Sukujuuria etsimässä

Keskustele Israel aiheesta
olli

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja olli »

Kyllä se sukujuuri määräytyi lapsen isän perusteella.

Nainenhan itse asiassa meni avioituessa toiseen sukuun, toisen suvun jäseneksi. Senpä vuoksi Jeesuksenkin sukuluettelo Joosefin puolelta on ollut varsin mielenkiintoisen keskustelun aihe, koska Joosef ei ollut Jeesuksen isä...

Jeesuksen Isä on Jumala, eikä Jeesus ole minkään Israelin suvun jäsen.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Täs taitaa nyt Jyrki olla oikeassa. Pitää vielä varmistaa, mutta minäkin muistan että nimenomaan äidin kautta tullaan sukuun ja siksi juuri Jeesus onkin Daavidin poika.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

kiitosvirsi
Viestit: 106
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:05

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja kiitosvirsi »

Totta Olli,mutta kun tutkimme Jeesuksen sukuluetteloa,selviää se että Hän oli Joosefin puolelta Juudan sukua (Daavidin poika).Marian puolelta Leevin sukua.Näin ihanasti Jeesuksessa yhdistyy kuninkuus ja ylimmäinen pappi.Tämä selviää Luukkaan 1.luvussa.Kun Jeesus "unohtui"12v.vanhana temppeliin niin Maria sanoo Jeesukselle näin Luuk.12:48 Poikani miksi meille näin teit?Katso sinun isäsi ja minä olemme huolestuneina etsineet sinua.Jeesus vastaa:Mitä te minua etsitte?Ettekö tienneet,että minun pitää niissä oleman,mitkä minun Isäni ovat.Hän on lihaksi tullut Jumalan Poika.Ylistys Jumalalle ja kunnia Karitsalle.
olli

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja olli »

Olipa mielenkiintoinen asia sinänsä. Mutta jos erotamme keskustelusta yhden ainoan persoonan, Jeesuksen, ja tutkimme mitä Raamattu oikeasti suvuista puhuu, niin ihan lainaamattakin jokainen jo tietää että kyseessä oli patriarkaalinen - ei matriarkaalinen - järjestelmä, jossa ainoastaan poikalapsi tarjosi jatkajan suvulle, ja tyttölapset aina naitettiin toiseen sukuun.

Sukuluetteloita kun riittää tästä asiasta referenssiksi Raamatussa ihan riittämiin.

Sitten on IHAN toinen kysymys miten Jeesuksen sukuluetteloon suhtauduttiin. Mutta Matteuskin esittää nimenomaan Joosefin sukuluettelon - ja nimenomaan siksi ettei muunlaisia sukuluetteloita nyt edes ollutkaan - kukaan ei aikuisen oikeasti ollut kiinnostunut kenen tyttären lapsesta oli kysymys. Ainoana poikkeuksena oli se, että jonkun kuuluisan naisen mukanaolo sukuluettelossa haluttiin tuoda esille. Ja tässä pari poikkeusta vahvistamassa sääntöä - tai oikeammin - kertomassa sitä että sukuluettelon naiset olivat aivan erityisiä ansioiltaan:
Matt 1 kirjoitti: Salmonille syntyi Booas Raahabista, Booaalle syntyi Oobed Ruutista...
... mutta tässäkin siis selkeästi näkyy että miehelle syntyi suvunjatkaja -poika jostakin kuuluisasta naisesta.

Kuten sanoin, Jeesuksen sukuluettelo oli poikkeus, koska Jeesuksen Isä on Jumala. Hänen sukuluettelonsa tosiaan pohjautuu papiksi ja kuninkaaksi ihan vain sen yksinkertaisen asian takia että Hän on Ylipappimme ja Kuninkaamme. Halleluja !

Mutta eihän nyt sekoiteta puuroja ja vellejä keskenään. Meidän tavallisten ihmisten suku määräytyy isän - ei äidin - kautta. (Kunnes arvoisa esivaltamme tuli ja romutti sen mitä on vuosituhannet käytetty.)
kiitosvirsi
Viestit: 106
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:05

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja kiitosvirsi »

Jumalan pelastussuunnitelma langenneelle ihmissuvulle on tarkasti suunniteltu.Laitan tähän yhden sananpaikan Gal4:4 Mutta kun aika oli täytetty,lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen,lain alaiseksi syntyneen.jae 5:lunastamaan lain alaiset,että me pääsisimme lapsen asemaan.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Aamen.

Tuo "kysymykseni" Mooseksesta oli retorinen.Tiedän kyllä mitä Raamatuusa on, ja halusin "kysymyksellä" johdatella itse katsomaan mitä siellä sanotaan

:)

En tässä ketjussa aio jatkaa Jeesus-aihetta, sillä on siinä sen verran asiaa, ihan omaan aloitukseen, jos joku niin hyväksi näkee.

Nuo Jyrkin laittamat linkit, niin oli kyllä tutut, joskus vilkaissut niitäkin, mutta niiden totuudenperäisyydestä en mene vannomaan.



Kun Israel lähti Egyptistä mukana lähti paljon sekakansaa. Sen vaikutus tulee osaksi esille 3.Moos.24:10-11 ;

"Erään israelilaisen vaimon poika, jonka isä oli egyptiläinen mies, oli lähtenyt maasta israelilaisten mukana; ja tämän israelilaisen vaimon poika ja muuan israelilainen mies riitelivät keskenänsä leirissä.

Ja israelilaisen vaimon poika pilkkasi Herran nimeä ja kirosi sitä. Silloin he toivat hänet Mooseksen eteen. Ja hänen äitinsä nimi oli Selomit, Dibrin tytär, Daanin sukukunnasta."

Tästä pojasta ei sanota oliko hän "israelilainen", vai egyptiläinen, vaan Raamattu kutsuu häntä "kiroajaksi"....

3.Moos.24:14,16,23

"Vie kirooja leirin ulkopuolelle, ja kaikki, jotka kuulivat sen, laskekoot kätensä hänen päänsä päälle, ja koko kansa kivittäköön hänet.
Ja joka Herran nimeä pilkkaa, rangaistakoon kuolemalla; koko kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi. Olipa se muukalainen tai maassa syntynyt, joka pilkkaa Herran nimeä, hänet surmattakoon.
Ja Mooses puhui näin israelilaisille; ja he veivät kiroojan leirin ulkopuolelle ja kivittivät hänet kuoliaaksi


Apostolien teoissa Paavali kohtaa Lystrassa opetuslapsen nimeltään Timoteus. Hänen äitinsä on " uskova juutalaisvaimo", mutta isä "kreikkalainen".

Timoteus oli jätetty ympärileikkaamatta, syytä ei kerrota, mutta tuo tekemättömyys vaikutti sen , ettei Timoteus kuulunut Liittoon ( VANHAAN) Jumalan kanssa. Apt. 16:1-3, 1.Moos.17:10-14

Samoin sukulinja noisee esille, Aabrahamin ja Haagarin lapsen, Ismaelin kohdalla. Jumala ei katsonut häntä perilliseksi, vaikkakin oli Aabrahamista syntynyt, koska Jumalan lupaus koski Saarasta syntyvää poikalasta.

Sukulinjalla oli alusta asti suuri, RATKAISEVA, merkitys kuka kuului Jumalan omiin ja kuka ei.
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Jarmo !

Joko olet rohjennut ottaa tuohon Ahti Kurriin yhteyttä , ja/tai tilata sitä FTDNA:n testiä juuriesi selvittämiseksi ?

:) :)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Ehkä jotkut muutkin palstalaiset innostuisivat, ihan uteliaisuudesta, selvittämään mitä omista geeneistä löytyy, ja mitä ne voivat kertoa omasta suvusta.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
olli

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja olli »

No, omasta suvustani tiedän että kun esi-isäni tänne kylmään Suomeen tuli paljon mukavammasta paikasta nelisen sataa vuotta sitten, hän ei kertonut oikeaa nimeään vaan ilmoitti sukunimekseen lähtöpaikkansa alueen nimen. Joten rikollisten tai maanpettureiden sukua sitä kai ollaan, kelvottomia kaikki tyynni. Siksi voinkin ottaa aivan omakohtaisesti ja kirjaimellisesti Paavalin sanat:

"Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää."
Birge

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Birge »

Pastori, kirjailija, kustantaja ja tutkija Pekka Sartolalla on mielenkiintoista tutkimustietoa juutalaisten hajaannuksesta ympäri maailmaa. Hänen mukaansa me täällä raukoilla rajoilla olemme satavarmasti Isaskarin jälkeläisiä. Tässä yksi juutuubivideo malliksi:

https://www.youtube.com/watch?v=tItA9tMjwdU
Ananda
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Heinä 2021, 16:32

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Ananda »

-jarmo- kirjoitti: 28 Heinä 2016, 12:13 Ok. Kellä on parempaa tietoa. Minä en tiedä!
Oletko katsonut vielä youtubesta: Juha Kakko: Israelin kadonneet heimot onko heitä Suomessa? osa 1 ja osa 2.
Siinä selitettiin hienosti suomen ja suomalaisten osa.
Ananda
Viestit: 40
Liittynyt: 10 Heinä 2021, 16:32

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Ananda »

Birge kirjoitti: 14 Joulu 2016, 15:03 Pastori, kirjailija, kustantaja ja tutkija Pekka Sartolalla on mielenkiintoista tutkimustietoa juutalaisten hajaannuksesta ympäri maailmaa. Hänen mukaansa me täällä raukoilla rajoilla olemme satavarmasti Isaskarin jälkeläisiä. Tässä yksi juutuubivideo malliksi:

https://www.youtube.com/watch?v=tItA9tMjwdU
Minäkin uskon tähän hyvin vahvasti.
Ella
Viestit: 745
Liittynyt: 04 Kesä 2019, 12:21

Jerusalemin muurinvartijat

Viesti Kirjoittaja Ella »

Jesaja 62: 6 Sinun muureillesi, Jerusalem minä asetan vartijat; älkööt he milloinkaan vaietko ei päivällä eikä yöllä.
Te, jotka ylistätte Herraa, älkää itsellenne lepoa suoko.
"Kirkas aamu pian koittaa. Jälkeen aikojen yön. Päivä varjot jo voittaa. Kautta Golgatan työn. Huomenkellojen soiton Kaiku sielussa soi. Meille kertoen: Voiton Jeesus matkaamme toi."
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

dna.GIF
dna.GIF (6.05 KiB) Katsottu 7014 kertaa

Teetin MyHeritage testin itsestäni. Inuiitti, hihi!!!
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
AOAOAOAOAO
Site Admin
Viestit: 2192
Liittynyt: 29 Kesä 2016, 19:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja AOAOAOAOAO »

Magda-sisko kirjoitti: 07 Elo 2021, 22:49 dna.GIF


Teetin MyHeritage testin itsestäni. Inuiitti, hihi!!!
Olet supisuomalainen !

Noita "kaikuja", " jämiä" on kaikilla testaajilla, vaikka siis ei ole mitään geneettistä sukulaisuussuhdetta noihin kaukaisiin etnisiin ihmisryhmiin. Sillä Aadamin, ja Nooan, jälkeläisinä kaikilla testaajilla on aina pieni prosentti "sitä sun tätä". Umpisuomalaiset juuret sinulla. :)
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19

https://www.youtube.com/watch?v=MKLwutE ... -S&index=1 Psalmi.135, kuoro
Avatar
Magda-sisko
Viestit: 473
Liittynyt: 19 Elo 2018, 10:58

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Magda-sisko »

Olen siis umpijuntti, saa sanoa 😁 olen ihan mielelläni.
1. Kor. 8:2 "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee".
Avatar
Marie
Viestit: 344
Liittynyt: 02 Tammi 2020, 10:40

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Marie »

En löytänyt mihin laittaa tämän laulun ni aattelin laittaa tähän. Tämä laulu on yksi kauneimpia mitä on tullut vastaan. Chema Israel - onko se rakas Israel ?
Kannattaa kattoo ihan loppuun asti. Mulla tuli ainakin sellainen olo kun pojan isä ottaa ylpeänä ja rakastavana poikansa vastaan että Jumala ottaa meidät rakastaen käsivarsilleen. Ja mitä on ihmisen rakkaus verrattuna Jumalamme rakkauteen.

https://www.youtube.com/watch?v=6_TBMtzeK08
Avatar
Maria
Viestit: 869
Liittynyt: 27 Kesä 2021, 15:16

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Maria »

🙏❤️
Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään.
2. Tim. 2:24
Avatar
Marie
Viestit: 344
Liittynyt: 02 Tammi 2020, 10:40

Re: Sukujuuria etsimässä

Viesti Kirjoittaja Marie »

Teki mieli vielä lisätä tähän lauluviestiin että mä oon itkeny joka kerta kun oon kuunnellu tän kappaleen ja nähny tän pojan äidin ja isän ylpeyden lapsestaan. Niitä vanhempiakin on itkettänyt. Ja toi rakkaus mikä tolla perheellä on niin suurta. En itse oo saanut vanhemmiltani tollasta rakkautta. Ja kuitenkin tää ihmisen suuri rakkaus jää niin Jumalan rakkauden varjoon, Hän itse on Suuri ja Ainoa Jumala, armo, rakkauden lähde, rakkaus, elämä, toivo, tulevaisuus, ikuisuus.
Vastaa Viestiin