Alkoholin kohtuukäyttö

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Salome

Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Salome »

Provosoiduin kirjoituksestasi alkoholin kohtuukäytön puolesta veljeni Jarmo! ;)
Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä, Jeesus käytti viiniä." Katso syömäriä ja viininjuojaa."(Matt.11:19) Siihen aikaan ja siinä kulttuurissa yleisesti käytettiin viiniä aterialla. En liioin usko, että se oli mitään rypälemehua, vaikka sitäkin varmaan juotiin. Johannes Kastajasta erityisesti mainittiin, että " viiniä ja väkijuomaa hän ei juo."(Luuk.1:15) Ei olisi mainittu, jos se ei olisi erikoista.
Meidän kulttuurimme on ikävä kyllä erilainen siinä suhteessa. Alkoholia käytetään humaltumistarkoituksessa. Monella on jonkinasteinen riippuvuus, vaikkei alkoholisti sanan varsinaisessa merkityksessä olisikaan. Lisäksi alkoholinkäyttö liittyy monesti, jos uskovaisia ajatellaan, entiseen elämään, josta on kuoltu pois, kun uusi on sijaan tullut. Monen on vaikea vetää rajaa ja joskus se on täysin mahdotontakin. "Älkää juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno." (Ef.5:18) ( Raamatussa puhutaan myös haureuden ja vihan viinistä.) Kukin tuntee omassa nupissaan, koska menee juopumisen puolelle. En kyllä suurin surminkaan usko, että Jeesus juopui!
Huomiotta ei voi myöskään jättää uskomattomien ihmisten reaktioita. Useimmat paheksuvat suuresti, jos uskovainen on kapakassa kaljatuopin ääressä. Sorry vaan, mutten itsekään pidä sitä tarpeellisena. Ehkä tulkitsen liian tiukasti sananpaikkaa, jossa sanotaan ettei sovi istua siellä missä pilkkaajat istuvat. Eikä mukautua maailmaan. Muutenkin uskomattomat tuntuvat pitävän meitä suurennuslasin alla ja vikoilevat aina kun vaan voivat.Kerron huvittavan esimerkin. Työkaverit kierrättivät ihanaa kakkureseptiä. Halusin myös kyseisen reseptin ja pyysin saada sen. Reseptin alkuperäinen "omistaja" ihmetteli suureen ääneen, mitä minä sillä teen, kun siihen tulee alkoholia. Niin, etten tikun nokallakaan saa koskea pulloon, jossa on alkoholia, vaikka paistaessahan se varsinainen alkoholi siitä poistuu. :lol:
Mieheni, joka on entinen taksiautoilija, sai myös kuulla siitä arvosteluja, miten hän voi kuskata kännisiä kapakkaan, vaikka on uskovainen. Ihan hyvin voi; Jeesus rakastaa kaikkia ja tahtoo, että jokainen pelastuu. Mies piti ristinlippua korkealla joka tilanteessa; oli valona ja suolana. Siitä voisin kertoa paljonkin, mutten taida tässä yhteydessä.
Varsinainen asia miksi nyt tätä naputtelen on kuitenkin se, että miten toinen uskovainen pahastuu/pahentuu siitä, jos toinen käyttää alkoholia. Jos olet itse vahva siinä asiassa, mutta veljesi/sisaresi ei, Sanan mukaan täytyisi jättää itsekin käyttämättä, ettei olisi viettelykseksi veljelleen.

"8. Ei ruoka lähennä meitä Jumalaan. Jos olemme syömättä, emme mitään menetä. Jos syömme, emme siitä hyödy.
9.Katsokaa kuitenkin, ettei tämä vapautenne koidu loukkaukseksi heikoille.
10. Jos joku, omaltatunnoltaan heikko, näkee sinun, jolla on tieto, aterioivan epäjumalan temppelissä, eikö hän siitä rohkaistu epäjumalille
uhratun lihan syömiseen?
11. Sinun tietosi vuoksi turmeltuu heikko veljesi, jonka puolesta Kristus on kuollut.
12. Kun näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, te teette syntiä Kristusta vastaan.
13. Sen tähden, jos ruoka on viettelykseksi veljelleni, en enää ikinä syö lihaa, etten olisi veljelleni viettelykseksi."
Näin Paavali korinttilaisille 1. kirjeensä 8. luvussa syömisestä. Pätee kyllä juomiseenkin.
olli

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja olli »

Salome, olisi aina hyvä lisätä linkki siihen tekstiin jota kommentoi. Nyt en ole varma mitä Jarmo on kirjoittanut - ja josta siis sanojesi mukaan "provosoiduit". Mutta kirjoituksesi on hyvä, ja tuntematta Jarmon kirjoitusta voin lisätä tähän pari omaa ajatusta asiasta.

Ensinnäkin, meitä on niin moneen lähtöön. On aivan totta että joillekin pullosta irtautuneille voi pienikin alkoholin nauttimisen näkeminen olla pahaksi tai pahennukseksi. Mutta toisaalta voidaan ajatella sitäkin että kysymys lienee hieman kulttuurikohtainen - esimerkiksi Ranskassa tai Italiassa perheillalliseen kuuluu viini aivan eri tavalla kuin Suomessa, ja suomalainen juomistapa on usein humalahakuinen... mutta tekeekö se itse alkoholijuoman nauttimisesta sen parempaa tai pahempaa ?

Omana kantanani olen pitänyt sitä, että jos Paavali kirjeissäänkin voi kehottaa jotakuta nauttimaan hieman viiniä vatsan vuoksi, niin jos joku on niin herkkä ettei kestä kohtuukäytöstä puhumista, niin pitäisihän hänen välttää Raamatun lukemistakin: ainakin pitäisi "kohtuulukea" Saarnaajan kirjan 10 lukua ja aivan ehdottomasti olla absolutisti (eli ei ikinä lukea) ainakin Sananlaskujen 31 lukua. ;)

On aivan totta että vaikka itse nauttisi alkoholijuomia kohtuudella, meidän tuleekin välttää asialla kehuskelua ja pröystäilyä - mutta mielestäni asian ottaminen keskusteluun on ihan hyvä juttu. Kunhan siitä ei tarvitse keskustella joka päivä ;)
Salome1972

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Sorry. Se Jarmon kirjoitus siis löytyy Pelastussanoman Päivittäisistä.
Älä pelkää Olli, en ole niin tiukkis, että joka päivä tästä paasaan. Enkä tuomitse ketään. Jokainen seisoo tai kaatuu Jumalansa edessä.
Ja pysyy kyllä pystyssä, kun Herra pitää! ;)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kirjoitus löytyy tuolta, 23.3.2016 kirjoitettu: http://www.pelastussanoma.fi/Profetiat/Paivittain.html
Alkoholi on arka aihe monille, sen otin jo ensimmäisessä lauseessa esille. Varsinkin meillä Suomessa :(
olli

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja olli »

Salome1972 kirjoitti:Sorry. Se Jarmon kirjoitus siis löytyy Pelastussanoman Päivittäisistä.
Älä pelkää Olli, en ole niin tiukkis, että joka päivä tästä paasaan. Enkä tuomitse ketään. Jokainen seisoo tai kaatuu Jumalansa edessä.
Ja pysyy kyllä pystyssä, kun Herra pitää! ;)
En tarkoittanutkaan niin että sinua haluaisin mitenkään rajoittaa sinua tai muita keskustelemasta asiasta... vaan tarkoitin että asiasta on oikein hyvä keskustella juuri nyt Jarmon kirjoituksen innoittamana, mutta ei Jarmokaan kirjoittele pelastussanomaan tuosta joka päivä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

olli kirjoitti:...ei Jarmokaan kirjoittele pelastussanomaan tuosta joka päivä.
Joo, siis en muista että olisin vielä koskaan puuttunut tähän asiaan erityisemmin. Olen verrannut alkoholia monesti hengellisiin vertauskuviin, kuten tekee Raamattukin. Esimerkiksi kun juovutaan ja juodaan juopuneiden kanssa, niin se ei ole 1:1 konkretiassa sen suurin ja syvin olemus, vaan hengellinen juopumus, joka ilmenee vaikka millä tavalla, kuten tiedätte tai yksinkertaisesti juovutaan vihan viinistä.

Eräs mielenkiintoinen yhtälö löytyy veden ja alkoholin välisestä kemiasta. Kutsuisin tätä jopa kohtuullistamisyhtälöksi. Nimittäin 100% vesi on nestemäisessä muodossa uima-allas ja ihminen hukkuu siihen hyvin nopeasti, eikä enää osaakaan käyttää siinä olevaa happea. Kun taas 96% vesi on sumua, jossa ihminen voi erinomaisesti vielä hengittää. Sitten kun taas mennään toiseen ääripäähän ja mitä kuivemmaksi ilma menee, sitä vaikeampi ihmisen on hengittää sitä ja siitä tulee ihmiselle myrkkyä, kun taas 8-12% kosteus on aika ihanteellista hengittää.
Sama pätee alkoholiin käänteisesti. Molemmissa ääripäissä kyse on samasta asiasta, 96% alkoholi on vielä nestemäsitä mutta 100% ei enää, vaan se on myrkyllistä ainetta joka tappaa lähes välittömästi. Eli toisin päin, kun taas vesi on hengellisesti penseä, "kuollut" ja sopiva siellä jossain 8-12% jossa viini on kohtuu hyvä. Kohtuus siis kaikessa.

Noo... tää on tätä mun filosofointia :)
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: Voin poiketa yhdelle oluelle milloin lystään. Mulla ei hirtä ryyppy kiinni. Mutta mun pitää olla varovainen sen suhteen, etten houkuttele uskonveljiäni mukaani "yhdelle", ellen tiedä varmasti ovatko he yhtä kylmähermoisia kuin minä. 8-)
Vanha sanonta: "Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on liian vähän."
Salome1972

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Sallinette pienen esimerkin.
Nuori tyttö, uskossa. Uskovia kavereita; käydään yhdessä seurakunnassa ja nuorten tilaisuuksissa. Paras kaveri haluaa lähteä "yhdelle oluelle".
Tyttö lähtee mukaan, tietysti. Äiti on paasannut alkoholin vaaroista, mutta mitä nyt yksi. Eikä raamatussa kielletä kaljaa. Ei edes puhuta kaljasta mitään. Eikä viinasta, eikä likööristä,eikä edes pontikasta tai sen keitosta. Tyttö nauttii alkoholin tuomasta tunteesta ja estoja vähentävästä vaikutuksesta. Pikkuhiljaa, enemmän ja enemmän. Mitä pahaa, kun kerran uskovat kaveritkin.
Nyt tyttö on alkoholisti. Nalkissa lopun ikäänsä. Jeesus jäi, viina ei.
Meitä on heikkoja reppanoita ja vahvoja karjuja. Vahvojen pitää tukea heikkoja, eikä ivata heidän heikkouttaan.
Sitten ehkä on vielä hyvä sanoa yksi oman elämän fakta. Yllätys, mutta olen aina ollut alkoholin kohtuukäytön kannalla. En ole kieltäytynyt tervetulomaljoista yms. Tällä hetkellä syljen lasiin, edellä mainitsemistani syistä. Oma pääni kestää, mutta kestääkö sen toisen, jonka puolesta
Kristus on kuollut?
Antakaa rakkaat veljet anteeksi, jos olen ärsyttävä jankkaaja! En halua eipäs-juupas keskusteluja, mutta aihe on mulle kipeä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Salome1972 kirjoitti:Tällä hetkellä syljen lasiin, edellä mainitsemistani syistä. Oma pääni kestää, mutta kestääkö sen toisen, jonka puolesta
Kristus on kuollut? Antakaa rakkaat veljet anteeksi, jos olen ärsyttävä jankkaaja! En halua eipäs-juupas keskusteluja, mutta aihe on mulle kipeä.
Eipäs ku juupas ;) Mut hei sisar, kun nyt tiedän sukupuolesi, kutsun sinua sisareksi ja haluan kunnioittaa jokaisen käsitystä asiasta. Minulla ei onneksi ollut koskaan alkoholi ongelmia lapsuuden perheessä. Onneksi isäni lähti jonkun laborantin perään Tukholmaan kun oli 8kk vanha, joten alkoholiongelma meni sen mukana mutta toisia ongelmia tuli tilalle isäpuolen mukana.

Onneksi ymmärrät kohtuukäytön... joka on toisaalta jokaisen henkilökohtainen veteen piirretty viiva. Jokainen määrittää itse kohtuutensa ja vastaa myös siitä itse.
Minulla kun oli viiskymppiset tossa pari vuotta sitte äitini luona Liedossa. Tarjosin siellä mm. boolia. Uskovia ystäviä oli aina advenstisukulaisista alkaen muihin vapaisiin uskoviin, kuten Jyrki ja Peacemaker, eikä kukaan kyseenalaistanut sitä. Booli oli tehty sopivan miedoksi, jotta siitä ei päihdy. Pitää siis juoda tosi paljon jos siitä päihtyy.

Alkoholiongelma voi syntyä pienestä, kuten tuossa jo selitit. Viina on voimakas hyvänolon kemiallinen vaikuttaja ja toisille se on liikaa. He jäävät siihen ikään kuin kiinni, koska he haluavat kokea sen uudelleen ja uudelleen.

Minulla on ihan vasta loppiaisena kuollut eräs pahasti alkoholisoitunut veli. Hän oli tyttäreni kummisetä ja erittäin läheinen minulle. Hän oli mulle töissä -90 luvulla ja 2000 luvun alussa vielä. Sitten hänelle tuli ero, hän alkoi juomaan ja sitten kaiken huipuksi alkoi mustalaisnaisen kanssa seurustella. Sitten tuli rikokset ja kaikki identiteettiä myöden muuttui. Jouduimme vaimoni kanssa sanomaan Kimmolle että emme voi enää olla yhteydessä häneen, niin kauan kuin tämä touhu jatkuu. Siinä meni 13-14 vuotta kun Kimmo kaiken läpi käyneenä, lusinut useampaan kertaan ja viimein löysi Jeesuksen. Hän otti miuun viime sykynä yhteyttä, ehdin käväistä hänen luonaan Joulun aikaan tapaamassa häntä ja rukoilemassa hänen kanssaan. Olin iloinen kun Kimmo viimein löysi Jeesuksen. Loppiaisena sain puhelun että Kimmo oli aamulla kuollut sydänkohtaukseen.

Alkoholi siinä missä moni muukin paheeksi luokiteltava asia on ihmisille koetinkivi, johon Jumala sallii meidän oman viisautensa näkemän kaavan läpi lankeavan. Se on aina jonkinlainen herättäjä. Toiset heräävät rukoilemaan langenneen puolesta ja langennut joutuu käymään alhaalla, joka herättää siellä tämän kääntymään Jeesuksen puoleen. Rukouksemme näiden läheisten puolesta on JUURI SE mitä Jumala haluaa. Olenkin sanonut monesti, että suru, murheet, sairaudet, ongelmat, sodat ja puute, ovat vain Jumalan lähestyvä varjo. Se panee ihmisen aina polvilleen, koska kuka on mennyt polvilleen ja löytänyt Jeeusksen kun elämä on ollut pelkkää iloa ja yltäkylläisyyttä. Kyllä Jumala meille sen haluaisi, muttei kukaan tule uskoon sillä keinoin, koska kun ME olemme "onnistuneet" ja "ansainneet" niin me otamme helposti kunnian myös siitä, jopa uskovina, emmekä anna kunniaa sille jolle se kuuluu. Siksi moni on jopa uskossaankin ollessa hieman hukassa sivuraiteella. Nämä repsahdukset pudottavat ihmiset polvilleen.
Me taas koemme usein että tietyt asiat ovat pelkästään pahoja, kuten alkoholi, vaikka ne ovat keinoja joilla Jumala saa ihmiset kääntymään puoleensa. Ihminen elää erossa Jumalastaan täällä riippuen tapuksesta ihan nollasta sinne yli satavuotiaaksi, jona aikana tapauksesta riippuen Jumala koettaa saada ihmisen tulemaan tykönsä. Keinot ovat monet ja kun Jumala onnistuu, niin jos joku on saattanut sen hinnaksi joutua elämään 15 vuotta päihdehelvettiä. Kuitenkin se on pikkujuttu, ikuisen elämän voittamisen hintana.
Viimeksi muokannut Anonymous, 27 Maalis 2016, 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
näkymätön ninni

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Aamen! Hieno kirjoitus Jarmo!
Salome1972

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Salome1972 »

Jarmolle tähän Amen!
Paavali kirjoittaa roomalaiskirjeen 14.luvussa veljien tuomitsemisesta ja loukkaamisesta.
" 13. Älkäämme sen tähden enää tuomitko toisiamme. Päättäkää pikemminkin olla panematta veljenne eteen loukkauksen aihetta tai viettelystä.
14. Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole sinänsä epäpyhää. Ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, se on epäpyhää.
15. Mutta jos veljesi tulee murheelliseksi ruuastasi, sinä et enää vaella rakkauden mukaan. Älä saata ruuallasi turmioon sitä, jonka puolesta Kristus on kuollut.
16. Älkää siis antako sen hyvän, mikä teillä on joutua herjattavaksi.
17. Sillä Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä.
18. Joka tällä tavoin palvelee Kristusta, on Jumalalle mieluinen ja kelpaa myös ihmisille.
19. Tavoitelkaamme siis sitä, mikä edistää rauhaa ja keskinäistä rakentumistamme.
20. Älä ruuan vuoksi turmele Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syömisellään loukkaa omaatuntoaan.
21. On hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mistä veljesi loukkaantuu.
22. Pidä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä havaitsee oikeaksi.
23. Mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta. Kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä."

Rukoillaan edelleen koukussa olevien rakkaittemme puolesta - heitähän meillä kaikilla riittää!

Siunattua pääsiäistä rakkaat ystävät!
Toivottelee Salome
-Voin kertoa, että se on oikea nimeni. Esikuvani on se Salome, joka tuli pääsiäisaamuna Jeesuksen haudalle hyväntuoksuisten yrttien kanssa.
Ei se Salome, joka tanssi Herodeksen edessä ja vaati palkkiokseen Johannes Kastajan päätä. :)
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos ystävät!

Ajatelkaas mitä elämä olisi ilman koetinkiviä! Sanoisimme että sekin oli hyvä ihminen, nuhteeton, eli hyvää kunniallista elämäänsä hamaan loppun asti... löytämättä koskaan Jeesusta. Mitä iloa oli elää omasta mielestään hyvänä ihmisenä, hyvin toimeentullen ja hyvässä arvostetussa ammatissa, ollen monella tapaa esimerkkinä muille... mutta ilman elävää Jumalaa. Jumalan ja oman syntisyyden löytäminen on vaikea paikka.
Väitän että länsimainen hyvinvointiyhteiskuntamme tänä päivänä on kuin helvetin lippulaiva sen asukkaille. Jousikvartetto soi kannella ja laiva uppoaa.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: Kiitos Salomelle ja Jarmolle painavasta asiasta. Jobin kirjan mukaan Jumala saattaa kutsua ihmistä kääntymään puoleensa jopa kolme kertaa.
Job 33:22-30 Näin lähenee hänen sielunsa hautaa ja hänen henkensä kuolonvaltoja. Jos silloin on hänen puolellansa enkeli, välittäjä, yksi tuhansista, todistamassa ihmisen puolesta hänen vilpittömyyttään, niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: 'Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun.' Silloin hänen ruumiinsa taas uhkuu nuoruuden voimaa, hän palajaa takaisin nuoruutensa päiviin. Hän rukoilee Jumalaa, ja Jumala mielistyy häneen ja antaa hänen riemuiten katsella hänen kasvojaan; niin hän palauttaa ihmiselle hänen vanhurskautensa. Hänpä nyt laulaa muille ihmisille ja sanoo: 'Minä olin tehnyt syntiä ja vääristänyt oikean, mutta ei sitä kostettu minulle; hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta.' Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle, palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Taas Jyrki löysi yhden paikan joka todistaa miten satoa tullaan korjaamaan... kolmasti! Pietarikin kielsi ahdistuken yön aikana Jeesuksen kolmasti ja sain kaiken kolmasti anteeksi. Jeesus noustuaan haudasta, ilmestyi Pietarille kalansaaliin kera ja kysyi kolmasti "Rakastatko minua" johon tämä vastaa kolmasti että Rakastan Herrani, johon Jeesus kolmasti sanoo "kaitse lampaitani".
Sinettisormus

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Tässä minun kokemustani elämäni aikana tuosta alkoholista ja sen juomisesta. Isäni oli alkoholisti ja vielä väkivaltainen sellainen (edesmennyt). Lääkäri lopulta lupasi jo ruumis palttoota jos juominen ei lopu, terveys oli mennyt. Mutta uskoon tulo katkaisi tuon juomisen kokonaan, ei edes pisaraa ja näin kävi minullekkin, kun uskoni vahvistui keski iässä, olin uskonut Jeesukseen jo 6 vuotiaasta, mutta toinen jalkani kaapi maailmaa kun tulin aikuisuuteen ja alkohoilin ilot ja surutkin tulin omakohtaisesti oppimaan, uskostani huolimatta. Mutta sitten kun Jumala otti minut vahvaan kouluunsa ja kävin kasteellakin, jäi minunkin alkoholin ottoni siihen, ei pisaraakaan, jo hajukin etoo, mutta en moralisoi muiden juomisia. Joskus olen ottanut ehtoollisella alkoholilisen viinin ja siitä on tullut oksettava olo, joten nykyään otan ja pyydän tuon jossa ei ole alkoholia. Jumala otti tuon halun alkoholiin kokonaan pois, niinkuin isältäni ja joskus olen miettinyt että olisiko syynä se, että kun saa näkyjä unia ja muita viestejä Jumalalta, saa ne kirkkaammin, kun ei turruta päätään millään ylimääräisellä. Se on uskovankin hyvä muistaa, että Sanassa sanotaan, että älkää juopuko viinistä, vaan Pyhästä Hengestä....

Kirje efesolaisille 5
1. Olkaa siis Jumalan seuraajia, niinkuin rakkaat lapset,
2. ja vaeltakaa rakkaudessa, niinkuin Kristuskin rakasti teitä ja antoi itsensä meidän edestämme lahjaksi ja uhriksi, Jumalalle "suloiseksi tuoksuksi".
3. Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii -
4. älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.
5. Sillä sen te tiedätte ja tunnette, ettei yhdelläkään haureellisella eikä saastaisella eikä ahneella - sillä hän on epäjumalanpalvelija - ole perintöosaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnassa.
6. Älköön kukaan pettäkö teitä tyhjillä puheilla, sillä semmoisten tähden kohtaa Jumalan viha tottelemattomuuden lapsia;
7. älkää siis olko niihin osallisia heidän kanssaan.
8. Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa. Vaeltakaa valkeuden lapsina
9. - sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä -
10. ja tutkikaa, mikä on otollista Herralle;
11. älköönkä teillä olko mitään osallisuutta pimeyden hedelmättömiin tekoihin, vaan päinvastoin nuhdelkaakin niistä.
12. Sillä häpeällistä on jo sanoakin, mitä he salassa tekevät;
13. mutta tämä kaikki tulee ilmi, kun valkeus sen paljastaa, sillä kaikki, mikä tulee ilmi, on valkeutta.
14. Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
15. Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
16. ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
17. Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
18. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
21. Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
22. Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
23. sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
24. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
25. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
26. että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
27. saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
28. Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
29. Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
30. sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
31. "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
32. Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
33. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
Sinettisormus

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

... kerronpa vielä todistukseksi tämän, kun isäni tuli uskoon, olin vähän aiemmin kokenut tämän: Olin jo käynyt nukkumaan, mutta käänsin ja väänsin itseäni, eikä uni ollut tullakseen. Sitten pelästyin, kun näin makuhuoneen ovi aukon täyttyvän valoa ja tuo "Valo" sanoi minulle:
-"Älä peljästy, sillä olen tullut siunaamaan teidät."
Samassa myös pelkoni hävisi ja nukahdin kun vierilija poistui, noiden sanojen jälkeen. Koko yön nukuinkin mitä rauhallisimmin. Tuo oli siunaus minulle ja suvulleni. Isäni tuli pian uskoon ja myös savossa olevat isänpuolen sukulaiset. Olen tämän monesti kertonut, mutta nyt se nousi taas mieleeni...
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Sinetti:
...älkää juopuko viinistä, vaan Pyhästä Hengestä...
Kiitos Sinetti hyvästä todistuksesta. Haluaisin kuitenkin, että Raamattua siteerataan oikein. Tosin en ole alkukieliexpertti. Jumala on järjestyksen Jumala. Käsittääkseni PH ei päihdytä. Ihmiset voivat puhua kielillä, mutta he ovat selvinpäin. :o
Ef 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Apt 2:1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. 2:2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. 2:3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. 2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi. 2:5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on. 2:6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
Sinettisormus

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jyrki kirjoitti:Sinetti:
...älkää juopuko viinistä, vaan Pyhästä Hengestä...
Kiitos Sinetti hyvästä todistuksesta. Haluaisin kuitenkin, että Raamattua siteerataan oikein. Tosin en ole alkukieliexpertti. Jumala on järjestyksen Jumala. Käsittääkseni PH ei päihdytä. Ihmiset voivat puhua kielillä, mutta he ovat selvinpäin. :o
Ef 5:18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
Apt 2:1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. 2:2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. 2:3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. 2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi. 2:5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on. 2:6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
...kiitos Jyrki oikaisusta, tuo oli minulta sellainen vapaa, ulkomuistista otettu heitto...kiitos ... :roll:
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Ole hyvä Sinetti. Kyseinen "lentävä lause" taitaa olla siinä määrin jumittunut kieliimme, etten voine moittia sinua :roll:
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Joo, siis onhan se selvää ettei alkoholi liikakäyttö kenellekään tee hyvää, vaikka sitä miten päin kääntelisi, vaan luonnollisesti päin vastoin. Siksipä puhuinkin alkoholin kohtuukäytön puolesta, jottei sitä demonisoitaisi synniksi, kuten suomalaiset tuppaamme tekemään. Meillä jokaisella on takuuvarmasti tiedossa jonkun alkoholin orjuuttaman läheisemme surullinen tarina ja siihen liittyvät seuraamukset, jotka tekevät meissä sen että me helposti luokittelemme alkoholin kristityille kielletyiksi aineiksi. Raamatussa on aivan riittävsti varoitettu alkoholin vaaroista mutta samaan aikaan siellä ovat myös ne sanat, jotka vapauttavat alkoholin kohtuukäytön synnistä. Syy ei ole juomisessa, vaan sen seuraamuksista.
Jos joku loukkaantuu pelkän juomisen takia, se saa mielestäni katsoa peiliin. Mutta jos joku loukkaantuu alkoholinkäytön aiheuttamista ikävistä seuraamuksista, niin se on taas ihan eri juttu. Karrikoiden: Jos joku syö verta vaikkapa ryynimakkaran muodossa, niin saatamme loukkaantua siitä koska Raamattu iahn samoin kuin alkoholinkäytön, varoittaa veren käyttämisestä ravintona. Itse sen nauttiminen ei voi olla kenellekään kompastuksena tuomitsemaan siitä suoraan ketään mutta jos ryynimakkaran veren nauttiminen aiheuttaa sen että verta syönyt tekee tai aiheuttaa sinulle jotain pahaa sen vuoksi että on syönyt verta, niin se on syntiä.

Tätä minä ajan takaa alkoholin kohtuukäytön suhteen.
Vastaa Viestiin