YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET

Keskustelua vertauskuvista ja raamatunkäsitteistä
Avatar
Sinettisormus
Viestit: 9107
Liittynyt: 16 Helmi 2016, 11:51
Viesti:

YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus » 31 Loka 2019, 12:00

Kuva


YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET
http://riittaahvonen.blogspot.com/

Kuvittele kokonaan kultainen huone, seinät, katto, lattia ovat kultaa. Pöydällä palaa kultainen lampunjalka, jota on hoitamassa ylipappi. Hän lisää säiliöihin öljyä ja puhdistaa pois karstan. Mutta se kaikki jää sen varjoon, kun ylipapin rinta hehkuu ja kimaltelee loistavissa säteissä, sillä virkapukuun kuuluvassa rintakilvessä säteilee kultapunosten ympäröiminä 12 kaunista suurta jalokiveä. Säteet heijastuvat myös kultaisista seinistä. Paikka on pyhäkkö ja myös tunnelma on sanoin kuvaamaton ja pyhä. Tämä on konkreettista, historiallista muistoa, mutta myös vertauskuvaa vielä suunnattomasti loistavammasta ylipapista ja hengellisistä aarteista. Jeesus Kristus on uskoviensa ylipappi ja kynttilänjalka kuvaa seurakuntaa.

Kol. 2: 3 sanoo: ”Kristuksessa ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettynä”, myös hengelliset aarteet. Ylipapin rintakilpi kaikessa loistossaan on vain kalpea kuva Kristuksesta ja Häneen sisältyvistä hengellisistä aarteista. Jeesus Kristus opetti: ”Älkää kootko itsellenne maan päälle..., kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan, eivätkä varkaat murtaudu sisälle ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös sydämesi (Mtt. 6: 19, 21). Eräässä vertauksessaan Jeesus Kristus kertoo: ”Taivaan valtakunta on kuin peltoon kätketty aarre. Kun mies löysi sen, hän peitti sen uudelleen maahan ja sitten hän iloissaan myi kaiken, minkä omisti ja osti sen pellon (Mtt. 13: 44).

Tutkimme yhdessä ylipapin rintakilven jalokiviä ja hengellisiä vertauskuvia, joita niistä voi löytää. Mooses sai tällaiset ohjeet rintakilven tekoa varten 2 Ms. 28: 15-21 (v. 1938 käännös):

”Tee myös Jumalan vastausten rintakilpi tee se taidokkaasti kutomalla; tee se samalla tavalla, kuin kasukka on tehty: tee se kullasta sekä punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista ja kerratuista valkoisista pellavalangoista. Se olkoon neliskulmainen ja taskun muotoon tehty, vaaksan pituinen ja vaaksan levyinen. Ja kiinnitä sen pintaan kiviä yliyltään, neljään riviin:

ensimmäiseen riviin karneoli, topaasi ja smaragdi;

toiseen riviin rubiini, safiiri ja jaspis;

kolmanteen riviin hyasintti, akaatti ja ametisti;

ja neljänteen riviin krysoliitti, onyks ja berylli.

Kultapalmikoinnilla kehystettyinä kiinnitettäköön ne paikoilleen. Kiviä olkoon Israelin poikain nimien mukaan kaksitoista, yksi kutakin nimeä kohti; kussakin kivessä olkoon yksi kahdentoista sukukunnan nimistä, kaiverrettuna samalla tavalla, kuin kaiverretaan sinettisormuksia”.[/b]

Taskun kutomiseen käytetyt langat sisältävät oman sanomansa Kristuksesta:

kulta - jumalallinen,

punasininen - iankaikkinen Poika,

valkoinen - nuhteeton, täydellinen Ihmisen Poika,

purppuranpunainen - Kuningasten kuningas,

helakan punainen – Ihmiseksi tuleva kärsivä Jumalan palvelija.

Frithiof Dahlby kertoo kirjassaan De heliga teckens hemlighet (1977, 249), että rabbien kommentit Midrash Bemidbarissa, jossa rintakilven jalokivet omistetaan Jaakobin pojille seuraavasti:

Ruuben: karneoli, Simeon: topaasi, Leevi: smaragdi, Juuda: karbunkel (rubiini/turkoosi), Isaskar: safiiri, Sebulon: kalsedoni (jaspis), Daan: hyasintti, Gaad: akaatti, Naftali: ametisti, Asser: krysoliitti, Joosef: onyks ja Benjamin: berylli. (Vrt. 2 Ms. 28: 17-20 / 1938 käännös.) Tässä järjestyksessä pojat ovat samassa järjestyksessä kuin Jaakob siunaa heidät ennen kuolemaansa.

Olen käyttänyt kirjoituksessani Jaakobin poikien ikäjärjestystä, koska eräät Raamatun antamat jalokivien tulkinnat sekä poikien nimien merkitykset tukevat mielestäni ikäjärjestystä. Dahlby huomauttaa, että jotkut teologit ovat sitä mieltä, että ainoastaan Kristus ja Hänen työnsä tulisi saada jalokivien symboleiksi. Käytännössä on vielä syytä muistuttaa, että heprean kieli kirjoitetaan oikealta vasemmalle, jolloin kivien sijaintikin rintakilvessä alkaa oikealta vasemmalle.

KARNEOLI

Kiivaan rakkauden jalokivi

Karneoli on ruskean keltaiseen vivahtava punainen jalokivi, joka on mainittu Jaakobin esikoisen Ruubenin nimikkokiveksi. Ruuben-nimi tarkoittaa: ”Katsokaa, poika ”. Kivi on vertauskuvaa Jumalan kiivaasta rakkaudesta, jota joskus mainitaan ”mustasukkaisen kiivaaksi” rakkaudeksi. Hän rakastaa jokaista luomaansa sielua tällä rakkaudella ja antoi kaikkensa, Kalleimman aarteensa, Poikansa, että jokainen sielu olisi vapaa pääsemään taivaaseen Hänen luokseen, jos vain haluaa. Mutta liian moni hylkää tämän rakkauden ja Jeesuksen uhrin. Hän halajaa sitä Henkeä, jonka pannut meihin (Jaak. 4: 5). ”Katsokaa Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin”, sanoi Johannes Kastaja (Joh. 1: 29). Opetuslapsi Johannes sanoo (I Joh. 3:1): ”Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut, me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen ”. Johannes kertoo Ilmestyskirjassa (Ilm. 4: 2-3 ): ”Taivaassa oli valtaistuin ja sillä istui joku, joka loisti kuin jaspis ja karneoli. Valtaistuinta ympäröi sateenkaaren kaltainen smaragdinvärinen hohde. Kiven tuleen vivahtava väri kertoo myös, että Jumala on Pyhä, kuin kuluttava tuli, joka polttaa pois kuonan (1 Ms 4:24). Herra Jeesus sanoo itse (Luuk. 12: 49): ”Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka toivonkaan, että se jo olisi syttynyt”.

RUKOUS: Pyhä Isä! Puhdista meidät kaikesta sellaisesta, mikä estää meitä lähestymästä Sinua ja rakastamasta Sinua, jotta voisimme täyttää käskyn ”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi koko sydämestäsi, koko sielustasi, koko mielestäsi ja koko voimastasi ja lähimmäistä niin kuin itseämme”. Herra Jeesus, puhalla meissä heittämäsi liekki täyteen paloon, jotta voisimme sytyttää maailmaan Sinun Evankeliumisi valon ja tuottaa Sinulle paljon hedelmää. Auta meitä heijastamaan Sinua ja sinun rakkauttasi kuin jalokivi.

TOPAASI

Hengen täyteyden jalokivi

Topaasi on oranssille hohtava jalokivi, jota sanotaan Simeonin nimikkokiveksi. Jotta kivi saisi syvyyttä väriinsä ja muutenkin vahvistuisi, se tarvitsee perusteellisen öljykäsittelyn. Öljy on Raamatussa voitelun ja Pyhän Hengen eräs vertauskuva. Simeonin nimi tarkoittaa ”kuuleminen”. Jaakobin poika Simeon oli kiivas luonteeltaan ja eikä Jaakob hyväksynyt hänen tiettyjä tekojaan. Samoin kaikki me tarvitsemme Jumalan Pyhän Hengen perusteellista hoitoa, että voisimme palvella Jumalaa Hänen tahtomallaan tavalla. Jeesus lupasi Joh. 16: 7-11: ”Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän. Ja kun Hän tulee, niin Hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska he eivät usko minuun; vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe; ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu”. Kirkastusvuorella Isä itse sanoi: ”Tämä on minun rakas Poikani. Kuulkaa Häntä”. Jalokivi muistuttaa siis myös Pojan, Kristuksen kuulemisesta ja Hänelle kuuliaisena olemisesta. Me voimme rukoilla Jeesusta: ”Valtaa ja voitele meidät Sinun Pyhällä Hengelläsi, että voisimme kuulla Sinun puheesi ja elää joka hetki sinun johdatuksessasi, Sinulle kuuliaisina”.

SMARAGDI

Liiton jalokivi

Vihreä jalokivi, Leevin nimikkokivi. Leevi-nimi merkitsee ”lähestyminen”. Vanhassa Testamentissa papit toimivat välittäjinä Jumalan ja kansan välillä, vain heillä oli oikeus lähestyä Jumalaa. Ilmestyskirjassa (4: 3) kerrotaan, että Jumalan valtaistuimen ympärillä hohtaa kuin sateenkaaren kaltainen smaragdin hohde. Sateenkaari puolestaan muistuttaa meitä siitä liitosta, jonka Jumala teki vedenpaisumuksen jälkeen Nooan ja luomakunnan kanssa: ”Niin kauan, kuin maa pysyy, ei lakkaa kylvö ei korjuu, ei vilu, ei helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö”. Eläimet on annettu ihmisen valtaan, ja voivat olla ravintonakin, ihmisen veri on Jumalan erityissuojeluksessa, ihmiset siunattiin hedelmällisiksi, tähän liittoon kuului myös, ettei vedenpaisumus enää koskaan kokonaan tuhoa maata. Sittemmin Siinain liittoon kuului 10 käskyn laki ja sen noudattaminen. Nämä liitot ennakoivat parempaa liittoa, joka annettiin ihmiskunnalle Jeesuksen Kristuksen myötä (Mark. 14: 24) Jeesus sanoi: ”Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan kaikkien puolesta”. Se on armoliitto, vahvistettu Kristuksen verellä syntien anteeksiantamiseksi. Mutta se ei ole mitään halpaa armoa, vaan se maksoi Kristukselle kärsimisen tuskat ja kuoleman, joka olisi kuulunut meille. Se on valtava kiitoksen aihe ylistää ja kunnioittaa Jeesusta Kristusta, Jumalan Poikaa. Jokainen Isän antama liitto on kuin jalokivi ja ylistyksen aihe. Kristuksen veren turvin voimme lähestyä Isää luottavaisin mielin. Ylistys Hänelle!

RUBIINI

Uhrautuvan rakkauden jalokivi

Syvän punainen rubiini on Juudan nimikkokivi. Juuda eli Jehuda nimi merkitsee: ”saan ylistää”. Jeesus Kristus kuului Daavidin kautta tähän sukuun. Jesajan kirjan mukaan (Jes. 54: 12) Uuden Jerusalemin muurit päällystetään rubiineilla. Muuri on Jumalan avun ja pelastuksen vertauskuva (Jes. 60: 18). Pelastus ei ollut mahdollista ilman Jeesuksen uhrautuvan rakkauden tietä, Hän teki sen vapaaehtoisesti, rakkautensa tähden meitä kohtaan. Muuri kuvaa myös turvallisuutta ja varmuutta, ja kun se päällystetään rubiineilla, pelastuksemme on varma, perustuen täysin Jeesukseen. Upea, ihana kuva pelastuksesta!

Kiitos, kunnia ja ylistys Jeesukselle ja Hänen rakkaudelleen ja armolleen. Minä saan, ja kaikki, jotka luottavat Jeesukseen, saavat ylistää Häntä.

SAFIIRI

Totuuden ja oikeuden jalokivi

Sininen safiiri on Daanin nimikkokivi. Daan-nimi merkitsee ”tuomari”. Isä Jaakob siunasi Daania sanomalla: ”Daan on ajava kansansa asiaa yhtenä Israelin heimoista”. Jesajan kirjassa (Jes. 54: 11) Uudesta Jerusalemista sanotaan: ”Minä lasken sinun perustuksesi safiireista”. Ilmestyskirjassa Uuden Jerusalemin muurit (Ilm. 21: 19) on kaunistettu kaikenlaisilla kalliilla kivillä: ensimmäisenä peruskivenä on jaspis, toisena safiiri, kolmantena kalsedoni... Safiiri kertoo myös, että Kristus on ylin tuomari ja ”Hänen valtaistuintaan kannattavat vanhurskaus ja oikeus” (Ps. 97: 2). Sama toistetaan Psalmissa 89: 15: ”Vanhurskaus ja oikeus ovat valtaistuimesi perustus, armo ja uskollisuus ovat sinun palvelijasi ”.

Pyydämme: ”Herra, auta meitä olemaan oikeudenmukaisia lähimmäisillemme. Ohjaa maailman kansoja ja valtoja niin, etteivät mahtavat itsekkyydessään riistäisi heikompia kansoja, heimoja tai rotuja ja ettei kukaan sen tähden joutuisi kärsimään nälkää, sortoa tai epäoikeudenmukaisuutta. ”Sinun on valtakunta ja voima ja kunnia, Tulkoon Sinun valtakuntasi ”(Mtt. 6: 10).

KALSEDONI

Täydellisyyden ja mielen puhtauden ja terveyden kivi

Naftalin nimikkokivi. Naftali-nimi tarkoittaa ”kamppailu”. Kristityn ”kilvoittelu” on jatkuvaa taistelua ihmisen itsensä sisällä uskossa kasvamiseksi eli ”pyhittämiseksi. Rintakilvessä kalsedoni on kuudentena mainittu kivi. Naftali oli kuudes Jaakobin pojista ja Jaakob siunasi hänet (I Ms. 49: 21): ”Naftali on vapaana juokseva kauris. Hän antaa kauniita sanoja”(huom. vanha käännös).

Jeesus asui Naftalin ja Sebulonin alueella, Jeesus oli itse Sana ja julisti valtakunnan evankeliumia, ”kauniita sanoja”. Hän oli täydellinen: ”Hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet armoa armon päälle” (Joh. 1: 16). Uuden Jerusalemin muurin kolmas peruskivi on kalsedoni (Ilm. 21: 19). Korinttolaiskirjeessä Paavali kirjoittaa (1 Kor. 3: 10): ”Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa, mutta kukin katsokoon, miten rakentaa. Perustus on jo laskettu ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta kukaan ei voi laskea”. Tämä jae vahvistaa alussa jo ilmaisemaani ajatusta, että jalokivet ovat vertauskuvia Jeesuksen Kristuksen siunatuista ominaisuuksista, jotka ovat hengellisiä aarteita. Rintakilpi on kaunis konkreettinen vertauskuva hengellisistä aarteista.

Kristus on ollut ainoa täydellinen ihminen (samalla Jumala). ”Hän kantoi meidän sairautemme”(Jes. 53: 4). Kristuksessa myös me tulemme osallisiksi taivaallisista aarteista (Ef. 1: 3):

”Herramme Jeesuksen Kristuksen Isä on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa”.

Kiitämme ja ylistämme Häntä näistä kalliista Taivaallisista lahjoista.

HYASINTTI

Pyhän Hengen ilo

Rintakilven seitsemäs kivi on hyasintti, väriltään yleensä keltainen, joka mielletään ilon väriksi. Tavallisesti tämä kivi hiotaan niin että kuution ja pyramidin muoto muodostavat kauniin kokonaisuuden. Eli perusluvut 4 + 3, ihmisen ja Jumalan vertauskuvat yhdistyvät harmonisesti, aivan kuten Kristuksessa inhimillinen ja jumalallinen olemus. Se on annettu Gaadin nimikkokiveksi. Hänen nimensä merkitsee ”Hyvä onni”; yleensä onneen liittyy ilo. Kun Jaakob siunaa Gaadin, hän sanoi: ”Gaadia ahdistavat rosvojoukot ja Gaad ahdistaa niitä, seuraa niiden kintereillä”( 1 Ms. 49: 19). Vihollinen on ryöstänyt Jumalalta ihmiskunnan, mutta Kristus on voittanut sen takaisin uhrikuolemallaan. Siinä on syytä Iloon ! Neh. 8: 10 sanoo ilosta: ”Ilo Herrassa on meidän voimamme” (1992 käännös).

AKAATTI

Toivon jalokivi

Akaatti on kirjava tai musta korukivi. Se on Jaakobin pojan Asserin nimikkokivi . Asser nimi tarkoittaa ”autuus” ja Jaakob siunasi häntä: ”Asserin leipä on runsas. Hän tarjoaa kuninkaiden herkkuja” (I Ms. 49: 20). Mooses sanoo siunatessaan Asserin heimoa: ”Olkoon hän veljiensä suosikki... saakoon hän kahlata oliiviensa öljyssä, hänen salpansa ovat rautaa ja pronssia, hänen voimansa on uusi päivästä päivään ” (5 Ms. 33: 24). Akaatti on kivi, jonka omaa väriä on kirkastettava värikäsittelyllä. Jalokivi itse ei valaise pimeässä, mutta jos siihen osuu valosäde, se heijastaa sen kirkkaasti. Kuin tämä kivi, meidätkin on upotettava Kristuksen veren käsittelyyn, että voisimme heijastaa Hänestä jotakin. Perisynti on kuin mustuutta meissä. Itsessämme ei ole valoa, vaan saamme kaiken lahjaksi Kristukselta, joka on maailman valo. Se, joka ”kahlaa öljyssä”, on vertauskuvaa, että Pyhä Henki saa johtaa elämää, joka on puhdistettu Kristuksen uhrilla, Jeesus itse oli täydellinen kaikessa. Kristuksen tulee olla myös päivittäinen voiman lähde, ilman Häntä emme voi mitään tehdä. (Vrt. Joh. 15: 5.) Ovet, jotka Hän avaa, pysyvät avattuina ja ne jotka Hän sulkee, niitä ei kukaan avaa (Ilm. 3: 7). Vain Kristuksessa ja hänen armossaan on uskovien toivo autuudesta. ”Olette kutsutut yhteen toivoon Kristuksessa” (Ef. 4: 4 ). Toivo on tulevaisuuteen suuntautuvaa uskoa.

AMETISTI

Näkemisen ja raittiuden jalokivi

Rintakilven yhdeksäs kivi, ametisti, on Isaskarin (Issaharin) nimikkokivi. Väriltään se on violettiin tai lilaan vivahtava, kaunis kvartsityyppinen kivi. A-metethystos (kreikkaa) tarkoittaa raittiutta eli ei-juoppoa. ”Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden Henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan Hengen ”, sanotaan 2 Tim. 1:7. Toisessa kohdin sanotaan (Ef. 5: 16-20): ”Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika on paha. Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää mikä on Herran tahto. Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne. Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle ja kiittäkää aina ja kaikesta Jumalaa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä”.

Jaakob sanoi pojastaan: ”Isaskar on vahvaluinen juhta, joka makaa kuormaansa odottaen... kävi tekemään orjan töitä ”( I Ms. 49: 14-15). Messias tyhjensi itsensä taivaallisesta kunniasta ja tuli maailmaan ”juhdaksi”, joka kantoi syntien taakat Golgatalle. ”Tyhmä” eläin Kristuksen yhteydessä muistuttaa Paavalin sanoista (1 Kor. 1: 23): ”Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset”.

Voimme yhdessä rukoilla Paavalin kanssa (Ef. 1: 17): ”Rukoilemme, että Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, Kirkkauden Isä, antaisi meille viisauden ja näkemisen Hengen, niin että oppisimme tuntemaan Hänet ja että hän valaisisi meidän sisäiset silmämme näkemään millaiseen toivoon Hän on meidät kutsunut, miten äärettömän rikkaan perintöosan Hän antaa meille pyhien joukossa”.

KRYSOLIITTI

eli oliviini eli peridootti

Jumala on Luoja ja kaiken ylläpitäjä

Krysoliitti on kaunis oliivinvihreä jalokivi, joka on Sebulonin nimikkokivi. Sebulon merkitsee ”pysyy luona”. Jaakob siunasi häntä: ”Sebulon on asuva meren äärellä, hän asettuu rannikolle, missä laivat kulkevat...(1 Ms. 49: 13): ”Mooses siunasi häntä: ”Iloitse, Sebulon retkilläsi”. Häneen on siis liitetty meri ja kulkeminen.

Lähetyskäskyssä Jeesus sanoi: Menkää kaikkeen maailmaan (Mtt. 28). Mutta niin kuin Hän lähetyskäskyssä lupaa ja sama vahvistuu Sebulonin nimessä, Herra on luona, läsnä siellä, missä häneen uskova maailmassa onkaan. Kun Hesekiel näki ihmeellisen näyn Jumalasta valtaistuimellaan kerubien kannattamana, olentojen vieressä olevat pyörät välkehtivät krysoliitin tavoin. Jumala muistutti näyssä profeetalle, että koko luomakunta kaikkineen, ihmisineen, eläimineen, kaikkine luonnonlakeineen on asetettu Hänen valtasuuruutensa astinlaudaksi. Hän on laatinut luonnonlait, luonut ajan, asettanut tähdet ja kuun ja auringon paikoilleen. Hänen vallassaan on elämä ja kuolema.

Kun Daniel sai näyn (Dan. 10: 5-6) miehestä, jonka ruumis säihkyi kuin krysoliitti, Jumala ilmoitti itsensä historian Jumalana ja kansakuntien johtajana, Kuningasten Kuninkaana, joka ohjaa historian kulkua, alentaa ylhäisen, nostaa alhaisen ja tietää jo edeltä käsin kansojen kohtalot.

Hän on ylistyksemme arvoinen: ”Herra, ylistys, kunnia, kiitos ja kaikki palvonta Sinulle avaruuksien Luoja, joka et kuitenkaan unohda vähäisintäkään luotuasi ja tunnet kaikkein pienimmätkin atomin osaset.”


ONYKSI

Uskollisuuden ja pitkämielisyyden ja kärsivällisyyden jalokivi

Onyksissa tummat ja vaaleat kerrokset vuorottelevat ja sitä on helppo työstää. Se mainitaan jo Eedenistä alkaneen virran, Piisonin ympäröimän maan Havilan tuotteena (I Ms. 2: 12). Kun Mooses erämaassa valmisti ilmestysmajan ja puki papit asuihinsa, ylipapin kasukan olkakappaleisiin sijoitettiin kaksi onyksikiveä, joihin oli kirjoitettu Jaakobin poikien nimet, kuusi nimeä kumpaankin. Kun ylipappi meni ”Pyhimpään”, hän vei poikien nimet tällä tavoin Herran eteen. Muistamme, että nimi sellaisenaan edustaa henkilöä tai heimoa, eli samalla olivat kaikki heimot Herran edessä. Herra itse oli antanut ohjeet, että se muistuttaisi liitosta Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa.

Rintakilvessä yhdentenätoista kivi on edustamassa Joosefia. Hän oli hyvin monipuolinen esikuva tulevasta Messiaasta. Yhtäläisyyksiä löytyy pitkälti yli sata. Eräs tärkeä piirre Joosefin elämässä oli hänen uskollisuutensa: Missä hän työskentelikin, oli se sitten ison talon taloudenhoitajana, vankilassa tai faaraon palveluksessa, kaiken hän teki tunnollisesti ja kärsivällisesti – niin teki sittemmin Jeesus Kristus joka Jumalan Poikana oli uskollinen tehtävälleen, vaikka se vei kärsimiseen ja vaivoihin. Joona sanoi Jumalalle: ”Minä tiesin, että Sinä olet anteeksiantava ja laupias Jumala, Sinä olet kärsivällinen ja Sinun hyvyytesi on suuri ” (Joona 4: 2).

Voimme rukoilla että Herra auttaisi meitä olemaan uskollisia ja luotettavia, rohkeita ja lujia Hänen palvelijoitaan.

JASPIS

Vanhurskauden jalokivi

Benjaminin nimikkokivi. Benjamin-nimi merkitsee ”onnen poika”. Psalmissa 89: 15 sanotaan Herrasta: ”Vanhurskaus ja oikeus ovat Sinun valtaistuimesi perustus.” Toisessa kohtaa sanotaan (Ilm. 4 : 2-3): ”Taivaassa valtaistuimella oli istuja ja istuja oli näöltään jaspis- ja sardionikiven kaltainen. Uuden Jerusalemin muuri (Ilm. 21: 19-20) oli rakennettu jaspiksesta ja kaupunki oli puhdasta kultaa, puhtaan lasin kaltaista ja kaupungin muurit oli kaunistettu kaikenlaisilla kalliilla kivillä, ensimmäinen perustus oli jaspis, toinen safiiri, kolmas kalsedon, neljäs smaragdi, viides sardonyks, kuudes sardion, seitsemäs krysoliitti, kahdeksas berylli, yhdeksäs topaasi, kymmenes krysopraasi, yhdestoista hyasintti ja kahdestoista ametisti.

Tässä on joitakin eri jalokiviä kuin rintakilvessä ja järjestyskin toinen. Mutta emme varmaan erehdy jos teemme sen johtopäätöksen, että jaspis kuvaa vanhurskautta. Jaspis on moni-ilmeinen jalokivi, väri vaihtelee paljon. Siitä on hyvin olemassa erikoinen muoto, että jotkut jaspiksen kiviaineet ovat aikojen kuluessa asettuneet puukappaleisiin ja kivettyneet lopulta jalokiveksi, mutta kivestä on kuitenkin erotettavissa puun muoto, vaikka puuainesta ei enää ole jäljellä.

Jeesuksen risti oli puuta, mutta Jeesuksen kärsimys, kuolema ja ylösnousemus ovat tulleet vanhurskauden jalokiviksi, vaikka itse puista ristiä ei enää ole missään. Jaakob sanoi Benjaminista: ”Benjamin on saalistava susi, aamuisin hänellä on aina syötävää, iltaisin hän jakaa saalista” (1 Ms. 49:27). Tämä kuvaa sitä, että Messias samaistui ihmiseen, joka on luonnoltaan peto. Vaikka Jeesus oli synnitön, hänet tehtiin synniksi, mutta Hän ratkaisi synti- ja peto-ongelman ristillä, ja sen ansiosta nyt voi ihminen saada lahjaksi vanhurskauden. Peto kykenee jakamaan muille lahjoja.
Ylistys Kristukselle, se on kaikki Hänen ansiotaan.

MUITA HENGELLISIÄ JALOKIVIÄ TAI AARTEITA

Jeesus-lasta kumartamaan saapui idästä ”maagikkoja” (jonka voisi kääntää tietäjä, pappi tai noita), sanotaan, että he avasivat arkkunsa ja antoivat kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa. (Mtt. 2: 11.) Niinpä ne on laskettava aarteiden joukkoon.


KULTA

Jumalallinen puhtaus

Kulta sellaisenaan on kallisarvoinen jalo metalli, joka ei ruostu. Kuninkaitten Kuninkaalle tuotiin kuninkaallisuuden vertauskuvaksi ajateltua aarretta, kultaa. Raamatussa kultaa käytetään myös jumalallisen vertauskuvana. Erämaan pyhäkköteltassa kaikki esineet olivat kullasta joko kokonaan tai niin että akaasiapuu oli päällystetty kullalla. Huoneen seinät ”Pyhässä” ja ”Kaikkein Pyhimmässä ” olivat myös kultaiset. Kun puu oli päällystetty kullalla, se oli vertauskuvaa Kristuksen kahdenlaisesta luonnosta, jumalallisesta ja inhimillisestä, jotka Hänessä yhdistyivät harmonisesti. Taivasta, Jumalan asuinsijaa, kuvataan usein Kultakaupungiksi.


SUITSUKE

rukous
Suitsuttamiseen käytettiin suitsuketta, joka saattoi sisältää erilaisia aineksia. Pyhäkköteltassa suitsuke sisälsi hajupihkaa, simpukankuorta ja tuoksukumia. Sitä koostumusta ei saanut käyttää missään muualla. Suitsutus kuvaa rukousta. Ilm. 5: 8 kertoo: kultaiset maljat olivat täynnä suitsutusta, jotka ovat pyhien rukousta. Jeesus sanoi: ”Mitä te minun nimessäni pyydätte Isältä, Hän antaa sen. Totisesti, mitä ikinä pyydätte Isältä minun nimessäni, sen Hän antaa teille. Pyytäkää, niin te saatte ja teidän ilonne on täydellinen” (Joh. 16: 23). Jumalan maailmassa ja meidänkin elämässämme rukous on kallisarvoinen aarre ja etuoikeus. Kristityt kaipaavat iloa Herrassa, sen saa rukouksen kautta. Rukouksen mahdollisuus on suurta armoa, josta kiitämme ja ylistämme Kristusta. Hän on antanut meille valtuudet käydä nimensä turvin Jumalan valtaistuimen eteen. Se on ihmeellinen etuoikeus! Ylistys ja kiitos siitä Jumalalle!

MIRHA

(Camphora myrrh)
parantava armo

Mirha kasvi on piikikäs pensas, jonka tummanpunainen öljymäinen pihka kovettuu punaruskeiksi jyväsiksi. Se oli aineosana pyhässä öljyssä. Naisilla oli tapana kantaa povessaan mirhapusseja levittämään hyvää tuoksua. Se oli myös kauneudenhoitoaine ja balsamointiaine, sillä lievitettiin myös tuskia. Tietäjät toivat sitä Jeesus-lapselle, mutta kun ristillä Hänelle tarjottiin viiniä, johon oli sekoitettu mirhaa, Jeesus ei huolinut juomaa (Mark. 15: 23). Mirhan tuominen Jeesukselle lapsena oli paitsi kallisarvoinen lahja, myös ennustusta, että Hänen verensä kautta sielut ”balsamoitaisiin” ikuiseen elämään, Hänen verensä kautta ihmisen sielun kuolemanpelko lieventyy taivastoivoksi ja koko ihmisen elämä kaunistuisi pois synnistä vanhurskaudeksi ja pyhittymiseksi.

Uhritoimitusten yhteydessä sanotaan usein: ”Polta se Herralle suloiseksi tuoksuksi ”. Mutta kaikkein pyhimmän ja Herralle suloisimman uhrituoksun antoi Jeesus Kristus. Paavali kirjoittaa seurakunnalle: ”Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle” (Ef. 5: 2). Mirhan tuonti viittasi näin, että lapsi itse tulisi olemaan hyvältä tuoksuva uhri.

NARDUS

Kristuksen läsnäolo

Narduskasvi on kotoisin Intiasta. Sen juurakosta puristetaan öljyä, joka on hyväntuoksuista, kallisarvoista ylellisyysainetta, jota yleensä vain varakkaat pystyivät ostamaan tai kuninkaat pitämään varastossaan. Korkeassa Veisussa (Laulujen Laulu) 1: 12 mainitaan: ”Kuningas lepää ateriallaan ja nardukseni levittää tuoksuaan”. Kun ylkä ihailee morsiantaan ja vertaa häntä suljettuun puutarhaan, jossa kasvaa hedelmäpuiden lisäksi paljon yrttejä: nardusta ja sahramia, kanelia ja mausteruokoa, mirhaa ja aloeta, kaikkein parasta balsamia (KV 4: 14). Se on toinen hyvältä tuoksuva aine, joka mainitaan Jeesuksen yhteydessä. Syntinen nainen voiteli Jeesuksen jalat kallisarvoisella narduksella spitaalisen Simonin talossa juuri ennen ristinkuolemaa.

Narduksesta sanotaan, että sen tuoksu kestää viikon ajan. Jeesus on tuoksunut hyvältä kidutettaessa ja ristillä! Hyvä tuoksu tarkoittaa, kuten jo mirhan yhteydessäkin todettiin, Kristuksen läsnäoloa.

VUORIKRISTALLI

Ylistys

Jes. 54: 12: ”Minä teen sinun harjasi rubiineista ja sinun porttisi kristalleista ja koko sinun ympärysmuurisi jalokivistä”. Jes. 60: 18: ”… sinä kutsut pelastuksen muuriksesi ja kiitoksen portiksesi”. Näiden Jesajan jakeiden perusteella voi vuorikristalli olla vertauskuvana kiitoksesta ja ylistyksestä. Samalla jakeet ilmaisevat, että Jumalan läsnäolon pyhyyteen ei voi päästä katkeralla tai nurkuvalla mielellä, mutta kiitos ja ylistys avaavat portit taivaallisiin.

MALAKIITTI

Lohdutus

Jes. 54: 11-12: ”Sinä onneton, myrskyn piiskaama, sinä jota kukaan ei lohduta. Malakiitilla minä peitän seinäsi, minä lasken sinun perustuksesi safiireista, …”. Malakiitti on upea, tummanvihreä kuviollinen kivi, jota näiden Jesajan jakeiden perusteella voi hyvin ajatella sen kuvaavan lohdutusta ja toivoa: elämän tummaan kuvioon tulee toivon vihreitä juonteita.

KORALLIT

Koralleja verrataan viisauteen ja tietoon, mutta viisaus ja tieto voittavat sen. Korallit ovat nykykäsityksen mukaan lähempänä alkeellista eläintä kuin kasvia. Sen kivettyneitä osia, jotka ovat usein punaisia, käytetään koruissa. Koruaineena se rinnastetaan ns. puolijalokiviin. Värejä on muitakin, johtuen paljon levistä, jotka kasvavat korallien rungolla ja edesauttavat sen ravinnon saantia. Levät antavat ruskeita, keltaisia ja ruskeita sävyjä. On huomattu, että kasvuveden lämpeneminen vaalentaa korallien värejä jopa valkoiseen asti. Kun koralli on valkoinen, pelätään siltä alueelta korallien pian kuolevan. Raamatussa koralleja verrataan viisauteen ja kauneuteen: Jobin kirja luvussa 28 kerrotaan viisaudesta. Se on hyvin kallisarvoista, sitä ei voi ostaa kullalla, ei korukivllä, ”koralleista tai kristalleista on turha puhuakaan, pussillinen viisautta on enemmän kuin kaikki helmet” (jae 18, v. 1992 käännös).

Sananlaskuissakin luvussa 3: 13-15 puhutaan viisauden yhteydessä koralleista: ”Onnellinen se, joka on löytänyt viisauden, se joka on tavoittanut tiedon, sillä parempi on viisaus kuin hopea, tuottoisampi on tieto kuin kulta, se voittaa korallit kalleudessa, mitkään aarteet eivät vedä sille vertaa”.

HELMI

Kärsimystie, myös Evankeliumi

Raamatussa Ilm. 21: 21 mainitaan helmiportit. Helmi syntyy siten, että kuoren turvissa elävä eläin erittää ympärilleen helmiäistä, jos kuoren sisäpuolelle sattuu tulemaan joku siru, joka hiertää. Meidän syntimme hiertävät Jeesuksen Pyhyyttä kuin kiusallinen siru hiertää kotiloa. Näin ajateltuna helmi voisi olla vertauskuvaa kärsimyksestä synnin takia. Kun Raamattu kertoo, että taivaan kaupungin portit ovat helmiportteja, helmi kuvaa myös armoa. Sen kautta syntinen pääsee taivaaseen. Jotkut ovat verranneet ihmissielua simpukkaan: se on sulkeutunut kovan kuoren sisään, ja pienet hiekkajyvät, jotka pääsevät sisälle tuottavat kipua, mutta ajan myötä, kun sielu vihdoin avautuu, tuskasta kääriytyneenä anteeksi antoon ja Jeesuksen hoidettavaksi, syntyy kallisarvoinen helmi.

Markku Ylipää kertoo: ”Simpukankuoret nostettiin Punaisenmeren syvyyksistä. Jokaisella meistä on elämämme syvyyksissä pimeitä hetkiä. Niitä tässä nostetaan. Voiteen sekoittaja murskaa voideseokseen kaiken sen, mitä simpukat ja meren syvyydet voivat elämässämme edustaa." Suitsutuksen tuoksu on todella ainutlaatuinen, mutta se tarkoitettu Pyhän Jumalan edessä tuoksumaan. Neitsyt Mariaa on joskus verrattu simpukkaan, joka on kätkenyt kallisarvoisen helmen.

HOPEA

Verrataan vaikenemiseen, ymmärrykseen, lunastukseen
Vanha sanonta sanoo: ”Puhuminen on hopeaa, mutta vaikeneminen on kultaa”.
Kuin hopeasilaus saviastian pinnassa on mairea puhe häijyn ihmisen suussa” (Snl. 26: 23 v. 1992 käännös). ”...hanki ymmärrystä, se on kalliimpaa kuin hopea” (Snl. 16: 16) ja ”...kyyhkysen siivet on silattu hopealla ja sulat helmiäiskullalla” (Ps. 68: 14). Tätä viimeksi mainittua jaetta Benjamin Turkia on selittänyt, että hopea tarkoittaa lunastusta.

HENGEN HEDELMÄT

Hengen hedelmiksi sanottuja asioita voisi myös hyvällä syyllä sanoa hengellisiksi jalokiviksi: rakkaus, ilo, rauha hyvyys, kärsivällisyys, lempeys, ystävällisyys, uskollisuus, itsehillintä.



HENGEN ASEET

Samoin Hengen aseet ovat Jumalan aarteita: Jumalan Sana, totuus, vanhurskaus, usko, pelastus jne. (2 Kor. 6: 7.)



MEKIN OLEMME ”KIVIÄ”

Olemme nyt melko lyhyesti miettineet rintakilven jalokivien hengellisiä merkityksiä ja muitakin Raamatun sisältämiä kallisarvoisia asioita. Aihetta voi itse kukin mietiskellä lisää Raamatun valossa, se ei ole tässä loppuun ammennettu. Eniten minua kiehtoo ajatus, että Kristus itse on parhain jalokivi ja jalokivet kertovat Hänen täydellisistä ominaisuuksistaan. Herra hioo meistäkin jalokiviä hengelliseen temppeliinsä. Kuten Ef. 2: 20-22 sanoo: ”Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus”. Pietari kehottaa (1 Piet. 2: 5): ”Rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi rakennukseksi, pyhäksi papistoksi, toimittaaksenne hengellisiä uhreja, jotka ovat Jumalalle otollisia Kristuksen tähden”.



Lähteet:

Dahlby, Frithiof 1977: De heliga tecknens hemlighet : om symboler och attribut / Frithiof Dahlby; [ill. av Curt Blixt och förf.] . Stockholm, Lund: Verbum. 6. uppl. (med Tillägg).

Pyhä Raamattu, käännökset 1776, 1933/1938 ja 1992 (MikroRabbi 12 Pro)

Kirjoittaja: Riitta Ahvonen (Biibeliini-sarja)




Lähettänyt Riitta Ahvonen 27th February 2013
Hagg. 2:23. "Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä otan sinut, palvelijani Serubbaabel, Sealtielin poika, sanoo Herra, ja panen sinut ikäänkuin sinettisormukseksi. Sillä sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot."

Avatar
Sinettisormus
Viestit: 9107
Liittynyt: 16 Helmi 2016, 11:51
Viesti:

Re: YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus » 31 Loka 2019, 12:08

Anteeksi tämän tekstin pituus, mutta halusin tuoda tämän oikein kunnolla näkyviin, sillä Jumala on viime päivät vahvasti puhunut tämän kautta.
Hagg. 2:23. "Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä otan sinut, palvelijani Serubbaabel, Sealtielin poika, sanoo Herra, ja panen sinut ikäänkuin sinettisormukseksi. Sillä sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot."

Avatar
Sinettisormus
Viestit: 9107
Liittynyt: 16 Helmi 2016, 11:51
Viesti:

Re: YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus » 31 Loka 2019, 12:12

Minulle tuli äskettäin erään viestin kautta kysymys: " Mikä kivi on Isaskarin heimon? Suomessa on paljon Isaskarilaisia. Jotka
tuntevat aikain merkit."
Ja OHO! Sehän on tämän päivän saamani kuva: SAFIIRI!!!
Jumala puhuu nyt vahvasti!
Kiitos Jeesus!

... niin ja tuossa aikanaan saamassani "Sinettisormus" näyssä on myös sininen jalokivi! :o :shock:
Hagg. 2:23. "Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä otan sinut, palvelijani Serubbaabel, Sealtielin poika, sanoo Herra, ja panen sinut ikäänkuin sinettisormukseksi. Sillä sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot."

Avatar
AOAOAOAOAO
Valvoja
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52

Re: YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO » 31 Loka 2019, 14:29

" AMETISTI

Näkemisen ja raittiuden jalokivi

Rintakilven yhdeksäs kivi, ametisti, on Isaskarin (Issaharin) nimikkokivi. Väriltään se on violettiin tai lilaan vivahtava, kaunis kvartsityyppinen kivi. A-metethystos (kreikkaa) tarkoittaa raittiutta eli ei-juoppoa. ”Eihän Jumala ole antanut meille pelkuruuden Henkeä, vaan voiman, rakkauden ja terveen harkinnan Hengen ”, sanotaan 2 Tim. 1:7. Toisessa kohdin sanotaan (Ef. 5: 16-20): ”Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika on paha. Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää mikä on Herran tahto. Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne. Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle ja kiittäkää aina ja kaikesta Jumalaa, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä”.

Jaakob sanoi pojastaan: ”Isaskar on vahvaluinen juhta, joka makaa kuormaansa odottaen... kävi tekemään orjan töitä ”( I Ms. 49: 14-15). Messias tyhjensi itsensä taivaallisesta kunniasta ja tuli maailmaan ”juhdaksi”, joka kantoi syntien taakat Golgatalle. ”Tyhmä” eläin Kristuksen yhteydessä muistuttaa Paavalin sanoista (1 Kor. 1: 23): ”Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset”.

Voimme yhdessä rukoilla Paavalin kanssa (Ef. 1: 17): ”Rukoilemme, että Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, Kirkkauden Isä, antaisi meille viisauden ja näkemisen Hengen, niin että oppisimme tuntemaan Hänet ja että hän valaisisi meidän sisäiset silmämme näkemään millaiseen toivoon Hän on meidät kutsunut, miten äärettömän rikkaan perintöosan Hän antaa meille pyhien joukossa. "
Minä Olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet Minun.

https://www.youtube.com/watch?v=-EUtxAQbeZ8 Virsi 222; Jeesus Kristus Elämämme.

Avatar
Sinettisormus
Viestit: 9107
Liittynyt: 16 Helmi 2016, 11:51
Viesti:

Re: YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus » 31 Loka 2019, 14:35

Niihän tuossa AO näkyy lukevan.

Minä otin tuon omani tuolta alusta jossa luki näin:

Frithiof Dahlby kertoo kirjassaan De heliga teckens hemlighet (1977, 249), että rabbien kommentit Midrash Bemidbarissa, jossa rintakilven jalokivet omistetaan Jaakobin pojille seuraavasti:

Ruuben: karneoli, Simeon: topaasi, Leevi: smaragdi, Juuda: karbunkel (rubiini/turkoosi), Isaskar: safiiri, Sebulon: kalsedoni (jaspis), Daan: hyasintti, Gaad: akaatti, Naftali: ametisti, Asser: krysoliitti, Joosef: onyks ja Benjamin: berylli. (Vrt. 2 Ms. 28: 17-20 / 1938 käännös.) Tässä järjestyksessä pojat ovat samassa järjestyksessä kuin Jaakob siunaa heidät ennen kuolemaansa.
Hagg. 2:23. "Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä otan sinut, palvelijani Serubbaabel, Sealtielin poika, sanoo Herra, ja panen sinut ikäänkuin sinettisormukseksi. Sillä sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot."

Avatar
AOAOAOAOAO
Valvoja
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52

Re: YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO » 31 Loka 2019, 15:36

Selvä homma.

Itse käytän poikien syntymäjärjestystä kivien määrittelyssä. 2.Moos.28:9-10 " Ota sitten kaksi onyks-kiveä ja kaiverra niihin Israelin poikien nimet, kuusi heidän nimeään toiseen kiveen ja toiset kuusi nimeä toiseen kiveen siinä järjestyksessä, kuin he ovat syntyneet."

Nuo onyks-kivet siis laitettiin olkapäille, joihin nuo nimet kaiverrettiin, se ei siis välttämättä tarkoita että rintakilven kivet olisi laitettu samassa järjestyksessä, mutta itse ajattelen niin toimitun.

Ja, tuo Jaakobin siunaus on 1.Moos.49:ssa, siinä ei ole Efraimia eikä Manassea, vaikka kumpikin sai oman maa-alueensa Israelista.

Syntymäjärjestys oli , Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftali, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin.

Ja, kivet olivat, karneoli, topaasi, smargdi, rubiini, safiiri, jaspis, hyasintti, akaatti, ametisti, krysoliitti, onyks, berylli.

Jos ametisti on violetin värinen, sehän kuvaa silloin Pyhää Henkeä, joka sopii täydellisesti Isaskarin syntymänumeroon 9, joka taas numerona tarkoittaa Henkeä. Ja, Isaskarista sanottiin 1.Aikak.12:32 " jotka ymmärsivät ajan ja käsittivät, mitä Israelin oli tehtävä", eli heillä oli siis hengellistä näkökykyä.
Minä Olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet Minun.

https://www.youtube.com/watch?v=-EUtxAQbeZ8 Virsi 222; Jeesus Kristus Elämämme.

Avatar
Sinettisormus
Viestit: 9107
Liittynyt: 16 Helmi 2016, 11:51
Viesti:

Re: YLIPAPIN RINTAKILPI JA HENGELLISET JALOKIVET

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus » 31 Loka 2019, 15:57

Tuo violetti oli siitä mielenkiintoinen, että minulla oleva, äidiltäni perimä, iso kaularisti on violetti ja Jeesus on siinä ristillä. Uskon että isäni on sen aikanaan tuonut äidille Israelista. Jumala on käyttänyt tuota ristiä hengellisessä työssäni.
Hagg. 2:23. "Sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä otan sinut, palvelijani Serubbaabel, Sealtielin poika, sanoo Herra, ja panen sinut ikäänkuin sinettisormukseksi. Sillä sinut minä olen valinnut, sanoo Herra Sebaot."

Vastaa Viestiin