän juopuu vain juomalla. Samoin meidän tulee toimia Pyhän Hengen suhteen.

Jotkut meistä ovat vain siemailijoita, sen sijaan että olisivat juomareita. Kun juomme kunnolla, teemme niin kuin Jeesus opetti, kun hän käski meidän antaa hänen sanojensa pysyä meissä (Joh. 15:7). Annamme hänen elämänsä virran tulla elämäämme ja levitä siellä. Annamme hänen sanojensa hallita meitä ja löydämme kykyjä, joita
emme tienneet itsellämme olevan; löydämme voiman, jota emme tieneet olevan olemassa; koemme persoonallisuuden muutoksen jota emme pitäneet mahdollisena. Joten Hengen kyseessä ollessa älä tyydy vain siemailemaan. Ota kunnon kulauksia; juo oikein kunnolla!

Palvonta, joka täyttää

Miten juomme sillä tavoin? Miten juomme Henkeä ja annamme hänen täyttää meidät?

Kun Paavali on antanut käskyn täyttyä Hengestä, hän jatkaa selittäen ja kuvaillen sitä meille. Hän näyttää meille, että ennen kaikkea palvonta täyttää meidät Hengellä. Katsokaamme, mitä hän sanoo:
Antakaa Hengen täyttää itsenne. Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle ja kiittäkää aina ja kaikesta Jumalaa, Isää, meidän Herraamme Jeesuksen Kristuksen nimessä. Alistukaa toistenne tahtoon, Kristusta totellen.
(Ef. 5:18-21)

Mitä kaikki tämä merkitsee? Pohjimmiltaan se merkitsee palvonnan tekemistä elämäntavaksi, ei vain kerran viikossa tapahtuvaksi tai viiden minuutin jutuksi joka aamu ja ilta.

Monet meistä noudattavat hartauselämässään uskollisesti sääntöä: jae päivässä pitää Paholaisen loitolla ja siten lähdemmekin hoitamaan kiireellisiä askareitamme. Se ei kuitenkaan ole syvään juomista. Se ei ole Sanassa pysymistä. Se ei ole palvonnan elämäntapaa.

Palvonta elämäntapana tarkoittaa, että Jumala on päivittäin hallitsevassa asemassa elämässämme. Se merkitsee jatkuvaa tietoisuutta Jumalan arvollisuudesta ja meidän täydellisestä riippuvuudestamme hänestä, niin että teemme päätöksemme hänen Sanansa mukaisesti. Se merkitsee ilon, luottamuksen ja kiitollisuuden ilmaisemista suhteessamme Jumalaan, ja se merkitsee Herran palvelemista siten, että se tulvii yli ympärillämme olevien ihmisten jatkuvaksi palvelemiseksi.

Jos siis tahdot olla Hengellä täytetty ihminen, sinun tulee olla palvova ihminen. Jos tahdomme Hengellä täytetyn perheen, meidän tulee olla palvova perhe. Jos tahdomme Hengellä täytetyn seurakunnan, meidän tulee olla palvova seurakunta.

Jos tahdomme nähdä Jumalan yliluonnollisen tulen lankeavan päällemme ja sytyttävän elämämme, jos tahdomme tuntea hänen yliluonnollisen tuulensa puhaltavan ylitsemme ja saavan meissä aikaan pyhitystä, niin palvokaamme Isää Jumalaa ja Herraa Jeesusta Kristusta, ja palvokaamme hengessä ja totuudessa

Lainaus kirjasta Sytyttävä tuli - Tony Evans
Kaikki mikä heikentää Jeesuksen ristintyötä - on valetta.

Loista lapseni! Näytä mistä sinut on tehty!
Et ole tuhkaa ja tomua, vaan arvokkaita aineita. Näytä vahvuutesi! Taistele sanani eteen!
Olet uudelleen luotu savesta!