Kuka on "pahis" ?

Keskustele seksuaali- tasa-arvo ja moraalisista kysymyksistä
Juhani

Re: Kuka on "pahis" ?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Mielestäni vanhan liiton tapahtumat jotka ovat tapahtuneet, eivät ole tehneet meistä uuden liiton uskovista oikeitettuja murhaamaan tai tappamaan.
olli

Re: Kuka on "pahis" ?

Viesti Kirjoittaja olli »

^ Juuri näin. Ja Hes 20 on sellainen hyvä luku antamaan ymmärrystä siihen, miksi asiat menivät niin kuin menivät. Kun olet lukenut sen, mietipä: montako ihmistä Israel joutui tappamaan Mooseksen saaman kutsun jälkeen, ennen kuin siinä vaiheessa, kun olivat pitäneet halpana Jumalan tekemän liiton ? Sitten, mieti uudelleen tuota Hes 20 sanomaa.

Aina on helppo jossitella, mutta oma näkemykseni on se, että jos Israel olisi pysynyt liitossa, ei heidän olisi tarvinnut tappaa ketään omista tai muista kansoista, yhtään enempää kuin heidän tarvitsi tappaa egyptiläisiäkään.

VT on kuvausta siitä, miten asiat menevät kun ihminen on uskoton ja/tai ottaa asiat omiin käsiin.
Hepr 8 kirjoitti: 7 Sillä jos ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty sijaa toiselle.
8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
9 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sillä he eivät pysyneet minun liitossani, ja niin en minäkään heistä huolinut, sanoo Herra.
10 Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.
12 Sillä minä annan anteeksi heidän vääryytensä enkä enää muista heidän syntejänsä."
13 Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään.
Juhani

Re: Kuka on "pahis" ?

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä...

Aamen!
jouko

Re: Kuka on "pahis" ?

Viesti Kirjoittaja jouko »

Nämä taas vain minun mielipiteitäni.
Vanhanliiton laki säädettiin jotta synti tulisi näkyväksi ja uusiliitto toi armon ja päästi meidät lainalaisuudesta siten että pelastumme vain uskosta Herraan Jeesukseen.
Kaikki ovat lain mukaan tuomittuja koska olemme kaikki lainrikkojia, mutta Herran Jeesuksen kautta pelastettuja.
Siltikään laista ei katoa yksikään pykälä vaikka taivas ja maa katoaa niin Raamattu sanoo.
Kyse oli että saako itseään ja perhettään sekä maataan puolustaa.
Mietin Herran sanoja kun Hän sanoi että pane miekkasi tuppeen ja jokainen joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu.
Herra Jeesus puhui aina vertauksin kuten hän itse sanoi.
Ajattelisin sen tarkoittavan että joka miekalla koittaa itseään turvata se hukkuu siihen valheeseen, samoin kuin ihminen joka laskee elämänsä omaisuutensa varaan hukkuu siihen valheeseen.
Sodassakaan ihmisen elämä ei ole miekan varassa vaan Herran kädessä.
Getsemanessakin Herra tuli täyttämään Jumalan tahtoa eikä sallinut vastarintaa kuten Hän sanoikin Pietarille että luuletko etteikö Isäni lähettäisi tänne suurta määrää enkelisotureita jos pyytäisin ,mutta kuka silloin pelastuisi.
Joka tapauksessa en nyt enää kommentoi enempää tästä aiheesta, keskustelu oli mielenkiintoinen.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Kuka on "pahis" ?

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Paras on vain nojata kaikella omalla voimallamme Jeesukseen. Hän ei meitä aja tilanteeseen, jossa joudumme päättämään tätä vaikeaa kysymystä. Mutta jos emme nojaa Häneen, niin voimme joutua kiirastuleen, jossa tämä sydämenasia saa konkreettiset puitteet.
jouko

Re: Kuka on "pahis" ?

Viesti Kirjoittaja jouko »

Amen Jarmo.
Tämän verran piti vielä kommentoida ;)
Vastaa Viestiin