Alkoholin kohtuukäyttö

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
näkymätön ninni

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Hei Vanha Uskis!

Olisi mielenkiintoista kuulla minkälainen on kohtuu juoppo?
Minä näen alkoholin kohtuukäytön ja juopon ihan eri asioina. Ei ole olemassa kohtuu juoppoa. Vaan juoppo on juoppo!
näkymätön ninni

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Jos sanotaan jotain henkilöä juopoksi, silloin tarkoitetaan alkoholistia eli alkoholin suurkuluttajaa!

Kohtuukäyttäjää ei voi sanoa juopoksi. Synonyymejä sanalle juoppo: deeku, pultsari, happo, doku, dogu, spurgu, tenu, viinamäen mies, juoppolalli, rantojen mies, alkkis, ryyppyveikko.

Kohtuu juoppoa ei ole olemassa!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Vanha Uskis kirjoitti:Helpillä kaikki taisi alkaa ensimmäisestä kaljapullosta... Tunnen alkoholista irti päässeitä jotka sanovat että heillä kaikki alkoi ensimmäisestä välikalja pullosta. Ei Ylivainio turhaan saarnannut välikaljan vaaroista ja miten välikalja vie ihmisiä ikuiseen kadotukseen.
Sittenhän Jeesus oli syntinen juoppo, joka kaikenlisäksi eksytti ihmisiä syntiin, muuttamalla vedenkin viiniksi. Nooakin oli jo alleen laskeva juoppo, joka makasi sammuneena siellä viinitarhallaan, vai miksi Raamattu niin kertoo? Opetuslapset olivat välillä kännissä soperrelleet siansaksaa, koska Pietari puheessaan asian tunnusti tuon saman kysymyksen myöntämisellä. Eivät he voi olla humalassa koska kello on vasta kolmen hetken kohdalla.
Nämä Raamatun kertomat viinin käytöstä olevat kohdat ovat usein myrkkyä niille, joille alkoholi on vihan kohde. Ymmärrän sen jos aviomies tai isä on ollut juoppo ja sitten on tullut valtavat antipatiat viinaa kohtaan. Se on pelkkää katkeruuden syntiä, eikä vika ole suinkaan alkohoin. Katkeroidummehan me toisillemmekin samalla tavalla, eikä se aina ole sen vika jolle katkeroidutaan, vaan jonkinasteinen seuraamus jostain hallitsemattomasta tapahtumaketjusta.

Mitä tulee Rauno Helppiin, niin hänhän on itse myös tunnustanut ettei hän olluut mikään tosi narkkari tai alkoholisti. Eihän hän ollut kuin parikymppinen kun hän tuli uskoon ja raitistui. Vanhat oikeat alkoholistit sanovat että alkoholistimaiseen juomiseen tarvitaan vuosien harjoittelu eikä siihen riitä pelkkä lapsuus ja nuoruus, vaan siihen tarvitaan vuosien yhtämmittaista juomista. Rauno vain otti 19 vuotiaana "ekat tripit" heroiinia ja sitten se oli lyhyt reissu, vain 1-2 vuotta matalaliitoa. Hän olisi kuollut aika pian siihen. Eikä nuo nistit tarvitsekaan montaa vuotta, niin ne kuolee tai sitten tulevat uskoon ja raitistuvat. On vain aniharva narkkari joka kykenee elämään kymmeniä vuosia päihderiippuvuudessaan.

Minäkin tunnen erään minun aikana -90 luvulla paljon salilla käyneen kovan kaverin, Pekko nimeltään. Kaikki jotka asuu Sörnäisissä tietää kadulla kuka on Pekko. Se sparras Tony Halmeen kanssa nyrkkeilyä, veti hormoneja ja sekos. Sitte se sotkeutu koviin huumeisiin joskus 15 vuotta sitten ja monta kertaa sitä on luultu ettei sen enää nouse mutta aina se vaan jostain saa voimia jatkaa sekoiluaan. Kaveri vetää siis kaikkea kamaa minkä vaan saa ostettua, pummattua tai ryöstettyä.
Harva edes voi ymmärtää mitä oikea alkoholismi tai narkomania on. Minullakin oli yhtiö nuorena erään miehen kanssa, joka sortu huumeisiin ja sain tämän toimistossa kiinni neula käsivarressa. Se oli kauhea näky. Tuokin kaveri kuoli oman käden kuatta noin 5 vuotta siitä kun aloitti huumeiden käytön.

Ollaan varovaisia alkoholin kanssa, se ei kaikille yksinkertaisesti sovi ja on siksi paras ettei kukaan kehota sitä ottamaan. Parempi on jos ei ota, mutta jos joku ottaakin, niin se tee siitä ihmistä yhtään sen syntisempää kuin se jolta roikkuu rasvainen pihvi suupielestä, tai palaa rööki kädessä. Mikään käyttämäkmme nautintoaine ei muuta syntisyyttämme yhtään miksikään, sen suuremmaksi tai pienemmäksi. Me olemme kaikki kalliilla verellä lunastettu, joten jos täällä joku käyttää alkoholia tai polttaa tupakkia, eikä kuitenkaan sillä tee muuta pahaa kuin itselleen, niin antakaa olla ja katsokaa ettei se oma tukkinne vahingoita omassa silmässänne sitäkin enempää.
Vanha Uskis

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Vanha Uskis raitistui myös uskoontulossaan. Pääsin sekä välikalja juoppouden että kohtuu juoppouden synneistäni ja sen jälkeen ei ole tarvinnut ottaa välikalja-, viini-, eikä viinapulloja käteensä. Uskoontultuani kannoin viinakaappini pihalle ja hävitin sen. Jeesus parantaa ja vapauttaa meidät synneistämme kun sitä vain Häneltä pyydämme.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: Kiitos Vanha Uskis. En vastusta kohtuukäyttöä, mutta koska alkoholi kaikkinensa tuottaa paljon ongelmia ja kustannuksia yksilöille, perheille, suvuille ja yhteiskunnalle, ei alkoholin vaaroja ole syytä vähätellä.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

:mrgreen: Sanottakoon vielä, että nousuhumala on suorastaan autuaallinen tunne. Ei siis ole ihme, että alkoholi koukuttaa. Taannoin nuorena päätin, ettei humala sittenkään ollut sitä seuranneen krapulan arvoinen ja aloin välttää pääni sekoittamista. Enkä muutenkaan tykännyt siitä, että humaltuessa aloin menettää kontrolliani.

Siis. Vaikka elämä välillä potkiikin päähän, on sittenkin parempi pyytää Jeesusta apuun. Hän on Rauhan Ruhtinas. Hän täyttää sydämemme ja mielemme Hänen rauhallaan ja levollaan, eikä meillä ole tarvetta etsiä mielihyvää tai lohtua muualta. Ehkäpä Raamattu ajaa takaa tätäkin ajatusta.
Biblia (1776) Ja älkäät juopuko viinasta, josta paha meno tulee, vaan olkaat täytetyt (Pyhällä) Hengellä.
Raamattu on viisauskirja. Ei siitä mihkään pääse :D
Snl 20:1 Viini on pilkkaaja, väkijuoma remunpitäjä; eikä ole viisas kenkään, joka siitä hoipertelee.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Vanha Uskis kirjoitti:Vanha Uskis raitistui myös uskoontulossaan. Pääsin sekä välikalja juoppouden että kohtuu juoppouden synneistäni ja sen jälkeen ei ole tarvinnut ottaa välikalja-, viini-, eikä viinapulloja käteensä. Uskoontultuani kannoin viinakaappini pihalle ja hävitin sen. Jeesus parantaa ja vapauttaa meidät synneistämme kun sitä vain Häneltä pyydämme.
AMEN "Vanha uskis" Jeesus voi tehdä kaikki tämän ja kuten huomaat, niin se mistä sinä olet kärsinyt, orjuuttanut sinua ja ollut sinulle synniksi, se ei välttämättä ole jollekin toiselle sitä. Siksi meidän on hyvä oppia näkemästämme ja kuulemastamme. Minä saatan olla tosi heikko johonkin mihin sinulla taas on selkeä vahvuus. Minä kärsin siitä kovasti ja koen sen ehkä synniksi saakka ja sinulle se on ihan pikkujuttu, etkä ole milläsikään.
Mitä meidän siis pitäisi oppia näistä on se, että tajuamme että vaikka tämä on minulle helppoa, se ei ole jollekin toiselle yhtään helppoa ja sama päinvastoin, jos joku on minulle vaikeaa, minun on ymmärrettävä ettei se välttämättä ole vaikeaa jollekin toiselle.
Me olemme kaikki Jumalan luomia ja meillä kaikilla on heikkoutemme, vahvuuutemme, helmasyntimme ja talenttimme. Kiittäkäämme niistä kaikista, sillä nekin on vain meidän oppivelvollisuuttamme varten Taivasten valtakunnan kansalaisuuteen.
näkymätön ninni

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Kiitos Vanha Uskis kun kerroit tarinasi. On uskomattoman hieno ja upea asia, että olet tullut uskoon ja päässyt eroon alkoholin orjuudesta!

Jarmolle kiitos taas kerran hyvästä valaisusta asiaan! Näin minäkin asian näen ja koen.
Vanha Uskis

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Ihmisluonteet ovat erilaisia ja viina myöskin vaikuttaa erilailla eri ihmisiin. Vanha Uskis on nähnyt aivan liiaksi miten viina on ollut monelle kohtaloksi ja elämän tuhoksi. Nyt jo menehtynyt ystäväni riitaantui juovuspäissään juopuneen ystävänsä kanssa sillä seurauksin että hänen ystävänsä menehtyi tappelun seurauksena. Ensikertalaisena ystäväni istui kolme ja puolivuotta, saamastaan noin seitsemän vuoden tuomiosta. Ystävääni en onnistunut auttamaan ja viinan juomiseen juovuksissaan hän lopulta menehtyi hänen vanhempiensa vielä eläessä.
Miettikää mitä on mennä kertomaan uskovan kodin vanhemmille että heidän poikansa on juovuspäissään menehtynyt omaan oksennukseensa.
Uskis tuntee aivan liian monta viinan sitomaa sinällään muuten hyvää ihmistä, mutta juovuspäissään heidän perheenjäsenensä kärsivät ja näen viinan haitat suurina. Nythän on tullut tämä välikalja mitä juodaan kuin maitoa ja nuoriso ostaa energia juomia perässä.
Joskus kymmenisen vuotta sitten kuulin luvun että terveyden hoidon menoistamme kolmannes menisi tupakki, alkoholi ja ylipaino ongelmaisten ihmisten heidän omalla elämäntavallaan hankkimien sairauksien hoitamiseen.
Täällä Suomessa meidän ei tarvitse vatsammekaan takia käyttää alkoholia, lämpimissä maissa käydessä ymmärrän että tilkka alkoholia tappaa bakteereja.
Itse en voi sille tunteelle mitään, mutta en halua että rukouspalvelussa käsiään laskevat päälleni tupakoitsijat, ne jotka eivät ole täysin raittiita, tai kolmatta kertaa avioituneet.
Oma koettu elämä vaikuttaa myöskin asioihin, tunnen erään rikoksen uhriksi joutuneen joka ei kykene kohtaamaan saman etunimen omaavia mikä hänen rikoksen tekijällään oli ollut.
Maailma muuttuu uskoville entistä vaikeammaksi elää ja houkutukset ovat suuria ja mikä pahinta uskovien yhteys ei oikein ole kunnossa.
Vanha Uskis

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Vanhan Uskiksen pelasti Jeesus ja ennen kaikkea se että ymmärsin pyytää Jeesuksen apua. Nuorina mopopoika ikäisinä otimme ensimmäisen kulauksen ja kulausta ottaessamme emme todellakaan ymmärtäneet että olemme koukussa ja osa meistä on juoppoja kuolemaansa asti. Hautausmaaltahan nämä nyt löytyvät ja osalla aikuisiän raittiuden aika jäi vankilassa vietettyyn aikaan.
näkymätön ninni

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Nöyräksi ja hiljaiseksi vetää nämä sinun kertomuksesi elävästä elämästä.

Ei tähän osaa muuta sanoa, kuin Kiitos ja Kunnia Herralle Jeesukselle, että olet pelastunut!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Vanha uskis puhuu omasta kokemuksesta ja näköjään erityisen äärimmäisistä ihmiskohtaloista, joita ei todellakaan ole joka perheessä. Pääsääntöisestihän ihmiset osaavat käyttää alkoholia kohtuudella, olla tappelematta sen vaikutuksesta ja kärsitään krapula kunnialla sekä selvitään maanantaiksi taas töihin. Eikä normaalit ihmiset toista samaa joka viikonloppu, saati sitten joka päivä aamuvarhaiselta viinistä hehkuvina, kuten Raamattu juoppoutta kuvaa.
Elikkä vaikka joku joisikin vielä joka viikonloppu ja kesälomalla olisi jopa alkoholiongelma, niin tästä vielä suurempaan ääripäähän menevät ne jotka ovat juoneet työnsä, perheensä, asuvat päihteiden takia puistoissa, yömajoissa, vankiloiassa, parantoloissa tai hautuumaalla. Nämä ovat sitä ääripäätä, joita ei ole kansanryhmässä todellakaan isoa määrää, ehkä promillen luokkaa, jos sitäkään.

Mä olen, kuten hyvin täällä jo tiedetään, ollut pokena ovilla jo 19-vuotiaasta asti, ajanut ravintolaturvapartiota Kalliossa ja Hesan ydinkeskustassaa, joissa näkee kyllä koko ravintolamaaliman kirjon. Olen ollut vartijana mm. Malmin kauppakeskuksessa, Itäkeskuksessa, Hesan asemalla ja monessa muussa vaativassa kohteessa, joten olen nähnyt nimenomaan ääripään ja tavallisen alkoholinkäytön mutta myös rankan huume- ja väkivaltaelämän. Mulle on kuollut yliannnostuspotilas käsiin, kaksi kertaa olen juossut defibrilaattori kourassa potilaan luo joka on kuolemassa ja samoin kaksi kertaa olen joutunut katsomaan ladatun aseen piippuun jolla humalainen vihapäissään osoittaa minua jne. joten kyllä nämä humalaisen elämät tuttua kauraa on. Eräänkin kerran illalla olin pokena Istuvassa Härässä Pukinmäessä kun heitin sieltä ulos yhden "pirinaisen" joka oli sekasin ku seinäkello. Aamulla menin Malmin kauppakeskukseen, niin sen saman naisen irtileikattu pää löytyi kauppakeskuksen puiston roskiksesta.

Jarmo moderoi itse itseään: Älä sinä aina kehu ittees noilla ammattiisi liittyvillä kekemuksillas, se ärsyttää muita. Niinpä!!!


Viime Joulun jälkeen eräs parhaista ystävistäni, joka oli tullut juuri uskoon, kuoli viidentoista vuoden alkoholi- väkivalta- ja rikoskierteen jälkeen sydänkohtaukseen. Jumala otti hänet pois. Ehdin juuri ja juuri nähdä miehen, koska menetin hänet 2000 luvun taitteessa kuningas alkoholille...
Silti jakasan puhua alkoholin kohtuukäytön puolesta, enkä ole vihainen alkoholille. MUTTA, puhun alkoholin kohtuukäytön puolesta sillä tavalla etten missään nimessä ketään kehottaa sitä nauttimaan, eli TOINEN MUTTA, joka taas osaa Jumalan armosta nauttia alkoholia oikein, en tuomitse häntä, vaan iloitsen suuresti jos joku kykenee siihen kohtuudella ja on sinut sen kanssa.

On silti parempi olla pikkuasioissa heikko mutta suurissa ja tärkeissä asioissa vahva.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Saanko kysyä, onko "Vanha uskis" sama henkilö kuin oli S24:lla "seurailija" ?? Tuli vaan sellanen olo yhtäkkiä.
Sinettisormus

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

-jarmo- kirjoitti:Saanko kysyä, onko "Vanha uskis" sama henkilö kuin oli S24:lla "seurailija" ?? Tuli vaan sellanen olo yhtäkkiä.
... tätä minäkin olen miettinyt ?
Sinettisormus

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Sinettisormus kirjoitti:
-jarmo- kirjoitti:Saanko kysyä, onko "Vanha uskis" sama henkilö kuin oli S24:lla "seurailija" ?? Tuli vaan sellanen olo yhtäkkiä.
... tätä minäkin olen miettinyt ?
...sillä olisi niin ihana saada vanha kunnon seurailijakin joukkoomme .... :roll:
näkymätön ninni

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Hassua! Minullakin kävi mielessä ohi mennen olisko "seurailija" kyseessä??? :o

Mutta oli miten oli, niin on kiva että vanha uskis on täällä, olitpa kuka hyvänsä!!! :)
Sinettisormus

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

näkymätön ninni kirjoitti:Hassua! Minullakin kävi mielessä ohi mennen olisko "seurailija" kyseessä??? :o

Mutta oli miten oli, niin on kiva että vanha uskis on täällä, olitpa kuka hyvänsä!!! :)
... näin on.... :P
olli

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja olli »

Tässä ei olla nyt tehty mitään väärin; mutta muistuttaisin kuitenkin varovaisuudesta näiden asioiden suhteen, sillä joissakin tapauksissa kirjoittelijat saattavat haluta pitää asian omana tietonaan, ja kirjoittajalla on siihen aina oikeus.

Lisäksi, kirjoittajan "outtaaminen", eli toisen kirjoittajan henkilöllisyyden paljastaminen on kielletty; joten suosittelisin yleisesti että jos halutaan kysellä toisen kirjoittelijan mahdollisia yhteyksiä eri asioihin, kannattaa ensin ainakin harkita yksityisviestien käyttöä.
Vanha Uskis

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja Vanha Uskis »

Vanha Uskis ei ole käyttänyt seurailijan nimimerkkiä eli en ole sama henkilö.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Alkoholin kohtuukäyttö

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Oukkei, tämä selvä!
Vastaa Viestiin