Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Keskustele palstaa koskevista asioista
olli

Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja olli »

Aiheen määritely on - kuten varmaan moni huomaa - varsin vaikean kuuloinen. Mutta ei se sitä kuitenkaan ole.

Palstan kulttuurilla voidaan tässä tapauksessa käsittää:
- yhteisön henkisten saavutusten kokonaisuus
- aineiston tyyppien avulla määriteltävä ryhmä
- erottelujen järjestelmä, jonka avulla ihminen luokittelee ympäristöä, arvottaa itseään ja muita sekä rakentaa identiteettiä.
- Jaettujen asenteiden, arvojen, tavoitteiden ja käytäntöjen kokoelma, joka on luonteenomainen kirjoittajille
- Opittujen ja opetettavien käsitysten ja asenteiden summa.

Ja arvothan ovat tietysti jonkin ryhmän jäsenten jakamia, tunnistettavisssa olevia tapoja suhtautua asioihin. Arvoja ei voida määritellä, niitä voidaan vain tunnistaa. (Et voi etukäteen päättää että tämän ryhmän arvoihin kuuluu että punainen on muita kauniimpi väri; sellaisen jaetun mielipiteen tunnistaminen on kuitenkin mahdollista, jos kaikki ryhmän jäsenet jakavat kyseisen arvon.)

Kun puhutaan kristillisyydestä, tähän kokonaisuuteen kuuluu myös käsitys opista tai opeista. On mahdollista, että yhteisöllä on jaettu oppi, jota kaikki tunnustavat; tässä tapauksessa tarkoitan jotakin kristinuskon opinhaaroista. Meillä ei kuitenkaan sellaista ole, tai oikeammin, meillä sääntöjen mukaan ei sellaista kuulu olla.

Se, missä palstan kulttuuri ja arvot astuvat esiin, on kun joku esittää minkä hyvänsä ajatuksen asioista, tai kun joku kirjoittaa näkemästään näystä tai ilmestyksestä.

Jos on palstan kulttuurin mukaista, että erilaisia mielipiteitä ei sallita, niin silloin eriävän mielipiteen kirjoittaja tuomitaan, tai vähimmilläänkin hänen mielipiteensä tuomitaan. Mikäli kyseessä on käsitys, jonka kaikki palstalaiset jakavat, tällaiseen tuomitsemiseen ei kirjoittaja katso tarpeelliseksi antaa mitään perusteluja.

Jos taas on palstan kulttuurin mukaista että ihmiset jotka eivät jaa palstan enemmistön mielipiteitä, saavat kirjoitaa palstalle, silloin taas ei tällaista tuomitsemista ole; koska ihmisillä on avoin mieli keskustella asioista, ei ole mitään syytä tuomita jotakin kantaa, eikä varsinkaan ennen kuin kumpaankin suuntaan on annettu riittävät argumenti, jotta voidaan nähdä, että jompi kumpi mielipiteistä on ehdottomasti väärä ja sen toisen mielipiteen oikeellisuus voidaan todentaa argumentoinnista.

Sitten tulee tietysti se argumentaation validiteettiin liittyvä kysymys, eli jos argumenttina on vain se, että itse uskoo johonkin asiaan tietyllä tavalla, onko se loogisesti pätevä syy sille että toinen, joka aivan vastaavasti uskoo johonkin asiaan toisella tavalla, olisi väärässä ?

Jos näin on, niin siinä tapauksessa voidaan todeta että palstan kulttuuri on omaksunut yhden kannan, joka ei ole perusteltavissa; koska jos se olisi perusteltavissa niin se perustelu olisi käsitelty ja hyväksytty ennen kuin itse kysymyksestä olisi kukaan tehnyt johtopäätöstä suuntaan tai toiseen.

Otan tähän tuoreen esimerkin.
viewtopic.php?f=4&p=17811#p17792

Siinä ketjussa tuodaan esiin termi "vahva ruoka". Kirjoittajat käsittelevät asiaa ikäänkuin "vahva ruoka" olisi jokin teologiseti määritelty termi, tai ainakin jokin palstan kirjoittajien yhteisesti jakama termi; ts. "vahva ruoka" voisi tarkoittaa vain yhtä ja ainoaa asiaa.

Tuosta termistä on kuitenkin kirjoitettu kirjojakin, eivätkä ainakaan kristilliset teologit osaa tuota termiä yksikäsitteisesti selittää. Asiasta on hyvin monia eri mielipiteitä teologien välillä, ja yhdistäviä tekijäitä ei liene muuta kuin se, minkä Raamattu explisiittisesti antaa ymmärtää, eli että vahva ruoka olisi ns. pidemmälle ehtineille. Kukaan ei kuitenkaan osaa selittää, onko kyseessä 1vko vai 60v uskossa olleita koskeva asia. ;)

On mielenkiintoista, miten näyn selityksessä voidaan käyttää termiä, joka yksioikoisesti ilmoitetaan näyn annetussa selityksessä.

Vielä mielenkiintoisempaa on se, miten samaisessa ketjussa näemme, että kun on toinen näky, jossa esiintyy myös "haarukka", niin se kirjoittajan mukaan vahvistaa ensimmäisen näyn.

Tähän "vahvistukseen" ei kyllä sitten enää liity mitään teologisesti pätevää pohjaa. Siitä on vain oltava samaa mieltä, tai sitten kiistettävä asia. Tai sitten oltava hiljaa. Kukaan ei tätä toki tule kiistämään, koska palstan kulttuuriin ei liity mahdollisuutta olla eri mieltä.

Ydinkysymys onkin, haluavatko palstan kirjoittelijat pitää yllä tätä keisarin uusien vaatteiden ideologiaa ? Eli halutaanko palstalle uusia mielipiteitä, uusia kirjoittelijoita, vai onko palstan kulttuuri ja arvot jo määritelty, ja ne päätetty horjuttamattomiksi totuuksiksi, joille ei löydy perusteita, mutta niitä ei ole lupa kiistääkään ?
Juhani

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Hengellisesti vahva ruoka voi eri elämänvaiheissa merkitä eri ihmisile eri asioita. Jumalan kasvatustyö on meissä vielä kesken ja se on yksilöllistä meidän jokaisen kohdalla.
Voisiko olla niin, että liian vahvan ruuan nauttimisesta seuraukset ovat hengelliset ruuansulatusvaivat ja pahoivointi?

1 Korinttilaisille, Luku 3
1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
5 Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut.
Juhani

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Itse olen vielä "juuri uskoon tullut" ja minulla ei ole vielä riittävää Raamatun tuntemusta, mutta mitä sitten jos kirjoitan välillä väärin tai olen väärässä. Rukoilen Herralta Pyhän Hengen ohjausta, kiitän Jumalaa ja annan muiden sisarien ja veljien opastaa ja ohjata minua. Kertokoon muut mielipiteensä tai olkoot kertomatta. En kuulu vieläkään mihinkään maallisen seurakuntaan tai kirkkoon, eikä minulla ole yhtään uskovaa ystävää. Minulla ei ole minkään seurakunnan jäsenkirjaa, ainoastaan yksi - joka on kirjoitettu sydämeeni sekä sen pää on Jeesus Kristus ja se on voimassa iänkaikkisesti!!!
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Amen Juhani! Herramme Jeesus on hyvä paimen ja siksi meille ei ole välitöntä vaaraa joutua vilpittömin mielin eksytetyksi. Paimen pitää siitä huolen, ettei näin tapahtdu, kunhan siemen on kylvetty sellaiseen maahan jossa sillä on mahdollisuus menestyä.
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Ollin aloitus oli erinomainen! Odotan innolla kommentteja.

Itse olen hiukan sitä mieltä että kun palstalla on moderaattori, joka tekee ja toimii, niin tämän ei ole hyväksi osallistua keskusteluihin jossa palstan alkuperäistarkoitus joutuisi horjutetuksi. Se on minun näkemys ja toivomus. Toivon sydämestäni että Olli tulisi takaisin ja ottaisi palstan jälleen haltuun mutta sen jälkeen emme näkisi niin värikästä kannanottoa joka hajottaisi palstaa.
Juhani

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Jarmo, olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Sinettisormus

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja Sinettisormus »

Kuva
Juhani

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
Rakkaat veljet ja sisaret Jeesuksessa Kristuksessa. Älkäämme unohtako tätä tärkeää asiaa ja älkää unohtako myöskään toisiamme!

Toivotan Jumalan siunausta kaikille palstalaisille!
Pigeon
Viestit: 887
Liittynyt: 18 Syys 2016, 10:37

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Aamen Juhani! Aamen.
Siunausta kaikille palstalaisille. Koen, että paljon tapahtuu tuolla henkimaailmassa, joskin myös maailmassa..
Rukousta meidän kaikkien puolesta!
näkymätön ninni

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Aamen Juhani ja Pigeon!

Muistakakaamme toisiamme rukouksin. Me kaikki tarvitsemme Jumalan siunausta ja rukousta Jeesuksen Kristuksen nimessä!
Olette rakkaita! Paavalin sanoin me kiitämme Jumalaa...

Kol. 1:

3 Me kiitämme Jumalaa, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isää, aina kun rukoilemme teidän edestänne,
4 sillä me olemme saaneet kuulla teidän uskostanne Kristuksessa Jeesuksessa ja rakkaudesta, mikä teillä on kaikkia pyhiä kohtaan;
5 me kiitämme häntä sen toivon tähden, joka teille on talletettuna taivaissa ja josta jo ennen olette kuulleet sen evankeliumin totuuden sanassa,
6 joka on tullut teidän tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona te kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon totuudessa,
7 niinkuin te sen opitte Epafraalta, meidän rakkaalta kanssapalvelijaltamme, joka on uskollinen Kristuksen palvelija teidän hyväksenne
8 ja joka myös on kertonut meille teidän rakkaudestanne Hengessä...
Juhani

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja Juhani »

Kiitos Jumalalle, näkymätön Ninni, Pigeon ja muut palstalaiset!
Tiedän ettei Herra ole meitä unohtanut ja olen varma siitä, että teillä on yhä väkevä Jumalan rakkaus sydämissänne. Meidän pitää rukoilla ihmisten puolesta, julistaa heille evankeliumia ja ohjata heitä oikealle tielle. Pidämmehän huolta myös veljistämme ja sisaristamme Jeesuksessa Kristuksessa. Jumala on rakkaus!

Ole luja ja rohkea; älä säikähdy äläkä arkaile, sillä Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi, missä ikinä kuljetkin." (Joosua 1:9).
Avatar
-jarmo-
Site Admin
Viestit: 4650
Liittynyt: 09 Helmi 2016, 12:19
Paikkakunta: Taivastenvaltakunta
Viesti:

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja -jarmo- »

Koittakaa ystävät jaksaa kirjoittaa ku mä oon ollu niin väsyny etten ole ollu esimerkkinä kellekään. Mä oon pahoillani koska oon vetäytyny kammiooni ja ollu hiljaa. Toivottavasti Jeesus herättää mut taas kommunikoimaan. Mä koen niin sanottavani sanotuksi, että en ole löytänyt enää mitään sanomista. Kaikki on valmiina ja vain tempaus puuttuu.
Pigeon
Viestit: 887
Liittynyt: 18 Syys 2016, 10:37

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Voimia sinulle Jarmo!

Taitaa olla sama tunnelma vähän kaikkialla. :roll:

https://m.youtube.com/watch?v=Jpd1KRRr_OQ

tämän kappaleen myötä siunausta palstalle ja palstalaisille!
näkymätön ninni

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Voi kiitos Rakas Pigeon tästä rakkaasta virrestä! Tämä virsi on aina ollut minulle valtavan rakas!
Kyyneleet virtasivat vuolaina kun nyt sitä kuuntelin. Olen myös ollut valtavan väsynyt ja surullinen. Äitini elää nyt viimeisiä hetkiään, on elonpäiviä enää muutamia päiviä tai viikkoja. Rukousta pyydän äitini ja meidän läheisten puolesta Jeesuksen Kristuksen nimessä. Voimia tarvitaan...

Siunausta ja Rauhaa teille kaikille!
näkymätön ninni

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja näkymätön ninni »

Käykäämme levollisin mielin hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan...

https://www.youtube.com/watch?v=lzhzDS4FO1Y
Pigeon
Viestit: 887
Liittynyt: 18 Syys 2016, 10:37

Re: Palstan kulttuurista, asenteista, arvoista ja tavoitteista

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Kiitos Ninni! Olette rukouksissani! Voimia arkeen..ja sitä lohduttavaa valoa näihin viimeisiin yhteisiin viikkoihin!
Siunausta sinulle ja äidillesi!
Vastaa Viestiin