Verituotteiden syöminen

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Vanha Uskis

Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Apostolien teot 15:20
19. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.
Mitä mieltä olette verituotteiden esim. mustanmakkaran syömisestä?
Sinettisormus

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Minä olen miettinyt itse monesti tuota samaa, sillä minulle kyllä maistuu veriletut, tosin olen vähentänyt niiden syöntiä ja mustamakkarakin on tosi hyvää, harvoin syötynä. Onko väärin syödä verituotteita? Samaa mietin täällä. Jeesus kyllä sanoi: ei se ole pahaa mitä laitatte suustanne sisään, vaan se mitä sieltä tulee ulos." Tämä näin ulkomuistista kerrottuna....Jeesus sanoi kaikki ruoat puhtaiksi

Fariseukset ja kirjanoppineet nuhtelivat Jeesuksen opetuslapsia, kun nämä söivät pesemättömin käsin. (Mar 7:1-23.) Jeesus nuhteli puolestaan fariseuksia ja kirjanoppineita siitä, että näiden sydämen asenne oli paha. He nuhtelivat väärin perustein asiasta, joka ei ollut ihmisille kovin vahingollista. Likaisilla käsillä syöty ruoka menee vatsaan ja ulostuu, eikä se saastuta ihmistä, mutta ihmisen sisältä lähtevät kaikki saastaiset ajatukset, ja ne saastuttavat ihmisen. Tämä oli Jeesuksen opetus kyseisessä kohdassa. Herra ei kumonnut Vanhan testamentin ruokasäädöksiä, vaikka niin yleisesti kristittyjen keskuudessa väitetään, ja tehdään Jeesuksesta väärä opettaja, joka olisi kehottanut kansaansa rikkomaan lakia vastaan.

.. pari viimeisintä kertaa, kun mieheni on tuonut verilettuja kaupasta, olen vitkutellut niiden syöntiä ja lopulta kyllä olen ne pitkin hampain syönnyt, :mrgreen: sillä juuri tuo asia on mietityttänyt, ehkä on aika luopua niistä kokonaan, se ei ole on vaikeaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Mä oon hiukan jäävi sanomaan ku oon ns. ex. adventisti ja saanu sen mukaisen kasvatuksen, joten kaikki toi oli jo lapsena vastenmielistä. Muistan kun tarhassa pakotettiin syömään veripalttua ja mä melkeen oksensin. Sit mä lintsasin ku en halunnu mennä sinne. Lopulta ne soitteli kotiin ja jouduin tilille ko. asiasta, niin kun tätini kuuli mistä syystä jäin pois ja vietin päivät leikkikentällä puistoissa, niin sehän sai hepulin ja haukku kaikki, ettei Jarmon tosiaankaan tartte syödä sitä. Sillon -60 luvun lopussa ku ei ollu oikeen tällasta uskonnollista käsitystä ruuan suhteen.

Mutta en ole lapsuuden jälkeen pystyny syömään maksaa, verta, enkä mitään sisäelimiä, vain puhdasta lihaa.

Mutta sen olen juuri tulkinnut, että vaikka saamme syödä mitä tahansa, niin on hyvä olla syömättä verta, koska siinä on eläimen sielu, kuten veressä on ihmisenkin sielu. Näin sanoo Raamattu ja siihen on paras luottaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Hyviä puheenaiheita keksitte :D Kiitos!
Vanha Uskis

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Uskova äitini valmisti eläessään meillä kotona aika paljonkin verituotteita ja itse niistä myöskin pidin ja mielelläni söin. Eli voitaneen sanoa omaa lapsuuden taustaani Jarmon vastakohdaksi. Uskoon tultuani en voinut ymmärtää kun jotkut eivät verta syöneet, vaan pidin heitä jehovien kaltaisessa harhassa olevina. Vanhan Uskiksen näkemys on muuttunut vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana, eli enää en verituotteita syö.
Aika koomista miten oma taustani on tässä asiassa melkoinen Jarmon taustan vastakohta.
Sinettisormus

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... minäkään en ole pitänyt sisäelimistä koskaan, kuten maksa, ei kuulu valikoimiini, ainoastaan joskus maksamakkaraa, tuon veren kyllä jätän pois, kun se muutenkin on mieltäni vaivannut.
Vanha Uskis

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Sinettisormus kirjoitti:... minäkään en ole pitänyt sisäelimistä koskaan, kuten maksa, ei kuulu valikoimiini, ainoastaan joskus maksamakkaraa, tuon veren kyllä jätän pois, kun se muutenkin on mieltäni vaivannut.
Koomisuus jatkuu. Äitini tekemä maksakastike oli hyvää, kuten sianpää sylttykin...
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Niin... nää on näitä samoja juttuja. Huomaatteko, kun sanoin tuolla aikaisemmin, niin nyt löyty sellainen asia joka on päinvastoin, Vanhan Uskiksen ja mun välillä. Mä en kykene syömään noita juttuja mitä Vanha Uskis ei ole milläskään ja hyvällä omallatunnolla pistää poskeensa :D
Ei se haittaa... minä en pysty ja joku toinen pystyy mutta minä taas pystyn vaikka polttamaan maukkaan sikarin ja juomaan isonkin konjakkiryypyn.

Emme me ole sidoksissa siihen mitä pistämme suusta alas, vaan siihen olemme enemmän vastuussa, mitä sieltä tulee ulos. Niinkuin esimerkiksi minä ja Sinettisormus, käytämme profetoimisen lahjaamme ja oepttamisen lahjaamme. Me olemme paljosta vastuussa mitä sanomme ja minä erotan ne kyllä sanan kautta, sillä se mikä vie sinnua lähemmäs Jeesusta on hyvää ja se mikä vie sinut johonkin joka korvaa jollain tavalla Jeesusta, se on pahaa.
Vanha Uskis

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Hieman huvittaa, mutta näin se on kuten Jarmo kirjoitat ja näistä tulee juuri näitä omien astioiden asioita.
Maailma on myöskin muuttunut ja aika harvan kodeissa enää näitä eläimiäkään teurastetaan. Tuo sika kun teurastettiin niin kyllä siitä kaikki vähänkin syötävä otettiin talteen ja sian päästäkin tehtiin vielä sylttyä. Verta tuli teurastuksien yhteydessä ja aina siitä verestäkin jotain syötävää valmistettiin.
olli

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja olli »

Isäni tapasi kertoa vanhana totuutena että se on veren vika jos hevonen potkii. Kun laskee sen potkivan veren pois, hevonen ei potki.

Mitä se sitten oikeasti tarkoittaa että veressä olisi ihmisen sielu ? Jotkut kieltävät verensiirrotkin sen vuoksi ettei ruumiiseen tule vierasta sielua.

Toki tämän asian voi tulkita kirjaimellisesti, eli että sielu lilluisi siellä veren joukossa, mutta itse olen lähinnä nähnyt tuon asian enemmänkin täydentämässä sitä vertauskuvaa jonka Jumala on antanut koskien syntien sovitusta.

Vanha liitto vahvistettiin verta pirskottamalla. pyhäkköpalvelukseen liittyi veri, Jeesuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä... veri tuossa puhuu elämän antamisesta ja vahvasta sitoumuksesta, jolloin siihen sopii oikein hyvin kuvaksi "sielu".

Toisaalta veren pois laskeminen teuraseläimistä oli tärkeää monelta kannalta, se on aivan normaali tapa, ja sen vastakohtana on tuoreen veren juonti jota harjoitettiin pakanallisissa riiteissä ja tehdäänhän sitä nykyäänkin, Aasiassa käärmeen veren juonnilla uskotaan olevan taikavaikutuksia ja suomalaisissa hirviporukoissakin tuo tapa on hengissä nykyään täälläkin. Tietysti pitää mukaan tuoda myös vampyyritarinatkin. Ja toki myös kuppaus, jolla "paha veri" saataisiin pois elimistöstä.

Veripaltut ja muut ovat kuitenkin vanhan kansan tapa hyödyntää kaikki ne eläimen osat jotka olivat hyödynnettävissä - mitään ei turhaan heitetty haaskoon. Ruokaan itsessään ei liity mitään taikaa, muuta kuin mitä ihminen itse sille antaa.

Veri oli siis varattu aivan omaan käyttötarkoitukseensa juutalaisuudessa ja myös sielunvihollisen palvontaan on usein liittynyt vahvasti veren osuus. Tähän tuo Apt. kohtakin viittaa, eli tuossa luetellaan pelkästään epäjumalanpalveluksen muotoja:
- epäjumalien saastuttamaa; osallistuminen riitteihin ja tapoihin, joihin usein liittyi epäjumalille pyhitetyn ruuan syönti. Jotkut liittävät tähän vertauskuvana myös Danielin kieltäytymisen kuninkaan pöydästä syömisestä.
- haureutta; toki pakanoiden käsitys seksuaalisesta moraalista oli erilainen kuin juutalaisten, mikä aiheutti skismaa käännynnäisjuutalaisten keskuudessa; toisaalta haureus viittaa jälleen osallistumiseen erilaisiin pakanallisiin tapoihin ja riitteihin. Mutta vahvasti tähän myös liittyy se että haureus oli osa noita riittejä; ja sellaisiin menoihin osallistumista edes sivustaseuraajana haluttiin kieltää.
- liha josta veri ei ole laskettu; itse asiassa tämä kirjaimellisesti tarkoittaa (uhrimenoissa) kuristamalla tapettua, ja sikäli jälleen puhuu pakanallisista riiteistä ja siitä syntyneestä ylimääräisestä lihasta jota myytiin muille.
- veri; toisenlaisissa uhrimenoissa joissa verta käytettiin riitissä, ylimääräinen jälleen pyrittiin myymään ulkopuolisille. Lisäksi veren syöminen oli varsinkin käännynnäisjuutalaisille NIIN paha juttu ettei haluttu sitä esiintyvän kristillisisssä seurakunnissa.

Itse tuo "karttaa" -sana on apecho, joka puhuu kaukana pysymisestä, erillään pysymisestä ja siitä että jotakin on (voidaan saavuttaa) koska jotakin muuta ei ole (pysytään siitä erossa). Hieman myöhemmin noille ohjeille esitettiinkin se varsinainen peruste: "Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin.", joka voitaisiin kenties paremmin kääntää: "näistä itsenne pois pitäessänne teette hyvin/oikein". Tuossa puhutaan enemmänkin kristitylle sopivalla ja oikealla tavalla käyttäytymisestä eikä kadotukseen joutumisen välttämisestä.

Näin ollen tuo kohta puhuu vahvasti erottautumista kaikesta siitä mikä liittyy pakanllisiin riitteihin ja epäjumalanpalvelukseen; ja toisaalta näemme sen miten haluttiin varmistaa veren osalta myös juutalaisten hyväksyntä.

Toki tuon kohdan voi tulkita kirjaimellisesti juuri lasketun veren ehdottomaksi syöntikielloksi, minäkin tulkitsen sen siten; mutta taas ruokia joissa veri on teollisena raaka-aineena ei voida vähimmässäkään määrin pitää epäjumalanpalveluksena tai sellaiselle hyväksynnän osoittamisena, minkä vuoksi tulkinnan ulottaminen vaikkapa ryynimakkaraan on sitten jokaisen oman harkinnan varassa.

Suosittelen aina pidättäytymistä siitä mikä loukkaa omaa tai toisen omaatuntoa, ja myöskin toisen tuomitsemista omien valintojen perusteella... kun näin teette, teidän käy hyvin...
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos Olli taustoittamisesta, se oli hyvä juttu ja lopputulema oli tavallan se just sama... eli meille itsellemme omantunnon syistä joko ok. tai sitten meidän toisten on parempi pystellä siitä kaukana. Se mikä on tärkeä pointti, on tuo minkä Vanha Uskis myös totesi, että vanha kansa JOUTUI käyttämään kaiken mitä eläimestä irti sai. Onhan olemassa rukouskin, jossa sanotaan että anna minulle sen verran ettei minun tarvitsisi varastaa. Tämä on verrattavissa mm. 1960-luvulla tapahtuneeseen Andien lento-onnettomuuteen, jossa he joutuivat syömään kuolleita ystäviään jäädäkseen itse eloon. Tässä on kyse jo melko pitkälle siitä, onko syötävä pelkkää ravintoa vai jotain muuta. Kyseessä ei siis ole aina rikos, vaikka se Raamatussa niin onkin, kuten tappamiskysymys. Harkittu murha on eri asia kuin itsepuolustus, jossa hyökkääjä kuolee.
Vanha Uskis

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Ollin ja Jarmon kirjoituksiin on helppo sanoa AMEN ja tässä tuli vanhalle Uskiksellekkin paljon uutta Hengellistä ravintoa.
Ruuan pois heittämisessä on nyt menty toiseen ääripäähän, omista lapsuus vuosistani. Itselleni on jäänyt lapsuuskotini arvot eli vain pilaantunut ruoka hävitetään. Muistan lapsuusvuosinani leikanneeni hometta leivän ja pullan siivun päältä pois, tänä päivänä samaiset palat heitetään roskiin. Samoin on käynyt sen työmäärän osuuden mitä ruuan hankkimiseen käytetään.
Samuli

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Mutta en ole lapsuuden jälkeen pystyny syömään maksaa, verta
Ravinnollisesti maksa on aika tykkikamaa. Olen opetellut syömään viime vuosina tätä ihan sen takia. Tästä saa valtavasti vitamaniineja yms. :D
https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikk ... onent=2331&
Suosittelen aina pidättäytymistä siitä mikä loukkaa omaa tai toisen omaatuntoa, ja myöskin toisen tuomitsemista omien valintojen perusteella... kun näin teette, teidän käy hyvin...
Hyvin tiivistetty Olli.

Olen miettinyt näitä rituaaliterurastettujen lihojen syöntiä viime aikoina, koska A) sitä saattaa tulla ihan vahingossa ostettua paikallisesta prismasta tai B) tietämättään syötyä jossain ravintolassa. A) kohta on helpohko taklata koska lihoissa tulee olla merkinnät, jos näin on liha käsitelty. B) kohta on ongelmallisempi. Toisaalta olen ajatellut, että jos en tiedä onko sitä lihaa uhrattu epäjumalille, niin ei se minua tai lähimmäisiäni voi vaivata.
olli

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja olli »

Samuli kirjoitti: Toisaalta olen ajatellut, että jos en tiedä onko sitä lihaa uhrattu epäjumalille, niin ei se minua tai lähimmäisiäni voi vaivata.
No tähän ensin Paavalin ajatus:
1 Kor 10 kirjoitti:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
26 sillä: "Herran on maa ja kaikki, mitä siinä on".
27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.
28 Mutta jos joku sanoo teille: "Tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää se syömättä hänen tähtensä, joka sen ilmaisi, ja omantunnon tähden;
29 en tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen;
sillä miksi minun vapauteni joutuisi toisen omantunnon tuomittavaksi?
30 Jos minä sen kiittäen nautin, miksi minua herjataan siitä, mistä kiitän?
31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.
Eli näemme Paavalin olleen selkeästi sen kannalla ettei omaa mieltään kannata todella edes vaivata moisella asialla. Tässähän ei ole kysymys itse rituaaliin osallistumisesta, vaan siitä että ihminen hankkii itselleen ravintoa. Ja se mikä menee suusta sisään, ulostuu.

Ja toisaalta Paavali kehotti meitä siihen ettemme loukkaisi toisen uskoa, sen toisen ihmisen tähden; se on tärkeämpi kuin olla oikeassa. Se on sitä rakkautta lähimmäistä kohtaan jota meidät on kutsuttu osoittamaan (Matt 25).

Mitä tulee tuohon halal-teurastettuun lihaan itsessään, niin sitä ei ole "uhrattu epäjumalille" vaan se on ainoastaan teurastettu sen mukaan mitä muslimien omat opit vaativat. Sitä voi verrata aivan normaaliin ruuaksi teurastamiseen mikä on eri asia kuin pyhäkköpalveluksen uhrieläimet.

Minun mielestäni tuo teurastustapa ei kuitenkaan ole hyvä koska se tuottaa kärsimystä eläimelle, ja pyrin välttämään halal-lihaa siitä syystä - mutta sillä taas ei ole mitään tekemistä uskon kanssa. Tosin siihen kyllä myös löysästi liittyvät muut aspektit mutta petojutut eivät kuulu tähän ketjuun.

Joten voimme toki toimia Paavalin kehotuksen mukaisesti uskomme puolesta ja syödä kyselemättä, mutta jos taas kyselemme alkuperämaata tai teurastustapaa, toki voimme valita molemmissa omien ei-uskonnollisten prioriteettien mukaisesti. Se on ihan sama kuin voimme valita syömmekö jotakin ruokia vai emme - ihan vain makuaistimmekin perusteella.
Samuli

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Samuli »

Kiitos Olli, tämä selkeytti asiaa. Herra on meidät vapauttanut.
olli

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja olli »

Samuli kirjoitti:Kiitos Olli, tämä selkeytti asiaa. Herra on meidät vapauttanut.
Juuri näin. "Vapauteen Kristus vapautti meidät" onkin lause joka monasti unohtuu, koska se saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä. Mutta se jatkuu kehotuksella olla sitomatta itseämme orjuuden ikeeseen.
Kol 2 kirjoitti:20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
22 -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
Ainakin minua on usein mietityttänytkin kysymys siitä miksi teen jotakin tai jätän tekemättä jotakin. On upeaa tajuta, että meille on annettu vapaus tehdä valintoja Jumalan kunniaksi; siis mediän ei ole pakko valita jotakin, vaan saamme valita.

Tällä ei ensin kuulosta olevan suurta eroa, mutta sillä on aivan hurja ero. Mietipä vaikka tilannetta jossa Isä käskee lastaan viemään roskat ulos ja vertaa sitä tilanteeseen jossa lapsi haluaa tehdä hyvää ja vie oma-aloitteisesti roskat ulos. Lopputuloshan on sama.
Kysymys kuuluu: kummassa tilanteessa lapsi voi osoittaa rakkautta vanhempiaan kohtaan ?
Vanha Uskis

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Näitä rituaali teurastuksia kysytään tänä päivänä yhä enemmän ja niistä halutaan myöskin maksaa tuntuva korvaus. Eli Ei kannata olla sinisilmäinenkään tuon liharuokansa ostopaikan suhteen ja kyllä tuon ruokarukouksenkin merkitys ennen ruokailuamme on tärkeä. Teurastaja jota itse käytän sanoo kieltäytyneensä pyydetyistä rituaaliteurastuksista.
olli

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja olli »

Euroopan islamisaatio on hyvässä vauhdissa, joten on aivan viisasta suosia niitä teurastamoja joilla on selkärankaa olla hankkimatta lisätuloja muslimien asiaa edistämällä. Kannatan ihan täysillä Vanhan Uskiksen ajattelua.
Sinettisormus

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... ja tuo ruokarukous olisi syytä opetella uudelleen, kun käymme ruokailemaan:

472bNyt silmäin alla Jeesuksen

Loys Bourgeois 1551


1.
Nyt silmäin alla Jeesuksen
olemme tulleet yhtehen.
Sä, Herra, kaikki ravitset,
siis siunaa pöydän antimet.

2.
Nyt atrialta noustessa
kiitämme, Herra, sinua.
Sä voimaks sielun nääntyvän
myös anna leipää elämän.



Pohjoismainen ruokavirsi 1569. Suom. Ilta Koskimies virsikirjaan 1938.
Sinettisormus

Re: Verituotteiden syöminen

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ruokarukouksia

Ennen ateriaa:

Herra siunaa ruokamme, ole itse luonamme.

Tai:

Tule, Jeesus, vieraaksemme, siunaa meille eineemme.

Aterian jälkeen:

Kiitos, Herra, ruoasta.
Kiitos, Herra, ruoastani.
Pidä minut omanasi.


Ennen ateriaa:

Nyt silmäin alle Jeesuksen olemme tulleet yhtehen.
Sä, Herra, kaikki ravitset, siis siunaa pöydän antimet.

Aterian jälkeen:

Nyt aterialta noustessa kiitämme, Herra, Sinua.
Sä voimaks sielun nääntyvän myös anna leipää elämän.

Jeesus opettaa rukoilemaan:

Isä meidän, joka olet taivaissa!
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa;
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen.
Vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia
Iankaikkisesti.
Vastaa Viestiin