31.5.2009 3. Mooseksen kirja 23:9-22

Kalenterin ensimmäistä luukkua ei ollut ollenkaan, joten sen aihe lukee kalenterin päällä, ja sen aiheena oli 3. Mooseksen kirja 23 jossa on kuvattu Jumalan Israelin kansalle antamia uhrisäädöksiä. Nämä säädökset olivat erittäin tärkeitä, koska Jumala on vaatinut Israelia noudattamaan niitä ikuisiksi ajoiksi sukupolvelta toiselle, missä ikinä heistä kukin asuisikin. Näiden uhrimenojen symboliikka on selvästi uhraus, uudestisyntyminen ja ylösnousemus.
 
Yleissanastoa:
Herra = Jumala Kaikkivaltias
Pappi = Jeesus Kristus
Öljy = Pyhä Henki
Vilja = Kristityt erittelemättä kaikki
Lyhde/kimppu = ryhmäksi sidottu
Heilutus = viljasadon näyte (morsianosa)
Leipä = valmis tuote (kristitty)

Polttouhri = marttyyrikuolema
Ruokauhri = ruumiin ylösnousemus
Juomauhri = hengen lunastus
Paahdettu jyvä = tulessa koeteltu kristitty
Tuleentumaton vilja = vajaaksi jäänyt kristitty
Tarkentavaa sanastoa:
Heilutusleipä = valmis näyte Jumalalle uhriksi
Seitsemän = täydellisyyttä merkitsevä luku
Kymmenen = valtaa ilmaiseva luku
Lestyjä jauhoja = nisujauhon parasta ydinosaa
Viini = Jeesuksen verisovitus
Vuoden vanha karitsa = Puhdas Kristuksessa
Virheetön - " - karitsa = Jeesus itse
Kauris = metsäneläin (kauempana Jumalaa)
Oinas = metsäneläin (lähempänä Jumalaa)
Happamuus = syntisyys (ei aina huono asia)
Happamaton = synnitön (joskus pelkkä pyrkimys)
 


Matteus 13:37-40
Niin hän vastasi ja sanoi: "Hyvän siemenen kylväjä on Ihmisen Poika. Pelto on maailma; hyvä siemen ovat valtakunnan lapset, mutta lusteet ovat pahan lapset. Vihamies, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit. Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.
 

3. Mooseksen kirja 23:9-11 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: "Puhu israelilaisille ja sano heille: Kun te tulette siihen maahan, jonka minä teille annan, ja leikkaatte sen viljaa, niin viekää papille viljastanne uutislyhde. Ja hän toimittakoon sen lyhteen heilutuksen Herran edessä, että hänen mielisuosionsa tulisi teidän osaksenne; sapatin jälkeisenä päivänä pappi toimittakoon sen heilutuksen.

Uutisvilja on näyte Herralle hänen sadostaan, jossa vilja, öljy ja viini tekevät viljasta sadon. 

Joel 2:19 Ja Herra vastasi ja sanoi kansalleen: Katso, minä lähetän teille viljaa, viiniä ja öljyä, niin että te tulette niistä ravituiksi.
Enkä minä anna enää häväistä teitä pakanain seassa.

 
 

3. Mooseksen kirja 23:12-14 Ja sinä päivänä, jona teidän lyhteenne heilutus toimitetaan, uhratkaa virheetön, vuoden vanha karitsa polttouhriksi Herralle, ja siihen kuuluvaksi ruokauhriksi kaksi kymmenennestä lestyjä jauhoja, öljyyn sekoitettuna, uhriksi, suloiseksi tuoksuksi Herralle, sekä siihen kuuluvaksi juomauhriksi neljännes hiin-mittaa viiniä. Älkääkä syökö uutisleipää, paahdettuja jyviä tai tuleentumatonta viljaa ennen sitä päivää, jona tuotte Jumalallenne uhrilahjan. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.

Ensimmäinen uhri oli Jeesus itse, jonka seurausta oli että haudat aukenivat ja monien ruumiit nostettiin ylös Taivaaseen:

Matteus 27:50-53 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä. Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat, ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.


3. Mooseksen kirja 23 jatkuu ja jakeessa 14 sanotaan aika karulla tavalla Israelin kansalle. Kun Jeesus kuoli ja hän nousi ylös taivaaseen, hän vei mukaansa saaliita sekä tuonelasta että henkimaailmasta. Tämän jälkeen Israel ei saa syödä uutisleipää, paahdettuja jyviä, eikä tuleentumatonta viljaa. On peräti metkaa, mitä nämä tarkoittavat. Israel ei siis saa syödä, eli omaksua itseensä, sulattaa ruumiissaan ravinnoksi, omaksua uskoa, eli evankeliumia.
Uutisvilja = Morsian
Paahdetut jyvät = Laodikean penseä seurakunta, joka tulessa puhdistuu
Tuleentumaton (kypsymätön) vilja = Tyhmät neitsyet jotka jäävät loppuun saakka
Nämä kaikki Israelilta kielletään ja vasta Jaakobin ahdistus vasta lopussa avaa Israelin silmät

 

Sitten menemme jo kalenteriin, tosin kukaan ei voi tietää mikä vuosi, ennen kuin vasta kun ajanmerkit sen meille näyttäsi:

3. Mooseksen kirja 23:15-16 Sitten laskekaa sapatin jälkeisestä päivästä, siitä päivästä, jona toitte heilutuslyhteen, seitsemän täyttä viikkoa, laskekaa viisikymmentä päivää seitsemännen sapatin jälkeiseen päivään asti; sitten tuokaa Herralle uusi ruokauhri.

Kalenterivuosi ei ala 1.1.2009 vaan Jumalan antaman kalenterin mukaan. Petohan pyrki muuttamaan ajan ja lain, onnistuen siinä aika hyvin. Meillä tosin on tiedossa laskutapa, joka kertoo selvästi kuuttoman kuun ajan keväällä, josta aletaan laskea. Se osui nyt 26.3.2009 klo 18:00 kohdalle, josta vaihtui tämä kuluva vuosi.

 
 

Tämän jälkeen pääsemme jo ylösottoon.
Morsian otetaan ylös taivaskotiin.

3. Mooseksen kirja 23:17-18 Sieltä, missä asutte, tuokaa heilutusleiväksi kaksi kakkua, jotka on leivottava happamena kahdesta kymmenenneksestä lestyjä jauhoja, Herralle uutislahjaksi. Ja tuokaa leipänne ohella seitsemän virheetöntä, vuoden vanhaa karitsaa ja mullikka sekä kaksi oinasta; ruoka- ja juomauhreineen ne olkoot polttouhri Herralle, suloisesti tuoksuva uhri Herralle.

Tarkkaa vuodenaikaa vahvistaa myös Laulujen laulu 2:10-13 Rakkaani lausuu ja sanoo minulle: "Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule. Sillä katso, talvi on väistynyt, sateet ovat ohitse, ovat menneet menojaan. Kukkaset ovat puhjenneet maahan, laulun aika on tullut, ja metsäkyyhkysen ääni kuuluu maassamme. Viikunapuu tekee keväthedelmää, viiniköynnökset ovat kukassa ja tuoksuavat. Nouse, armaani, sinä kaunoiseni, ja tule.


Kaksi happamena leivottua kakkua????? Kuulostaa todella omituiselta, vai mitä. Leivottuna synnissä, mutta parhaista ja hienoimmista jauhoista? Suuri ristiriita tälle maailmalle, joka näkee vain ihmisen teot, eikä sydäntä. Lestyt jauhot ovat koko jyvän ydinosa, eli sydän. Nimenomaan, koska synti on tullut heissä suureksi ja he ovat tulleet sen edessä nöyriksi ja he ovat pesseet syntinsä sydänjuuriaan myöden Karitsan veressä täydellisesti. Viittaa uhriin seitsemän, joka taas viittaa Jeesukseen Kristukseen ja jokapäiväiseen täydelliseen uhriin. Huomaa että nämä jakeet ovat yksi hankalasti luettava kokonaisuus. Nuo kaksi kakkua ovat siis elävät ja kuolleet morsiamen roolin saaneet nöyrät Kristityt. Lisäksi kaksi metsäneläintä, kauempana ja lähempänä Jumalaa olleet. He edustavat tässä otannassa viattomia autuaita. Lapsia ja vammaisia jne. hengellisesti köyhiä. Ei heidän edes tarvitse tuntea Jumalaa, koska ei Jumalan heiltä sellaista voi myöskään vaatia. Koko litania on ensimmäinen ylösotto.
Lisäksi Laulujen laulu 2:13 jakeessa mainitaan viikunapuun keväthedelmä, eli messiaanisten juutalaisten alkava herätys, sekä viiniköynnös, joka viittaa seuraavaan Raamatun kohtaan:

Johanneksen ilmestys 14:16-20
Ja pilvellä istuva heitti sirppinsä maan päälle, ja maa tuli leikatuksi. Ja taivaan temppelistä lähti eräs toinen enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi. Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat kypsyneet". Ja enkeli heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan. Ja kuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan vakomitan päähän.

Ensin Jeesus heitti pilven päältä (ei astunut maahan) sirpin ja korjasi sadon. Sitten lähti seuraava enkeli, hänelläkin oli sirppi? (ei leikannut vielä) Ja taas lähti yksi enkeli, jolla oli tuli vallassaan. (ostakaa minulta kultaa, tulessa puhdistettua). Sirppienkeli korjasi maan viinitertut suureen Jumalan vihan kuurnaan. He ovat siis Jumalan lapsia, joita on tulessa poltettava.
 

3. Mooseksen kirja 23:19 Ja uhratkaa kauris syntiuhriksi sekä kaksi vuoden vanhaa karitsaa yhteysuhriksi.

3. Mooseksen kirja 23:20-21 Ja pappi toimittakoon niiden ja uutisleivän ynnä kahden karitsan heilutuksen Herran edessä. Ne olkoot Herralle pyhät ja papin omat. Ja kuuluttakaa pyhä kokous juuri siksi päiväksi; silloin älkää yhtäkään arkiaskaretta toimittako. Se olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin.

Jumalan suuressa vihan viinissä puhdistuvat kaikki, jotka huutavat Herran nimeä. Roomalaiskirje 10:11-13 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Siis häpeä tulee jos ei ole ensimmäisessä ylösotossa, mutta Herran nimen huutaminen pelastaa. Lue tämä Roomalaiskirje 10 luku, niin huomaat. Lisäksi huomaat myös, ettei tämä erota juutalaisia millään tavalla muusta pakanakansasta. Juutalaiset eivät ole sikäli erikoisasemassa.


1. Kuninkaiden kirja 17:2-6
Ja hänelle tuli tämä Herran sana: "Mene pois täältä ja käänny itään päin ja kätkeydy Keritin purolle, joka on Jordanin itäpuolella. Sinä saat juoda purosta, ja minä olen käskenyt kaarneiden elättää sinua siellä." Niin hän meni ja teki Herran sanan mukaan: hän meni ja asettui Keritin purolle, joka on Jordanin itäpuolella. Ja kaarneet toivat hänelle leipää ja lihaa aamuin sekä leipää ja lihaa illoin, ja hän joi purosta.

Matteus 24:9-13 Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.

3. Mooseksen kirja 23:22 Kun te korjaatte eloa maastanne, niin älä leikkaa viljaa pelloltasi reunoja myöten äläkä poimi tähkäpäitä leikkuun jälkeen, vaan jätä ne köyhälle ja muukalaiselle. Minä olen Herra, teidän Jumalanne."

Käsitellyssä Mooseksen viimeisessä jakeessa on suora Jeesuksen opetus viljankorjuusta, kuinka se pitää korjata talteen. Ensin uutisvilja, sitten pääsato ja lopuksi reunoille on jätettävä köyhää matkamiestä varten jotta tällä olisi ruokaa. Köyhä matkamies on Jeesus Kristus ja hänen näkyvä paluunsa, joka kuvastaa Herramme hyvää huumorintajua. Herran päivä on suuri ja Hänen paluu on kuin salama idästä hamaan länteen jolloin rikas mies palaa.

Matteus 27:57-59 Mutta illan tultua saapui rikas mies, Arimatiasta kotoisin, nimeltä Joosef, joka hänkin oli Jeesuksen opetuslapsi. Hän meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista. Silloin Pilatus käski antaa sen hänelle. Ja Joosef otti ruumiin, kääri sen puhtaaseen liinavaatteeseen

Jeesuksen näkyvä paluu Matteus 27 mukaan vertauksella käy ilmi vaimojen määrässä. Lisäksi Matteuksen vertauksessa Jeesuksen ruumis kuvaa maailmaa. Hän pyytää Jumalalta maailmaa itselleen ja saa sen (Jumalaa verrataan sen ajan hallitsijaan Pilatukseen). Joosef Arimatialainen oli vertauksessa Jeesus Kristus, joka kääri maailman puhtaaseen liinavaatteeseen ja kolmannen päivän jälkeen (hesekiel 47) tapahtumien jälkeen maailma herää eloon. Vedet lähtivät virtaamaan ja maailma elpyy taas eloon.

Joka vahavana pysyy loppuun asti, se pelastuu!!!


TAKAISIN