31.5.2009 3. Mooseksen kirja 23:9-22
Kalenterin ensimmäistä luukkua ei ollut ollenkaan, joten sen aihe
lukee kalenterin päällä, ja sen aiheena oli 3. Mooseksen kirja 23
jossa on kuvattu Jumalan Israelin kansalle antamia uhrisäädöksiä.
Nämä säädökset olivat erittäin tärkeitä, koska Jumala on vaatinut
Israelia noudattamaan niitä ikuisiksi ajoiksi sukupolvelta toiselle,
missä ikinä heistä kukin asuisikin. Näiden uhrimenojen symboliikka
on selvästi uhraus, uudestisyntyminen ja ylösnousemus. |
|
Yleissanastoa: Herra = Jumala Kaikkivaltias Pappi = Jeesus Kristus Öljy = Pyhä Henki Vilja = Kristityt erittelemättä kaikki Lyhde/kimppu = ryhmäksi sidottu Heilutus = viljasadon näyte (morsianosa) Leipä = valmis tuote (kristitty) Polttouhri = marttyyrikuolema Ruokauhri = ruumiin ylösnousemus Juomauhri = hengen lunastus Paahdettu jyvä = tulessa koeteltu kristitty Tuleentumaton vilja = vajaaksi jäänyt kristitty |
Tarkentavaa sanastoa: Heilutusleipä = valmis näyte Jumalalle uhriksi Seitsemän = täydellisyyttä merkitsevä luku Kymmenen = valtaa ilmaiseva luku Lestyjä jauhoja = nisujauhon parasta ydinosaa Viini = Jeesuksen verisovitus Vuoden vanha karitsa = Puhdas Kristuksessa Virheetön - " - karitsa = Jeesus itse Kauris = metsäneläin (kauempana Jumalaa) Oinas = metsäneläin (lähempänä Jumalaa) Happamuus = syntisyys (ei aina huono asia) Happamaton = synnitön (joskus pelkkä pyrkimys) |
|
||
3. Mooseksen kirja 23:9-11 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: "Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun te tulette siihen maahan, jonka minä teille annan, ja leikkaatte sen viljaa, niin viekää papille viljastanne uutislyhde. Ja hän toimittakoon sen lyhteen heilutuksen Herran edessä, että hänen mielisuosionsa tulisi teidän osaksenne; sapatin jälkeisenä päivänä pappi toimittakoon sen heilutuksen. Uutisvilja on näyte Herralle hänen sadostaan, jossa vilja, öljy ja viini tekevät viljasta sadon. Joel 2:19
Ja Herra vastasi ja sanoi kansalleen: Katso, minä lähetän teille
viljaa, viiniä ja öljyä, niin että te tulette niistä ravituiksi. |
![]() |
|
![]() |
3. Mooseksen kirja 23:12-14 Ja sinä päivänä, jona teidän lyhteenne heilutus toimitetaan, uhratkaa virheetön, vuoden vanha karitsa polttouhriksi Herralle, ja siihen kuuluvaksi ruokauhriksi kaksi kymmenennestä lestyjä jauhoja, öljyyn sekoitettuna, uhriksi, suloiseksi tuoksuksi Herralle, sekä siihen kuuluvaksi juomauhriksi neljännes hiin-mittaa viiniä. Älkääkä syökö uutisleipää, paahdettuja jyviä tai tuleentumatonta viljaa ennen sitä päivää, jona tuotte Jumalallenne uhrilahjan. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin. Ensimmäinen uhri oli Jeesus itse, jonka seurausta oli että haudat aukenivat ja monien ruumiit nostettiin ylös Taivaaseen: Matteus 27:50-53 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle. |
3. Mooseksen kirja 23 jatkuu ja jakeessa 14 sanotaan aika karulla tavalla Israelin kansalle. Kun Jeesus kuoli ja hän nousi ylös taivaaseen, hän vei mukaansa saaliita sekä tuonelasta että henkimaailmasta. Tämän jälkeen Israel ei saa syödä uutisleipää, paahdettuja jyviä, eikä tuleentumatonta viljaa. On peräti metkaa, mitä nämä tarkoittavat. Israel ei siis saa syödä, eli omaksua itseensä, sulattaa ruumiissaan ravinnoksi, omaksua uskoa, eli evankeliumia. Uutisvilja = Morsian Paahdetut jyvät = Laodikean penseä seurakunta, joka tulessa puhdistuu Tuleentumaton (kypsymätön) vilja = Tyhmät neitsyet jotka jäävät loppuun saakka Nämä kaikki Israelilta kielletään ja vasta Jaakobin ahdistus vasta lopussa avaa Israelin silmät |
||
Sitten menemme jo kalenteriin, tosin kukaan ei voi tietää mikä vuosi, ennen kuin vasta kun ajanmerkit sen meille näyttäsi: 3. Mooseksen kirja 23:15-16 Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä, siitä päivästä, jona toitte heilutuslyhteen, seitsemän täyttä viikkoa, laskekaa viisikymmentä päivää seitsemännen sapatin jälkeiseen päivään asti; sitten tuokaa Herralle uusi ruokauhri. Kalenterivuosi ei ala 1.1.2009 vaan Jumalan antaman kalenterin mukaan. Petohan pyrki muuttamaan ajan ja lain, onnistuen siinä aika hyvin. Meillä tosin on tiedossa laskutapa, joka kertoo selvästi kuuttoman kuun ajan keväällä, josta aletaan laskea. Se osui nyt 26.3.2009 klo 18:00 kohdalle, josta vaihtui tämä kuluva vuosi. |
![]() |
|
![]() |
Tämän jälkeen pääsemme jo ylösottoon. 3. Mooseksen kirja 23:17-18 Sieltä, missä asutte, tuokaa heilutusleiväksi kaksi kakkua, jotka on leivottava happamena kahdesta kymmenenneksestä lestyjä jauhoja, Herralle uutislahjaksi. Ja tuokaa leipänne ohella seitsemän virheetöntä, vuoden vanhaa karitsaa ja mullikka sekä kaksi oinasta; ruoka- ja juomauhreineen ne olkoot polttouhri Herralle, suloisesti tuoksuva uhri Herralle. Tarkkaa vuodenaikaa vahvistaa myös Laulujen laulu 2:10-13 Rakkaani lausuu ja sanoo minulle: "Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule. Sillä katso, talvi on väistynyt, sateet ovat ohitse, ovat menneet menojaan. Kukkaset ovat puhjenneet maahan, laulun aika on tullut, ja metsäkyyhkysen ääni kuuluu maassamme. Viikunapuu tekee keväthedelmää, viiniköynnökset ovat kukassa ja tuoksuavat. Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule. |
Kaksi happamena leivottua kakkua????? Kuulostaa todella omituiselta, vai mitä. Leivottuna synnissä, mutta parhaista ja hienoimmista jauhoista? Suuri ristiriita tälle maailmalle, joka näkee vain ihmisen teot, eikä sydäntä. Lestyt jauhot ovat koko jyvän ydinosa, eli sydän. Nimenomaan, koska synti on tullut heissä suureksi ja he ovat tulleet sen edessä nöyriksi ja he ovat pesseet syntinsä sydänjuuriaan myöden Karitsan veressä täydellisesti. Viittaa uhriin seitsemän, joka taas viittaa Jeesukseen Kristukseen ja jokapäiväiseen täydelliseen uhriin. Huomaa että nämä jakeet ovat yksi hankalasti luettava kokonaisuus. Nuo kaksi kakkua ovat siis elävät ja kuolleet morsiamen roolin saaneet nöyrät Kristityt. Lisäksi kaksi metsäneläintä, kauempana ja lähempänä Jumalaa olleet. He edustavat tässä otannassa viattomia autuaita. Lapsia ja vammaisia jne. hengellisesti köyhiä. Ei heidän edes tarvitse tuntea Jumalaa, koska ei Jumalan heiltä sellaista voi myöskään vaatia. Koko litania on ensimmäinen ylösotto. Lisäksi Laulujen laulu 2:13 jakeessa mainitaan viikunapuun keväthedelmä, eli messiaanisten juutalaisten alkava herätys, sekä viiniköynnös, joka viittaa seuraavaan Raamatun kohtaan: Johanneksen ilmestys 14:16-20 Ja pilvellä istuva heitti sirppinsä maan päälle, ja maa tuli leikatuksi. Ja taivaan temppelistä lähti eräs toinen enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi. Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat kypsyneet". Ja enkeli heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan. Ja kuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan vakomitan päähän.
Ensin Jeesus heitti pilven päältä (ei astunut
maahan) sirpin ja korjasi sadon. Sitten lähti seuraava enkeli,
hänelläkin oli sirppi? (ei leikannut vielä) Ja taas lähti yksi
enkeli, jolla oli tuli vallassaan. (ostakaa minulta kultaa, tulessa
puhdistettua). Sirppienkeli korjasi maan viinitertut suureen Jumalan
vihan kuurnaan. He ovat siis Jumalan lapsia, joita on tulessa
poltettava. |
|
3. Mooseksen kirja 23:19 Ja uhratkaa kauris syntiuhriksi sekä kaksi vuoden vanhaa karitsaa yhteysuhriksi. 3. Mooseksen kirja 23:20-21 Ja pappi toimittakoon niiden ja uutisleivän ynnä kahden karitsan heilutuksen Herran edessä. Ne olkoot Herralle pyhät ja papin omat. Ja kuuluttakaa pyhä kokous juuri siksi päiväksi; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin. Jumalan suuressa vihan viinissä puhdistuvat kaikki, jotka huutavat Herran nimeä. Roomalaiskirje 10:11-13 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Siis häpeä tulee jos ei ole ensimmäisessä ylösotossa, mutta Herran nimen huutaminen pelastaa. Lue tämä Roomalaiskirje 10 luku, niin huomaat. Lisäksi huomaat myös, ettei tämä erota juutalaisia millään tavalla muusta pakanakansasta. Juutalaiset eivät ole sikäli erikoisasemassa. |
![]() |
Matteus 24:9-13 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. 3. Mooseksen kirja 23:22 Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen, vaan jätä ne köyhälle ja muukalaiselle. Minä olen Herra, teidän Jumalanne." Käsitellyssä Mooseksen viimeisessä jakeessa on suora Jeesuksen opetus viljankorjuusta, kuinka se pitää korjata talteen. Ensin uutisvilja, sitten pääsato ja lopuksi reunoille on jätettävä köyhää matkamiestä varten jotta tällä olisi ruokaa. Köyhä matkamies on Jeesus Kristus ja hänen näkyvä paluunsa, joka kuvastaa Herramme hyvää huumorintajua. Herran päivä on suuri ja Hänen paluu on kuin salama idästä hamaan länteen jolloin rikas mies palaa. Matteus 27:57-59 Mutta illan tultua saapui rikas mies, Arimatiasta kotoisin, nimeltä Joosef, joka hänkin oli Jeesuksen opetuslapsi. Hän meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista. Silloin Pilatus käski antaa sen hänelle. Ja Joosef otti ruumiin, kääri sen puhtaaseen liinavaatteeseen Jeesuksen näkyvä paluu Matteus 27 mukaan vertauksella käy ilmi vaimojen määrässä. Lisäksi Matteuksen vertauksessa Jeesuksen ruumis kuvaa maailmaa. Hän pyytää Jumalalta maailmaa itselleen ja saa sen (Jumalaa verrataan sen ajan hallitsijaan Pilatukseen). Joosef Arimatialainen oli vertauksessa Jeesus Kristus, joka kääri maailman puhtaaseen liinavaatteeseen ja kolmannen päivän jälkeen (hesekiel 47) tapahtumien jälkeen maailma herää eloon. Vedet lähtivät virtaamaan ja maailma elpyy taas eloon. |
Joka vahavana pysyy loppuun asti, se pelastuu!!!