Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Keskustele palstaa koskevista asioista
Sinettisormus

Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Siunattua ja Rauhaisaa Pääsiäisen aikaa kaikille, tämän kuvan myötä, tuo kuva on tuttu ja rakas jo lapsuudestani ja tauluna se koristi huoneemme seinälle. Minä aina ihaillen katselin sitä ja taisinpa jotain sille jutellakkin, sillä se lohdutti minua ja näin jo silloin siinä ilmenevän rakkauden. Monesti olen miettinyt, mihin tuo taulu hävisi, sillä minulle se oli niin rakas, ja nyt tämä kuva tuli eteeni ja haluan sen jakaa teillekkin, se on Pääsiäis kortti teille, minulta ja Jeesukselta, joka minunkin sydämessäni asustaa. :roll:
https://asiakas.kotisivukone.com/files/ ... ampaat.gif
Sinettisormus

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

JESAJA 53
1. Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?

2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5. mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
7. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
8. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
9. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
10. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa.
11. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa.
12. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
Sinettisormus

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

PSALMIT 21
1. Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi.

2. Herra, sinun voimastasi kuningas iloitsee; kuinka suuresti hän riemuitseekaan sinun avustasi!
3. Mitä hänen sydämensä halasi, sen sinä hänelle annoit, et kieltänyt, mitä hänen huulensa anoivat. Sela.
4. Sinä suot hänelle onnen ja siunauksen, panet hänen päähänsä kultaisen kruunun.
5. Hän anoi sinulta elämää, sen sinä hänelle annoit: iän pitkän, ainaisen, iankaikkisen.
6. Suuri on hänen kunniansa, kun sinä häntä autoit; sinä peität hänet loistolla ja kirkkaudella.
7. Sillä sinä asetat hänet suureksi siunaukseksi ikuisiin aikoihin asti; sinä ilahutat häntä riemulla kasvojesi edessä.
8. Sillä kuningas luottaa Herraan, ja Korkeimman armo tekee hänet horjumattomaksi.
9. Sinun kätesi saavuttaa kaikki sinun vihollisesi, sinun oikea kätesi saavuttaa sinun vihamiehesi.
10. Sinä panet heidät hehkumaan kuin pätsin, kun sinä kasvosi näytät; Herra nielee heidät vihassansa, tuli kuluttaa heidät.
11. Sinä hävität maan päältä heidän hedelmänsä ja heidän jälkeläisensä ihmislasten keskuudesta.
12. Vaikka he hankkivat pahaa sinua vastaan, miettivät juonia, eivät he mitään voi;
13. sillä sinä ajat heidät pakoon, tähtäät heitä kasvoihin jousesi jänteellä.
14. Nouse voimassasi, Herra! Laulaen ja veisaten me ylistämme sinun väkevyyttäsi.
Sinettisormus

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Ja vielä iki ihana laulu saadusta Pelastuksesta; Siunattu Varmuus! https://www.youtube.com/watch?v=NVKWKacVCjA
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kiitos Sinetti... pelastusvarmuus tulee sydämessä totuudeksi todistettuna Pyhässä Hengessä, joka ilmoittaa sen meidän henkeemme. Se on ihanan levollinen tunne, jota ei voi oikeen kuvailla. Se on koettava.
Sinettisormus

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

-jarmo- kirjoitti:Kiitos Sinetti... pelastusvarmuus tulee sydämessä totuudeksi todistettuna Pyhässä Hengessä, joka ilmoittaa sen meidän henkeemme. Se on ihanan levollinen tunne, jota ei voi oikeen kuvailla. Se on koettava.
Aamen, Jarmo! Se on mitä ihanin rauhan tunne sydämessä ja yhtä aikaa myös ilo ja tuo laulu kertoo siitä niin täydellisesti ja se onkin jäänyt tämän viikon soimaan minun mieleeni... :D
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Kyllä se vaan sellanen laulu ja runosanoitus on että kyynelet valuu joka kerta kun tuon kuuntelee. Sydämessä on sellainen herkkä fiilis ja riemu syttyy joka kertosäkeessä.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos Sinetti hyvästä biisistä. Siunattua pääsiäistä kaikille.
http://www.hankewitz.com/wp-content/upl ... esach1.jpg
Sinettisormus

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Jyrki kirjoitti:Kiitos Sinetti hyvästä biisistä. Siunattua pääsiäistä kaikille.
http://www.hankewitz.com/wp-content/upl ... esach1.jpg
...kiitos Jyrki, kuinka sopivan kuvan laitoit, eilen kotonani pidettävässä rukous illassa jaettiin tuota ehtoollista.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Sinetti:
Jyrki kirjoitti:
Kiitos Sinetti hyvästä biisistä. Siunattua pääsiäistä kaikille.
http://www.hankewitz.com/wp-content/upl ... esach1.jpg

...kiitos Jyrki, kuinka sopivan kuvan laitoit, eilen kotonani pidettävässä rukous illassa jaettiin tuota ehtoollista.
Suuri on Jumala. Hän ohjaa elämäämme ja vahvistaa luottamustamme Häneen. Kiitos ja kunnia Herralle :!:

Biblia (1776) Ainoalle viisaalle Jumalalle, meidän Vapahtajallemme, olkoon kunnia, ja majesteetti, ja valta, ja voima, nyt ja kaikessa ijankaikkisuudessa, amen!
https://www.youtube.com/watch?v=NLjXt7KxD4c
näkymätön ninni

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tiältä melkein savon syvämmestä myös raahallista piäsiäistä! ;)

Siunausta kaikille!
näkymätön ninni

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Tänään saamme iloita pääsiäisen suuresta sanomasta!

Luuk 24

1 Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.
2 Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta.
3 Niin he menivät sisään, mutta eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista.
4 Ja kun he olivat tästä ymmällä, niin katso, kaksi miestä seisoi heidän edessään säteilevissä vaatteissa.
5 Ja he peljästyivät ja kumartuivat kasvoillensa maahan. Niin miehet sanoivat heille: "Miksi te etsitte elävää kuolleitten joukosta?
6 Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa,
7 sanoen: 'Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös'."
8 Niin he muistivat hänen sanansa.
9 Ja he palasivat haudalta ja veivät sanan tästä kaikesta niille yhdelletoista ja kaikille muille.
10 Ja ne, jotka kertoivat tämän apostoleille, olivat Maria Magdaleena ja Johanna ja Maria, Jaakobin äiti, ja muut naiset heidän kanssansa.
11 Mutta näiden puheet näyttivät heistä turhilta, eivätkä he uskoneet heitä.
12 Mutta Pietari nousi ja juoksi haudalle; ja kun hän kurkisti sisään, näki hän siellä ainoastaan käärinliinat. Ja hän meni pois ihmetellen itsekseen sitä, mikä oli tapahtunut.
13 Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista.
14 Ja he puhelivat keskenään kaikesta tästä, mikä oli tapahtunut.
15 Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssansa.
16 Mutta heidän silmänsä olivat pimitetyt, niin etteivät he tunteneet häntä.
17 Ja hän sanoi heille: "Mistä te siinä kävellessänne puhutte keskenänne?" Niin he seisahtuivat murheellisina muodoltansa.
18 Ja toinen heistä, nimeltä Kleopas, vastasi ja sanoi hänelle: "Oletko sinä ainoa muukalainen Jerusalemissa, joka et tiedä, mitä siellä näinä päivinä on tapahtunut?"
19 Hän sanoi heille: "Mitä?" Niin he sanoivat hänelle: "Sitä, mikä tapahtui Jeesukselle, Nasaretilaiselle, joka oli profeetta, voimallinen teossa ja sanassa Jumalan ja kaiken kansan edessä,
20 kuinka meidän ylipappimme ja hallitusmiehemme antoivat hänet tuomittavaksi kuolemaan ja ristiinnaulitsivat hänet.
21 Mutta me toivoimme hänen olevan sen, joka oli lunastava Israelin. Ja onhan kaiken tämän lisäksi nyt jo kolmas päivä siitä, kuin nämä tapahtuivat.
22 Ovatpa vielä muutamat naiset joukostamme saattaneet meidät hämmästyksiin. He kävivät aamulla varhain haudalla
23 eivätkä löytäneet hänen ruumistaan, ja tulivat ja sanoivat myös nähneensä enkelinäyn, ja enkelit olivat sanoneet hänen elävän.
24 Ja muutamat niistä, jotka olivat meidän kanssamme, menivät haudalle ja havaitsivat niin olevan, kuin naiset olivat sanoneet; mutta häntä he eivät nähneet."
25 Niin hän sanoi heille: "Oi, te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, minkä profeetat ovat puhuneet!
26 Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menemän kirkkauteensa?"
27 Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.
28 Ja kun he lähestyivät kylää, johon olivat menossa, niin hän oli aikovinaan kulkea edemmäksi.
29 Mutta he vaativat häntä sanoen: "Jää meidän luoksemme, sillä ilta joutuu ja päivä on jo laskemassa". Ja hän meni sisään ja jäi heidän luoksensa.
30 Ja tapahtui, kun hän oli aterialla heidän kanssaan, että hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille.
31 Silloin heidän silmänsä aukenivat, ja he tunsivat hänet. Ja hän katosi heidän näkyvistään.
32 Ja he sanoivat toisillensa: "Eikö sydämemme ollut meissä palava, kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?"
33 Ja he nousivat sillä hetkellä ja palasivat Jerusalemiin ja tapasivat ne yksitoista kokoontuneina ja ne, jotka olivat heidän kanssansa.
34 Ja nämä sanoivat: "Herra on totisesti noussut ylös ja on ilmestynyt Simonille".
35 Ja itse he kertoivat, mitä oli tapahtunut tiellä ja kuinka he olivat hänet tunteneet, kun hän mursi leivän.
36 Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen.
38 Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
40 Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.
41 Mutta kun he eivät vielä uskoneet, ilon tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: "Onko teillä täällä jotakin syötävää?"
42 Niin he antoivat hänelle palasen paistettua kalaa.
43 Ja hän otti ja söi heidän nähtensä.
44 Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
45 Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48 Te olette tämän todistajat.
49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
50 Sitten hän vei heidät pois, lähes Betaniaan asti, ja nosti kätensä ja siunasi heidät.
51 Ja tapahtui, että hän siunatessaan heitä erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen.
52 Ja he kumarsivat häntä ja palasivat Jerusalemiin suuresti iloiten.
53 Ja he olivat alati pyhäkössä ja ylistivät Jumalaa.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Hyvää juliaanista Pääsiäsitä kaikille minunkin puolestani. Kysynkin nyt kaikilta mitä mieltä olette Pääsiäisemme vietosta. Annatteko valtionhallinnon laskea puolestanne, milloin on Pääsiäinen, vai oletteko itse tehneet asiasta selvyyttä itsellenne, miten tämä menee koko juttu?

Pääsiäisen viettohan perustuu raamatullisen uuden vuoden alun mukaan ja uusi alku alkaa aina keväästä. Puhumme siis Nooan ajan ajanlaskusta, jonka Jumala tälle opetti ja Jumalahan on tunnetusti vain yhden sanan takana, eikä sitä muuta miksikään.

Kuukaudethan vaihtuvat siten että uuden kuun sirppi kun näkyy Israelissa, silloin lasketaan uusi kuukausi alkaneeksi.
Kevät taas lasketaan alkavan kun kevätohra löytyy Israelista ja vasta siitä laskien seuraavan uuden kuun jälkeen voi uusi vuosi alkaa. Muussa tapauksessa Adar kuu lasketaan toisen kerran ja näin tulee kalenteriin aika ajoin 13. kuukausi, jota kutsutaan Adar 2:ksi.
Uudesta vuodesta taas lasketaan kymmenen päivää ja silloin perheen päämies ottaa virheettömän karitsan ja uhraa sen neljännentoista päivän iltahämärässä, jonka jälkeen perheen on syötävä karitsan lihat yhdellä istumalla kokonaan. Sellainen on pääsiäinen, joka on symboli Jeesuksesta.

Nyt kun Israelissa jo tiedetään että uutisohraa ei löydy yleensä ennen kevätpäivän tasausta, niin he voivat tehdä kalenterin ennakkoon. Tänä vuonna oli siinä ja siinä miten käy... ohraa ei kuitenkaan löytynyt 10.3. mennessä, jolloin uusi sirppi näkyi, joten Adar 2 alkoi ja raamatullinen uusi vuosi vaihtuu vasta tuossa 8.4. paikkeilla. Ohrahan on jo löytynyt, joten kuukausi ja raamatullinen vuosihan voi sikäli vaihtua.

Tämä kuitenkin muuttaa käsitystämme pääsiäisen vietoista, joka on oikeasti tänä vuonna vasta 22.4.2016 ja ns. pääsiäissapatti 23.4. sekä ylösnousemuspäivä 24.4. josta Omer aletaan laskea.
näkymätön ninni

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Voihh... Täytyy kyllä tunnustaa nyt oma tietämättömyys tähän Pääsiäisen oikeaan ajankohtaan.

Ihan olen mennyt tässä pääsiäisen vietossa näillä valtion "virallisilla" kalenteri merkinnöillä. Siis toisin sanoen olen antanut valtionhallinnon laskea puolestani pääsiäisen ajankohdan. Tähän asti olen ollut ihan tyytyväinen ja onnellinen tähän.

Lasten kanssa ollaan laitettu ruohoa kasvamaan ja munia maalattu ja askarreltu. Kotien rukouskirjasta luettu pääsiäiseen liittyviä kertomuksia ja rukouksia. Koulussa ovat kuulemma myös käyneet pääsiäiseen liittyviä tapahtumia läpi, mikä on minun mielestäni hyvä asia! Toissapäivänä eli pitkänäperjantaina katsoin mieheni ja vanhimman poikani kanssa elokuvan Kristuksen kärsimyksistä; The Passion of the Christ, ja tietysti itkeä tihruutin koko elokuvan... Että näillä mennään... :roll:
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kaksi kiintoisaa tutkimusta Jeesus-uhrin ajankohdasta. Tämän kalenterin mukaan kyseessä olisi vuosi 34.
http://september2015.com/wp-content/upl ... r-34CE.png

> Torah Calendar has determined the year 34 CE for this fulfillment with Pesach (Passover) being Wednesday. <
http://september2015.com/what-day-did-jesus-die/

Toisaalla Jeesuksen sanotaan syntyneen syksyllä 3 eaa. Tällöin Hän olisi kuollut keväällä 32 jaa. (Täysiä vuosia 2 + 31 = 33)
http://torahcalendar.com/PDF/BirthOfMessiah.pdf

Tässä kalenterissa Jeesus oli maan povessa kolme vuorokautta, niin kuin Joona oli kalassa 3 vrk.
http://www.pray4zion.org/images/graphic ... nights.jpg

Kuva täältä:
http://www.pray4zion.org/thecomingbloodmoons.html
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Niin joo... Jyrki toi vielä tuon pääsiäsiajan tapahtumien kronologian 2000 vuotta sitten. Elikkä Jeesus ei tuolloin kuollut edes perjantaina, vaan torstai-iltana. Eihän kolmantena päivänä nouseminen voi tapahtua jos päiviä on vain kaksi. Kyseessä oli tuplasapatti. Eikä juutalaiset vietä pääsiästä viikonpäivien perusteella, kuten meillä se jostain syystä vietetään, vaan he laskevat sen kuten Moose opetti/Tooran mukaan, samalla tavoin kuin yllä sen kerroin. Tänä vuonna se pääsiäisaattoilta vaan sattuu vahingossa osumaan perjantaille, josta lasku menisi noin, jossa nuo sapatit olisivat päällekäin.

Jeesus kuoli minunkin käsitykseni mukaan torstaina klo 18 mennessä, jonka jälkeen pääsiäinen oli tulossa perjantaina ja pääsiäissapatti oli seuraavan päivä. Heillä oli siis Jeesuksen kuoleman aikoihin käsillä tuplasapatti peräkkäisinä päivinä, joten siinä tuo kolmen päivän lause toteutuu, eikä sapattina saanut voiteita jne. joita nuo kolme naista (siinäkin taas kuin ironisesti kolme naista) heti arjen tultua toivat haudalle ja hauta oli tyhjä. Ensin oli pääsiäinen ja sitten perään pääsiäissapatti. Joskushan pääsiäinen ja pääsiäissapatti sattuvat samalle päivälle, niinkuin nyt, jolloin ensi pääsiäisviikolla ei ole kuin yksi sapatti.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos Jarmo. En ole teologi, mutta uskon, että Joona oli kalassa 3 vrk. Linkkieni mukaan Jeesus antoi henkensä keskiviikko-iltana ja nousi ylös 3 vrk:n päästä lauantai-iltana. Valitettavasti minulla on tarjota vain englanninkielisiä lähteitä.
Sinettisormus

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Evankeliumi Luukkaan mukaan 24
1. Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.
2. Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta.
3. Niin he menivät sisään, mutta eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista.
4. Ja kun he olivat tästä ymmällä, niin katso, kaksi miestä seisoi heidän edessään säteilevissä vaatteissa.
5. Ja he peljästyivät ja kumartuivat kasvoillensa maahan. Niin miehet sanoivat heille: "Miksi te etsitte elävää kuolleitten joukosta?
6. Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa,
7. sanoen: 'Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös'."
8. Niin he muistivat hänen sanansa.
9. Ja he palasivat haudalta ja veivät sanan tästä kaikesta niille yhdelletoista ja kaikille muille.
10. Ja ne, jotka kertoivat tämän apostoleille, olivat Maria Magdaleena ja Johanna ja Maria, Jaakobin äiti, ja muut naiset heidän kanssansa.
11. Mutta näiden puheet näyttivät heistä turhilta, eivätkä he uskoneet heitä.
12. Mutta Pietari nousi ja juoksi haudalle; ja kun hän kurkisti sisään, näki hän siellä ainoastaan käärinliinat. Ja hän meni pois ihmetellen itsekseen sitä, mikä oli tapahtunut.
13. Ja katso, kaksi heistä kulki sinä päivänä Emmaus nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen vakomitan päässä Jerusalemista.
14. Ja he puhelivat keskenään kaikesta tästä, mikä oli tapahtunut.
15. Ja heidän keskustellessaan ja tutkistellessaan tapahtui, että Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssansa.
16. Mutta heidän silmänsä olivat pimitetyt, niin etteivät he tunteneet häntä.
17. Ja hän sanoi heille: "Mistä te siinä kävellessänne puhutte keskenänne?" Niin he seisahtuivat murheellisina muodoltansa.
18. Ja toinen heistä, nimeltä Kleopas, vastasi ja sanoi hänelle: "Oletko sinä ainoa muukalainen Jerusalemissa, joka et tiedä, mitä siellä näinä päivinä on tapahtunut?"
19. Hän sanoi heille: "Mitä?" Niin he sanoivat hänelle: "Sitä, mikä tapahtui Jeesukselle, Nasaretilaiselle, joka oli profeetta, voimallinen teossa ja sanassa Jumalan ja kaiken kansan edessä,
20. kuinka meidän ylipappimme ja hallitusmiehemme antoivat hänet tuomittavaksi kuolemaan ja ristiinnaulitsivat hänet.
21. Mutta me toivoimme hänen olevan sen, joka oli lunastava Israelin. Ja onhan kaiken tämän lisäksi nyt jo kolmas päivä siitä, kuin nämä tapahtuivat.
22. Ovatpa vielä muutamat naiset joukostamme saattaneet meidät hämmästyksiin. He kävivät aamulla varhain haudalla
23. eivätkä löytäneet hänen ruumistaan, ja tulivat ja sanoivat myös nähneensä enkelinäyn, ja enkelit olivat sanoneet hänen elävän.
24. Ja muutamat niistä, jotka olivat meidän kanssamme, menivät haudalle ja havaitsivat niin olevan, kuin naiset olivat sanoneet; mutta häntä he eivät nähneet."
25. Niin hän sanoi heille: "Oi, te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, minkä profeetat ovat puhuneet!
26. Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menemän kirkkauteensa?"
27. Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.
28. Ja kun he lähestyivät kylää, johon olivat menossa, niin hän oli aikovinaan kulkea edemmäksi.
29. Mutta he vaativat häntä sanoen: "Jää meidän luoksemme, sillä ilta joutuu ja päivä on jo laskemassa". Ja hän meni sisään ja jäi heidän luoksensa.
30. Ja tapahtui, kun hän oli aterialla heidän kanssaan, että hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille.
31. Silloin heidän silmänsä aukenivat, ja he tunsivat hänet. Ja hän katosi heidän näkyvistään.
32. Ja he sanoivat toisillensa: "Eikö sydämemme ollut meissä palava, kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?"
33. Ja he nousivat sillä hetkellä ja palasivat Jerusalemiin ja tapasivat ne yksitoista kokoontuneina ja ne, jotka olivat heidän kanssansa.
34. Ja nämä sanoivat: "Herra on totisesti noussut ylös ja on ilmestynyt Simonille".
35. Ja itse he kertoivat, mitä oli tapahtunut tiellä ja kuinka he olivat hänet tunteneet, kun hän mursi leivän.
36. Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: "Rauha teille!"
37. Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen.
38. Mutta hän sanoi heille: "Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
39. Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan."
40. Ja tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa.
41. Mutta kun he eivät vielä uskoneet, ilon tähden, vaan ihmettelivät, sanoi hän heille: "Onko teillä täällä jotakin syötävää?"
42. Niin he antoivat hänelle palasen paistettua kalaa.
43. Ja hän otti ja söi heidän nähtensä.
44. Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa".
45. Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
46. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47. ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48. Te olette tämän todistajat.
49. Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
50. Sitten hän vei heidät pois, lähes Betaniaan asti, ja nosti kätensä ja siunasi heidät.
51. Ja tapahtui, että hän siunatessaan heitä erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen.
52. Ja he kumarsivat häntä ja palasivat Jerusalemiin suuresti iloiten.
53. Ja he olivat alati pyhäkössä ja ylistivät Jumalaa.
Jyrki
Viestit: 597
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 14:54

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Kiitos Sinetti.
Evankeliumi Luukkaan mukaan 24:1. Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle, tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit. 2. Ja he havaitsivat kiven vieritetyksi pois haudalta.
Vaikka suuri sapatti oli torstaina, naiset eivät voineet mennä sapatin jälkeisenä perjantaina voitelemaan Jeesuksen ruumista, koska vartijat oli pantu vartioimaan hautaa kolmeksi vuorokaudeksi. Asiaa käsitellään S24:ssä. Joku laittoi sinne suomennoksen Roy Reinholdin artikkelista. Laitan alkuun lyhyehkön sitaatin:
On selvää, että "sapattina", jolloin viikon ensimmäinen oli lähellä, tarkoittaa, että oli hämärää, kun Maria Magdaleena ja toinen Maria tulivat haudalle. Hämärän aika kuuluu puoleksi päättymässä olevaan päivään ja puoleksi alkavaan päivään. Jae tekee selväksi sen, että oli kyseessä lauantai-ilta, mutta että tuo hämärän aika kuului vielä sapattiin (ts. se oli ennen kuin 1/2 tuntia oli kulunut auringon laskusta). Siihen aikaan ei ollut katuvaloja eikä taskulamppujakaan, niin että jos täysikuu ei ollut vielä nousssut, oli pimeän aika todella pimeää, joka laskeutui hyvin nopeasti. Näillä kahdella Marialla oli vain sen verran aikaa, että he ehtivät katsoa ympärilleen ja lähteä. Kukaan ei voi lukea Matteus 28:1:n arameankielistä tekstiä Peshittasta ja erehtyä ajattelemaan mitään muuta kuin että Mariat saapuivat haudalle hämärän aikana lauantai-iltana ja kivi oli jo vieritetty pois.
http://www.arvioikaa.com/pipe.html

Ps. Pyrin ottamaan sanan niin kuin se on annettu.
Biblia (1776) Mutta Herra toimitti suuren kalan, nielemään Jonaa. Ja Jona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Sinattua Pääsiäisen Aikaa!

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Roy A. Reinhold kirjoitti:On selvää, että "sapattina", jolloin viikon ensimmäinen oli lähellä, tarkoittaa, että oli hämärää, kun Maria Magdaleena ja toinen Maria tulivat haudalle. Hämärän aika kuuluu puoleksi päättymässä olevaan päivään ja puoleksi alkavaan päivään. Jae tekee selväksi sen, että oli kyseessä lauantai-ilta, mutta että tuo hämärän aika kuului vielä sapattiin (ts. se oli ennen kuin 1/2 tuntia oli kulunut auringon laskusta). Siihen aikaan ei ollut katuvaloja eikä taskulamppujakaan, niin että jos täysikuu ei ollut vielä nousssut, oli pimeän aika todella pimeää, joka laskeutui hyvin nopeasti. Näillä kahdella Marialla oli vain sen verran aikaa, että he ehtivät katsoa ympärilleen ja lähteä. Kukaan ei voi lukea Matteus 28:1:n arameankielistä tekstiä Peshittasta ja erehtyä ajattelemaan mitään muuta kuin että Mariat saapuivat haudalle hämärän aikana lauantai-iltana ja kivi oli jo vieritetty pois.
Todella mielenkiintoinen tuo koko tarinan kulku ja mikä tekee tuosta vielä mielenkiintoisemman, niin huomaan että tässä on käytetty myös vaativia päätelmiä, eikä tehty kuten oppikirjoista on saatu lukea."kun tuo lukenut ja kuuluisa mies sanoi" Todellisuus on tarua ihmeellisempää.
Mutta onneksi Jumalan Henki suojelee sanaansa, että vaikka näitä merkityksettömiä asioita ollaan vuosisatojen aikana väännetty kuinka solmuun, niin se ei ole muuttanut Kristuskuvaa millään tavalla. Saatana koettaa kammeta kaikki vääräksi, jotta saisimme vääristyneen kuvan, koska jos jossain on valhetta ja siitä jäädään kiinni, niin saatana tietää sen että silloin on särö saatu uskon kilpeen.
Torinon käärinliinat ovat yksi tällainen. Sillä ei ole loppujenlopuksi mitään väliä onvatko ne aidot, koska jos ovat niin saatana häviää, jos eivät, niin ei saatana ainakaan voita sillä mitään.
MUTTA! Kun taas nämä totuudet paljastuu ja huomaamme kuinka Jumala on varjellut sitä kaikkein Pyhimpäänsä, niin uskomme vain vahvistuu.
Vastaa Viestiin