Ilmestyskirjan 12. luku

 

 

Jeesuksen ja Kaikkivaltiaan Jumalan puheilmaisua on vertausten käyttö ja syynkin Jeesus ilmoittaa siihen: Matt. 13: 34; Mark.4: 11-13, 34 "Teille on annettu Jumalan valtakunnan salaisuus, mutta noille ulkopuolella oleville kaikki tulee vertauksissa”. Siksi Jumalan antamat näyt, unet ja opetukset ovat aina vertauksia ja symboliikkaa. Sitä on myös koko ilmestyskirja, joka on samalla Jumalan antama tieto Jeesuksen ja enkelin kautta, joka annettiin Johannekselle ja Johannes kirjoitti sen tiedoksi Jumalan palvelijoille.

 

”Suuri merkki näkyi taivaassa”. Jeesusta oli usein pyydetty näyttämään merkkiä ja tässä oli yksi.

 

”Vaimo, vaatetettu auringolla.”

- vaimo kuvaa seurakuntaa pyhissä kirjoituksissa.

- vaate peittää häpeämme ja hengellisesti myös puutteemme; vanhurskauden vaate on Kristuksen vanhurskaus, hänen vanhurskas elämänsä, joka peittää meidän puutteemme uskon kautta hänen nimeensä ja sovitustyöhön puolestamme.

- aurinko on kaiken maan elämän ylläpitäjä ja valo; Kristus-aurinkomme on elämämme ja valomme. Hänen häikäisevä vanhurskautensa on seurakunnan puku, puutteittemme peite.

Vaimo: Ilm.19:7, 21:9, 1 Moos.2:24, 3:15, Jes.26:17-18, Jes.54:5-6, Jer.3:20, Matt.22:2;

             2.Kor.11:2; Ef.5:22-33; 1:22-23; 4:15-16

Vaate:  1 Moos.49:11, 2 Moos.19:10, 28:2, Ps.22:19, Jes.61:10, 64:6, Hes.44:19, Dan.7:9, Sak.3:4

             Ilm.3:4-5,18; 7:9,14; 16:15; 22:14; Matt.17:2

Aurinko: Tuom.5:31; Ps.84:12; Jes.60:19-20; Hab.3:4; Mal.4:2; Matt.13:43; 17:2; Ap.t.26:13;        

                Ilm.1:16; 22:5Näky symboolikielellä, joka on Jumalan puheilmaisua.

 

”Kuu hänen jalkojensa alla.”

- kuu heijastaa aurinkoa maan päälle

- vanhan liiton aikana kuun tavoin heijastivat eri liitot, rituaalit/symbolit, lait ja ennustukset Kristusta

- kuun ollessa hänen jalkojensa alla tarkoittaa Jumalan kansan, liittojen ja toimintojen mennyttä aikaa ja elämää, vanhan liiton aikaa, joka oli Kristusta heijastavaa eli ennustavaa ja sen ajan päättymistä. Uuden liiton Aurinko, Kristus, oli jo seurakunnalle näyttäytynyt, koska vaimo oli vaatetettu auringolla, Kristuksen vanhurskaudella. Jeesus Kristus oli täyttänyt kaikki ennustukset ja liitot, lait, profetiat ja elänyt puolestamme Jumalalle kelvollisen elämän, kuollut ja ylösnoussut, antaen uskomme vahvistukseksi myös vakuutuksen omasta ylösnousemuksestamme. Sekin oli heijastukseksi tulevasta.

Kuu:  Ps.136:9, K.V.6:10, Jes.13:10; 24:23; 30:26; 60:19-20;

          Matt.24:29-30, Ap.t.2:20, Ilm.6:12; 21:23

 

”Hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä.”

- päässään seppele: kunniakas tuleva voitto

- kaksitoista tähteä: Jaakobin pojat eli Israelin sukukunnat, joihin myös pakanoista luetaan kaikki  Jeesuksen nimeen ja sovitukseen uskovat. Joosefin uninäky kuvasi Jaakobin poikia tähdiksi, 11 ja Josef itse12. Mooses siunasi Joosefin sukukunnan kaikella kalleimmalla ja ”ne laskeutukoot Joosefin pään päälle, hänen päälaellensa, hänen, joka on ruhtinas veljiensä joukossa”. Kristuksen ansiot laskeutuvat seurakunnan päälle voittona (3:12, 21), kuten vastaavasti Jeesus Kristukselle, Messiaalle tulee kuninkuuden kruunut (19:12) ja morsian voittona (19: 7-9), voitonseppeleenä.

12 tähden merkitys vaimon päässä on kuvata Israelin 12 sukukunnan seurakuntia ja samoin 12 apostolin mukaan uuden liiton seurakuntia.

Tähti: 1. Moos.37:9-10; 15:5; 22:17;  5. Moos.33:13-17;  4. Moos.24:17;  Tuom.5:20;   Jes.14:13;

          Jes. 60:19-20, 30:26, 24:23,   K.V.6:10;  Ps.72:5-7;  Job 25:5;  Dan.8:10; 12:3;

          Fil.2:15; Ilm.1:16, 20; 2:1; 3:1; 9:1; 12:4

 

”Hän (vaimo) oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan ja hänen oli vaikea synnyttää.”

- Jumalan kansa oli jo kauan odottanut Messiasta, mutta saatana yritti estää Messias-lapsen syntymän ja elämän. (Matt. 2: 7, 16; 4: 6; 27: 27, 31; Luuk.4: 29-30)

- Edellisestä esimerkki:  Iso parku kuului Raamasta; Raakel itkee lapsiaan, kun heitä ei enää ole. Profetiassa kuvataan Israelin, Jumalan kansan, itkevän poikalapsiaan, joita Herodes on käyvä surmaamaan.

Matt. 2: 13-18 ja Jer. 31:15; 1. Moos.35:19; Matt. 4: 5-6

 

”Ja näkyi toinen merkki taivaassa:

suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea ja sen päissä seitsemän kruunua.”

Se, että nämä merkit tai näyt olivat taivaalla, kertoo näiden asioiden yleisesti nähtävästä tai todennettavasta luonteesta. 1. näky / Jumalan seurakunta, joka sekin on yleisesti todettavissa.

 

 ”Suuri, tulipunainen lohikäärme”.  Lohikäärme on käärmeiden voimahahmo ja kuvaa saatanaa, tämän maailman ruhtinasta. Ilm. 12:9

”Tulipunaisen” kuvaa sotaisuutta ja verisyyttä”. Jes. 63: 1-6 tekstin mukaan Herra itse ottaa kansojen veriset teot omiksi teoikseen. Hänet myös, ikään kuin siitä kuvauksena, puettiin tulipunaiseen vaippaan, kun tuomioistuin antoi kansan päättää Jeesuksen tuomiosta, jolloin kansa oli vaatinut hänen verensä itsensä päälle. Matt.27:28

”Seitsemän päätä …. ja sen päissä 7 kruunua”.

 - 7 on täydellisyyden luku raamatun lukusymboliikassa. (Jumaluuden luvun 3 ja maailman – 4 summa. Aapeli Saarisalo: Raamatun sanakirja / Luvut).

 - Kruunut niiden päissä kertovat vallasta eli ne tarkoittavat kuninkaita.  

 - 10 on ”maailman täydellistymisen luku, maailman 4 ja ihmiskunnan 6 lukujen summa” (A. Saarisalo). Maailmahan täydellistyy ainoastaan Jeesuksen sovitustyön kautta, jonka Jumala teki. Kol. 1: 20  ”ja että hän, tehden rauhan hänen ristinsä veren kautta, hänen kauttaan sovittaisi itsensä kanssa kaikki, hänen kauttaan kaikki sekä maan päällä että taivaissa.” Siinä on maailman täydellistyminen. Lisäksi Jeesus, joka Pyhässä Hengessä annetaan häneen uskovien sydämeen, ilmaistaan siellä myös olevan: Jaak.4: 11 ”Älkää panetelko toisianne, veljet. Joka veljeään panettelee tai veljensä tuomitsee, se panettelee lakia ja tuomitsee lain;” Tämä kertoo sen tosiasian, että Jeesus on myös laki ja täytetty laki, ne 10 käskysanaa. Niissä maailma täydellistetään eli Jeesuksessa.  

 

 - 10 sarvea: kuvaavat voimaa, rohkeutta, uljautta, pelottavuutta ja kaikkea millä puskea kumoon ihmisiä, kansoja tai ketä kulloinkin. Jeesus otti päällensä kaikkien kansojen vihan pidot ja sotimiset, jokaisen ilmansuunnan mukaan (neljä). Myös suitsutusalttari ja polttouhrialttari olivat nelisivuisia ja niissä sarvet. Kerran vuodessa piti suorittaa alttareiden puhdistus verellä. Nämä seremoniat symbolisoivat kaiken luodun sovitusta synneistä Jeesuksen kuoleman kautta. Ne kuvaavat myös Jeesuksen päälle laitettujen syntien puhdistusta hänestä hänen kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen.

2 Moos. 27: 1-2; 29: 12; 30:1-3, 10. Sarvi oli kuninkaaksi voitelemisen välineenä, 1 Sam. 16:1, 13. Ps. 75: 11, 6; 89: 18, 25; 92:11; 148:14; Jer. 17:1; 48:25; Vlt.2:3; Hes. 43:21; Dan.7:24; 8:21; Sak.1:18-19, 21;

Luuk. 1: 69 ” kohottanut meille pelastuksen sarven palvelijansa Daavidin huoneesta”. Tuo sarvi oli Kristus Jeesus, jonka täydellisyyttä kuvaavat vielä Ilm. 5: 6 ”Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.”

Seitsenluvut sarvien ja silmien määränä, kertovat hänen täydellisestä voimasta ja täydellisestä Hengestä.

 

Lohikäärmeestä sanottiin: ”Sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle.”

 

Saatana syyttäjänä taivaassa

Jobin elinaikana kerrotaan saatanan nousseen Jumalan eteen useinkin syyttämään ihmisiä, kuten Jobia ja tekemään vaatimuksiaan. Job 1: 6 ”Mutta kun eräänä päivänä Jumalan pojat tulivat ja asettuivat Herran eteen, tuli myöskin saatana heidän joukossansa.

7 Niin Herra kysyi saatanalta: "Mistä sinä tulet?" Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Maata kiertämästä ja siellä kuljeksimasta".”

 

Kertoiko Jeesus jotakin tätä koskevaa? Joh. 16: 11 ”ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.” Jeesus näki ”Hengen silmin”, josta hän kertoi opetuslapsilleen Luuk 10: 18 Silloin hän sanoi heille: "Minä näin saatanan lankeavan taivaasta niinkuin salaman.”

Toisella kerralla näin:

Joh. 12: 29 Niin kansa, joka seisoi ja kuuli sen, sanoi ukkosen jylisseen. Toiset sanoivat: "Häntä puhutteli enkeli".

30 Jeesus vastasi ja sanoi: "Ei tämä ääni tullut minun tähteni, vaan teidän tähtenne.

31 Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.

 

Hänet tultiin heittämään enkeleineen ulos taivaasta. Hänellä ei enää ollut siellä syyttäjän virkaa, kun Jeesus Kristus oli noussut kuolleista ylösnousemuspäivänä ja nousi taivaaseen puolustajan tehtävään.

Silloin alkoi sota taivaassa, josta Ilm. 12: 7-12 kertoo.

7 Ja syttyi sota taivaassa: Miikael ja hänen enkelinsä sotivat lohikäärmettä vastaan; ja lohikäärme ja hänen enkelinsä sotivat,

8 mutta eivät voittaneet, eikä heillä enää ollut sijaa taivaassa.

9 Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.

 

Syyttäjän työ lakkasi ja heillä ei enää ollut sijaa taivaassa. He eivät saaneet enää nousta Jumalan eteen, pääsy ylös oli päättynyt. Syntisiä ei enää vastaanotettu valituksineen. Siitä jatkossa luvussa 12 selvästi sanotaan syy, miksi sodan voitto tuli Mikaelin joukoille.

 

Ilm. 12: 10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.

11 Ja he ovat voittaneet hänet Karitsan veren kautta ja todistuksensa sanan kautta, eivätkä ole henkeänsä rakastaneet, vaan olleet alttiit kuolemaan asti.

12 Sentähden riemuitkaa, taivaat, ja te, jotka niissä asutte! Voi maata ja merta, sillä perkele on astunut alas teidän luoksenne pitäen suurta vihaa, koska hän tietää, että hänellä on vähän aikaa!"

 

Karitsan veren kautta saatu voitto tapahtui juuri Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen yhteydessä ja jälkeen, jolloin tämä sota käytiin. Taistelussa oli myös kysymys mahdollisuudesta siirtyä toiseen leiriin, kuoleman leiriin, jonka tähden sanotaan jakeen 11 loppuosa.

Jakeessa 12 kuvataan taivaassa syntynyt riemu vapautuksesta ja pahoittelu maan tähden, jolle koittaa hirveät ajat. Enää eivät saatana ja osa paholaisen joukoista ole välillä ylhäällä Jumalan edessä, vaan kaiken aikaa maan päällä kaikki. Perkeleen vihasta syntyy ”suuri ahdistus” -niminen ilmaisu, jota Ilmestyskirja käyttää.

 

Mikä oli Jeesuksen todistus? Se oli juuri edellä mainittu; kappaleessa, joka alkaa, Kertoiko Jeesus jotakin tätä koskevaa? Siinä ovat Jeesuksen lausumat todistuksen sanat koskien saatanan pois ajamista mm. ” nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.”

 

Jakeet 13 ja 17 kertovat lohikäärmeen ajavan takaa vaimoa, Israelin kansaa, joka oli Jeesuksen synnyttänyt ja myös ”muita hänen jälkeläisiänsä vastaan”, jotka pitävät Jeesuksen sydämessään.

Historia kertoo tarkemmin, mitä tapahtui Israelin kansalle ja siellä olleille Jeesukseen uskoville Kristuksen ylösnousemuksen ja myöhemmin Jerusalemin hävityksen jälkeen.

Useat maat auttoivat heitä, jopa maan uumenet, syvät maanalaiset käytävät. Kristittyjen historia puolestaan kertoo heitä koskeneesta ahdistuksesta. Pelastus Jumalan uskollisille myös löytyi, vaikka pahuus seisoo kuvaannollisesti meren hiekalla tähyillen toimintasuunnitelmia.

 

 

 

 

 

 

 

Liedossa kirjoitettu; aihe on v. 1985 lähtien kirkastunut ja 2000-luvulla päätetty tähän tiiviiseen muotoon

 

14.6.2008

 

Sävy Nordgrén