Kalervo Syväntö (Toim.
Heikki Kangas)
Onko mahdollista, että
Jumala rakastaa Israelia iankaikkisella rakkaudella, vaikka kansa on hänet
hyljännyt? Ja ollut uskoton. Eihän Jumala voi muuta
kuin olla totuudellinen ja myöntää luopiovaimolleen Israelille erokirjan!
Monissa
'kristillisissä' piireissä
opetetaan tällä tavoin ja vielä korostetaan, että Jumala on valinnut meidät
uskovat Israelin tilalle. Tämän jälkeen Jumalan lupauksia
Raamatusta luetaan vain 'meille': "Iankaikkisella rakkaudella minä
sinua rakastan, me olimme kuin unta näkeväiset, kun hän käänsi meidän
kohtalomme" (Jer. 31:1,2).
Kun näitäkin sanan kohtia
tutkimme tarkemmin, huomaamme, että lupaukset koskevat erityisesti Israelia ja
vielä kansan ollessa luopion tiellä.
"Kansa miekalta
säästynyt löysi erämaassa armon, minä menen saattamaan sen, Israelin,
rauhaan." - "Kaukaa ilmestyy minulle Herra: Iankaikkisella
rakkaudella minä olen sinua rakastanut. "Siis nämä kirjoitukset koskevat
Israelia.
"Sen tähden olen
vetänyt sinua puoleeni armosta." Ja Jumalan armollisuudessa ei pitäisi
olla kummastelemista, koska se on yksi Jumalan perusluonteenpiirteistä! Ja
Jumala on vetänyt samoin meidätkin puoleensa armosta. 'Sillä armosta te olette
pelastetut" (Ef. 2:8). Kristuksessa, juutalaisten
Messiaassa Jumala ulottaa meihinkin iankaikkisen rakkauden. Se on valtavaa ja
ihmeellistä armoa. Me olemme oksastetut samaan jaloon öljypuuhun. "Olet
oksastettu oikeiden oksien joukkoon" (Room. 11: 17).
Jumala ei siis antanut
erokirjaa Israelille (Jes. 50: 1), vaikka vähäksi
aikaa lähettikin hänet pois. "Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäisin
sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella!" (Jes.
54:7). Jumala kerta
kaikkiaan on uskollinen ja laupias sekä armahtavainen. Hän ei
voi jättää tuota nuoruutensa vaimoa hyljättyyn tilaan, niin kuin jotkut
'kristityt' olisivat valmiit tekemään (Jes.
54:6).
"En tee minä teidän
tähtenne Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden. .
." (Hes. 36:22, vrt. Jes.
43:25, Miika 7:18, 19).
"Pyyhin pois sinun
rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista." Ei hän sano,
ettei niitä ole, vaan pyyhkii ne pois! Juuri näin Jumala on tehnyt meillekin
jokaiselle, jotka olemme sitä halunneet. Älkäämme siis olko enää mustasukkaisia
Israelille, jos Jumala heitä r a k a s t a a.
Israelhan on hänen nuoruutensa vaimo. (Jes. 54:6).
Eikä tästä
tule mitään ristiriitaa meidänkään 'rakkaussuhteeseemme', olemmehan kihlattuja hänen pojallensa, Jeesukselle
Kristukselle (2 Kor. 11 :2). Päinvastoin juuri tästä pitäisi seurata meidän
sydämiimme huoli ja vastuu Jumalalle rakkaasta Israelista, koska nyt olemme
päässeet Jumalan perheeseen, me jotka ennen olimme kaukana (Ef.
2:13).
Meidän tulisi muistaa ennen
kaikkea olla esirukouksissa heidän edestään, että he pelastuisivat (Room.
10:1). Tämähän on loppujen lopuksi meidän omakin etumme, haluammehan Kristus
kuninkaan tulevan perustamaan rauhan valtakuntansa. Ja meidät hän ottaa mukaan,
kai k k i P yhä t hänen kanssaan (Sak.
14:5).
Lähtökohtana rakkaus
Lähtökohtana Jumalan
rakkaudelle Israeliin on hänen oma suunnitelmansa: siunata KAIKKIA kansoja!
Mutta jo Jeesuksen syntymiselle tarvittiin määrätyt puitteet, lupaukset,
Vapauttajan odotus, "kohtu", johon Jumala saattoi lähettää poikansa
syntymään.
"Sillä hän sinut teki,
on sinun aviomiehesi, Herra Sebaot on hänen nimensä..." (Jes-54:5).
Mutta aivan niin kuin
vaimolla on muutakin virkaa. kuin synnyttää, on Israelillekin varattu Jumalan
vaimona sopiva aikuisen tehtävä, taloudenhoito. Seurakuntahan on nyt vielä
hetken Israelin viransijaisena, kunnes Jumala meidän uskovien työtovereittensa
kanssa vetää luopuneen vaimonsa takaisin. Eikö olekin valtavan ihana haaste,
kun saamme yhdessä vetää takaisin hänen rakastettunsa. Jumala
toisesta ja me toisesta kädestä. Jumala panee myöskin
vihan astiat, Israelin viholliset, työntämään kansaansa. (Room. 9:22, Hes. 38:4, 16, 22) Ne kuvittelevat työntävänsä Israelin
mereen, mutta puskevatkin sen Jumalan rakastavaan syliin. Ja niin Herra
oksastaa jälleen heidät omaan öljypuuhunsa, joka on Messias (Room. 11:23).
Esirukous avaimena juutalaistyössä
"Minä toivon
sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestään", Paavali sanoi (Room.
10:1). Pelkkä toivominen ei riitä tässä Jumalan asian etenemisessä, vaikka
sekin op toki parempi kuin toivottomuus.
Mutta vasta esirukous
juutalaisten pelastumisen puolesta vaikuttaa tuloksellisesti.
On tärkeää huomata, että
Israelin kääntymys Messiaansa puoleen ei tapahdu itsestään esimerkiksi jonkin
määräajan kuluttua. Eikä kääntymys tapahdu edes sen seurauksena, kun Herra
tulee Öljymäelle. Vaan nimenomaan Hän ei tule, ennen kuin he (juutalaiset)
sanovat: Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen." (Matt. 23:39).
Tämä sanominen, pyytäminen
taas edellyttää uskomista. "Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon
eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet, ja
kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? ... Sillä usko tulee
kuulemisesta (Room. 10:14, 17).
Näissä mainituissa jakeissa
puhutaan kaiken aikaa juutalaisista, joihin apostoli Paavali viittaa
he-sanoilla. Näitä ohjeita saa toki soveltaa muihinkin kansoihin, kunhan
muistaa, että jakeet ovat kirjoitetut alunperin
juutalaisia ajatellen ja siksi pätevät erityisesti heihin.
Monivaiheinen ketjureaktio
juutalaisten parissa alkaa esirukouksesta heidän puolestaan ja päättyy
halukkaidenjuutalaisten kääntymiseen Messiaansa puoleen. Ja heti kun he pyytävät
hänet tulemaan, hän tulee, eikä viivyttele. (Hebr.
10:37).
Valitettavasti tarjottu
pelastus Messiaassa, Jeshuassa, kelpaa vain yhdelle kolmasosalle
kansaa. "Kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa
siitä jää jäljelle. Heidät, niin kuin hopea, sulatetaan. He huutavat avuksi minun nimeäni ja minä
vastaan heille..." (Sak. 13:8,9).
Juutalaisten elämä tulee muuttumaan
hyvin raskaaksi, ennen kuin he ottavat pelastuksen vastaan Messiaassa. Sakarjan ennustama uskovien määrä on kuitenkin
juutalaisista prosentuaalisesti korkeampi kuin mistään muusta kansasta siihen
mennessä. Juutalaisissa on toki jo tänä päivänä yksilöitä, jotka uskovat Jeshuaan, Messiaaseen. Heidät
otetaankin muiden uskovien kanssa jo ylöstempaamisessa Kristuksen luokse (1 Tess. 4:16,17).
Hesekielille näytettiin Israelin kansan hengellisesti kuollut
tila (Hes. 37). Kansa oli näyssä kuin kuolleet luut.
Tämän jälkeen Hesekielille esitettiin Jumalan
suunnitelma palauttaa elämäkuolleisiin luihin. Mutta ennen kuin elämä tuli,
Herra käski ihmislapsen sanoa Hengelle...! Tule Henki. . . ja vasta sitten
alkoi tapahtua.
Kun ihmislapsi sanoo
Hengelle, eikö se juuri ole rukousta. Herääminen oli siis tässäkin tapauksessa seurausta
esirukouksesta, ja on tarkoitettu meillekin ohjeeksi.
Noudattakaamme tuota Jumalan antamaa ohjetta! Se on parasta, mitä voimme tehdä
juutalaisten ja koko maailman henkiinheräämisen puolesta. "Sillä heidän
armoihin ottamisensa on e l ä m ä kuolleista koko maailmalle" (Room. II:l5).
Ketjureaktio jatkuu, kun
aloitamme oikeasta päästä: esirukouksesta heidän edestään, että he
pelastuisivat. Jesajan kirjassa uskovia kehotetaan sitkeyteen rukouksessa.
"Te, jotka muistutatte (Kirkkoraamatun epätarkka käännös: ylistätte) Herraa,
älkää itsellenne lepoa suoko.
Älkää antako hänelle lepoa, ennen
kuin hän on asettanut ennallensa Jerusalemin" (Jes.
62:6, 7).
Jumalan valtakunnan jouduttaminen
Tavallisessa lähetystyön
strategiassa ajatellaan, että seurakunta on se, joka vie lähetystyön
päätökseen! Todisteeksi tästä vedotaan mm. siihen, että Jeesus antoi lähetyskäskyn
seurakunnalle. Tuossa ajatusmallissa on kaksi perusvirhettä. Jeesus antoi lähetyskäskynsä
yhdelletoista juutalaiselle opetuslapselleen jo ennen kuin seurakunta oli
perustettukaan (Matt.28: 16,19).
Toiseksi, jos seurakunnan
tehtäväksi olisi tarkoitettu lähetystyön loppuun saattaminen, kuten yleensä
luullaan, silloin meidän seurakuntana pitäisi jäädä sitä tekemään aikakauden
loppuun saakka! Jeesus sanoi Matt:.24: 14:ssa:
"Sitten tulee aikakauden (kreik.aion) loppu!"
! Jos jäisimme tänne seurakuntana loppuun saakka Ja pysyisimme uskollisina
Jeesukselle, niin ettemme kumartaisi tulevaa petoa josta Ilmestyskirja kertoo,
meidät tapettaisiin, ennen kuin se "loppu" tulisi ja luvattu
ylöstempaaminen! (11m. 13: 15, 1 Tess.4:16-17). Emme
voi sekä kuulua seurakunta-ruumiiseen, että jäädä tänne evankelioimaan, kun
seurakunta temmataan ylös pilviin.
Jumala on Raamatun mukaan
suunnitellut niin, että seurakunnan ylösoton jälkeen juutalaiset Jumalan palvelijat
saavat jälleen lähetystyön tehtäväkseen ja viedäkseen sen päätökseen; hehän sen
aloittivatkin!
Jes. 66:19 on avainjae siitä, ketkä ja minä aikana
vievät lähetystyön päätökseen. Asia ei heti avaudu keskivertolukijalle, ellei
esim. tunneta Raamatun "pakana" sanan merkitystä (= ei-juutalainen).
Siinä Jumalan tunnus teon seurauksena vaikeana aikana Jumala lähettää niitä,
jotka eivät kuulu pakanakansoihin, kertomaan pakanakansoille, jotka eivät vielä
ole kuulleet Herrasta. Kun he palaavat ja tuovat saalista kansoista, he
palaavat Jerusalemiin! (Jes. 66:20) Sama ohjelma
toistetaan 11m. 7:38:ssa. Juutalaiset Jumalan palvelijat sinetöidään palvelus
tehtäväänsä.
Heidän työnsä tulos näkyy
heti seuraavassa jakeessa (7:9). Tämä valtava joukko uskovia tulee siitä
"suuresta ahdistuksesta" (Ilm. 7:13,14) Ennen kuin Ilm.7:9:ssa
mainittu joukko tulee sisälle Jumalan valtakuntaan, on turha puhua
"pakanain täydestä luvusta". Seurakunnan aikana ei ole mitään
ilmoitettua "kiintiötä". Raamattu ei puhu seurakunnan "täydestä
luvusta", vaan siihen saa tulla niin moni kuin haluaa, vielä jää tilaa!
Seurakunnissa on sinänsä hyvä pyrkimys tehdä ja lisätä lähetystyötä, mutta jos
juutalaiset ”unohdetaan”: ei pakanain täysi luku tule täyteen eikä Messiaan tuoma
rauhanvaltakunta voi alkaa. Jeesuksen paluu kuninkaana odottaa sitä hetkeä,
jolloin juutalainen kansa kutsuu Häntä ja sanoo: ”Tervetuloa Herran nimeen.
"Siunattu, olkoon hän
joka tulee Herran nimeen." - "Baruh ha baa be shem
Adonai" on heprealainen sanonta, joka
tarkoittaa: "Tervetuloa Herran nimeen." (Matt.
23:39). Jumalan suunnitelma on, että juutalaiset vievät maailman
evankelioimisen loppuun. Siksi kristittyjen tulisi palata raamatulliseen
toimintamalliin ja kantaa Paavalin tapaan huolta: "Juutalaisille ensin."
(Room. 1:16, Ap.t. 13:46 ym.)
Ylöstempaamisen ajankohta
Olemme tulleet lähelle tämän
nykyisen aikakauden loppua. Tästä on osoituksena erikoisesti Israelin kansan
kokoontuminen omaan maahansa, samoin enenevät luonnonkatastrofit ja luonnon
saastuminen. Raamattua tuntevalle herää kysymys, kuinka pitkälle seurakunta on
mukana yhä enemmän vaikeutuvassa tilanteessa. Erityisesti askarruttaa, jääkö
seurakunta myös Antikristuksen kauteen, edes osaksi aikaa. Mielipiteet tässä
asiassa menevät ristiin, mutta sana on yksiselitteinen, varsinkin jos se on
myös oikein käännetty.
Katsomme siis sanan
lupauksia. Herra lupaa niille, jotka ottavat hänen sanastaan vaarin, ottaa
heistä vaarin ja VARJELLA koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin.
(Ilm. 3:10). Nykyinen ja uusikin käännösehdotus eivät ole tässä kohdin
tarkkoja, koska varjella-sana on niissä vaihdettu toiseksi.
Vanhasta niin sanotusta Bibliasta
kuten myös sanatarkasta ”Suuresta Ilosanomasta”, Uuden testamentin
käännöksestä, tuo sana löytyy oikein Käännettynä. Itsekin kyllä uskon, että
Herra voisi myös varjella meidät uskovat tuossa yli maanpiirin laajuisessa
koetuksen hetkessä, jos se olisi hänen suunnitelmansa. Mutta miten ihanaa
onkaan, että se on vielä parempi: varjella kokonaan siitä.
"Sillä ei Jumala ole
määrännyt meitä vihaan" (1 Tess..5:9). Tämä lupaus on myös hyvä
kiinnekohta uskovalle, vaikka toisaalta tiedämmekin Jumalan itse määränneen
vihan ajan ja tuomion maljoineen tulevaksi. Mutta ei meitä Jeesukseen uskovia
varten, vaan maailmalle, joka ei usko. Olisi merkillistä, jos Jumala olisi
Poikansa morsiamen määrännyt jäämään siihen suureen ahdistukseen, jolloin
kaikki uskovat tapetaan (Ilm. 13:7, 15).
On kuitenkin muistettava,
että pieniä ja hetken kestäviä ahdistuksia meille kyllä annetaan. Niistä me
saamme kuitenkin jalon voiton, jos olemme Herrassa (Room. 8:7, 2 Kor. 4:17).
On myös huomattava yksi
hyvin tärkeä asia, joka liittyy Antikristuksen ilmestymiseen. Hän ei voi ilmestyä
ennen kuin tuo pidättävä tekijä on pois (2 Tess.
2:7). Kaikki eri mielipiteetkin tuosta pidättävästä asiasta, johon Paavali
viittaa vain se-sanalla, päätyvät kuitenkin siihen, että uskovien ylösotossa ' se'
este poistuu.
Siis todellisuudessa on niin
päin, ettei tuo laittomuuden ihminen voi ottaa valtaa ennen kuin ylösotto on
tapahtunut! Olen omissa pohdinnoissani päätynyt siihen, että se mikä estää, on maan
suola eli tosi uskovat, jotka vielä toistaiseksi vaikuttavat maan päällä ja estävät
pilaantumisen'. Jeesushan sanoi: "Te olette maan suola" (Matt. 5: 13).
Pyhä Henki ' se' ei voi olla
siitäkään syystä, että Pyhää Henkeä vuodatetaan ylös oton jälkeen, viimeisinä
päivinäkin, erikoisesti juutalaisten kääntyneiden päälle, mutta myös kaiken
lihan päälle (Jooe12:28).
Herran tulemus
Usein on sekoitettu
käsitteet Herran tulemus ja Herran päivä. 'Herran päivä' on tuomion aikaa ja
huipentuu kyllä Herran tulemiseenkin, jolloin Hän tuhoaa vihollisensa suunsa
henkäyksellä (2 Tess. 2:8, Jes.
11:4).
Mutta nyt puhumme Herran
tulemisesta noutamaan seurakuntansa, morsiamensa. Tässä tulemisessa hän ei tule
maahan, vaan ainoastaan pilviin asti ja palaa morsiammensa
kanssa saman tien takaisin taivaisiin. (1 Tess. 4:
17). .
2 Tess.
2: 1-3 näyttää kuitenkin sekoittavan nämä kuviot, ikään kuin Paavalikin olisi
ne samaistanut. Mutta sen ovat tehneet kääntäjät! Onneksi löytyy alkutekstin
lisäksi myös suomen kielellä tuo luvun ykkösjae oikein käännettynä, Vanhassa
Bibliassa, mutta tuon jälkeen ei muista löydykään, vaikka uusia käännöksiä on
useita. Luvun alussa Paavali pyytää hartaasti (rukoilee) Herran tulemuksen ja
meidän kokoontumisemme nimissä (kautta), ettemme järkyttyisi ja pelkäisi sitä
Herran päivää, joka kyllä on järkyttävä. Sehän ei kuitenkaan tule vielä (meidän
aikanamme), vaan aivan lopuksi, jolloin se laittomuuden ihminenkin ehtii ensin
ilmestyä! Näissä kolmessa jakeessa Paavali ei siis puhu lainkaan niin sanotun
ylöstempaamisen ajankohdasta!
Joitakin vuosia sitten
vierailin Kreikassa, Tessalonikin helluntaiseurakunnassa
ja kysyin siellä työskennelleeltä iäkkäältä pastorilta, miten hän ymmärtää
tämän toisen luvun alun ja kumpi tulee ensin. Hän silmäili jakeita hetken ja
vastasi: "Tietenkin Jeesus!” Antikristushan ei voi tulla vielä, vaan vasta
kun jakeen 7 mainitsema este poistuu.
Englanninkielisissä
käännöksissä on tapahtunut samanlaista käännösten hämärtymistä kuin suomessa.
Nykyisinkin on kuitenkin vielä helposti saatavissa hyvin tarkka King James käännös.
Yhteenvetona onkin
muistettava, että Herran tulemus seurakunnalleen on juuri lohduttava asia!
"Sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan
yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme
aina olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla"
(1 Tess. 4: 17, 18).
Samoin kun Jeesus kuvaa (Luuk. 21:25, 26) tuota edessä olevaa ahdistusta, hän käskee
rohkaista itsemme ja nostaa päämme, koska vapautuksemme on lähellä, ei
marttyyrikuolema! Se olisi edessä, jos jäisimme siihen. Antikristuksen aikaan
(Ilm. 13:7, 15). Se olisi laiha lohdutus seurakunnalle, mutta hyvä niille,
jotka silloin, ahdistuksen aikana haluavat pelastua. Jumala on kuitenkin armollinen
kaikkina aikoina niille jotka häntä avuksensa huutavat.
"Luuk.
21:36 lupaa vielä mahdollisuuden paeta t ä t ä k a i k k
e a joka tuleva on, jos valvomme ja rukoilemme. Jumala ei syö sanaansa.
Seurakuntaa ei siis osaksikaan
aikaa jätetä siihen suureen ahdistukseen.
Apostoli Pietari kirjoittaa
niitä vastaan, jotka pilkkaavat sanomaa Herran tulemuksesta ja sanovat sen
viipyvän (2 Piet. 3:3-7,,9). Apostoli Johannes ei puhu
kirjeissään vain rakkaudesta ja totuudesta, joiden tulee kulkea käsi kädessä,
vaan pitää tärkeänä myös varoittaa niistä, jotka julistavat valhetta.
Myös Vanhassa testamentissa
on lukuisia esimerkkejä siitä, että Jumala ottaa pyhät pois ennen syntisten
tuomiota. "...sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä" (Jes. 57:1). Nooa ei tuhoutunut sukulaisineen vedenpaisumuksessa,
Loot johdatettiin pois Sodomasta
ennen kaupungin tuhoamista. Israelin kansaan eivät ennen erämaavaellukselle
lähtöä iskeneet ne vaivat ja sairaudet, jotka tulivat egyptiläisten osaksi (2 Moos. 8:22, 23). Raahab
säästettiin Jerikon tuhossa, kun hän auttoi israelilaisia (Joos.
6:25) ja niin edelleen.
Tämä sama
vanhurskauttamisperiaate pätee myös viimeisinä aikoina. Herra todella lupaa niille,
jotka ottavat hänen sanasta vaarin varjella heidät siitä koetuksen hetkestä, joka
käy yli koko maanpiirin.
Vain Jumalan v ä ä r e n t ä m ä t ö n sana antaa meille varman
kiintopisteen. Siksi meidän tulee sitä tutkia ja ottaa se todesta ja noudattaa
sitä! Silloin hänkin ottaa meistä vaarin ja varjelee (Ilm. 3: 10).
Danielin 70 vuosiviikkoa
"Seitsemänkymmentä
viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin
l u o p u m u s p ä ä t t y y, ja synti sinetillä
lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan."
"Ja
kuudenkymmenenkahden vuosiviikon mentyä tuhotaan voideltu, eikä häneltä jää
ketään. Ja kaupungin ja pyhäkön hävittää hyökkäävän ruhtinaan väki, mutta hän
itse saa loppunsa tulvassa. Ja loppuun asti on oleva sota: hävitys on säädetty.
Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi
vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee
kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan
hävittäjän ylitse" (Dan. 9:24-27).
Nämä Danielin kirjassa
mainitut viikot tarkoittavat vuosista koottuja viikkoja eli
seitsenvuotiskausia. Danielin mukaan juutalaisille säädettiin hengellistä
tehtävää varten 7x70 eli 490 vuotta. Israelin kansahan on ollut olemassa
huomattavasti pitempään, mutta se luopui välillä sille tarkoitetusta
hengellisestä tehtävästä. Samalla keskeytyi myös vuosiviikkojen aikalaskenta,
joka on vieläkin seisauksissa. Jäljellä ei kuitenkaan ole tehtävää varten kuin
viimeinen vuosiviikko, seitsemän vuotta.
Aikalaskenta keskeytyi, kun
juutalaiset eivät kansana ottaneet Jeesusta Messiaana vastaan ja lähteneet
evankelioimaan muita kansoja, niin kuin Jumala suunnitteli. (1 Moos. 12:3, Matt. 28:16, 19)
Israelin hengellinen virka annettiin väliaikaisesti eri kansoista kootulle
seurakunnalle. Sen työaika päättyy hyvinkin pian ylöstempaamiseen, josta alkaa
viimeinen vuosiviikko. Tuona aikana juutalaisten esikoisjoukko vie lähetystyön
päätökseen (Matt: 24:14, Jes.
66:19). Juutalaisten lähetystehtävä ei pääty tuhatvuotisen valtakunnan aikana,
vaan siihen mennessä!
Danielin kirjan 9. luku
osoittaa, että annettu tehtävä suoritetaan loppuun vaikeana aikana, eikä sen
päätyttyä. Samalla kun sinetöidyt juutalaiset (144 000) saattavat
päätökseen maailman evankelioimisen, Jumala toteuttaa tuomionsa kaikkien
kansojen keskellä.
Kun koko juutalainen kansa
(jäännös) pelastuu, alkaa odotettu ja rukoiltu Jumalan valtakunta maan päällä.
Heti kun juutalaiset uskovat ja kutsuvat Messiasta tulemaan, hän myös tulee (Matt. 23:39). Silloin myös kansat alistetaan rauhaan (Aam. 4:3). Samoin koko luomakunta vapautuu nykyisestä
kirouksestaan (Room. 8:21,22).
Juutalaisten esikoisjoukko vaivanaikana
Tuon viimeisen seitsemän
vuoden jakson pitäisi olla saarnaajille ja evankelistoille helpotuksen eikä
kateuden aihe. Huoletta voimme antaa juutalaisille heille kuuluvan tehtävän takaisin.
Viedään viesti heille mahdollisimman nopeasti, niin pääsemme itsekin mahdollisimman
nopeasti lepoon.
Tuhatvuotisen valtakunnan
aikana saarnattavaa sanaa ei enää varsinaisesti voi kutsua evankelioimiseksi.
Se on pikemminkin raamattukoulua kansoille, jotka itse sanovat: "...nouskaamme
Herran vuorelle Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä…"
(Jes. 2:3)." Juutalaiset pysyvät paikoillaan,
muut matkustelevat heidän maahansa ja käyvät tarkastamassa Jumalan sanan
ohjeita, oikeata raamatunkäännöstä ja -selitystä Jerusalemissa.
Daniel kirjoitti profetiaansa:
"Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan
asti. Monet sitä tutkivat*, ja ymmärrys lisääntyy" (Dan. 12:4). * Tässä kohtaa on nykyisessä
Kirkkoraamatussa virhekäännös. Hepreankielisen alkutekstin mukaan tutkia-sanan
paikalla on matkustella. Tällä selittyy suomalaistenkin suuri into tehdä
turistimatkoja Israeliin. Raamatuntuntemus kasvaa Israelissa paljon paremmin
kuin esimerkiksi etelän aurinkomatkoilla.
Tuhatvuotinen valtakunta
onkin sitten Jerusalemin onnen aikaa. Jer. 31:34:ssa
sanotaan: "Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli opeta
veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra! Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä
suurimpaan, sanoo Herra. . ." Kuitenkin pakanakansat käyvät kaupungissa
etsimässä Herran mielisuosiota.
"Monet pakanakansat
lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin
Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen
polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana" (Miika
4:2).
Lisäksi Sakarjassa
mainitaan: "Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat
hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen
rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään
lehtimajanjuhlaa" (Sak. 14: 16).
Työ evankeliumin viemiseksi
eteenpäin näyttää nyt olevan vielä pahasti kesken maan päällä. Mutta voimme
luottaa siihen, että Jumala vie suunnitelmansa loppuun saakka, jolloin
juutalaiset evankelioivat Pyhän Hengen voimassa. Pyhä Henkihän jää maan päälle
uusien uskovien tueksi. Monet jakeet todistavat sen, että Pyhä Henki vuotaa
aikakauden loppuun saakka. Esimerkiksi Sak. 12: 10
todistaa Hengen vuodatusta: "Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja
Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen." Sanoin Jooel 2:28.
Todistukseksi kaikille kansoille
Lähtökohtana
evankelioimiselle on Jeesuksen lähetyskäsky. Kun Jeesus puhuu Raamatussa lopun
ajan yleisistä enteistä, hän viittaa tämän aikakauden loppuun, ei maailman
loppuun kuten nykyisestä Kirkkoraamatusta voisi päätellä. "Ja tämän
valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi
kaikille kansoille: ja sitten tulee aikakauden loppu" (Matt.
24:14). (Tässä kohtaa on alkukielessä, kreikassa sana 'aion'
eli aikakausi, joka siis loppuu silloin.) Joka tapauksessa Jumalan tarkoittama
lähetystyön loppuun saattaminen tapahtuu tämän aikakauden lopussa, vaivanajan
vuosina. Tähän liittyy läheisesti myös pakanain täysi luku. "Israelia on
osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain t ä y s i l u k
u on sisälle tullut" (Room. 11 :25).
70 vuosiviikkoa = 70 x 7
= 490 v. (360 pv/vuosi)
445 eKr |
Jeesuksen
ristiinnaulitseminen |
Seurakunnan ylöstempaus |
- 69 vuosiv. - |
- seurakunta-aika - |
Antikristuksen aika t (1 vuosiviikko) 1 vv |
|
|
|
Määräys Jerusalemin
jälleenrakentamiseksi |
Jeesus ratsastaa
Jerusalemiin voideltuna ruhtinaana = Messiaana |
1 000 v rauhanvaltakunta |
Kokonaisuutena Israelin
kansa ei ole vielä heti vaivan alussa valmis tähän tehtävään ja juuri siksi
Jumala on suunnitellut ensin 144 000 esikoisjoukon sinetöimisen, erottamisen
kansasta. Kun Israel kansana kääntyy, niin he pyytävät saman tien Jeesusta,
Messiasta tulemaan.
Sakarjan mukaan kääntyneitten määrä on kolmannes kaikista
silloin elossa olevista juutalaisista. Ja Jeesus tulee pyhiensä kanssa
perustamaan rauhan valtakunnan. Nykyinen aikakausi päättyy tähän, ja alkaa
Jumalan rauhan valtakunta.
Tässä kohdin on syytä palata
vielä lähetystehtävään. Kun muistamme, että Jeesus puhui aikakauden lopusta,
ymmärrämme paremmin, että evankelioimistyö jatkuu ylösoton jälkeenkin ahdistuksenajan
loppuun saakka. Tosin työntekijät välillä vaihtuvat, juutalaiset tulevat meidän
pakanauskovien tilalle. Juutalaiset päättävät kuten aloittivatkin maailman
evankelioimisen Jumalan suunnitelman mukaisesti, eikä Jumalan tarvitse
peruuttaa tätä alkuperäistä tehtävänasetustaan.
Vaivanajasta
Nyt näyttää siltä, että
maailma kulkee tämän näennäisen rauhanjakson jälkeen kohti kolmatta
maailmansotaa. Raamattu kertoo, miten ihmiset kuitenkin pilkkaavat tällaisia
uhkakuvia, joista Jumalan profeetat kertovat. Näyttää käyvän kuten Nooan
päivinä: Ihmiset eivät uskoneet, että tuomion tulva tulee hukuttamaan. Hullulle
profeetalle naurettiin.
Uuden testamentin puolella
Jeesus kertoo, miten ihmiset jatkavat samalla tavalla syntielämäänsä kuin Nooan
päivinä. Seksuaalinen siveettömyys, väkivalta ja kapinointi Jumalaa vastaan
jatkuvat, kunnes tulee loppu (Matt. 24).
Tällainen itsekäs ja
häikäilemätön elämäntapa hallitsee maailmaa ja tässä vaiheessa astuu
näyttämölle suuri petturi, Antikristus. Hän eksyttää rauhanpuheillaan ja nousee
diktatoriseen valtaan.
Raamatussa Jumalan
palvelusmiehet ovat ennustaneet lopun ja vaivan ajoista useissa
kohdin. Apostoli Paavali kirjoitti Timoteukselle:
"Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja. Sillä
ihmiset ovat, silloin itserakkaita, rahan ahneita, kerskailijoita, ylpeitä,
herjaajia; vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän
vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa
rakastavia; heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman.”
(2 Tim. 3:1-5).
Pietari puolestaan
muistutti: "Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee
pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan ja sanovat:
'Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kun isät
nukkuivat pois, kaikki pysynyt, niin kuin se on ollut luomakunnan alusta'
"
(2 Piet. 3:3,4 ja vrt. Jer. 23:19, 20).
Antikristuksen toiminta-aika
jakaantuu kahteen jaksoon, jotka sopivat yhteen sekä Vanhan testamentin
Danielin kirjan 70:nnen vuosiviikon kanssa että
Ilmestyskirjan aikajärjestyksen kanssa. Ensimmäinen kolmen ja puolen vuoden
jakso alkavasta seitsemästä viimeisen vuosiviikon vuodesta on aikaa, jolloin
Antikristus elää inhimillisen uransa menestystä.
Daniel kuvaa, miten
Antikristus astuu ensin esiin pienenä ruhtinaana tai poliittisena johtajana
kymmenen kuninkaan joukosta. Sitten hän valtaa uusia asemia voittamalla kolme
näistä muista johtajista
(Dan. 7:8,20-24).
Todellisten uskovien on
mahdotonta olla hänelle mieliksi ja kumartaa häntä, joten he joutuvat heti
vainon kohteiksi, eivät saa ostaa eivätkä myydä. Lopuksi heidät myös teloitetaan
(Ilm. 13:7, 15). Samaan aikaan Jumalan vihan maljat vuotavat maahan ja meriin.
Monenlaiset vitsaukset koettelevat ihmiskuntaa ja moni saa surmansa. Tällaiseen
aikaan ei Jumala jätä poikansa morsianta! (1 Tess.
5:9 ym.).
Antikristuksen valta-aikana
Jumala ei silti ota pois Pyhää Henkeään kuten jotkut ovat käsittäneet. Niinpä
vaivanaikanakin on mahdollista pelastaa sielunsa, mutta silloin joutuu
kohtaamaan marttyyrikuoleman.
Juutalaiset Jumala kuitenkin
varjelee erityisellä tavalla. (Ilm. 12: 14-16, Jes. 66:19). "Ja pedolle annettiin valta käydä sotaa
pyhiä vastaan ja voittaa heidät, ja sen valtaan annettiin kaikki sukukunnat ja
kansat ja kielet ja kansanheimot" (Ilm. 13:7). Nämä pyhät eivät ole
seurakunta.
Raamattu ei todellakaan puhu
missään siitä, että Pyhä Henki otettaisiin pois maan päältä ylösoton
yhteydessä, eikä myöskään, että jonkin tietyn päivän
jälkeen ei saisi enää huutaa avuksensa Herran nimeä.
Taivaan kiintiö ei ole
täynnä ylösottoon mennessä.
Pakanain täysi luku täyttyy
vasta juuri ennen kuin koko Israel on pelastuva. Lopunajan tapahtumissa
erotetaan toisistaan Israel ja seurakunta, samoin seurakunta ja ahdistuksen
ajan pyhät, jotka kärsivät marttyyrikuoleman. Sen jälkeen kun suuri ahdistus on
käynyt yli maanpiirin. Kristus ilmestyy pyhinensä ja perustaa
rauhanvaltakuntansa. (Ilm. 19:11-16).
Pakanain täysi luku
"Sillä minä en tahdo,
veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä
tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen
asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut" (Room. 11:25).
On otettava huomioon, ettei
tässä puhuta seurakunnan täydestä luvusta. Pakanain täysi luku täyttyy vasta
seurakunnan ylösotonjälkeen vaivan aikana uskoon tulevista ihmisistä
juutalaisia lukuun ottamatta.
Seurakunnan aika 1. srk:n toiminta maan päällä päättyy siis jo ennen pakanain
luvun täyttymistä, koska pakanain luku täyttyy vasta aivan vaivan ajan lopussa.
Ilmestyskirjahan puhuu suuresta valkopukuisesta joukosta, joka kokoontui
valtaistuimen eteen. (11m. 7). Tämä joukko tulee nimenomaan s i i t ä s u u r e s t a
ahdistuksesta (jae 14), joten se ei voi olla sama kuin seurakunta. (Lue
Ylöstempaamisen ajankohta.) Vielä toistan, ettei Jumala ole määrännyt onneksi
seurakunnalle mitään kiintiötä; ettei mahtuisi enää mukaan! Raamatussa
tällaista ei ainakaan mainita. Pelastusta ja pääsyä Karitsan häihin tarjotaan
kaikille, kunnes aika täyttyy.
Kun Jumalan kaikki
suunnitelmat ovat toteutuneet seurakunnan osalta, Jeesus tulee noutamaan
morsiusjoukkonsa. Silloin hääsalin ovet suljetaan ja sinne ei oteta kesken
juhlien uusia uskovia, ei edes vaivan ajan marttyyreja. He saavat odottaa
alttarin alla vähän aikaa, kunnes heidän kanssapalvelijansa lukumäärä on
täyttynyt (Ilm. 6:9-11). Nämä marttyyrit ilmeisesti
täyttävät samalla pakanain täyden luvun (Room. 11:25).
Seurakunnan täydestä luvusta
Raamattu ei tosiaankaan puhu mitään! Jotkut ovat kommentoineet pakanain täyden
luvun tarkoittavan ihmiskunnan syntyvyyttä. Minä uskon sen kuitenkin viittaavan
nimenomaan uskoon tulleisiin ihmisiin. Joka tapauksessa luku täyttyy siinäkin
tapauksessa vasta vaivan ajan loppuun mennessä.
Kun pakanain täysi luku on
sisälle tullut... "niin kaikki Israel on pelastuva, niin kuin kirjoitettu
on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon
Jaakobista" (Room. 11:26). Tästä saamme aikamäärityksen myös pakanain
täydelle luvulle. Eihän 'kaikki Israel' pelastu vielä ylösoton jälkeisenä
päivänä, vaan jopa muutamia vuosia sen jälkeen.
144 000
On esitetty monia tulkintoja
siitä, mikä on Ilmestyskirjan mainitsema 144 000:n joukko. He ovat sinetillä
merkityt Jumalan palvelijat, jotka kootaan kaikista Israelin sukukunnista (Ilm.
7:4).
Merkkaaminen tapahtuu vasta
vähän ennen sitä, kun lopun ajan tuomioissa annetaan neljälle enkelille lupa
vahingoittaa maata ja merta. Tällaiseen totaaliseen maan ja meren
vahingoittamiseen ei ole koskaan aiemmin, edes maailmansodissa kyetty. Kyse on
siis edessä olevasta tilanteesta, joka toteutuu kukaties hyvinkin pian.
Jakeen neljä teksti on syytä
ottaa ihan kirjaimellisesti. Mikään kristittyjen ryhmä ei voi omia tätä
juutalaisten asemaa ja tehtävää itselleen. Nämä 144000 ovat ahdistuksen ajan
uskovia juutalaisia, Jumalan palvelijoita. Heistä ei ole kaiken kaikkiaan
kerrottu paljoa Raamatussa. Onneksi kuitenkin sen verran, että tiedämme
kyseessä olevan uuden joukon, joka ilmestyy Jumalan suunnittelemaan tehtävään
ylösoton jälkeen. Tällä tavoin Jumala huolehtii ahdistuksen aikana siitä, että
todistus hänestä on esillä maailmanlaajuisesti.
Minusta nykyuskovat voivat
iloita siitä, ettei tarvitse kuulua vasta tuohon sinetillä merkittyjen
palvelijoiden joukkoon. Ilmestyskirjan 7:9 kertoo mitä seuraa juutalaisten
esikoisjoukon palvelutehtävästä. "Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli
suuri joukko, jota kukaan ei voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja
sukukunnista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan
edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut
käsissään..."
144 000 ovat hyvässä
palvelustehtävässä ja he pääsevät kyllä Karitsan eteen. Silti en halua enkä voi
jäädä tuohon joukkoon, vaan haluan lähteä mukaan jo Kristusta vastaan
morsiusjoukossa, joka myös varjellaan joutumasta maailmanlaajuiseen, koetuksen
hetkeen. * Ilm. 7: 14 vakuuttaa, että suuri valkopukuinen joukko tulee
nimenomaan vasta suuresta ahdistuksesta. "Ja hän sanoi minulle: 'Nämä ovat
ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa
ja valkaisseet ne Karitsan veressä.' " Ja seuraava jae osoittaa heidän
tulevan asemansa: "Sen tähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja
palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka
valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajan heidän ylitsensä." Tämä
asema on eri kuin morsiusjoukolla, joka pääsee Kristuksen kanssahallitsijaksi.
"Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin
minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellaan"
(Ilm. 3:21).
Jes. 66: 19 puhuu niistä juutalaisista, jotka pääsevät
Jumalan tunnusteon kautta pakoon. Heidät lähetetään pakanain tykö, jotka eivät
ole kuulleet vielä evankeliumia Jumalan tarkoittamalla tavalla eli nähneet
"Minun kunniaani".
"Ja minä teen tunnus
teon heidän keskellänsä ja lähetän pakoon päässeitä heidän joukostansa pakanain
tykö Tarsiiseen, Puuliin, Luudiinja jousenjännittäjäin tykö ja Tuubaliin
ja Jaavaniin (=Kreikka), kaukaisiin merensaariin,
jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani ja
he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa. " Tästä kohdasta
löytyy vastakohtaisuus tähän päivään. Juutalaiset lähtevät pakanain luokse.
Jakeen osoittama tilanne on vasta edessäpäin ja se osuu vaivan aikaan, koska
sinä aikana Jumala käy tuomiolle kaiken lihan kanssa. "Herra käy tuomiolle
kaiken lihan kanssa tulella ja
miekallaan; ja Herran
surmaamia on oleva paljon" (Jes. 66:16).
Luvun loppu Jes. 66:20 todistaa, että suuri ahdistuksen aika on juuri
päättynyt, koska julistajat voivat palata kaukaisista maista veljineen
Jerusalemiin rauhassa. Jes. 66:24 viittaa lisäksi juuri
tapahtuneeseen kansojen tuomioon.
Tästä alkaa tai on juuri
alkanut rauhan valtakunnan kausi. Siksikään pakanain luokse menneet eivät voi
olla seurakunta, koska se otetaan pois ennen vaivan loppua, jopa ennen sitä.
Eli tämä "kiistelty" 144 000:n joukko Jumalan palvelijoita on
Israelin kansasta merkitty esikoisjoukko, ennen kuin koko kansa kääntyy.
Onnellisimpia ovat ne, jotka
pääsevät ensimmäiseen ylösottoon, vaikka onneksi Jumala järjestää vaivan ajan
lopussa myös jälkikorjuun. Silloin tosin pelastuksen vastaanottaneet joutuvat
kokemaan marttyyrikuoleman. Mutta lopuksi heidätkin otetaan mukaan, kun Kristus
palaa suurella voimalla ja kirkkaudella, kuninkaana. (Matt.
24:30, 31. Näitä valittuja ei koota edes maan päältä vaan taivasten ääristä.
144 000 juutalaisen
uskoon tulo ja vaellus, on sikäli erikoista, että he seuraavat suoraan Kristusta,
heillä ei ole pienintäkään halua kunnioittaa enemmän esimerkiksi paavin tai
kirkkojen johtajien asemaa Jumalan sanan kustannuksella. He eivät
siis saastuta itseään.
*Ilm. 3: 10 on oikein käännettynä mm. Bibliassa ja Koilon Suuressa Ilosanomassa,
Vaimo ja poikalapsen vertaus, lue Ilm. 12
Johannekselle näytettiin
tulevia tapahtumia ja niiden symboleja, ei jotakin historiassa tapahtunutta
kuten Jeesuksen syntymää. Ilm. 1:19 sanoo: "Kirjoita siis, mitä olet
nähnyt ja mikä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva." Näyn
toteutuminen vaimosta ja poikalapsesta on vielä edessäpäin.
Vaimo kuvaa monissa kohden
Vanhaa testamenttia Jumalan rakastamaa ja valitsemaa Israelia. Johanneksen
näyssä vaimo, Israel, on raskaana ja hänen on vaikea synnyttää.
Jakeessa 3 kuvataan toinen
hahmo, tulipunainen lohikäärme, jolla on seitsemän päätä ja kruunua sekä
kymmenen sarvea. Otus seisoo synnyttämäisillään olevan naisen edessä ja aikoo
niellä lapsen. Jakeessa 5 syntyy poikalapsi, joka kaitsee kaikkia pakanakansoja
rautaisella valtikalla. Tämä lapsi myös temmataan Jumalan tykö. Ensimmäiseksi
useimmat Ilmestyskirjan lukijat ajattelevat lapsen kuvaavan Jeesusta. Siksi on
tarpeen palata Ilmestyskirjassa taaksepäin.
"Ja joka voittaa ja
loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita
pakanoita" (Ilm. 2:26). Jeesus jakaa Isältään saamansa vallan niiden
kanssa, jotka loppuun saakka ottavat Hänen teoistaan vaarin.
Jae 6 kertoo edelleen vaimon
paosta erämaahan, jossa häntä elätetään 1260 päivää. Aikamäärä on juutalaisen
kalenterin mukaan 3,5 vuotta. Tämäkin on viittaus Israelin tuleviin
kohtaloihin.
Aiemmassa kappaleessa
kirjoitettiin 144 000 joukosta juutalaisia, jotka uskovat Jeesukseen
Messiaanaan ja seuraavat Häntä, mihin ikinä Hän menee (Ilm. 14:4). Uskon, että
tuo poikalapsi, jonka Israel tulevaisuudessa synnyttää, on juuri tämä
144 000 esikoisjoukko, ennen kuin koko kansa kääntyy.
Tämän esikoisjoukon syntyminen
Israelin kansasta näyttää vielä nytkin mahdottomalta, mutta Ilmestyskirjan 12.
luku vakuuttaa toista.
Kun lohikäärme ei saa kiinni
poikalasta eikä vaimoakaan, se vihastuu ja lähtee sotaan muita vaimon
jälkeläisiä vastaan. Nämä jälkeläiset pitävät Jumalan käskyt ja heillä on
Jeesuksen todistus, jae 17.
Mielestäni nuo muut
jälkeläiset ovat juutalaisten todistusten kautta uskoon tulevia pakanoita, Näitä
vaivan ajan uskovia vastaan peto saa vihdoin luvan käydä sotaa ja voittaakin
heidät. Niiden pyhien joukossa on ihmisiä kaikista kansoista ja kielistä (Ilm.
13:7).
Kaksi säkkipuista todistajaa
Ilmestyskirjan 11. luvussa
ilmaantuu äkisti kaksi säkkipukuista todistajaa. Meidän ei kuitenkaan tarvitse
tietää, keitä he ovat, koska ei Herran sanakaan sitä ilmaise.
Säkkipukuiset saavat
toimikaudekseen 1 260 päivää vaivanajan puolivälissä (Ilm. 11:3). He kulkevat suruasuun,
säkkeihin puettuina profetoimassa tulevista tuomioista. Ihmiset eivät siedä
heidän ilmoitustaan ja toimintaansa. Siksi kansanjoukko iloitsee, kun heidät
lopuksi tapetaan (Ilm. 11:10).
Todistajien surmaaminen
tapahtuu kuitenkin vasta sen jälkeen, kun he ovat tehtävänsä täyttäneet. Nämä
säkkipukuiset marttyyrit kuolevat Jerusalemissa, kun syvyydestä nouseva peto
voittaa ja tappaa heidät.
(Ilm. 11:7). Säkkipukuisille
käy kuten muillekin vaivan aikana uskoon tulleille, heitä vainotaan ja he
kärsivät marttyyrikuoleman. Mutta petokaan ei pysty saatanallisilla
voimillaan tuhoamaan lopullisesti näitä Herran uskollisia palvelijoita.
"Ja niiden kolmen ja
puolen päivän kuluttua meni heihin Jumalasta elämän henki, ja he nousivat
jaloilleen, ja suuri pelko valtasi ne, jotka näkivät heidät. Ja he kuulivat
suuren äänen taivaasta sanovan heille: 'Nouskaa tänne!' Niin he nousivat
taivaaseen pilvessä, ja heidän vihollisensa näkivät heidät" (Ilm. 11:11,
12).
Samalla hetkellä maat
jälleen järkkyivät. Jerusalemista tuhoutuu kymmenesosa ja 7000 ihmistä saa
surmansa. "Ja seitsemäs enkeli puhalsi pasuunaan, niin kuului taivaasta
suuria ääniä, jotka sanoivat: 'Maailman kuninkuus on tullut meidän Herrallemme
ja hänen Voidellullensa ja hän on hallitseva aina ja iankaikkisesti' "
(Ilm. 11: 15). Tämän jälkeen maan päällä ei enää sodita, sillä nyt alkaa rauhan
valtakunta, jossa Kristus Messias hallitsee pyhiensä kanssa. Tuhannen vuoden kuluttua
saatana lasketaan kuitenkin jälleen vapaalle ja se
lähtee villitsemään ihmisiä ja kokoamaan heitä sotaan. "Ja he nousevat yli
maan avaruuden ja piirittävät... rakastetun kaupungin", so. Jerusalemin
(Ilm. 20:9). Nyt Jumala puuttuu tilanteeseen, tuli lankeaa taivaalta ja
kuluttaa heidät. Jumala sotii heidän puolestaan. Tästä sodasta tulee siis avaruussota.
Jo Vahassa testamentissa Jumala lupasi sotia omiensa puolesta. Hän tekisi sen
mielellään jo nyt, jos Häneen vain täysin turvattaisiin.
Googin sota ja Harmagedon
Hesekielin kirjan 38. ja 39.
luvuissa ennustetaan, että Goog Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas Maagogin maassa hyökkää päivien lopulla Israelin vuorille (Hes. 38:1-8, 39:1, 2).
"Sinä hyökkäät kuin
rajuilma, tulet kuin pilvi, peittääksesi maan, sinä ja kaikki sotalaumasi ja
lukuisat kansat, jotka ovat sinun kanssasi" (Hes.
38:9).
"Pitkien aikojen
perästä sinä saat määräyksen, vuotten lopulla sinun
on karattava maahan, joka on tointunut miekan jäljiltä, koottu monien kansojen
seasta" (Hes. 38:8).
Tämä sota on osaltaan
vaikuttamassa juutalaisten kääntymykseen Herran puoleen. Ja Jumala lupaa:
"Ja pyhän nimeni minä teen tunnetuksi kansani Israelin keskuudessa enkä
salli häväistävän pyhää nimeä. ni. Ja pakanakansat
tulevat tietämään, että minä olen Herra, Israelin Pyhä" (Hes. 39:7).
Jumala onnistuu tässä
suunnitelmassaan. Kun Israelin kansa tulee tuntemaan Jumalansa, niin se myös
pyytää kansana häntä avukseen ja hän tulee. Herra lopettaa samalla sodat aina
maan ääriin saakka (=Finlandiin saakka), joten se jää viimeiseksi sodaksi maan
päällä! Myöhemmin tosin tulee vielä toinen yritys sotia pyhää kaupunkia vastaan
(Ilm. 20:8, 9), mutta se jää yritykseksi.
Hes. 39:22 varmentaa, että kyseessä on viimeinen
taistelu maan päällä. "Mutta Israelin heimo tulee tietämään, että minä,
Herra, olen heidän Jumalansa s i itä P ä i v ä s t älä h tie n ja aina
eteenpäin!" Ja kun Israelin kansa tulee tämän tietämään, se pyytää
Messiasta tulemaan ja hän tulee saman tien pelastamaan heidät sekä
hengellisesti että fyysisesti. Eikä heidän tarvitse opetella enää sotimaan,
puhumattakaan että he sotisivat, koska Herra sotii heidän puolestaan.
Monet ovat ymmärtäneet, että
ns. Harmagedonin taistelu olisi erillinen sota. Se
mahtuu kuitenkin täysin Googin sodan puitteisiin,
varsinkin kun ensin käännetään hebrealainen Harmagedon-sana suomeksi. Se merkitsee 'Megiddon
vuorta', johon koottiin maanpiirin kuninkaat, ei sotaväkeä (Ilm. 16:14, 16).
'Har
Megiddoon' eivät siis kokoonnu sotajoukot, vaan ne
tulevat Israelin vuorille. "Minä kuljetan sinua, talutan sinua, nostatan
sinut pohjan periltä ja annan sinun hyökätä Israelin vuorille" (Hes.39:2,
Hes.38:8).
Antikristus rikkoo liittonsa
Vaivan ajan alussa
Antikristus teeskentelee rauhanruhtinasta ja pääsee jopa juutalaisten kanssa
sopimukseen. Hän rikkoo kuitenkin liittonsa, jolloin juutalaisvainot
käynnistyvät ja syttyy piirityssota. Tuo suursota ei ala Israelissa kuitenkaan
ennen kuin uskovat ovat poissa maan päältä (2 Tess.
2:7).
Saatana olisi halunnut useita kertoja jo nyt sytyttää suuren
maailmanpalon ja sodan juutalaisia vastaan, mutta yritykset ovat jääneet
toistaiseksi lyhytikäisiksi, koska uskovien rukoukset ovat vaikuttaneet sotien
kulkuun. Näin ei kuitenkaan jatku loputtomiin, sillä rauhan rukoilijat otetaan
pian pois! Ja niin onnistuu hetkellisesti Israelin miehitys ja Jerusalemin
piiritys. Mutta vain siihen saakka, kun israelilaiset itse alkavat tosissaan
rukoilla (Sak. 12: 10).
Herran päivä
"Sillä lähellä on
Herran päivä kaikkia pakanakansoja: Niin kuin sinä olet tehnyt, niin sinulle
tehdään; kosto sinun teoistasi kohtaa sinun omaa päätäsi" (Obad. 4:15).
Monissa kohtaa Raamattua on
kuvauksia Herran päivästä. Ne viittaavat aina tuomioihin, eivät uskovien
ylösottoon! Mutta se on myös pitkähkö ajanjakso, ei vain yksi inhimillinen vuorokausi.
Todennäköisesti tuo Herran päivä tuomioineen kestää täydet 3,5 vuotta eli koko
vihan ajan. Kuitenkin se huipentuu loppua kohti, kun sen viimeisenä päivänä
Herra tulee kuninkaana ja tuomarina.
Kun puhumme Herran päivästä,
termiä ei saa koskaan sekoittaa siihen ihananaan Herran tulemukseen, jolloin
hän noutaa seurakuntansa pois pahuutta näkemästä.
"Vanhurskas katoaa,
eikä kukaan pane sitä sydämelleen..." (Jes.57: 1) ...Hurskaat
miehet otetaan pois, sillä vanhurskas otetaan pois pahuutta näkemästä (alkutekstin
mukaan).
Muutamissa hengellisissä
lauluissakin lauletaan Herran päivästä ihanasta. Tällaiset tekstit olisi
kuitenkin syytä muuttaa Raamatun mukaisiksi.
Jotta vältyttäisiin
väärinkäsityksiltä, on syytä selventää esimerkiksi Paavalin toisen tessalonikalaiskirjeen toista lukua. Sekavasta
tekstivyyhdestä saa herkästi käsityksen, että Paavali samastaa Herran päivän ja
tulemuksen seurakunnalleen
Alkutekstin mukaan (oikein
käännettynä suomeksi 1800-luvun Bibliassa) Paavali puhuu luvun alussa
ainoastaan suuresta ja peljättävästä Herran päivästä ja pyytää Herran
tulemuksen nimissä etteivät uskovat pelkäisi sitä pelottavaa Herran päivää.
…ettette anna
minkään hengen, ettekä sanan, ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen,
heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna
niiden itseänne peljästyttää, ikään kuin Herran päivä jo olisi käsissä" (2
Tess.2:1, 2).
...ei ole myöskään viimeinen tuomio
Sefanjan kirjassa ja samoin Jooelin
kirjassa (2. luku) kerrotaan Herran päivästä. Kuvauksia löytyy muistakin
Raamatun kirjoista ja ne osoittavat, että kyseessä on tuomion aika kansoille,
jotka ovat rikkoneet Herraa vastaan. Sota ja tuomiot ajoittuvat tähän aikaan,
ei kuitenkaan viimeinen tuomio.
"Lähellä on Herran
suuri päivä, se on lähellä ja tulee sangen kiiruusti.
Kuule, Herran päivä! Silloin sankarit haikeasti huutavat. Vihan päivä, häviön
ja hävityksen päivä, pimeyden ja synkeyden päivä, pilven ja sankan sumun päivä,
pasuunan ja sotahuudon päivä varustettuja kaupunkeja ja muurinkulmia vastaan.
Minä saatan ihmiset ahdistukseen, niin että he kulkevat kuin sokeat, sillä he
ovat tehneet syntiä Herraa vastaan. Ja heidän verensä vuodatetaan niin kuin
tomu, ja heidän elinnesteensä niin kuin saasta" (Sef. 1:14-17).
Vielä Herran päivänäkään ei
ole kuitenkaan suljettu pois sitä mahdollisuutta, että saa suojan Herran
nimessä. Kun merkit jo näkyvät luomakunnassa aurinkoa ja kuuta myöten, voi
silti huutaa avuksi Herran nimeä ja pelastua!
"Minä annan näkyä ihmeitä
taivaalla ja maassa: verta, tulta ja savupatsaita; ja aurinko muuttuu
pimeydeksi ja kuu vereksi, ennen kuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä. Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä,
pelastuu" (Jooel. 2:30-32).
Herran päivä on
Ilmestyskirjan luetteleminen vihan maljojen aikaa kansoille. Päivä huipentuu
Antikristuksen tuhoamiseen (2 Tess. 2: 8) ja kansojen
tuomioon (Matt. 25 :31-46).
Se on Jumalan koston päivä elossa oleville kansoille. Kun Herra silloin tulee,
hän samalla perustaa rauhanvaltakuntansa.
"Mutta kohta niiden
päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet
putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät. Ja silloin Ihmisen Pojan
merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he
näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suu r e l l a v o i m a l l a j a k i r k k a u d e l l a" (Matt. 24:29, 30).
Vihan maljojen vuotaessa
kuolee ihmisiä hyvin paljon, ilmeisesti kaikissa vitsauksissa noin puolet koko
ihmiskunnasta. Pelkästään yhdessä vitsauksessa menehtyy kolmannes ihmisistä (11m. 9:18).
Johanneksen ilmestyksessä
Herran tulemisen ja tuomion päivää kuvataan pelkistetysti, kun kuudes sinetti
avataan: "Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi kuudennen sinetin; ja tuli
suuri maanjäristys, ja aurinko meni mustaksi niin kuin säkkipuku, ja kuu
muuttui kokonaan vereksi, ja taivaan tähdet putosivat maahan, niin kuin
viikunapuu varistaa raakileensa, kun suuri tuuli sitä pudistaa, ja taivas
väistyi pois niin kuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret
siirtyvät sijoiltansa. Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja
rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuoren
rotkoihin ja sanoivat vuorille ja kallioille: 'Langetkaa meidän päällemme ja
kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Ka"
ritsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi sitä
kestää?' " (Ilm.6:12-17).
Tuhatvuotinen rauhanvaltakunta
Heti kun juutalaiset
pyytävät Herraa tulemaan, hän tulee kuninkaana. Tämä Kristuksen paluu maan
päälle aloittaa tuhatvuotisen rauhanvaltakunnan, joka on konkreettinen Jumalan
valtakunta maan päällä, ei symbolinen kuva esimerkiksi taivaan ihanuudesta.
Tuon valtakunnan alkua uskovien tulee myös jouduttaa, rukoilla: "Tulkoon
sinun valtakuntasi! Tapahtukoon sinun tahtosi maan päällä!" Kun tämä
rukous toteutuu täydellisenä, se merkitsee todella ihanaa aikaa (vrt. 2 Piet.
3:12).
Kun Jeesus tulee
taivaallisen sotajoukon johdossa ja kukistaa pedon vallan, otetaan saatana kiinni ja heitetään syvyyteen tuhanneksi vuodeksi
(11m. 19:11-16, 20:1-3). Tätä seuraa kansojen tuomio
ja pyhät pääsevät hallitsemaan Kristuksen kanssa. Vaivanajan marttyyritkin
otetaan mukaan alttarin alta, missä he ovat odottamassa (Ilm. 6:9,
Matt.24:30,31).
"Ja minä näin valtaistuimia,
ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden
sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden,
ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet
sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat
eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta" (11m. 20:4).
Jesajan 11. luvussa kuvataan
tuota rauhanvaltakunnan kautta, kun se ensin on perustettu tuomiolla (jae 4).
Silloin susi asuu karitsan kanssa, vasikka ja leijona sekä syöttöhärkä ovat
yhdessä, pieni poikanen niitä paimentaa. Karjaakin siis pidetään. Lehmä ja
karhu käyvät samalla laitumella. Jalopeura syö rehua ja imeväinen leikittelee
kyykäärmeen kololla ja heillä on hauskaa. Ja niin Luojallakin, kun hän
katselee. Vihdoinkin Jumala saa näyttää ihmiskunnalle, millaiseksi hän
luomakunnan tarkoitti: ihminen hallitsee luontoa rauhassa ja sopusoinnussa.
Myös ihmisen elinikä pitenee
alkuperäiseen, (kuten alussa) liki tuhanteen vuoteen.
"Ja Aadam
eli Seetin syntymän jälkeen kahdeksansataa vuotta, ja
hänelle syntyi poikia ja tyttäriä. Niin oli Aadamin koko elinaika yhdeksänsataa
kolmekymmentä vuotta; sitten hän kuoli" (1 Moos.
5:4, 5).
Kukaties jotkut ihmiset
elävät rauhanvaltakunnan ajan alusta loppuun. Nuorin kuolee 100-vuotiaana, jos
ei ole elänyt Jumalan ja luonnon lakeja vastaan (Jes.
65:20). "Rauhan valtakunnassa rakennetaan, istutetaan puutarhoja, saadaan
lapsia ja eletään normaalia maanpäällistä elämää, jollaiseksi Jumala ihmiselon
suunnitteli luodessaan ihmisen yhteyteensä ja maata viljelemään.
Tänä päivänä elämä on lähes
kaikilla osa-alueilla epänormaalia, stressaavaa, seilaamista saastumisen
keskellä. Yhteyttä Jumalaankin pidetään epänormaalina! Jopa sairaaloissa,
joissa ihmiset ovat lähellä kuolemaa, ei Jumalasta saa todistaa 'liian
henkilökohtaisesti'. Kuitenkin monet ovat sairasvuoteiltaan juuri lähdössä
kohtaamaan Jumalaansa, jokainen, uskoipa tai ei!
Mutta ei edes tuo
tuhatvuotinen valtakunta tyydytä täysin Jumalaa.
Hän lupaa luoda uusiksi kaikki!
Kaikki! KAIKKI! KAIKKI! (11m. 21:5).
Kun
apostoli Johannes, oli uskosta osattomien 'normaalien' ihmisten karkottamana Patmos-saarella,
hän sai nähdä jo etukäteen tuon Jumalan valmistaman tulevaisuuden asuinpaikan,
uuden 1erusalemin (Ilm. 21:1, 2ja 18-20).
Jos haluat todella joskus
elää loiston, jalokivien ja kullan ympäröimänä, kaikessa rauhassa ja turvassa
sekä sovussa ja rakkaudessa ihanien ihmisten ja itse Jumalankin kanssa, tule jo
nyt mukaan! Anna pelastaa itsesi.
"Sillä jokainen joka
huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" (Room.10: 13).
Sanastoa
Antikristus laittomuuden
ihminen, peto, valhemessias, tuleva maailmanvaltias, joka diktaattorina vaatii
kaikkien ihmisten alistumista hänen valtaansa, teeskentelee rauhanruhtinasta.
Googin sota Israelin maassa käytävä viimeinen suuri sota,
josta Hesekiel 38 ja 39 kertovat.
Harmagedon
on hebreaaja merkitsee suomeksi Megiddon
vuorta.
Herran päivä tuomion aika,
Jumalan tuomion aikaa, joka huipentuu Herran tulemiseen (Öljymäelle) kuninkaana
suurella voimalla ja kirkkaudella, Jooel 2:31, Matt. 24:30, 1 Tess. 5:2, 3.
Jeesus on kreikkalainen
versio hebrealaisesta Jeshua-sanasta,
joka merkitsee pelastaa. Anna hänelle nimi Jeshua,
Pelastaja, koska hän on pelastava kansansa, Matt.
1:21.
Jeesuksen tulemus a) ylöstempaaminen,
Jeesus kohtaa seurakuntansa pilvissä ja vie Karitsan häihin, 1 Tess. 4: 16, 17. b) Jeesus tulee suurella voimalla ja
kirkkaudella perustamaan rauhan valtakuntansa maan päälle, Matt.
24:30. Tämä tapahtuu muutamia vuosia ylöstempaamisen jälkeen.
Jumalan päivä alkaa ja
perustetaan tuomiolla, mutta jatkuu sapattirauhana tuhannen vuotta,
2 Piet. 3: 12, 13.
Kansojen tuomio
tuhatvuotisen rauhan valtakunnan alkaessa elossa olevat kansat tuomitaan, Matt. 25:32.
Kristus (Messias, Voideltu)
on kreikkaa ja tarkoittaa Jumalan voitelemaa määrättyyn tehtävään.
Pakana merkitsee Raamatussa
ei-juutalaista.
Pakanain täysi luku on
kokonaisluku pakanakansoista pelastuvista, yhteenlaskettu pakanauskovien joukko
seurakuntakaudelta ja vaivanajan marttyyrit.
Rauhanruhtinas oikea
Messias, Kristus (kreikkaa), tuo todellisen 1000 vuotta kestävän rauhan maan
päälle, Jes. 9:5.
144000 kaikista Israelin
sukukunnista sinetöitävä, Jumalan palvelijoiden joukko vaivanaikaa varten,
Ilm. 7:3, 4.
Suuri ahdistus vihan aika, vaivan
aika, alkaa seurakunnan ylösoton jälkeen, voimistuu loppuaan kohden,
erikoisesti loppupuoliskolla, 3,5 vuoden aikana, kunnes Kristus palaa
kuninkaana.
Suuri valkopukuisten joukko
tulee vasta siitä suuresta ahdistuksesta, täyttää pakanain täyden luvun, Ilm.
7:9.
Tuhatvuotinen valtakunta
rauhanvaltakunta, jota Kristus hallitsee pyhiensä kanssa 1 000 vuotta tämän
maan päällä Jerusalemista käsin.
Viimeinen tuomio 1 000-vuotisen
rauhanvaltakunnan jälkeen tuomitaan kaikki kuolleet, jotka eivät ole päässeet
ensimmäiseen ylösnousemukseen, Ilm. 20:12, 13.
Vuosiviikko seitsemän
vuotta, kts. Danielin kirja.
Jumalan valtakunnan jouduttaminen
Normaali lähetystyökäytäntö: mutta
näin ei saavuteta kaik-
kia kansoja, koska vasta
Lähetit, rukoukset maailmanlaajuinen seurakunta 144 000 juutalaisen työn
pakanain puolesta kasvaa pakanoista kautta pakanain
täysi luku
täyttyy.
Raamatun ohjeen mukainen
lähetystyö:
Juutalaisille ensin, Seurakunnan
kasvu
sitten myös kaikille muille
luoduille kaikista
kansoista
144 000 juutalaisen
jumalanpalvelijan
merkitseminen
Todistukseksi kaikille
kansoille,
ja sitten tulee loppu! Matt. 24: 14
Samalla täyttyy pakanain
täysi luku ja
koko Israel on pelastuva
Israel sanoo tervetuloa
Messiaalle ja
Hän tulee ja perustaa
rauhanvaltakunnan.
Ylöstempaus, Herran
päivä, ----------------à
seurakunta pois Jooel 2: 1, 31; Jes. 13: 9-13
maan päältä ja Jeesus
palaa maan päälle ->
Kristuksessa kuolleet________________________________Kansojen tuomio, Matt. ---à
Yksi vuosiviikko = 7 vuotta, Dan. 9: 25-27 25:32
| | 1000-v.
valtak.-à
Seurakunnan aika Antikristuksen
”rauhan aika” 3,5 v. 2
Tess.2:4 Antikristus menee
Rauhansopimus juutalaisten kanssa Jerusalemin
temppeliin, 3.5 v
| Juutal. vainot, Israelin miehit.
| | 1000-v. valtak.->
| | alkaa--à
| | |
Pyhä Henki maan päällä, Jooel 2: 28-32 Hengen vuodatus Sak. |
| | 12:10
|
| | ’Tulkoon sinun |
| | valtakuntasi’ |
| | Jumalan päiväà
| | 2 Piet. 3: 12 --à
| | |
Uskovien ylösotto Uskoon tulleitten vainot, luku 666,
suuri herätys, peto voittaa, |
1 Tess.
4: 16-18
Ilm. 13: 7, 15, Ilm. 13: 16-18 marttyyrit |
| | |
| | Jeesus palaa |
LÄHETYSTYÖ päätökseen juutalaisten välityksellä pyydettäessä, |
144 000 merkittyä palvelutehtävään vuosiviikoksi, Matt. 23:
39, us-|
7 vuodeksi, Ilm. 7: 1-4 | kovat mukanaan
| | Sak.
14: 5-----à
| |<
2 säkkipukuista todistajaa
| | Ilm. 11: 2-12 >
| | Marttyyrit alttarin
| | alta, kootaan kai
| | kilta ilman suun-
| | nilta,
taivaastaà
| | Ilm. 6: 9-11,
| | Matt.
24: 31
| |
| | <TUOMIOT; Vihan
maljat>
2 Tess.
2: 7 | | Suuri joukko kai-
Se, mikä pidättää, | | kista
kansoista,
on maan suola, | | suuresta ahdis-
elävä seurakunta | | tuksesta,
------à
| | Ilm. 7: 9, 13, 14
| | Langetkaa meidän päällem
| | me, Ilm. 6: 15-17-----------à
| |
| | Palvelevat, ----à
| | vrt. morsian,---à
| | Ilm. 7: 15 ------à
| Ylöstemmatut
uskovat + 7 vuoden aikana uskoon tulleet = pakanain
| täysi
luku, Room. 11: 25- ja niin koko Israel on pelastuva, jae 26